سلامتبیماری ها

 کلسترول بالا: از خوردن این ۷ غذا اجتناب کنید

کلسترول یک چربی ضروری برای بدن است که وظایف زیادی برای عمل کرد بدن دارد. اما کلسترول بالا یکی از عوامل خطر اصلی بیماری عروق کرونر، حمله قلبی و سکته است. هر چه سطح کلسترول خون بالاتر باشد، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و سکته بیشتر است. در واقع اگر سطح کلسترول بد خون شما بالا است، نوع غذایی که می خورید، بسیار مهم است. شما باید غذاهایی را مصرف کنید که برای تان مضر نباشد. غذاهایی وجود دارد که در صورت مصرف برای کلسترول بالا به مثابه سم عمل می کند. بنابراین در بخش سلامت چشمک غذاهای مضر برای کلسترول بالا فهرست شده است. از خوردن این ۷ غذا اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: منابع سرشار از پروتئین: ۱۵ ماده غذایی با بیشترین پروتئین

به کلسترول LDL توجه کنید

کلسترول در خون یافت می شود. دو نوع اصلی کلسترول خون وجود دارد: HDL که چگالی بالا است و LDL که چگالی پایین است. کلسترول LDL کلسترول بد است. اگر مقدار زیادی در خون وجود داشته باشد، می تواند پلاک ها و رسوبات چربی را روی دیواره سرخرگ ها تشکیل دهد و گردش خون به قلب و مغز را مسدود کند. کلسترول HDL خوب است زیرا به حذف کلسترول اضافی از بدن کمک می کند. کلسترول یک چربی است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود، اما مقدار آن بسته به رژیم غذایی می تواند افزایش یابد.

سطح کلسترول با آزمایش خون که در آزمایشگاه انجام می شود تعیین می شود. سطح کلسترول کل باید کمتر از ۲ گرم در لیتر باشد. سطح کلسترول HDL باید بالای 0.4 گرم در لیتر و سطح کلسترول LDL کمتر از ۱.۶ گرم در لیتر باشد. این سطح LDL است که باید کنترل شود زیرا سطح کلسترول LDL بالا خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می دهد. هنگامی که سطح کلسترول LDL بالاتر از سطح توصیه شده است، رژیم غذایی باید تغییر کند تا از اثرات مضر آن بر سلامت جلوگیری شود.

غذاهای مضر برای کلسترول بالا

۷ غذای مضر برای کلسترول بالا

۱.محصولات فرآوری شده و چرب

غذاهای مضر برای کلسترول بالا، از محصولات فرآوری شده و چرب مانند بیکن، سالامی یا سوسیس باید به طور کامل اجتناب شود. همه آنها سرشار از چربی اشباع شده، کلسترول و نمک هستند و همچنین می توانند فشار خون را افزایش دهند. در عوض، بهتر است گوشت های بدون چربی فرآوری نشده را انتخاب کنید.

۲.روغن نارگیل

این روغن سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است. در برخی روزها قابل مصرف است، اما توصیه می شود روغن زیتون را به صورت روزانه ترجیح دهید.

بیشتر بخوانید: علائم شایع کمبود آهن + علت ها و روش های درمان طبیعی

۳.الکل

مصرف الکل باعث افزایش سطح تری گلیسیرید در خون می شود. این چربی‌ها که با کلسترول متفاوت هستند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند که خطر ابتلا به آن در صورت همراهی با کلسترول ۱۰ برابر افزایش می‌یابد.

۴.گوشت قرمز

غذاهای مضر برای کلسترول بالا، توصیه می شود از ۵۰۰ گرم گوشت قرمز در هفته تجاوز نکنید و مصرف گوشت بدون چربی مانند مرغ یا ماهی های چرب را ترجیح دهید.

غذاهای مضر برای کلسترول بالا

۵.کله پاچه

کلسترول در برخی از کله پاچه ها مانند مغز، کبد و کلیه ها بسیار بالا است. بنابراین مصرف آنها باید محدود شود.

۶.شیرینی

شیرینی ها اغلب سرشار از چربی های اشباع شده هستند. آردهای تهیه شده از غلات کامل را انتخاب کنید تا سطح کلسترول شما را افزایش ندهند. از نظر فیبر غنی تر از سفید است. و مارگارین را با سس سبزی یا سیب یا موز جایگزین کنید که چسبناک هستند و نرمی ایجاد می کنند.

۷.غذاهای سرخ شده

غذاهای مضر برای کلسترول بالا، روغنی که برای سرخ کردن غذا استفاده می شود، میزان کلسترول را پس از پختن به شدت افزایش می دهد. تا حد امکان از سیب زمینی سرخ شده پرهیز کنید و از پخت در فر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مواد غذایی شفابخش برای بهبود و درمان تیروئيد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا