;
سلامتبیماری ها

تا دیر نشده ۷ نشانه خاموش نارسایی کلیه را بشناسید!

کلیه‌ها اندام‌هایی هستند که در زیر دنده‌ها، در سمت راست و چپ ستون فقرات، به ابعاد ۱۲ سانتی‌متر در ۶ سانتی‌متر و وزن تقریباً ۱۶۰ گرم، قرار گرفته‌اند. کلیه ها همراه با حالب ها، مثانه و مجرای ادرار بخشی از دستگاه ادراری هستند. در واقع کلیه ها اندام های حیاتی بدن هستند. زیرا عملکرد صافی دارند و سموم (اوره و کراتینین) را از طریق تولید ادرار از خون خارج می کنند.

در واقع کلیه ها روزانه حدود ۱۹۰ لیتر خون را پاکسازی می کنند. با این حال، این تنها نقش کلیه ها نیست. همچنین تعادل آب را تنظیم می کند و ورودی و خروجی روزانه آب را متعادل می کند. به علاوه در کنترل سطح فشار خون سهم دارند. همچنین هورمونی اریتروپویتین یا EPO تولید می کنند که تولید گلبول های قرمز خون را در مغز استخوان تحریک می کند و در حفظ تعادل اسید نقش دارند. بیماری های کلیوی اکثرا بدون علامت هستند، اما برخی علائم ممکن است باعث تردید و توجه شما نسبت به نارسایی آن شود. در بخش سلامت چشمک به علائم نارسایی کلیه پرداخته شده است. در صورت داشتن این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: 12 بهترین مواد غذایی برای سلامت کلیه ها که نباید فراموش کرد!

 

نارسایی کلیه

نارسایی کلیه به معنای اختلال در عملکرد کلیه است. نارسایی کلیه علل مختلفی دارد، به خصوص که منجر به افزایش اوره و کراتینین در خون می شود. این مشکل به علاوه باعث ایجاد مسمومیت در ارگانیسم می شود و در صورت عدم درمان می تواند منجر به مرگ بیمار شود. نارسایی مزمن کلیه و نارسایی حاد کلیه دو شکل متفاوت این بیماری هستند.

۱.نارسایی مزمن کلیه

علائم نارسایی کلیه، نارسایی مزمن کلیه آسیب آهسته، پیشرونده و غیرقابل برگشت کلیه است. کلیه ها به تدریج توانایی تصفیه خود را از دست می دهند. توسعه آن می تواند چندین سال طول بکشد و می توان قبل از رسیدن بیمار به مرحله دیالیز و پیوند کلیه، سرعت آن را کاهش داد.

این بیماری برای مدت طولانی خاموش می ماند، هیچ علامتی نشان نمی دهد و بنابراین قابل درمان نیست. این بدتر شدن آهسته در عملکرد کلیه ها منجر به عوارض مختلفی مانند ضایعات متابولیک و تجمع آب، کم خونی و بیماری های قلبی عروقی می شود. بیماری مزمن کلیه اغلب در نتیجه یک بیماری دیگر، به ویژه دیابت و فشار خون بالا ایجاد می شود.

۲.نارسایی حاد کلیه

نارسایی حاد کلیه به طور ناگهانی رخ می دهد، در حالی که نارسایی مزمن کلیه طی چندین سال ایجاد می شود. نارسایی حاد کلیه علل مختلفی دارد. بسیاری از شرایط مانند افت ناگهانی و موقت فشار خون، خونریزی، عفونت عمومی، مسمومیت و انسداد مجاری ادراری می توانند باعث نارسایی حاد کلیه شوند.

نارسایی حاد کلیه موقتی و برگشت پذیر در نظر گرفته می شود، اما بیمار ممکن است نیاز به دیالیز داشته باشد تا به طور مصنوعی مواد زائد و مایعات اضافی را از بدن خارج کند، زیرا کلیه ها به عملکرد طبیعی خود باز می گردند.

بیشتر بخوانید: اگر کبد چرب دارید هرگز به این ۵ غذا لب نزنید!

علائم نارسایی کلیه

۷ علامت نارسایی کلیه

کلیه ها اندامی هستند که ظرفیت کاری آنها بسیار بیشتر از نیازهای طبیعی بدن است. بنابراین، تنها با یک کلیه می توان به طور طبیعی زندگی کرد. کلیه ها می توانند کاهش تدریجی عملکرد را جبران کنند. بنابراین علائم نارسایی کلیه چندین سال پس از شروع بیماری ظاهر می شود. زمانی که ظرفیت کلیه ها ۵۰ درصد کاهش یابد، علائم خونی و زمانی که ظرفیت کلیه ها ۷۵ درصد کاهش یابد، علائم بالینی بروز می کند. بنابراین، در صورت عدم پیگیری منظم پزشکی، تشخیص نارسایی کلیه دیر انجام می شود.

۱.پلک های متورم

علائم نارسایی کلیه، کلیه ها بسیاری از وظایف حیاتی را انجام می دهند. عملکردهای آن عمدتا مربوط به تصفیه، دفع مواد زائد از بدن، پاکسازی کردن خون، تنظیم مقدار آب، املاح معدنی، سدیم و پتاسیم است.

وقتی کلیه ها به خوبی کار می کنند، به تعادل مایعات در بدن کمک می کند. در مورد نارسایی کلیه، بزرگ شدن عروق وجود دارد که باعث ایجاد ادم می شود. تورم پلک ها، دست ها و پاها از علائم اصلی مشکل کلیوی هستند.

۲.فشار خون

کلیه ها نیز از طریق سنتز برخی هورمون ها نقش غدد درون ریز دارند. بنابراین کلیه ها از طریق تولید هورمون نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارند. فشار خون بالا می تواند به کلیه ها آسیب برساند. نارسایی کلیه یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی است. بیماری های کلیوی اغلب با فشار خون بالا همراه است که می تواند با بیماری ایسکمیک قلب، نارسایی قلبی، اختلالات ریتم قلب پیچیده شود.

بیشتر اوقات، این علائم نیست که مشکل در کلیه ها را نشان می دهد، بلکه شرایطی مانند اختلالات سلامت قلب و عروق است. به عبارت دیگر مشکلات در کلیه می تواند منجر به مشکلاتی مانند  تنگی نفس و تپش قلب شود.

بیشتر بخوانید: با این ۸ روش طبیعی برای همیشه از شر فشار خون بالا نجات پیدا کنید!

۳.خستگی مزمن

خستگی مداوم ممکن است تنها علامت بیماری برای مدت طولانی باشد. کمبود یا بیش از حد مواد معدنی باعث مشکلات جدی قلبی، مغزی و گوارشی می شود که بدن را خسته می کند.

علاوه بر این، کلیه ها هورمونی به نام اریتروپویتین ترشح می کنند که بلوغ گلبول های قرمز را در بدن تحریک می کند. به لطف ترشح این هورمون، مغز استخوان تضمین می کند که سطح هموگلوبین درست حفظ شود. اگر ترشح این هورمون در نارسایی مزمن کلیه مختل شود، ممکن است کم خونی نیز رخ دهد و باعث خستگی شدید و مداوم شود.

علائم نارسایی کلیه

۴.مشکلات ادراری

علائم نارسایی کلیه، درمان ناکافی یا نادیده گرفتن عفونت های دستگاه ادراری می تواند با ایجاد التهاب کلیه (پیلونفریت) باعث مشکلات کلیوی شود. علائم پیلونفریت شامل درد کلیه، استفراغ، اسهال و تب است. این بیماری با اصرارهای مکرر و ظالمانه برای ادرار کردن ظاهر می شود. ضربان قلب سریع، سرگیجه و احساس ضعف بسیار، ادرار تیره، احساس سوزش هنگام ادرار کردن از علائم شایع این بیماری است.

۵.کاهش وزن و کاهش اشتها

کاهش وزن بی دلیل و بی اشتهایی با ترشح بیش از حد هورمون ها توسط کلیه ها همراه است. در آزمایش خون، افزایش گلبول های قرمز در گردش خون به دلیل تولید بیش از حد هورمون اریتروپویتین، نشان دهنده سرطان کلیه است و باعث از دست دادن شدید اشتها می شود.

بیماران اغلب میل و لذت خوردن را از دست می دهند. غذا خوردن دیگر لذت بخش نیست. بدتر شدن وضعیت عمومی با کاهش قابل توجه وزن، طعم بد در دهان، تب مداوم (بالای ۳۸ درجه سانتیگراد) و تعریق شبانه شایع ترین علائم هستند.

۶.تهوع و استفراغ

سنگ کلیه یک بیماری است که با وجود یک یا چند سنگ کوچک در دستگاه ادراری مشخص می شود. سنگ ها می توانند در کلیه ها گیر کرده و باعث درد شدید مانند قولنج کلیوی شوند.

درد اغلب با علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و حتی قطع ناگهانی انتقال روده همراه است. اگر این عارضه درمان نشود، می تواند به اشکال مختلف منجر به نارسایی کلیه شود.

۷.خارش بدن

علائم نارسایی کلیه، با پیشرفت نارسایی کلیه، خارش و گرفتگی عضلات ممکن است رخ دهد. خارش و گرفتگی ناشی از احتباس فسفر و پتاسیم در خون است که دیگر به طور طبیعی توسط کلیه ها دفع نمی شوند. خارش یا حتی بثورات ممکن است در سراسر بدن ایجاد شود. گرفتگی عضلات، به ویژه در پاها و بازوها، شایع ترین علائم هستند.

بیشتر بخوانید:  10 بهترین ماده غذایی که قند خون را کاهش می دهند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا