سلامتدرمان خانگی

۱۰ ماده غذایی شگفت انگیز برای داشتن استخوان های قوی و سالم

یکی از مسائل مهم سلامت استخوان ها است. سلامت استخوان ها با مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم تضمین می شود. در واقع بهترین مواد غذایی برای سلامت استخوان را باید در رژیم غذایی خود بگنجانیم. زیرا با افزایش سن، استخوان های قوی ما ضعیف می شوند. تراکم استخوان ها کاهش می یابد و در نتیجه مشکلات زیادی را برای سیستم اسکلتی ما ایجاد می کند. حتی بچه‌های در حال رشد نیز برای سلامت استخوان‌ها باید مقادیر کافی کلسیم و برای جذب موثرتر کلسیم ویتامین D مصرف کنند. کلسیم پایین در استخوان ها می تواند منجر به راشیتیسم در کودکان و پوکی استخوان در افراد مسن شود.

یکی از روش های موثر در حفظ سلامت استخوان ها تغذیه و استفاده از مواد غذایی غنی از کلسیم است. به علاوه مواد غذایی غنی از کلسیم و ویتامین دی از پوکی استخوان جلوگیری می کند. بهتر این است که غذاهای غنی از کلسیم را در طول روز با فاصله مصرف نمایید. زیرا بدن نمی تواند بیش از 500 میلی گرم کلسیم را در یک بار جذب نماید. با توجه به اهمیت سلامت استخوان ها در این مطلب از سری مطالب سلامت چشمک به بهترین مواد غذایی برای سلامت استخوان پرداخته می شود. شما با مصرف غذاهای غنی از کلسیم سلامت استخوان های خود را تضمین می کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی در ماه رمضان براساس توصیه های ابن سینا!

 بهترین مواد غذایی برای سلامت استخوان، اهمیت سلامت استخوان ها

استخوان های شما به طور مداوم در حال تغییر هستند. در حالی که استخوان جدید ساخته می شود، استخوان قدیمی به مرور از تراکم شان کاسته می شود. وقتی جوان هستید، بدن شما این توانایی را دارد که استخوان های جدید را سریع تر بسازد و توده استخوانی شما افزایش می یابد. هر چه توده استخوانی شما بیشتر باشد، با افزایش سن، احتمال ابتلا به پوکی استخوان کاهش می یابد. از این رو بسیار مهم است که همواره با مصرف غذاهای غنی از کلسیم به سلامت استخوان های مان اهمیت بدهیم.

بیشتر بخوانید: سردردها از بیماری های احتمالی شما خبر می دهند!

 عوامل تاثیر گذار بر سلامت استخوان ها

شماری از عوامل بر سلامت استخوان ها تأثیر می گذارند. این عوامل شامل موارد زیر می شود.

۱.کمبود کلسیم در رژیم غذایی

۲.افرادی که فعالیت بدنی ندارند بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.

۳.استفاده منظم از تنباکو و الکل ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

۴.اگر زن هستید بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارید.

۵.اگر لاغر هستید، توده استخوانی کمتری دارید.

۶.اگر فردی در خانواده خود دارید که پوکی استخوان دارد، در معرض بیشترین خطر پوکی استخوان هستید.

۷.سطوح بالای هورمون تیروئید نیز می تواند باعث تحلیل استخوان شود.

۸.اختلالات خوردن و برخی داروها نیز می تواند منجر به آسیب استخوان شود.

بیشتر بخوانید: راهکارهای مقابله با آلرژی فصلی: در مقابله با آلرژی فصل چه باید کرد؟

۱۰ ماده غذایی شگفت انگیز برای داشتن استخوان های سالم و قوی

۱.  بهترین مواد غذایی برای سلامت استخوان، ماست

خوردن یک کاسه ماست در روز می تواند یک سوم نیاز روزانه شما به کلسیم و یک پنجم نیاز شما به ویتامین D را تامین کند. ماست به طور طبیعی سرشار از ویتامین D و کلسیم است که برای سلامتی استخوان ها بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: فواید روغن میخک، از مسکن طبیعی ضد درد تا افزایش قوای جنسی در مردان

۲.شیر

سه لیوان شیر در روز برای تامین بخشی از نیاز روزانه به کلسیم کافی است. اگر خوردن شیر ساده مورد علاقه شما نیست، می توانید از آن در اسموتی ها یا سس ها استفاده کنید یا آن را در خمیر درست کنید.

۳. بهترین مواد غذایی برای سلامت استخوان، پنیر

مصرف روزانه فقط یک تکه پنیر می تواند سلامت استخوان های شما را تقویت کند. پنیر نه تنها سرشار از کلسیم است، بلکه سرشار از ویتامین D است.

۴. بهترین مواد غذایی برای سلامت استخوان، اسفناج

اسفناج پر از پروتئین، کلسیم، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. همه این ها باعث قوی تر شدن استخوان های شما می شود. فقط یک فنجان اسفناج در روز برای تامین یک چهارم نیاز روزانه شما به کلسیم کافی است.

بیشتر بخوانید: فواید شگفت انگیز ترکیب سیر و عسل برای سلامت جسمی و جنسی مردان

۵.غلات غنی شده با کلسیم

غلات غنی شده با کلسیم یکی دیگر از گزینه های خوب، برای داشتن استخوان های قوی و سالم است. شما می توانید أنواع مواد خوراکی غنی شده با کلسیم را از سوپرمارکیت ها تهیه نمایید.

۶.آب پرتقال غنی شده

یک لیوان آب پرتقال تازه ممکن است کلسیم کافی برای تامین درصدی از نیاز روزانه را نداشته باشد. اما آب پرتقال غنی شده با مواد معدنی جایگزین بسیار خوبی است.

۷.  بهترین مواد غذایی برای سلامت استخوان، انواع کلم

سبزی هایی مانند کلم، کلم بروکلی و کلم پیچ  به استحکام استخوان ها کمک می کنند. این ها کلم ها را بخشی از سالادها یا اسموتی های خود قرار دهید تا بیشترین سود را ببرید.

بیشتر بخوانید: خواص ترکیب زنجبیل، عسل و لیمو: از کاهش وزن تا افزایش قوای جنسی

۸.شلغم سبز

این سبزی زمستانی برای استخوان های شما بسیار مفید است. شلغم سبز به تامین نیاز روزانه بدن به کلسیم تا حد زیادی کمک می کند.

۹.  بهترین مواد غذایی برای سلامت استخوان، محصولات سویا

یکی دیگر از گزینه های غذایی خوب برای افزایش استحکام استخوان، محصولات سویا است. این محصولات عبارتند از توفو، شیر سویا، دانه های سویا و نوشیدنی های سویا.

۱۰. بهترین مواد غذایی برای سلامت استخوان، آجیل

میوه های خشک و آجیل از دیگر منابع عالی کلسیم و ویتامین D هستند. حتما روزانه مقداری از آجیل را به عنوان میان وعده در رژیم غذایی خود اضافه کنید. به علاوه قرار گرفتن روزانه در معرض نور خورشید برای سلامت استخوان ضروری است. بدن انسان فقط در زیر نور خورشید می تواند ویتامین D تولید کند و این ویتامین برای حفظ سلامت استخوان ها لازم است. کودکان در حال رشد، افراد مسن و زنان باردار، کسانی که در خانه می مانند، باید بیشتر مراقب سلامت استخوان خود باشند.

بیشتر بخوانید: 12 بهترین مواد غذایی برای سلامت کلیه ها که نباید فراموش کرد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا