;
دانشسلامت

مواد غذایی مهم برای تمام عمر: با افزایش سن به چه غذاهایی باید توجه کنیم؟

مواد غذایی مهم برای تمام عمر: با افزایش سن ممکن است مشکلات گوارشی شما افزایش یابد و به دلیل مشکلات دندانی نتوانید آنچه را که می خواهید مصرف کنید. پس به کدام خوراکی ها توجه کنیم اما کدام ها را به طور کامل از رژیم غذایی حذف نکنیم؟ در این مطلب از سری مطالب سلامت و دانش مجله خبری چشمک به بررسی مواد غذایی مهم برای تمام عمر به خصوص سنین میانسالی و کهنسالی پرداخته شده است.

شاید بپسندید: ۳۰ سالگی: اگر سن‌تان از ۳۰ عبور کرده، دور این ۷ غذا و خوراکی‌ را مطلقا خط بکشید!

مواد غذایی مهم برای تمام عمر

با افزایش سن، مصرف برخی از مواد غذایی ممکن است خطرناک تر شود، زیرا متابولیسم ما کاهش می یابد و با تغییرات در کالری غذاهای ورودی به بدن ممکن است دچار مشکل شوید، لذا ممکن است نتوانید مانند گذشته غذا بخورید و حتی ممکن است احساس ناراحتی کنید. نترسید، این کاملا طبیعی است، فقط با یک توصیه می توان آن را برطرف کرد!

بدن انسان از چربی، بافت بدون چربی (عضلات و اندام ها)، استخوان ها و آب تشکیل شده است. با افزایش سن، تغییراتی در بدن شروع می شود. ممکن است نتوانید فست فودها و غذاهای اسیدی را که قبلاً دیوانه وار مصرف می کردید، مصرف کنید. اینها تغییرات قابل مشاهده هستند، اما برخی از آنها نیز وجود دارد که ما متوجه آنها نمی شویم. ممکن است ناراحت کننده باشد، فشار خون و قند خون شما افزایش می یابد و …. در ادامه بیائید بفهیم که مواد غذایی مهم برای تمام عمر چه هستند، غذاهایی که با افزایش سن باید در مصرف آن ها باید دقت کرد.

احتمالاً بپسندید: سلامت چشم، پوست و بدن با ۹ خاصیت شگفت انگیز آب هویج!

کافئین

در حالی که کافئین برای همه مشکلی نیست، اما می تواند برخی افراد را مضطرب یا عصبی کند. کافئین همچنین می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد و باعث مشکلات خواب شود. اگر سعی در کاهش آن دارید، سعی کنید به تدریج آن را کاهش دهید. ترک سریع کافئین می تواند باعث سردرد، حالت تهوع یا استفراغ شود. به آرامی نوشیدنی های کافئین دار را با آب، چای گیاهی یا نوشیدنی های بدون کافئین جایگزین کنید.

شاید بپسندید: معجون شگفت انگیز ابن سینا برای تقویت حافظه و افزایش قدرت جنسی!

کافئین

گریپ فروت

ممکن است تعجب آور باشد، اما مواد غذایی می توانند بر اثر داروهای شما تأثیر بگذارند. به همین دلیل، همیشه بهترین کار این است که از پزشک، متخصص تغذیه و داروساز خود بپرسید که آیا باید از کدام مواد غذایی اجتناب کنید. به عنوان مثال، اگر برای فشار خون بالا، اضطراب یا بی خوابی دارو مصرف می کنید، آب گریپ فروت ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشد.

شاید نخواهید ویتامین C و پتاسیم موجود در گریپ فروت را از دست بدهید، اما ممکن است لازم باشد مراقب باشید. به جای آن از سایر مرکبات مانند پرتقال و لیموترش لذت ببرید. قبل از نوشیدن آب میوه های مخلوط ، برچسب ها را بررسی کنید. برخی ممکن است حاوی آب گریپ فروت باشند! پس بهتر است خودتان آب میوه را تهیه کنید. هم لذت بخش تر است و هم قابل اعتمادتر.

شاید بپسندید: بهترین زمان خواب شب: چه ساعتی بهترین زمان برای خواب شبانه است؟

لوبیا

برخی افراد به دلیل گاز معده و درد از مصرف حبوبات اجتناب می کنند. اما اگر لوبیا را از رژیم غذایی خود حذف کرده اید، بهتر است در مورد آن تجدید نظر کنید. لوبیا منبع عالی فیبر است، همچنین دارای پروتئین و آهن بالا و چربی کمی است. ترفند این است که لوبیا را به تدریج به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با یک وعده کوچک چند بار در هفته شروع کنید یا یک شب خیس کنید تا گاز کاهش یابد.

شاید بپسندید: ترس فیل از موش: آیا فیل ها واقعا از موش می ترسند!؟

شیر

با افزایش سن، ممکن است در هضم شیر یا محصولات لبنی دچار مشکل شوید. ماست ساده بدون چربی و پنیر کم چرب گزینه های بسیار مغذی هستند یا از محصولات لبنی بدون لاکتوز استفاده کنید.

شاید بپسندید: زندگی خصوصی هانده ارچل: ۱۵ نکته خصوصی در مورد هانده ارچل زیباترین بازیگر ترک که نمی دانستید!

گوشت ها

برخی از سالم‌ترین تکه‌های گوشت، مانند استیک بدون چربی، جویدن آن‌ها سخت است. اگرچه همبرگر برای دندان‌ها بسیار خسته‌کننده‌تر است، اما اغلب انتخابی کم‌مغذی است. ممکن است حاوی 20 تا 30 درصد روغن باشد. درعوض، به دنبال گوشت چرخ کرده بدون چربی باشید که بیش از 10 درصد چربی نداشته باشد، یا ماهی که یک منبع سالم پروتئینی است و جویدن آن آسان است، را امتحان کنید.

شاید بپسندید: منابع پروتئین: ۱۰ سبزی غنی از پروتئین

مواد غذایی مهم برای تمام عمر

شاید بپسندید: اگر شب ها خوابت نمیبره، خوردن این 9 ماده غذایی را امتحان کن!

غذاهای پر نمک

با افزایش سن، بدن ما تمایل به حفظ آب دارد، بنابراین مهم است که مصرف سدیم را محدود کنیم. سدیم بیش از حد می تواند فشار خون شما را افزایش دهد و شما را در معرض خطر حمله قلبی و سکته قرار دهد. مقصران واقعی چیست؟ غذاهای فرآوری شده مانند غذاهای منجمد، غذاهای میان وعده، سس سالاد و گوشت ناهار. برچسب ها را با دقت بخوانید و به دنبال جایگزین های “بدون سدیم”، کم نمک یا بدون نمک باشید.

شاید بپسندید: سلامت جسمی و آرامش روحی با ۵ بهترین روغن مخصوص ماساژ بدن!

سبزیجات چلیپایی

آیا از سبزیجات چلیپایی به دلیل مشکلات گاز پرهیز می کنید؟ سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، گل کلم و کلم پیچ سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، فیبر، کلسیم، آهن و فولات هستند. بسیاری از آنها سرشار از ویتامین A و ویتامین K هستند و کالری کمی دارند. برخی از مطالعات نشان داده اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهند. این سبزیجات را از دست ندهید. آنها را به تدریج و در وعده های کوچکتر به وعده های غذایی اضافه کنید. نوشیدن آب زیاد نیز می تواند کمک کننده باشد.

شاید بپسندید: می دونی واقعاً چند ساله ای!؟| با این آزمون علمی،سن واقعی (بیولوژیکی) خودت رو تشخیص بده!

میوه

میوه های تازه حاوی مقدار زیادی ویتامین، فیبر و سایر مواد مغذی مهم هستند. اما اگر در جویدن مشکل دارید، ممکن است خوردن یک «سیب در روز» دشوار باشد. از میوه های نرم تری مانند توت فرنگی، موز و خربزه استفاده کنید. شما همچنین می توانید اسموتی را با غذاهای مورد علاقه خود درست کنید.

احتمالاً بپسندید: از این خواص نان جو نمیشه گذشت + فواید باورنکردنی جو برای سلامت و لاغری!

سبزیجات خام

اگر دندان‌های حساس، پوسیده یا از دست رفته دارید، سبزیجات خام ممکن است در فهرست غذاهای شما قرار داشته باشند که باید از آنها اجتناب کنید. در عوض، سعی کنید سبزیجات را تا زمانی که نرم شوند بپزید، یا از سبزیجات پوره شده مانند هویج، کدو تنبل و چغندر در سوپ استفاده کنید. می توانید سبزیجات کنسرو شده را نیز امتحان کنید. بهتر است فقط آنهایی را انتخاب کنید که نمک اضافه ندارند.

شاید بپسندید: فوت کوزه گری قورمه سبزی برای داشتن یک خورشت قورمه سبزی خوشمزه!

سبزیجات خام مواد غذایی مهم برای تمام عمر

جوانه خام

تربچه و جوانه ماش سرشار از ویتامین B و سایر مواد مغذی هستند. اما جوانه‌های خام می‌توانند تهدیدی برای سلامتی افراد مسن و هر کسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باشد. از آنجایی که جوانه ها در شرایط گرم و مرطوب رشد می کنند، احتمال بیشتری برای نگهداری باکتری ها نسبت به سایر محصولات تازه وجود دارد. برای لذت بردن ایمن از جوانه ها، قبل از خوردن آنها را کاملا بپزید.

غذاهای قندی

با افزایش سن، خطر ابتلا به دیابت افزایش می یابد و مصرف غذاهای شیرین می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. بنابراین پرهیز از غذاهای پر قند مانند نوشیدنی های شیرین، شیرینی ها و غذاهای ناسالم مفید باشد.

شاید بپسندید: به این دلیل گیلاس زیاد بخورید + ۲۰ خاصیت شگفت انگیز و باورنکردنی گیلاس!

غذاهای پرچرب

با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز افزایش می یابد و مصرف غذاهای پرچرب می تواند این خطر را بیشتر کند. اجتناب از غذاهای پرچرب مانند گوشت قرمز، کره، پنیرهای چرب و سس های چرب و انتخاب گزینه های کم چرب بسیار مهم است.

همچنین، احساس تشنگی ممکن است با افزایش سن کاهش یابد، اما نوشیدن آب کافی مهم است. کم آبی بدن می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند یبوست و عفونت های مجاری ادراری شود. همیشه کمک گرفتن از متخصص تغذیه مفید است به خصوص برای کسانی که می خواهند یک فرد سالم باشند به خصوص در سنین میانسالی و کهنسالی!

بیشتر بخوانید: 

فواید عناب: ۱۰ معجزه عناب برای طول عمر که نمی دانستید!

اگر هر شب قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشید…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا