;
تفریح و سرگرمیحکایت

داستان جالب و شنیدنی هر که بد کند به خود کند!

هر که بد کند به خود کند: ضرب المثل باعث می شود که در کمترین زمان، منظور را با استفاده از تعداد کمی از کلمات به طرف مقابل برسانیم. از طرفی خیلی از حرف‌ها را نمی توان به صورت رک و مستقیم زد. ضرب المثل‌ها باعث می شوند که بتوانیم به راحتی با استفاده از دو پهلو حرف زدن حرف خود را بزنیم.

بسیاری از ضرب المثل‌ها معنای دقیقی ندارند و وقتی با یک نفر صحبت کنیم، می‌توانیم به عنوان تمام کننده بحث از ضرب المثل استفاده کرده تا طرف مقابل به معنی آن فکر و از ادامه بحث خودداری کرد. به هر روی باید گفت که برای توصیف یک موضوع هیچ چیزی بهتر از ضرب المثل نیست. همچنین از مواردی که سبب جذاب شدن سخنان می شود به ضرب المثل نیز در کنار شعر اشاره کرد.

هرچه کنی به خود کنی

در این بخش معنی و ریشه ضرب المثل ضرب المثل هر که بد کند به خود کند را با شما کاربران گرامی به اشتراک خواهیم گذاشت، این ضرب المثل درباره آن دسته از افرادی استفاده می شود که نسبت به نتیجه اعمال خود بی تفاوت هستند در واقع پیام اصلی این ضرب المثل آن است که هر قدم مثبت و منفی ما در حق دیگران تاثیر مستقیمی در زندگی خودمان دارد.

شاید بپسندید: با حرکت دادن 3 چوب کبریت معادله 7-0=6 را اصلاح کنید | خیلی ها موفق نشدند!

داستان هر که بد کند به خود کند

روزی روزگاری درویشی از کوچه ای گذر می کرد و مدام در حال تکرار کردن ضرب المثل « هر که بد کند به خود کند. » بود که ناگهان زنی بدجنس با او مواجه می شود و به خوبی گفته های درویش را گوش می کند زن پس از گوش دادن متوجه شد که درویش این شعر را با خود تکرار می کند بعد از شنیدن آن با خود گفت:این چه حرفی است که این مردک می زند به او ثابت خواهم کرد که گفته اش درست نیست.

زن همین که به خانه اش رسید شروع به درست کردن یک خمیر کرد و با آن خمیر فطیر شیرینی پخت سپس لای آن فطیر کمی زهر ریخت و آورد به درویش داد و بعد از آن به همه همسایه ها گفت که من به این درویش نشان می دهم که هرچه کنی به خود نمی کنی.

جالب است بدانید که این زن صاحب یک پسر هفت ساله بود که گم شده بود اما بر حسب اتفاق این پسر بچه در همین حین پیدا شد و از قضا اولین کسی که با او مواجه شد همان درویش بود، سلامی به درویش کرد و رو به او کرد و گفت:من از راه دوری آمده ام و به شدت گرسنه ام شده است. همینکه درویش این را شنید همان فطیر شیرین زهرآلود را به پسرک داد و گفت:پسر جان این فطیر دستپخت زنی است که برای ثواب برایم پخته است این را بگیر بخور و جان تازه بگیر.

پسر زن حیله گر همین که فطیر را خورد حال بدی به او دست داد و گفت این چه بود که به خوردٍ من دادی من که با خوردن آن سوختم؟

درویش به سرعت به سراغ آن زن رفت و او را خبر دار کرد زن دوان دوان آمد و ناگهان با پسر خود روبرو شد و در حالی که به سر و صورت خود می زد شیون کنان رو به درویش کرد و گفت الحق که تو راستگو بودی هر که بد کند به خود کند.

شاید بپسندید: حکایت تاجر و دامادش | تاجری که قصد داشت با کشتن دامادش سرنوشت را تغییر دهد!

هر که بد کند به خود کند

بیشتر بخوانید: تست قدرت بینایی: حروف C را بین G ها پیدا کن!

داستان به روایتی دیگر

درويشى بود که پاى پياده به روستاها مى‌رفت و گدائى مى‌کرد. به هر خانه‌اى که مى‌رسيد، مى‌گفت: هر که بد کند به خود کند. اگر کسى به او کمک نمى‌کرد، حرفى نمى‌زد و در خانه‌اى ديگر مى‌رفت. يک روز اين درويش، رفت در خانه‌اى و گفت: هر که بد کند به خود کند، زنى توى خانه سرگرم پختن نان بود. حرف درويش را که شنيد، زهر ريخت توى خمير و دو قرص نان پخت و به درويش داد.

درويش گفت: من سير هستم و نان نمى‌خواهم. کمى آب به من بده تا رفع تشنگى کنم و از اينجا بروم. زن گفت: آب نداريم نان را بردار و برو.

درويش هم دو قرص نان را گرفت و توى توبره‌اش انداخت و رفت تا رسيد به مردى که با دو فرزند کوچکش زير درختى نشسته بودند. مرد گفت: نان اگر دارى کمى به بچه‌هايم بده تا سير شوند و از اينجا برويم.

درويش گفت: دو قرص نان ذرت دارم که زنى به من داده ديگر چيزى ندارم. مرد نان‌ها را گرفت و به بچه‌هايش داد. نيم‌ساعتى نگذشته بود که بچه‌ها دل درد گرفتند و مردند. مرد گفت: اى درويش تو بچه‌هايم را کشتى و من هم بايد تو را بکشم.

درويش گفت: زنى از همين آبادى بالا اين نان‌ها را به من داده و مى‌دانم توى آنها چه ريخته است. حالا حاضرم آن خانه را به تو نشان بدهم.

درويش و مرد، بچه‌ها را روى دوش انداختند و رفتند تا رسيدند به همان خانه و مرد متوجه شد که آنجا خانهٔ خودش است. درويش گفت: اين زن نان را به من داده.

مرد هم موهاى زن را به دم قاطر بست و قاطر را آن‌قدر توى صحرا دوانيد تا زنش مرد.

درويش هم راهش را پيش گرفت و رفت.

شاید بپسندید: تست هوش: با دلیل منطقی خانواده واقعی رو از ساختگی تشخیص بده!

– درويش و دو کودک

– افسانه‌هاى لرستان – ص ۳۲

– گردآورنده: بهرام فرخ‌فال

– انتشارات شباهنگ، چاپ اول ۱۳۵۸

(فرهنگ افسانه‌هاى مردم ايران – جلد پنجم (د)، على اشرف درويشيان، رضا خندان (مهابادي)).

کاربرد ضرب المثل هر که بد کند به خود کند

۱- انسان هر کار خوب و بدی را انجام می دهد نتیجه آن عاید خودش خواهد شد و به خودش بر می گردد.

۲- هر عملی (چه خوب – چه بد) دارای عکس العمل است.

۳- انسان نتیجه کارهایش را می بیند؛ إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها ، اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می کنید؛ و اگر بدی کنید باز هم به خود می کنید. (اسراء – ۷)

۴- این یک سنت همیشگی است نیکی ها و بدی ها سر انجام به خود انسان باز می گردد.

۵- اعمال انسان، بی تاثیر در سرنوشت او نیست.

شاید بپسندید: تست هوش: آدم فضایی تصویر رو پیدا کن!

هر که بد کند به خود کند

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

احتمالاً بپسندید: تست قدرت دید: آیا می توانید پرتره زن متفاوت را پیدا کنید!؟

 

 

 

 

 

 

دلایل عدم تمرکز چیست؟

می تواند علل روانی، محیطی و فیزیولوژیکی داشته باشد. نکته مهم این است که سعی کنیم اثرات این علل را به حداقل برسانیم. اعتیاد به فناوری نیز یکی از عواملی است که اخیراً باعث عدم تمرکز می شود.

شاید بپسندید: تست هوش: کدومیکی از این دو نفر برای مرخصی یه روزه از زندان بیرون اومده!

تمرکز و عدم تمرکز چیست؟

تمرکز، توانایی ایجاد دقت بر روی یک کار بدون تأثیر محرک های داخلی و خارجی است. به طور خلاصه، تمرکز به معنای کنترل ذهن است. تمرکز به عنوان یکی از پیش نیازهای موفقیت پذیرفته شده است. اما عدم تمرکز به معنای کنترل ذهن توسط محرک های درونی و بیرونی است. به این ترتیب عدم تمرکز و کمبود آن، امکان یادگیری و کار با کیفیت را با خلل ایجاد می کند.

شاید بپسندید:تست هوش: آیا مرد داخل هواپیما، زندانی فراری است!؟

آلزایمر و فعالیت مغز و  بازی های فکری

محققان دریافته اند که بخشی از اختلالات مغزی و رشد بیماری هایی همچون فراموش و آلزایمر با کاهش فعالیت های مغزی در ارتباط است. لذا برای جلوگیری و یا احمالا رشد این بیماری ها، باید تحرک مغز را افزایش داد. سوالات ریاضی شبیه سوال هوش ریاضی جاضر می تواند سبب افزایش عملکرد مغز شود. حل صحیح این سوال، نیازمند تمرکز و دقت است. در واقع تنها راه حل پاسخ به این سوالات نیز همین نکته است. بر همین اساس سوالاتی از این دست در کنار ایجاد سرگرمی برای سلامت مغز بسیار مفید هستند.

جالب خواهد بود: یکی از تصاویر ماه را انتخاب کنید | انتخاب‌تان چیزهای زیادی را در موردتان افشا می‌کند!

اهمیت سوالات هوش

این سوالات به شما کمک می کنند که عملکرد مغز شما افزایش پیدا کند. در دنیای کنونی که فعالیت بدنی و مغزی کاهش پیدا کرده است این سوالات هوش می تواند دقت، تمرکز و جزئی نگری شما را افزایش دهد. این مسئله از بیماری های مختلف مغزی نیر الزایمر و … می تواند جلوگیری کند.

شاید بپسندید: اگر یوزپلنگ در کمین غزال ها را پیدا کنی چشمات مثل شاهین تیزه!

 

 

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: داستان شنیدنی عبای شوهر!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا