;
تفریح و سرگرمیحکایت

حکایت ضرب المثل تا بوق سگ کار می کنم!

حکایت ضرب المثل تا بوق سگ کار می کنم:در گذشته بازارهای ایران به این شکل ساخته می شد که دو گذر عمود بر هم در میانه به هم رسیده و «چهارسوق» بزرگ را تشکیل می داد.

شاید بپسندید: داستان کوتاه خبر دادن خرکی!

حکایت ضرب المثل تا بوق سگ کار می کنم

با توجه به بزرگی و یا کوچکی بازار، چندین چهار سوق کوچک نیز ساخته می شد اما ورودی و خروجی این بازار ها تنها از دو سر گذر های اصلی آن بود، بدین ترتیب بازار های ایرانی چهار مدخل داشت که در دو سر شاخه ی اصلی بود و با در های بزرگ چوبی بسته می‌ شد.

شاید بپسندید: کدام زن شاغل و کدام خانه دار است | خیلی ها جواب درست ندادند!؟

حکایت ضرب المثل تا بوق سگ کار می کنم

شاید بپسندید: کدامیک عروس و داماد واقعی نیستند!؟

هم چنین هر دکان دارای یک در چوبی بود که شب ها بسته می شد اما این درها به راحتی قابل شکستن بود و امنیت بالایی نداشت به همین دلیل مراقبت و نگهبانی از دکان ها و بازار کار مهمی بود و افرادی به عنوان نگهبان در محل درهای اصلی مشغول به کار می شدند و از سر شب (دم اذان مغرب) تا بامداد روز دیگر (پس از اذان صبح) باید از بازار مراقبت می کردند و طول بازار را گشت می زدند.

از آنجا که بازار، بزرگ بود و امکان گشت زنی در تمام نقاط آن برای نگهبانان وجود نداشت نگهبانان چندین سگ درنده به نام «سگ بازاری» داشتند که این کار را برای شان انجام می دادند. این سگ ها فقط صاحبان خود که نگهبانان بودند را می شناختند و هر فرد دیگری که در بازار می دیدند را می گرفتند به همین دلیل با غروب آفتاب نگهبانان در یک بوق بزرگ که از شاخ قوچ ساخته می شد و صدای بسیار مهیب و بلندی داشت می دمیدند تا همه بازاریان از زمان رها شدن سگ ها آگاه شوند و زودتر حجره های شان را تعطیل کرده و از بازار خارج شوند.

به این بوق که سه بار و با فاصله زمانی مشخصی نواخته می ‌شد «بوق سگ» می‌ گفتند و پس از نواختن آن اگر کسی بازار را ترک نمی کرد و گرفتار سگ ها می شد خونش پای خودش بود زیرا هر لحظه امکان داشت که فرد مورد حمله سگ های وحشی قرار بگیرد. از آن دوران به بعد به هر شخصی که تا دیر وقت کار کند و دیر هنگام به خانه برگردد می گویند که تا بوق سگ کار کرده و یا بیرون از خانه حضور داشته است.

همچنین به اشخاصی که خیلی زود عصبانی شده و بدون دانستن حقیقت ماجرا سریع جار و جنجال به پا می کنند «سگ بازاری» می گویند زیرا این افراد خودی را از غیر خودی و دزد را از بازاری تشخیص نمی دهد و بی خود و بی جهت به همه تهمت زده و پرخاش می کنند.

شاید بپسندید:فرزندان مخفی مرد گدا را پیدا کنید!

حکایت ضرب المثل تا بوق سگ کار می کنم

کاربرد حکایت ضرب المثل تا بوق سگ کار می کنم

ضرب المثل «تا بوق سگ» درباره افرادی به کار می رود که طولانی مدت مشغول انجام کاری هستند و کار آن ها تا دیر وقت طول می کشد. برای مثال می گوییم «از خروس خون یا از کله سحر تا بوق سگ کار می کنم» یعنی از صبح زود تا انتهای روز و تا دیر وقت مشغول کار کردن است.

بعضی اوقات نیز این ضرب المثل دارای بار منفی می باشد مثلا در مواقعی که کار زیاد ما بدون نتیجه و مزد مناسب باشد می گوییم «از خروس خون تا بوق سگ کار می کنم اما چیزی گیرم نمیاد» در این جا فرد با این که سخت کار و تلاش انجام داده اما یا مزدی نگرفته یا به آن مزدی که در خور و مورد انتظارش بوده نرسیده است. بدین ترتیب ضرب المثل «تا بوق سگ» کنایه از کار طولانی مدت، زحمت زیاد و مشغول بودن به کاری از صبح تا شب است.

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

برایتان جالب خواهد بود:چالش تصویری: آیا می توانید حیوان پنهان را در 8 ثانیه پیدا کنید؟

 

 

 

 

 

تمرکز و عدم تمرکز چیست؟

تمرکز، توانایی ایجاد دقت بر روی یک کار بدون تأثیر محرک های داخلی و خارجی است. به طور خلاصه، تمرکز به معنای کنترل ذهن است. تمرکز به عنوان یکی از پیش نیازهای موفقیت پذیرفته شده است. اما عدم تمرکز به معنای کنترل ذهن توسط محرک های درونی و بیرونی است. به این ترتیب عدم تمرکز و کمبود آن، امکان یادگیری و کار با کیفیت را با خلل ایجاد می کند.

شاید بپسندید: با پیدا کردن ارزش عددی میوه ها معادله آخر را حل کن!

آلزایمر و فعالیت مغز و  بازی های فکری

محققان دریافته اند که بخشی از اختلالات مغزی و رشد بیماری هایی همچون فراموش و آلزایمر با کاهش فعالیت های مغزی در ارتباط است. لذا برای جلوگیری و یا احمالا رشد این بیماری ها، باید تحرک مغز را افزایش داد. سوالات ریاضی شبیه سوال هوش ریاضی جاضر می تواند سبب افزایش عملکرد مغز شود. حل صحیح این سوال، نیازمند تمرکز و دقت است. در واقع تنها راه حل پاسخ به این سوالات نیز همین نکته است. بر همین اساس سوالاتی از این دست در کنار ایجاد سرگرمی برای سلامت مغز بسیار مفید هستند.

شاید بپسندید: اگه اشتباه تصویر رو پیدا کنی، در باهوشی رو دست شرلوک هولمز زدی!

اهمیت سوالات هوش

این سوالات به شما کمک می کنند که عملکرد مغز شما افزایش پیدا کند. در دنیای کنونی که فعالیت بدنی و مغزی کاهش پیدا کرده است این سوالات هوش می تواند دقت، تمرکز و جزئی نگری شما را افزایش دهد. این مسئله از بیماری های مختلف مغزی نیر الزایمر و … می تواند جلوگیری کند.

شاید بپسندید:با دلیل بگو که کدومیکی واقعاً معلم خوبی نیست!؟

 

 

 

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: تست قدرت تمرکز: 3 تفاوت تصویر سگ بامزه را پیدا کنید!؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا