;
تناسب اندام و تغذیهزندگی

کاهش وزن با رژیم گیاهی: با رعایت این ۱۰ نکته همیشه لاغر و خوش فرم بمانید!

کاهش وزن با رژیم گیاهی: وگانیسم به دلیل مزایای زیادی که دارد یک رژیم غذایی محبوب است. به علاوه این رژیم غذایی می تواند به شما در دستیابی به اهداف کاهش وزن و بهبود سلامت کلی تان کمک کند. اگرچه غذاهایی مانند گوشت، محصولات لبنی، تخم مرغ و عسل در رژیم غذایی وگان مصرف نمی شوند، اما تنقلات وگان در دسترس هستند.

بنابراین، اگر می خواهید وزن خود را با رژیم غذایی گیاهی کاهش دهید، باید به یک سری نکات ضروری توجه کنید. در بخش تناسب اندام و تغذیه ۱۰ نکته مهم برای شروع یک رژیم گیاهخواری و رسیدن به اهداف کاهش وزن خود را بیاموزید.

بیشتر بخوانید: رازهای تناسب اندام با رژیم غذایی فرانسوی که نتیجه فوری دارد!  

۱.غذاهای گیاهی با پروتئین بالا بخورید

پروتئین یکی از ضروری ترین مواد مغذی برای کاهش وزن است، زیرا می تواند متابولیسم شما را تقویت کند، به کاهش اشتها کمک کند و هورمون های مسئول کنترل وزن را تنظیم کند.

کاهش وزن با رژیم گیاهی، برخلاف تصور رایج، منابع گیاهی سرشار از پروتئین موجود است. اگر به تازگی یک رژیم گیاهخواری را شروع کرده اید، باید مطمئن شوید که غذاهای پر پروتئین را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

بهترین منابع وگان پروتئین شامل توفو، تمپه، سیتان و حبوبات است. هنگام آماده کردن وعده های غذایی خود، باید مراقب شکل دادن به آنها باشید. علاوه بر این، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها نیز به افزایش مصرف پروتئین و کاهش وزن کمک می‌کنند.

کاهش وزن با رژیم گیاهی

۲.از روغن ها و غذاهای پرچرب خودداری کنید

کاهش وزن با رژیم گیاهی، در رژیم هایی مانند رژیم مدیترانه ای و رژیم کتوژنیک، روغن زیتون و روغن نارگیل اغلب به عنوان کمک کننده در کاهش وزن دیده می شوند.

با این حال، غذاهایی که حاوی مقدار زیادی چربی هستند، می توانند باعث شوند کالری زیادی دریافت کنید، زیرا اغلب غذاهای بسیار فرآوری شده هستند. به عنوان مثال، سبزیجات حدود ۲۰۰ کالری در هر کیلوگرم دارند، در حالی که میوه ها حدود ۶۰۰ گرم دارند.

وقتی صحبت از چربی ها می شود، می توان در مورد ۸۰۰۰ کالری در هر کیلوگرم صحبت کرد. به همین ترتیب، از آنجایی که غذاهای ناسالم معمولاً سرخ می شوند یا روغن زیادی به آنها اضافه می شود، کالری زیادی نیز دارند.

۳.افزایش مصرف فیبر

فیبر دارای چندین فواید سلامتی از جمله حمایت از کاهش وزن است. از آنجایی که هضم فیبر بیشتر از کربوهیدرات های ساده و شکر طول می کشد، با مصرف غذاهای حاوی فیبر برای مدت بیشتری احساس سیری خواهید کرد.

کاهش وزن با رژیم گیاهی، به همین دلیل، مصرف فیبر برای کاهش هوس و رعایت رژیم غذایی مهم است. اگرچه رژیم گیاهخواری در حال حاضر فیبر بیشتری نسبت به سایر رژیم ها مصرف می کند، باید توجه داشته باشید که افزایش مصرف فیبر می تواند به کاهش وزن سریعتر کمک کند.

۴.انواع مناسب کربوهیدرات ها را انتخاب کنید

اگرچه برای مدتی کربوهیدرات ها به عنوان دشمن کاهش وزن تلقی می شدند، اما در واقع موثرترین منابع تامین انرژی بدن هستند و موثرترین بخش رژیم غذایی با هدف کاهش وزن هستند.

اما البته همه کربوهیدرات ها اثر یکسانی ندارند. کربوهیدرات‌های کامل، مانند غلات، غده‌ها، حبوبات و سبزیجات به حداقل میزان پردازش می‌شوند و انرژی لازم را برای کار و ورزش روزانه شما فراهم می‌کنند و به شما کمک می‌کنند سیر بمانید.

کاهش وزن با رژیم گیاهی، از سوی دیگر، آرد سفید، ماکارونی، نوشابه‌های گازدار، تنقلات، محصولات پخته شده، دسرها و هر چیزی که شکر اضافه دارد، کربوهیدرات‌های فرآوری شده هستند. اینها می توانند باعث افزایش سطح قند خون و کاهش سطح انسولین شوند که منجر به هوس خوردن و پرخوری می شود.

کاهش وزن با رژیم گیاهی

۵.مراقب جایگزین های غذا باشید

امروزه جایگزین های گیاهی زیادی برای گوشت و محصولات لبنی وجود دارد. به همین دلیل می توان گفت که تغذیه گیاهی بسیار راحت تر از ۵-۱۰ سال پیش قابل اعمال است.

اما فقط به این دلیل که چیزی گیاهی است به این معنی نیست که سالم است یا به کاهش وزن شما کمک می کند. به عنوان مثال، کوفته یا پنیر وگان می تواند غذاهای بسیار فرآوری شده باشد و می تواند کالری بالایی داشته باشد اما از نظر مواد مغذی ضعیف باشد. به همین دلیل بهتر است به هیچ وجه آنها را مصرف نکنید یا در مقادیر کم مصرف کنید.

کاهش وزن با رژیم گیاهی، با این حال، این مورد در مورد جایگزین های شیر نیست. اینها معمولاً کالری کمتری نسبت به محصولات حیوانی دارند و به رفع نیازهای فرد مانند پروتئین و ویتامین B12 کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی پایدار راز همیشه سالم غذا خوردن و عمر طولانی!

۶.مراقب کالری دریافتی خود باشید

فرمول کاهش وزن بسیار ساده است: اگر کالری بیشتری نسبت به مصرف روزانه بدنتان بسوزانید، بدن شما مجبور می شود از ذخایر چربی برای انرژی استفاده کند و در نتیجه چربی بدن کاهش می یابد. این فرمول در تمام رژیم های غذایی معتبر است.

بنابراین، فکر نکنید که رژیم های گیاهی فرمول های معجزه آسایی برای کاهش وزن هستند. زمانی که کالری بیشتری از آنچه نیاز دارید مصرف کنید، همچنان می توانید وزن اضافه کنید.

کاهش وزن با رژیم گیاهی، با این حال، با خوردن بیشتر غذاهای فرآوری نشده و اجتناب از غذاهای فرآوری شده، می توانید بدون نگرانی در مورد کالری دریافتی خود و بدون پیگیری مداوم کالری، کسری کالری ایجاد کنید. مطمئناً وقتی این کارها را انجام می دهید، بدن شما احساس خوبی خواهد داشت زیرا مواد مغذی مورد نیاز شما را دریافت می کند.

۷.مراقب اندازه مصرف غذای خود باشید

کسانی که رژیم گیاهی دارند ممکن است به سهم آن توجه نکنند. زیرا فکر می کنند وزن اضافه نمی کنند. حتی برخی از افراد فکر می کنند وقتی غذاهای فرآوری نشده را از زندگی خود حذف می کنند، می توانند غذاهای سالم را به مقدار دلخواه مصرف کنند.

کاهش وزن با رژیم گیاهی، به عنوان مثال، اگر می خواهید از کره بادام زمینی در بلغور جو دوسر خود استفاده کنید، مطمئن شوید که از یک قاشق چایخوری بیشتر نباشد. یا اگر می خواهید آووکادو بخورید، اگر می خواهید وزن کم کنید، فقط نصف آن را بخورید.

۸. آب

ما می دانیم که نوشیدن آب چقدر برای سلامتی ما مهم است. بنابراین مطمئن شوید که حدود ۸ لیوان آب در روز می نوشید. برای رفع نیاز بدن به مایعات می توانید آب آن را با فشار دادن میوه مصرف کنید. با این حال، اگر می خواهید وزن کم کنید، زیرا با انجام این کار، کالری دریافتی شما افزایش می یابد، باید به کالری دریافتی توجه کنید.

۹.وعده های غذایی خود را به صورت هفتگی برنامه ریزی کنید

کاهش وزن با رژیم گیاهی، در حالی که بسیاری از مردم می دانند در حالی که رژیم گیاهخواری دارند چه بخورند تا وزن کم کنند، پیدا کردن زمان برای آماده شدن و پایبندی به یک برنامه دشوار است. بنابراین می توانید با برنامه ریزی و تهیه وعده های غذایی به صورت هفتگی از شر این مشکل خلاص شوید.

۱۰.خود را برای موفقیت آماده کنید

در نهایت، می‌توانید میان‌وعده‌های گیاهی سالم همراه خود داشته باشید و هر جا که می‌روید آن‌ها را با خود ببرید و مطمئن شوید که غذاهای فرآوری شده مصرف نمی‌کنید. نمونه هایی از میان وعده های گیاهی که می توانید با خود ببرید عبارتند از: یک مشت بادام، سبزیجات و هوموس بپیچید و مقداری از میوه های مورد علاقه.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی سالم: آیا رژیم غذایی شما سالم است؟ + ۱۰ نکته موثر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا