;
خواص گیاهان داروییسلامت

عوارض گوجه فرنگی: ۶ عوارض جدی گوجه فرنگی که نمی دانستید!

عوارض گوجه فرنگی: همه ما می دانیم که فواید سلامتی گوجه فرنگی بی شمار است. گوجه فرنگی به غذاها طعم بی نظیر می بخشد و همچنین می تواند پوست را نرم و لطیف کند. به علاوه گوجه فرنگی یک مواد غذایی اصلی در سراسر جهان است. اما آیا می‌دانستید که حتی گوجه‌فرنگی هم عوارضی دارد که نمی‌توانید نادیده بگیرید.

همان طور که بزرگان ما اغلب تکرار می‌کنند که افراط در همه چیز مضر است، مصرف زیاد گوجه فرنگی هم می‌تواند اثرات خطرناکی بر سلامتی شما بگذارد. از مشکلات گوارشی گرفته تا اسهال، مشکلات کلیوی و حتی بدن درد را در پی دارد.

در واقع مصرف بیش از حد گوجه فرنگی می تواند آسیب جدی به بدن شما وارد کند. پس بهتر است مراقب میزان مصرف تان باشید. در بخش سلامت چشمک، به صورت مشخص به ۶ مهم ترین عوارض گوجه فرنگی پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ عجیب ترین فواید گوجه فرنگی برای سلامتی که نمی دانستید!

۶ عوارض مصرف زیاد گوجه فرنگی

۱. رفلاکس اسید

عوارض گوجه فرنگی، گوجه فرنگی حاوی اسید مالیک و اسید سیتریک است که معده شما را به شدت اسیدی می کند. خوردن بیش از حد گوجه فرنگی به دلیل تولید بیش از حد اسید در معده، باعث سوزش سر دل یا رفلاکس اسید می شود.

افرادی که اغلب از استرس گوارشی رنج می برند یا علائم GERD (بیماری ریفلاکس معده به مری) دارند، ممکن است بخواهند گوجه فرنگی را دست کم بگیرند.

عوارض گوجه فرنگی

۲.آلرژی

گوجه فرنگی حاوی ترکیبی به نام هیستامین است که می تواند باعث بثورات پوستی یا آلرژی شود. مصرف افراد مبتلا به آلرژی به گوجه فرنگی می تواند منجر به علائم جدی مانند تورم دهان، زبان و صورت، عطسه و سوزش گلو شود.

بیشتر بخوانید: حقایق جالب و شگفت انگیز درباره گوجه فرنگی که مطمئناً تاکنون نشنیده اید!

۳.سنگ کلیه

عوارض گوجه فرنگی، شاید تعجب آور به نظر برسد، اما خوردن بیش از حد گوجه فرنگی می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه در بدن شود. به این دلیل است که گوجه فرنگی سرشار از کلسیم و اگزالات است که در صورت وجود بیش از حد در بدن، به راحتی متابولیزه یا دفع نمی شوند.

این عناصر در بدن شروع به تجمع می کنند و منجر به تشکیل سنگ کلیه می شوند. در واقع گوجه فرنگی حاوی کلسیم و اگزالات است که می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود.

 

۴. درد مفاصل

عوارض گوجه فرنگی, مصرف زیاد گوجه فرنگی می تواند باعث تورم و درد در مفاصل شود. این به دلیل وجود آلکالوئیدی به نام سولانین است. این ترکیب مسئول تجمع کلسیم در بافت ها است که باعث التهاب می شود.

بیشتر بخوانید: همه آنچه که تاکنون درباره گوجه فرنگی نمی دانستید!

عوارض گوجه فرنگی

۵.لیکوپنودرما

عوارض گوجه فرنگی، لیکوپنودرما، وضعیتی است که در آن وجود لیکوپن اضافی در خون افراد می تواند باعث تغییر رنگ پوست آنها شود. لیکوپن به طور کلی برای بدن شما مفید است، اما اگر در مقادیر بالاتر از ۷۵ میلی گرم در روز مصرف شود، می تواند منجر به لیکوپنودرمی شود.

۶.اسهال

گوجه فرنگی ممکن است حامل باکتری سالمونلا باشد که باعث اسهال می شود. بسیاری از افراد از مکمل های لیکوپن استفاده می کنند که به راحتی در سراسر جهان در دسترس هستند. اما اینها می توانند باعث مشکلات سلامتی شوند، همانطور که توسط برخی مطالعات ثابت شده است.

در مورد تعداد گوجه‌فرنگی‌هایی که می‌توانید در روز بخورید، باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. همچنین بسیار مهم است که بفهمید به طور کلی عدم تحمل گوجه فرنگی یا لیکوپن دارید یا خیر.

بیشتر بخوانید: 8  بهترین خواص درمانی گوجه فرنگی برای سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 16 =

دکمه بازگشت به بالا