;
بیماری هاسلامت

از بین بردن چاقی شکم: ۱۰ غذای فوق العاده برای نابودی چربی شکم

از بین بردن چاقی شکم:  تجمع چربی شکم در ناحیه شکم مشکل بزرگی برای بسیاری از افراد است. چربی شکم فقط یک مشکل زیبایی نیست، بلکه یک مشکل سلامتی است که خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و بیماری های کبدی را افزایش می دهد. بسیاری از افراد برای داشتن شکمی صاف تر رژیم می گیرند، اما شما می توانید فقط با برنامه ریزی عاقلانه رژیم غذایی و ورزش روزانه از شر چربی های شکم خلاص شوید.

بافت چربی احشایی، یعنی سلول های چربی در حفره شکم، منجر به شروع یا افزایش فرآیندهای متابولیک می شود که در آن چربی خون و سطح قند خون افزایش می یابد. این فرآیند باعث ایجاد سندرم متابولیک و سایر بیماری ها می شود. بنابراین در بخش سلامت ۱۰ غذای موثر برای از جلوگیری و از بین بردن چوبی شکم معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن آسان: بدون رژیم های سخت با خوردن این ۱۵ میوه لاغر شوید!

اندازه گیری دور کمر

چاقی شکمی ناشی از افزایش چربی شکم را می توان به صورت عددی ارزیابی کرد. دور کمر باید در ارتفاع کمر (وسط بین دنده پایین و تیغه باسن) پس از بازدم اندازه گیری شود.

از بین بردن چاقی شکم، برای مردان بالای ۹۴ سانتی متر این عدد پاتولوژیک است و بالای ۱۰۲ سانتی متر خطر بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد. در زنان، مقدار غیر طبیعی بالای ۸۰ سانتی متر و مقدار بالای ۸۸ سانتی متر به معنای افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است.

خطرات چربی شکم

از بین بردن چاقی شکم، تجمع چربی در ناحیه شکم می تواند فشار خون بالا را تحریک یا تشدید کند. ارتباط واضحی بین چاقی و مقادیر فشار خون وجود دارد. کاهش وزن همیشه برای بیماران فشار خون بالا توصیه می شود.

مقاومت به انسولین که شامل بسیاری از مشکلات مانند ناباروری، دیابت نیز می شود، از جمله خطرات چربی شکم است. علاوه بر افزایش سطح قند خون، حساسیت سلول ها به انسولین مختل می شود و در نتیجه انسولین بیشتری از سلول های پانکراس ترشح می شود. با تجمع چربی شکم، خطر ابتلا به دیابت و بدتر شدن آن به طور قابل توجهی افزایش می یابد که عمدتاً از طریق مکانیسم مقاومت به انسولین است. دیابت نوع 2 را می توان در مراحل اولیه با کاهش وزن دائمی درمان و معکوس کرد.

با تجمع چربی در اطراف ناف، سطح کلسترول و تری گلیسیرید که مقادیر چربی در خون هستند افزایش می یابد و اثرات مضری بر گردش خون ایجاد می کند. چربی انباشته شده و سطوح بالای تری گلیسیرید منجر به کبد چرب می شود. این یک بیماری رایج در زمان ما است که برای مدت طولانی می تواند منجر به فیبروز و سیروز کبدی شود.

از بین بردن چاقی شکم، بروز بیماری های قلبی و عروق کرونر به طور قابل توجهی در حال افزایش است و علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. به همین ترتیب، بروز بیماری های عروقی مغز به ویژه کلسیفیکاسیون، انسداد و فلج رو به افزایش است. همه این بیماری ها با چربی بیش از حد شکم نسبت مستقیم دارند.

از بین بردن چاقی شکم، در صورت تجمع چربی در ناحیه شکم، اختلالات قاعدگی و تخمک گذاری و ناباروری در زنان ممکن است ایجاد شود. در کنار سبک زندگی کم تحرک، تجمع چربی در شکم نیز به ایجاد هموروئید کمک می کند. خطر ابتلا به سرطان نیز با چاقی شکمی افزایش می یابد.

از بین بردن چاقی شکم

۱۰ ابر غذای برتر برای از بین بردن چربی شکم

از بین بردن چاقی شکم، دانستن این که به طور منظم چه بخورید نیمی از مبارزه با چربی شکم است. عامل دیگر ورزش روزانه است. با یک رژیم غذایی موثر و ورزش می توان چربی انباشته شده در ناحیه شکم را به طور قطعی از دست داد. در اینجا ۱۰ غذای فوق العاده وجود دارد که به سوزاندن چربی شکم در رژیم غذایی شما کمک می کند.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری چینی: ۱۰ غذای برتر راز کاهش وزن چینی ها

۱.بادام

بادام حاوی مقدار زیادی چربی سالم است. اینها چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند و این چربی ها به شما کمک می کنند از پرخوری جلوگیری کنید. مطالعه ای در مجله آمریکایی تغذیه بالینی ثابت کرده است که خوردن بادام گرسنگی را سرکوب می کند و همچنین از بیماری قلبی محافظت می کند.

از بین بردن چاقی شکم، محتوای بالای منیزیم موجود در بادام به حفظ سلامت ماهیچه ها کمک می کند و ماهیچه های سالم برای شما مفید هستند زیرا می خواهید چربی بیشتری بسوزانید.

علاوه بر این، محتوای فیبر بالای بادام به شما کمک می کند تا مدت بیشتری سیر بمانید. بادام را همیشه در خانه نگه دارید و آن را به عنوان میان وعده، در سالاد یا همراه با وعده های غذایی دیگر مصرف کنید.

۲.هندوانه

از بین بردن چاقی شکم، کارشناسان می گویند هندوانه میوه ای عالی برای کاهش چربی شکم است. این میوه ۹۱ درصد آب دارد، بنابراین به عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل می کند. پس از مصرف برای مدت طولانی تری احساس سیری می دهد و همچنین اثر سم زدایی از خود نشان می دهد.

این گیاه آبدار سرشار از ویتامین های B1، B6 و C و همچنین منیزیم و پتاسیم است. کالری کمی دارد و کلسترول ندارد. طی آزمایشی که در آمریکا انجام شد، مشخص شد که نوشیدن ۲ لیوان آب هندوانه در روز به مدت ۸ هفته باعث کاهش وزن بدن و به خصوص چربی تجمع یافته در اطراف شکم می شود. مصرف منظم هندوانه خطر تنگی عروق کرونر و بیماری قلبی را نیز کاهش می دهد.

۳.لوبیا

از بین بردن چاقی شکم، مصرف آن به از بین بردن چربی های شکم، تقویت عضلات و بهبود هضم کمک می کند. لوبیا منبع عالی فیبر محلول است. این نوع فیبر به طور خاص چربی شکم را هدف قرار می دهد و به تجزیه چربی کمک می کند تا بتوان آن را از بدن خارج کرد. علاوه بر این، پروتئین موجود در لوبیا انرژی بدن را تامین می کند. با تهیه سالاد، سوپ یا دیگر غذاهای لوبیا می توانید به راحتی این سبزی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۴.کرفس

از بین بردن چاقی شکم، برای داشتن شکمی صاف بشقاب خود را با سبزیجات برگ سبز مانند کرفس پر کنید. کرفس تقریباً کالری ندارد، اما سرشار از فیبر، کلسیم و ویتامین C است که به کاهش وزن کمک می کند. قبل از ناهار یا شام نصف لیوان آب کرفس بنوشید تا دستگاه گوارش خود را تمیز کنید. همچنین می توانید کرفس را به سالاد یا سوپ اضافه کنید. ماده آپیژنین موجود در کرفس نیز خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می دهد.

۵.خیار

از بین بردن چاقی شکم، خیار یک سبزی بسیار با طراوت است که کالری کمی دارد. خیار۹۶ درصد آب و سرشار از مواد معدنی، فیبر و ویتامین است. مصرف روزانه خیار یک روش موثر و سالم برای دفع سموم از بدن و همچنین به کاهش وزن کمک می کند. خیار همچنین به دلیل محتوای بالای ویتامین B و C پوستی درخشان می کند.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن: ۵ عادت غذایی که ناخودآگاه از کاهش وزن جلوگیری می کند

۶.گوجه فرنگی

یک گوجه فرنگی بزرگ فقط ۳۳ کالری دارد. از طرف دیگر حاوی ترکیبی به نام 9-oxo-ODA است که سطح چربی خون را کاهش می دهد و در نتیجه به کنترل چربی شکم کمک می کند. این ترکیب همچنین به درمان بیماری های مزمن مرتبط با چاقی کمک می کند.

آنتی اکسیدان لیکوپن موجود در گوجه فرنگی چین و چروک را کاهش می دهد، کلسترول را کاهش می دهد و با سرطان مبارزه می کند. گوجه فرنگی منبع عالی آهن و پتاسیم است و همچنین حاوی ویتامین های A و C است. برای سلامتی خود هر روز گوجه فرنگی خام یا پخته مصرف کنید.

از بین بردن چاقی شکم

۷.آووکادو

از بین بردن چاقی شکم، آووکادو با کمک چربی های تک غیر اشباع و چند غیراشباع و لسیتین به تنظیم وزن بدن کمک می کند. به دلیل داشتن فیبر زیاد، گرسنگی را سرکوب می کند. علاوه بر این، آووکادو دارای اثرات درمانی (ضد باکتری، ضد قارچ) و زیبایی (ضد پیری) است.

۸.سیب

سیب حاوی مقدار زیادی فیبر، فلاونوئیدها، فیتواسترول ها و بتا کاروتن است که به پر کردن معده کمک می کند. مصرف سیب از پرخوری در طول روز جلوگیری می کند. طبق یک مطالعه، زنانی که ۳ یا بیشتر سیب در روز می‌خورند سریع‌تر از کسانی که این کار را نمی‌کنند، وزن کم می‌کنند.

پکتین، یکی از اجزای طبیعی سیب، به کاهش وزن کمک می کند. میوه های غنی از پکتین اغلب به جویدن بیشتری نیاز دارند و زمانی که این ترکیب در معده حل می شود به ماده ای ژله مانند تبدیل می شود که کلسترول و چربی را به هم متصل می کند. علاوه بر این، پکتین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد و آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در سیب اثر ضد چین و چروک دارند.

۹.گیلاس

یک مطالعه آمریکایی نشان داد که رژیم غذایی حاوی گیلاس علائم بیماری قلبی و سندرم متابولیک را کاهش می دهد. خطر ابتلا به سندرم متابولیک، چربی شکم، بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد.

از بین بردن چاقی شکم، آلبالو سطح کلسترول بدن را کاهش می دهد و چربی بدن را تا حد زیادی کاهش می دهد. خواص آنتی اکسیدانی آن جوان کننده است و سلامت کلی را بهبود می بخشد.

۱۰.آناناس

از بین بردن چاقی شکم، این میوه استوایی حاوی آنزیمی به نام بروملین است که خاصیت ضد التهابی دارد. این آنزیم پروتئین ها را تجزیه می کند و محافظت بسیار موثری در برابر پرخوری ایجاد می کند. بنابراین، به کاهش چربی شکم کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که خواص ضد باکتریایی بروملین می تواند رشد باکتری های مضر را با از بین بردن باکتری هایی که باعث اسهال می شوند، متوقف کند. آناناس همچنین حاوی مقدار زیادی منگنز، تیامین، مس، فیبر، ویتامین B6 و C است. با این گیاهان می توانید به راحتی از شر چربی های شکم خلاص شوید، اما به یاد داشته باشید که این روش ها تنها با ورزش منظم موثر هستند.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن سریع: ۵ نکته کلیدی برای لاغری قطعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا