;
درمان خانگیسلامت

با کمک این میوه های خوشمزه فشار خون بالا را کنترل کنید+نحوه صحیح مصرف میوه!

میوه های پایین آورنده فشار خون: اصلاح سبک زندگی از جمله پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، خواب کافی و مدیریت استرس برای کنترل فشار خون بالا ضروری است. علاوه بر این، ممکن است لازم باشد تحت نظر پزشک از داروهای خاصی استفاده کنید. هنگامی که از تاثیر تغذیه روی فشار خون بالا صحبت به میان می‌آید، میوه‌ها به‌دلیل داشتن فیبر، آنتی‌اکسیدان و سایر مواد مغذی نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری و درمان آن دارند.

همه‌ میوه‌ها برای سلامتی مفیدند، اما بیماران مبتلا به پرفشاری خون از مصرف بعضی از آن‌ها سود بیشتری می‌برند. برای اینکه با بهترین میوه های پایین آورنده فشار خون آشنا شوید، با بخش سلامت مجله خبری چشمک همراه باشید.

شاید بپسندید: برای رفع یبوست در وعده صبحانه این خوراکی ها را فراموش نکنید!

بیشتر بخوانید: مکمل کاهش وزن | با کمک این نوشیدنی خوشمزه کاهش وزن واقعی را تجربه کنید!

لیست میوه های پایین آورنده فشار خون

به این ترتیب شما با گنجاندن برخی از میوه ها در رژیم غذایی خود می توانید از خواص آن در جهت کنترل و پایین آوردن فشار خون استفاده کنید. برخی از مهترین میوه های پایین آورنده فشار خون عبارتند از:

مرکبات

اگر به‌دنبال راهی برای تنظیم فشار خون با میوه می‌گردید، توصیه می‌کنیم مرکبات (پرتقال، گریپ‌فروت و لیموترش) را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مرکبات سرشار از آنتی‌اکسیدان از جمله ویتامین C و فلاونوئید هستند که هر ۲ به سلامت قلب و عروق خونی کمک می‌کنند. همچنین مقدار زیادی فیبر و پتاسیم دارند که این ویژگی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا عالی است.

بیشتر بخوانید: دلیل افطار کردن با خرما در ماه رمضان حیرت انگیز است!

جالب خواهد بود: با این میوه ها و دمنوش ها، چربی خون خود را کنترل و درمان کنید+نحوه مصرف

مرکبات

در یک مطالعه مشاهده شد که مصرف ۲ لیوان آب پرتقال می‌تواند فشار خون را به‌طور قابل توجهی در افراد مبتلا به پرفشاری خون خفیف کاهش دهد. بعضی از محققان معتقدند که این اثر در درجه‌ی اول به فلاونوئید هسپریدین (Hesperidin) و پتانسیل آن در بهبود عملکرد دیواره‌ی داخلی عروق و کاهش التهاب مربوط می‌شود.

شاید بپسندید:  ۱۰ دمنوش معجزه گر برای گوارش سالم روزه داران!

بیشتر بخوانید: این 6 ماده غذایی خوشمزه برای رفع یبوست یک معجزه به شمار می روند!

موز

موز سرشار از پتاسیم، منیزیم، فیبر و آنتی‌اکسیدان است. انجمن قلب آمریکا (AHA) مردم را به کاهش مصرف سدیم (نمک) و افزایش مصرف غذاهای حاوی پتاسیم تشویق می‌کند. پتاسیم یک ماده‌ی مغذی مهم به شمار می‌رود که با افزایش دفع سدیم از بدن به کنترل فشار خون کمک می‌کند. همچنین می‌تواند فشار وارد شده روی سیستم قلبی-عروقی را کاهش ‌دهد.

انواع توت

توت‌ها، به‌خصوص بلوبری، سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و پلی‌فنول هستند که همگی به کاهش فشار خون و بهبود سلامت عروق خونی کمک می‌کنند. بلوبری به‌دلیل داشتن آنتوسیانین نقش مهمی در کنترل فشار خون دارد. در یک مطالعه، در کسانی که هر روز از یک نوشیدنی حاوی پودر بلوبری استفاده کردند، فشار خون کاهش یافت. علاوه بر این، مصرف این نوشیدنی با بهبود عملکرد عروق خونی و تقویت عملکرد شناختی همراه بود.

شاید بپسندید: سرماخوردگی را با این ۸ غذای خوشمزه فوری درمان کنید!

احتمالا بپسندید: خواص دارویی و درمانی سمنو برای شما + طرز تهیه و عوارض سمنو

انار

تحقیقات نشان می‌دهد که مواد مغذی موجود در انار به کاهش فشار خون و کلسترول خون، بهبود گردش خون، جلوگیری از سفت شدن عروق خونی و ارتقای سلامت قلب کمک می‌کنند. محققان با انجام یک مطالعه دریافتند که مصرف بیش از یک لیوان آب انار روی فشار خون تاثیر مثبت دارد. اما برای بهره‌مندی از این خاصیت حتما باید از آبمیوه‌ی ۱۰۰ درصد طبیعی که به آن شکر اضافه نشده باشد، استفاده کنید.

آلو خشک

از آلو خشک هم می‌توان به‌عنوان یکی از میوه‌های پایین آورنده‌ی فشار خون نام برد. این میوه مقدار زیادی پتاسیم دارد، اما سدیم زیادی وارد بدن نمی‌کند. به همین دلیل، می‌تواند به حفظ سلامت قلب، کاهش فشار خون و جلوگیری از سفت شدن عروق خونی کمک کند.

بیشتر بخوانید: با مصرف روزانه این 10 نوشیدنی گیاهی، سلامت شما تضمین می شود!

جالب خواهد بود: برای کنترل دیابت ترکیب این دمنوش گیاهی معجزه می کند + نحوه مصرف برای اثرگذاری!

میوه های پایین آورنده فشار خون

سیب

سیب عوامل خطر بیماری قلبی از جمله کلسترول بالا و التهاب را بهبود می‌بخشد. تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که مصرف یک عدد سیب در روز خطر ابتلا به فشار خون بالا را حدود ۹ درصد کاهش می‌دهد. شواهد بیانگر آن است که فلاونوئیدهای سیب با افزایش تولید اکسید نیتریک می‌توانند عملکرد دیواره‌ی داخلی عروق را بهبود ‌بخشند و به کنترل فشار خون کمک ‌کنند.

شاید بپسندید: چگونه از دارچین برای تقویت مو استفاده کنیم+نحوه تهیه ماسک و مصرف

احتمالا بپسندید: برای درمان دیابت و کلسترول بالا، این خوراکی را در رژیم غذایی خود قرار دهید!

کیوی

در یک مطالعه روی افراد با فشار خون نسبتا بالا مشخص شد که کیوی را هم می‌توان در فهرست میوه های پایین آورنده فشار خون قرار داد. در این تحقیق، فشار خون شرکت‌کنندگانی که به‌مدت هشت هفته هر روز سه عدد کیوی مصرف کردند، نسبت به افرادی که در طول روز یک عدد سیب ‌خوردند، به‌طرز چشمگیری کاهش یافت. به نظر می‌رسد که پتاسیم، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های کیوی در کنترل فشار خون نقش دارند.

احتمالا بپسندید: گیاه دارویی که قند خون را درمان می کند!

چگونگی مصرف میوه در طول روز

میوه‌ها و سبزیجات فواید زیادی برای سلامتی دارند. به گفته‌ی انجمن قلب آمریکا، افراد بزرگسال باید در طول روز چهار تا پنج مرتبه میوه مصرف کنند. یک سروینگ میوه برابر است با:

  • یک میوه‌ی کامل با اندازه‌ی متوسط مانند هلو، سیب یا پرتقال
  • نصف لیوان میوه‌ی تازه، منجمد یا کنسرو‌ی که خرد شده باشد
  • یک چهارم لیوان میوه‌ی خشک
  • یک چهارم لیوان آبمیوه

یک سروینگ آبمیوه‌ی ۱۰۰ درصد طبیعی می‌تواند جایگزین یک سروینگ میوه‌ی تازه شود، اما خوردن میوه‌ی تازه بهتر از نوشیدن آب آن است. چرا که با خوردن میوه مقدار زیادی فیبر در اختیار بدن قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، همیشه احتمال زیاده‌روی در مصرف آبمیوه‌ وجود دارد. چون آبمیوه در مقایسه با میوه از قدرت سیرکنندگی کمتری برخوردار است.

جالب خواهد بود: ۱۴ معجزه نگهداری آب در کوزه سفالی که نمی دانستید!

بیشتر بخوانید: این میوه خوشمزه دیابت را درمان می کند!

برای کنترل فشار خون چه چیزهایی را نباید خورد!؟

اکنون که با بهترین میوه برای کاهش فشار خون آشنا شدید، بهتر است غذاهای غیرمجاز در رژیم غذایی مخصوص پرفشاری خون را هم بشناسید. بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها روی فشار خون تاثیر منفی دارند و باعث افزایش آن می‌شوند. توصیه می‌شود از مصرف این غذاها بپرهیزید یا در حد اعتدال از آن‌ها استفاده کنید. غذاها و نوشیدنی‌های مضر برای فشار خون بالا عبارت‌اند از:

  • غذاهای مملو از سدیم مثل غذاهای کنسروی، آجیل شور و فست فود
  • غذاهای حاوی چربی اشباع‌شده مانند کره، چیپس، غذاهای سرخ‌شده و مارگارین
  • غذاها و نوشیدنی‌های شیرین از جمله نوشابه، آبمیوه‌ی صنعتی، کیک، شیرینی و آبنبات
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • لبنیات پرچرب
  • سس سالاد

سخن پایانی

پیروی از سبک زندگی سالم و داشتن یک رژیم غذایی متعادل که شامل میوه های پایین آورنده فشار خون است می‌تواند به شما در جلوگیری از پرفشاری خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک کند. در مقابل، بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها مثل الکل، نمک، غذاهای فرآوری‌شده و غذاهای پرچرب ممکن است فشار خون را افزایش دهند یا باعث تشدید عوارض آن شوند. این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

 

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: این ۱۴ خوراکی بدون آنکه متوجه شوید، میل جنسی تان را نابود می کند!

یسشتر بخوانید: درمان فشار خون بالا با بهترین داروی گیاهی از نظر طب سنتی!

احتمالا بپسندید: بد کار کردن کبد: این علائم ظاهری نشان می دهد که کبد شما دچار مشکل جدی شده!‌

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − سه =

دکمه بازگشت به بالا