;
درمان خانگیسلامت

غذا خوردن سالم: ۷ نشانه که شما سالم غذا می خورید!

غذا خوردن سالم: رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم کلید حفظ سلامتی است. با فرا رسیدن هوای سرد، مواد مغذی که وارد بدن می شود، هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. از این نظر باید به غذاهایی که سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند توجه ویژه ای داشت. متخصصان تغذیه موافقند که رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل بهترین انتخاب برای سلامتی است. علاوه بر این، غذاهای حاوی پروتئین با کیفیت، فیبر و چربی های سالم باید به مقدار کافی مصرف شوند.

وقتی سالم غذا نمی خورید، بدن شما سیگنال هایی می فرستد. لکه های روی ناخن، وضعیت نامناسب پوست و مو، گلودرد و سرماخوردگی مکرر تنها برخی از نشانه های ضعف ایمنی بدن هستند. از سوی دیگر، نشانه هایی نیز وجود دارد که نشان می دهد شما سالم غذا می خورید و بدن شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب می کند. در بخش سلامت ۷ نشانه سالم غذا خوردن بررسی شده است.

بیشتر بخوانید: 7 نشانه که نشان می دهد رژیم غذایی شما ناسالم است

۷ نشانه که شما سالم غذا می خورید

۱.ناخن های سالم

غذا خوردن سالم، می گویند ناخن آینه سلامتی است و این جمله کاملا درست است. کمبود برخی ویتامین ها یا مواد معدنی در بدن اغلب به صورت لکه ها یا بی نظمی در ناخن ها ظاهر می شود. اما اگر ناخن های صاف و محکمی دارید، این نشانه تغذیه خوب است. ناخن های بیرون زده، قاشقی یا شکننده نشانه کمبود آهن یا ویتامین B هستند.

غذا خوردن سالم

۲.موهای شاداب و براق

غذا خوردن سالم، موهای براق نشانه سلامت و شادابی است. اگر موهای شما پرپشت و سالم است، احتمالا یک رژیم غذایی خوب و با کیفیت خواهید داشت. از سوی دیگر تحقیقات نشان داده است که نازک شدن یا سفید شدن زودرس موها می تواند نشانه کمبود ویتامین باشد.

۳.انرژی کافی

بدن غذا را به انرژی تبدیل می کند. در حالی که گاهی اوقات احساس خستگی یا فرسودگی معمول است. تحقیقات نشان می دهد که اگر انرژی کافی برای فعالیت های عادی روزانه خود داشته باشید، احتمالاً ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را به اندازه کافی از غذا دریافت می کنید. اگر خستگی برای شما مشکل بزرگی است، حتما باید با یک متخصص مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی مناسب پس از زایمان + ۱۰ راز یک رژیم غذایی سالم برای مادران

۴.عدم وجود کبودی های غیر قابل توضیح

غذا خوردن سالم، بدن به ویتامین C و ویتامین K نیاز دارد که برای لخته شدن خون و بهبود زخم ها مهم هستند. در صورت کمبود این ویتامین ها ممکن است کبودی های غیر قابل توضیحی در بدن شما ظاهر شود. اما اگر این لکه ها را در بدن خود ندارید، احتمالاً ویتامین کافی دریافت می کنید.

۵.بهبود سریع زخم های جزئی

برخی از ویتامین ها و مواد معدنی نقش کلیدی در بهبود زخم ها، خراش ها و بریدگی ها دارند. با بانداژ، بریدگی های کوچک در یک فرد سالم باید در حدود یک هفته بهبود یابد. اگر متوجه شده اید که زخم های شما به سرعت در حال بهبود هستند، احتمالا بدن شما سالم است.

غذا خوردن سالم

۶.بهبودی سریع از ویروس

یک رژیم غذایی خوب نمی تواند از ورود ویروس ها به بدن شما جلوگیری کند، اما دریافت کافی ویتامین ها و مواد معدنی از طریق غذا به عملکرد صحیح سیستم ایمنی کمک می کند. افرادی که رژیم غذایی سالم و متعادلی دارند کمتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی هستند و حتی زمانی که بیمار هستند به سرعت بهبود می یابند زیرا بدن آنها می تواند با ویروس مبارزه کند. سرماخوردگی معمولی در افراد سالم در حدود یک هفته از بین می رود. اگر هفته ها نمی توانید از شر سرماخوردگی خلاص شوید، نشانه ضعف سیستم ایمنی است.

۷.احساس خوبی داشتن

غذا خوردن سالم، اگر به طور کلی بدون نوسانات شدید در سطح انرژی خود احساس خوبی دارید، این نشانه خوبی است که رژیم غذایی شما سالم و متعادل است و تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت می کند. اگر فکر می کنید به اندازه کافی خوب غذا نمی خورید، همیشه می توانید از یک متخصص تغذیه مشاوره بگیرید.

غذا خوردن سالم، به یاد داشته باشید که گروه های سنی مختلف نیازهای تغذیه ای متفاوتی خواهند داشت. بنابراین، به عنوان مثال، برای جوانان مهم است که به اندازه کافی غذاهای غنی از کلسیم مصرف کنند، یا برای افراد بالای ۶۰ سال تمرکز بر غذاهای غنی از پروتئین و ویتامین B12 است.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی سالم: آیا رژیم غذایی شما سالم است؟ + ۱۰ نکته موثر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا