;
درمان خانگیسلامت

ادویه های مفید برای دیابتی ها

درمان دیابت با ادویه ها: بيماري ديابت ناشي از وجود قند بيش از اندازه در جريان خون است. افراد مبتلا به ديابت نوع یک از نقص خودايمني رنج مي‌برند و بدنشان انسولين كافي نمي‌سازد تا قند آزاد شده از غذا در جريان خون را بي‌اثر كند. بيماران مبتلا به ديابت نوع ۲ ممكن است انسولين كافي توليد نكنند يا مقاومت به انسولين داشته باشند، به اين معني كه بدنشان انسولين توليد مي‌كند اما نمي‌تواند به‌طور موثر از آن استفاده كند.

ثابت شده است كه برخي ادويه‌جات مي‌توانند در درمان يا كنترل قندخون در افراد ديابتي مفيد واقع شوند كه در ادامه این مطلب سلامت به برخي از آنها اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: خواص تخم گشنیز: از درمان دیابت تا کاهش وزن!

دیابت چیست؟

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما قادر به جذب قند (گلوکز) به سلول‌های خود و استفاده از آن برای تولید انرژی نباشد. این نقص باعث ایجاد قند اضافی در جریان خون می‌شود. دیابت کنترل نشده می‌تواند منجر به عواقب جدی شود و به طیف وسیعی از اندام‌ها و بافت‌های بدن، از جمله قلب، کلیه‌ها، چشم‌ها و اعصاب آسیب برساند.

فرآیند هضم شامل تجزیه‌ غذایی که مصرف می‌کنید، به منابع مختلف است. وقتی کربوهیدرات، مثل نان، برنج و ماکارونی می‌خورید، بدن شما آن را به قند (گلوکز) تجزیه می‌کند. هنگامی‌که گلوکز وارد جریان خون می‌شود، به کمک نیاز دارد تا به مقصد نهایی خود، یعنی داخل سلول‌های بدن برسد و در آنجا مورد استفاده قرار گیرد. اما چه کسی به گلوکز برای رسیدن به مقصد نهایی کمک می‌کند؟ درست حدس زدید، انسولین!

انسولین هورمونی است که توسط پانکراس یا همان لوزالمعده، اندامی که در پشت معده قرار دارد، ساخته می‌شود. پانکراس، انسولین را در جریان خون آزاد می‌کند. انسولین حکم کلید را دارد که قفل در دیواره سلولی را باز می‌کند و به گلوکز اجازه می‌دهد تا وارد سلول‌های بدن شود. گلوکز، سوخت یا انرژی مورد نیاز بافت‌ها و اندام‌ها را برای عملکرد مناسب فراهم می‌کند.

در افراد دیابتی یکی از حالت‌های زیر رخ می‌دهد:

۱- پانکراس انسولین تولید نمی‌کند یا اگر تولید کند، مقدارش کافی نیست.

۲- پانکراس انسولین تولید می‌کند، اما سلول‌های بدن به آن پاسخ نمی‌دهند و نمی‌توانند آن‌طور که باید از آن استفاده کنند.

اگر گلوکز نتواند وارد سلول‌های بدن شود، در جریان خون باقی می‌ماند و سطح گلوکز خون افزایش می‌یابد.

شاید بپسندید: درمان سرفه “بهترین و سریع ترین درمان خانگی سرفه”

انواع دیابت

انواع دیابت را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

  1. دیابت نوع ۱: این نوع دیابت، یک بیماری خود‌ایمنی است، به این معنی که بدن به خودش حمله می‌کند. در این حالت، سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده از بین می‌روند. حدود ۱۰ درصد از افراد دیابتی به نوع ۱ آن مبتلا هستند و معمولاً در کودکان و بزرگسالان جوان شایع است، اما می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ باید هر روز انسولین تزریق کنند. به همین دلیل است که به آن دیابت وابسته به انسولین نیز می‌گویند.
  2. دیابت نوع ۲: در این نوع بیماری، بدن یا انسولین کافی تولید نمی‌کند یا سلول‌های بدن به انسولین پاسخ نمی‌دهند. این شایع‌ترین نوع دیابت است. بیش از ۹۰ درصد افراد دیابتی به نوع ۲ مبتلا هستند و معمولاً در افراد میانسال و مسن رخ می‌دهد. دیگر نام‌های رایج برای نوع ۲، شامل دیابت بزرگسالان و دیابت مقاوم به انسولین است.
  3. پیش دیابت: این نوع بیماری، مرحله قبل از دیابت نوع ۲ است. سطح گلوکز خون بالاتر از حد طبیعی است، اما به اندازه کافی بالا نیست که به طور رسمی دیابت نوع ۲ تشخیص داده شود.
  4. دیابت بارداری: این نوع دیابت در برخی از زنان در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. دیابت بارداری معمولاً بعد از بارداری از بین می‌رود. با این حال، اگر دیابت بارداری دارید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ هستید.

شاید بپسندید: 9 خوراکی مفید برای درمان کبد چرب

احتمالا بپسندید: با خوردن این 7 میوه خوشمزه، فشار خون بالا را کنترل و درمان کنید!

تفاوت دیابت نوع ۱ با ۲

دیابت نوع ۱، یک بیماری خود‌ایمنی است و زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده به طور کامل از بین می‌روند، بنابراین بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند. این در حالی است که در نوع ۲، انسولین توسط لوزالمعده تولید می‌شود، اما بدن در برابر آن مقاومت می‌کند. به عبارت دیگر، بدن دیگر به طور مؤثر از انسولین استفاده نمی‌کند.

تعداد مبتلایان به نوع ۱ بسیار کمتر از نوع ۲ هستند. در گذشته به آن دیابت نوجوانی می‌گفتند، زیرا این بیماری معمولاً در اوایل کودکی تشخیص داده می‌شود. اما دیابت نوع ۲، بیشتر در بزرگسالان تشخیص داده می‌شود. اگرچه ما امروزه کودکانی را می‌بینیم که به این بیماری مبتلا شده‌اند و علت آن هم بیشتر مربوط به اضافه وزن و چاقی است.

بیشتر بخوانید: خواص انبه و هرآنچه که باید بدانید+بهترین شیوه مصرف

جالب خواهد بود: ۷ دلیل برای اینکه عاشق کربوهیدرات سالم باشید

درمان دیابت با ادویه ها

برخي ادويه‌جات مي‌توانند در درمان يا كنترل قندخون در افراد ديابتي مفيد واقع شوند كه در ادامه این مطلب سلامت به برخي از آنها اشاره شده است.

۱.دانه شنبليله

دانه شنبلیله، سرشار از فيبر محلول است كه به كاهش قندخون با آهسته كردن روند هضم و جذب كربوهيدرات‌ها كمك مي‌كند. اين ويژگي ادويه در درمان افراد مبتلا به ديابت موثر است. مطالعات متعددي بر روي خواص ضد ديابتي دانه شنبليله صورت گرفته است. اين تحقيقات نشان دادند كه دانه شنبليله مي‌تواند بيشتر علائم متابوليك مربوط به ديابت نوع یک و ديابت نوع 2 را با كاهش سطوح قندخون و بهبود تحمل گلوكز تخفيف دهد. اين ادويه حاوي تركيبات طبيعي بسيار زيادي است.

شاید بپسندید: درمان کلسترول خون در طب سنتی با ۶ ماده غذایی

احتمالا بپسندید: کاهو و این همه خاصیت که قطعاً نمی دانستید!

۲.دارچین

درمان دیابت با ادویه ها، دارچين منجر به افزايش سوخت‌وساز قند در درون سلول شده و به كاهش سطوح قندخون كمك مي‌كند. به‌علاوه، دارچين براي كاهش سطوح كلسترول بالا كه اصولا مشكل ديگر ديابت است، عالي است. مصرف روزانه دارچين به تنظيم قندخون و همچنين قند پلاسما كمك مي‌كند و براي كساني نظير ديابتي‌ها كه بايستي شاخص گلايسمي خود را كنترل كنند مسرت‌بخش است. دارچين داراي اثرات ضدميكروبي و آنتي‌اكسيداني نيز هست و با مقاومت انسوليني مقابله مي‌كند. مصرف نصف قاشق چاي‌خوري دارچين در روز باعث كاهش قندخون و بهبود كلسترول در بيماران مبتلا به ديابت نوع 2 مي‌شود.

شاید بپسندید: با این نسخه چهارستون بدنت همیشه سالمه

احتمالا بپسندید:  فواید شاهدانه از درمان پوکی استخوان تا کمک به کاهش وزن+نحوه مصرف صحیح

درمان دیابت با ادویه ها

۳.میخک

ميخك، غني از آنتي‌اكسيدان آنتوسيانين و كوئرستين به‌علاوه يك تركيب فعال به نام اوژنول است و همچنين منبع عالي از منيزيم و منبع خوب از اسيد چرب امگا3، ويتامين‌هاي C، K، فيبر و كلسيم و منيزيم است. همچنين اين ادويه يك ضدعفوني‌كننده طبيعي، ضدالتهاب و مسكن نيز محسوب مي‌شود. در نهايت لازم به ذكر است كه اگرچه اثرات درماني مفيد اين ادويه‌ها در درمان يا كنترل ديابت و عوارض آن اثبات شده است وليكن مصرف متعادل آنها توصيه شده و گنجاندن آنها در برنامه غذايي روزانه بهتر است زيرنظر پزشك صورت پذيرد.

جالب خواهد بود: مشاهده قند میوه های مختلف، میوه با کمترین قند کدام است؟

۴.زیره سیاه

درمان دیابت با ادویه ها، قرن‌هاست كه دانه زيره‌سياه براي درمان بسياري از بيماري‌ها استفاده ‌شده است. امروزه نيز قدرت درماني زيره از لحاظ علمي اثبات شده است. اثرات مفيدي همچون جلوگيري از ايجاد آب‌مرواريد و كاهش عوارض كليوي و كبدي كه در افراد ديابتي معمول است، از ديگر ويژگي‌هاي اين ادويه محسوب مي‌شود. زيره‌سياه باعث افزايش حساسيت به انسولين و افزايش برداشت گلوكز از طريق سلول و متعاقبا كاهش قندخون مي‌شود. زيره‌سياه حاوي بيش از صد ماده فعال و مفيد در يك دانه كوچك است و حاوي ويتامين‌هاي گروه B و مواد معدني نظير كلسيم، روي، مس و آهن است.

اين ادويه حاوي كوركومين، يك تركيب فعال با ويژگي‌هاي ضدالتهابي و آنتي‌اكسيداني است و جريان خون را بهبود مي‌بخشد. زردچوبه باعث بهبود عملكرد انسولين مي‌شود و همچنين در سوخت‌وساز كربوهيدرات، پروتئين و چربي دخيل است. كوركومين موجود در زردچوبه باعث كاهش رسوب پلاك‌هاي چربي در ديواره داخلي عروق مي‌شود و از گرفتگي آن جلوگيري كرده و به جريان خون كمك مي‌كند. مطالعات نشان داده‌اند، افراد ديابتي كه از مكمل كوركومينوئيد استفاده مي‌كنند قندخون پايين‌تر و مقاومت به انسولين كمتري دارند.

بیشتر بخوانید: خواص هل سیاه برای زیبایی و سلامت که نمی دانستید

 

 

 

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: برای “تقویت حافظه و تمرکز” این گیاهان دارویی معجزه می کنند+نحوه مصرف

احتمالا بپسندید: درمان قند خون با رژیم ۳ روزه تخلیه قند اضافه از بدن

شاید بپسندید: بهترین جایگزین‌ گوشت و مرغ برای گیاهخواران چیست؟

احتمالا بپسندید: بهترین نسخه گیاهی برای درمان فشار خون

بیشتر بخوانید: با کمک این گیاه، مشکل قند و فشار خون بالا را حل کنید+نحوه مصرف

جالب خواهد بود:  درمان و پاکسازی کبد چرب با این میوه شگفت انگیز!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا