سلامت

8 بهترین غذاهای مفید برای سلامت پروستات: مردان این غذاها را در رژیم غذایی خود اضافه و حذف کنند!

غذاهای مفید برای سلامت پروستات: وقتی در مورد داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل صحبت می کنیم، اغلب به کنترل وزن، تناسب اندام کلی یا پایین نگه داشتن کلسترول فکر می کنیم. اما هدف قرار دادن برخی غذاها برای جلوگیری از سرطان روند کمتر رایجی است.

با این حال، هنگامی که به برخی از مطالعات نگاه می کنیم، ممکن است برای جلوگیری از انواع سرطان مانند سرطان پروستات که یکی از شایع ترین انواع سرطان در مردان است، ویژگی های غذاها را در نظر داشته باشیم. اگرچه مطالعات در مورد تغذیه آموزنده است، اما اثبات داده های مربوط به این موضوع نسبت به سایر مطالعات علمی و پزشکی دشوارتر است زیرا عوامل زیادی وجود دارد که می تواند بر نتایج تأثیر بگذارد.

با این حال، خوردن یک رژیم غذایی خوب و سالم هیچ نقطه ضعفی ندارد و اگر برخی از مطالعات درست باشد، برخی از غذاهایی که می‌خورید، اثرات مثبتی بر پیشگیری از سرطان پروستات خواهند داشت. در این مطلب از سری مطالب سلامت چشمک با لیستی جالب از غذاهای مفید برای سلامت پروستات همراه باشید.

شاید بپسندید: ۹ مهم ترین خواص دارویی کدو حلوایی + تقویت حافظه و جلوگیری از پروستات

غذاهای مفید برای سلامت پروستات

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن هستند. بر اساس برخی مطالعات، لیکوپن پتانسیل کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات را دارد.

غذاهای مفید برای سلامت پروستات

شاید بپسندید: ۱۰ عجیب ترین فواید گوجه فرنگی برای سلامتی که نمی دانستید!

زردچوبه

زردچوبه با فواید بسیاری مانند خواص ضد التهابی همراه است و این خاصیت ممکن است در جلوگیری از پیشرفت سرطان پروستات ضروری باشد. زردچوبه و سایر غذاهای ضد التهابی می توانند سطح آنتی ژن های اختصاصی پروستات را کاهش دهند.

آنتی ژن اختصاصی پروستات پروتئینی است که توسط سلول های سالم و ناسالم در پروستات تولید می شود و سطح خون آن اغلب در غربالگری سرطان پروستات اندازه گیری می شود. افزایش سریع سطح آن اغلب در نتیجه ایجاد سرطان پروستات یا التهاب پروستات است. افزایش آهسته سطح در طی سالیان متمادی ممکن است نشانه بزرگ شدن طبیعی پروستات باشد.

غذاهای مفید برای سلامت پروستات

شاید بپسندید: فواید زردچوبه برای پوست و زیبایی + ۷ خواص شگفت انگیز آن

غذاهایی که برای سلامت پروستات باید از آنها پرهیز کرد

در حالی که پیش‌بینی می‌شود برخی غذاها به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کنند، داده‌های مربوط به غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد کمی مبهم‌تر است.

یکی از بزرگترین چالش ها در این زمینه بررسی تاثیرات تغذیه بر شرایط پزشکی است. چون معمولا همه چیز خیلی کند اتفاق می افتد، بنابراین امکان بررسی سریع مانند سایر مسائل وجود ندارد. به عنوان مثال، تأثیر داروها بر فشار خون به اندازه کافی سریع است که قابل اندازه گیری است. اگر می‌خواهید اثرات رژیم غذایی بر رشد سرطان پروستات را ردیابی کنید، باید افراد را برای حداقل 15 تا 20 سال یا حتی بیشتر دنبال کنید.

با این حال شواهدی وجود دارد که برخی از غذاها مضر هستند. در این مرحله، تصور می‌شود که غذاهایی که در سرطان روده بزرگ و بیماری‌های قلبی باید از آنها پرهیز کرد، برای جلوگیری از سرطان پروستات نیز نباید مصرف شوند. چند نمونه در این زمینه عبارتند از:

  • گوشت قرمز بیش از حد
  • گوشت فرآوری شده بیش از حد
  • گوشت دودی و نمک زیاد
  • لبنیات زیاد

بزرگ شدن پروستات مشکلی است که می تواند با رژیم غذایی نامناسب بدتر شود و با التهاب و دیابت مرتبط باشد. مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده، قندها و بارهای کربوهیدرات زیاد می تواند با ایجاد التهاب، بزرگ شدن پروستات را بدتر کند.

صرف نظر از رژیم غذایی خود، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از عوامل خطر شخصی خود برای بیماری های پروستات آگاه باشید و در مورد نحوه نظارت بر آنها با پزشک خود مشورت کنید. برخی از عوامل خطر سرطان پروستات عبارتند از:

عوامل ایجاد سرطان پروستات

  • سن: افراد بالای 55 سال در معرض خطر بیشتری هستند و بیش از نیمی از موارد سرطان پروستات در مردان بالای 65 سال رخ می دهد.
  • سابقه خانوادگی: اگر زنان یا مردانی در خانواده شما وجود دارند که سرطان پروستات یا سرطان سینه داشته اند، باید مراقب باشید.
  • چاقی: تأثیر یک رژیم غذایی سالم بسیار زیاد است.
  • مصرف سیگار.

علاوه بر ورزش منظم و رژیم غذایی سالم، فراموش نکنید که برای پیگیری منظم پروستات با پزشک خود صحبت کنید. تشخیص زودهنگام مهم است، بنابراین از این عوامل خطر و علائم بالقوه آگاه باشید و سعی کنید با ملاقات منظم با پزشک خود، تشخیص زودهنگام را دریافت کنید.

غربالگری سرطان پروستات ساده است و فقط به ویزیت پزشک، معاینه فیزیکی و آزمایش خون نیاز دارد. اگر در طول غربالگری معمول ناراحتی ایجاد شود، معمولا قابل درمان است.

شاید بپسندید: ضد سرطان، هضم غذا، کاهش وزن … ۱۰ فایده باورنکردنی فلفل

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − ده =

دکمه بازگشت به بالا