;
سلامت

چای سبز در مقابل قهوه: کدام یک برای سلامتی شما بهتر است؟

چای سبز در مقابل قهوه: چای و قهوه، دو نوشیدنی محبوب و رایج در فرهنگ های مختلف جهان هستند که هر کدام ویژگی و طعم منحصربه فرد خود را داراست. چای و قهوه از پر مصرف ترین نوشیدنی ها در دنیا پس از آب است. طبق آمار بیش از 85% مردم ایالات متحده به صورت منظم 180 میلی گرم کافئین در روز مصرف می کنند. این مقدار کافئین معادل با 2 فنجان قهوه در روز است. در این مطلب سلامت به مقایسه چای سبز در مقابل قهوه خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان خوردن قهوه برای افزایش تمرکز و رفع خستگی!

قهوه و کافئین

چای سبز در مقابل قهوه، کافئین پر مصرف ترین داروی محرک در سراسر جهان است. کافئین به صورت طبیعی در قهوه و چای یافت می شود اما میزان کافئین در قهوه به مراتب بیشتر است. یک وعده 8 اونس (240 میلی لیتر) قهوه 96 میلی گرم کافئین فراهم می کند، در حالی که با همین مقدار چای سبز، 29 میلی گرم کافئین فراهم می شود.

بیشتر بخوانید: رفع یبوست با نسخه بوعلی سینا!

اثرات کافئین

افزایش سطح انرژی، هوشیاری، توجه و بیداری

کاهش خستگی روحی و جسمی

افزایش عملکرد ورزشی

بهبود حافظه و خلق و خو

سلامت مغز، کاهش خطر زوال عقل

چای سبز در مقابل قهوه، کافئین یک داروی محرک است که به طور طبیعی در قهوه و چای یافت می شود. با این حال، قهوه حدود سه برابر چای سبز کافئین دارد. در نظر داشته باشید میزان کافئین قهوه می تواند به روش عصاره گیری بستگی داشته باشد. برای آشنایی و خرید انواع دم افزار های قهوه می توانید به فروشگاه  کافه مال مراجعه کنید.

احتمالاً بپسندید:  آلودگی هوا: در این هوای آلوده این چیزا را بخورید تا سالم بمانید!

چای سبز در مقابل قهوه

شاید بپسندید: بهترین و بدترین روغن‌ها برای آشپزی و سلامت کدامند؟

منابع آنتی اکسیدانی عالی

از ویژگی های مشترک قهوه و چای سبز، دارا بودن مقادیر بالای آنتی اکسیدان است. چای سبز و قهوه سرشار از آنتی اکسیدان (پلی فنول) هستند. این آنتی اکسیدان ها به سلامت عمومی بدن و کاهش توده چربی در بدن کمک کرده و باعث کاهش وزن می شود. اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) و اسید کلروژنیک (CGA)، به ترتیب فراوان ترین پلی فنول ها در چای سبز و قهوه هستند.

 بیشتر بخوانید: تصفیه و پاکسازی هوای خانه: با این روش به سادگی هوای خانه را تصفیه کنید!

لاغری با چای سبز و قهوه

CGA قهوه و EGCG چای سبز، همراه با کافئین، به کاهش وزن در بدن کمک می کنند. ترکیبات موجود در قهوه انسولین، کلسترول و تری گلیسیرید را در خون کاهش داده و چربی ذخیره شده در بدن را نیز کاهش می دهد.

چای سبز در مقابل قهوه، در طرف دیگر، مطالعات بر روی ترکیبات چای سبز و تاثیر آن بر حیوانات نشان داد، چای سبز قادر به تجزیه چربی در بدن می شود. علاوه بر این، کافئین موجود در هر دو با کاهش وزن مرتبط است. از دیگر اثرات کافئین موجود در چای سبز و قهوه می توان به کاهش گرسنگی (جلوگیری از پر خوری) و افزایش کالری سوزی اشاره کرد.

شاید بپسندید: ۹ کاری که نباید بعد ۴۰ سالگی انجام بدی!

آرامش اعصاب و افسردگی با چای سبز

ال- تیانین (L-theanine) یک اسید آمینه موجود در چای سبز است که بر مغز تاثیر گذاشته و باعث احساس آرامش می شود. شواهد نشان می دهد چای سبز باعث کاهش خطر سکته مغزی، دیابت و افسردگی می شود. در طرف دیگر، قهوه باعث افزایش طول عمر و کاهش بیماری های قلبی می شود.

چای سبز در مقابل قهوه، قهوه اسپرسوقهوه و چای سبز از فواید سلامتی متعددی برخوردار هستند. با این حال، طرز تهیه قهوه و چای سبز می تواند آن را به یک نوشیدنی مغذی یا مضر تبدیل کند. برای دم آوری هر کدام این نکات را در نظر بگیرید :

بیشتر بخوانید: خواص هویج پخته که باور کردنی نیست | بر خلاف تصور خاصیت هویچ پخته چند برابر خام است!

از قهوه ساز مناسب استفاده کنید.

برای تجربه یک فنجان قهوه بی نظیر از دم افزارهای مناسب و با کیفیت استفاده کنید. قهوه ساز ها در انواع مختلفی مانند قهوه ساز های برقی، قهوه جوش ها و دم افزار های نسل سوم عرضه می شوند. انتخاب شما به نوع دم افزار و قهوه به ترجیحات شما بستگی دارد. برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید انواع قهوه ساز می توانید به کافه مال مراجعه کنید.

احتمالا بپسندید: کبد چرب را با این میوه درمان کنید!

چای سبز در مقابل قهوه

شاید بپسندید: میوه های مفید برای دیابتی ها: ۸ میوه‌ای که دیابتی ها با خیال راحت می توانند بخورند! 

شیر

چای سبز در مقابل قهوه، شیر پر چرب را به شیر کم چرب تغییر دهید. انجام این تغییر ساده به کاهش کل کالری و محتوای چربی نوشیدنی شما کمک می کند.

شاید بپسندید: این مواد غذایی خوشمزه رو اگه شب مصرف کنید مانع خواب راحت شما میشه!

شکر

شکر را کنار بگذارید. افزودن بیش از حد شکر، عسل، شربت یا سایر شیرین کننده ها به قهوه یا چای شما ممکن است آنها را به نوشیدنی های کم مغذی تبدیل کند.

شاید بپسندید: ۳۰ خواص شگفت انگیز ترب و آب ترب سفید برای زیبایی و درمان بیماری ها!

چای سبز در مقابل قهوه:کدام یک برای سلامتی شما بهتر است؟

چای سبز در مقابل قهوه، چای و قهوه هرکدام با تاریخچه و فرهنگ خود، جزئی از زندگی روزمره ما شده اند. به طور کلی، این دو نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان هستند که می توانند برای سلامتی عمومی بدن مفید باشند. از ویژگی مشترک دیگر این دو نوشیدنی می توان به کافئین آن اشاره کرد. اما در نهایت کدام بهتر است؟ این سوال می تواند برای هر فرد به صورت متفاوت پاسخ داده شود.

شاید بپسندید: ۶ دمنوش‌ شگفت انگیز برای رفع استرس و خواب راحت!

افراد مبتلا به فشار خون بالا، اضطراب و بی خوابی باید چای سبز را به جای قهوه انتخاب کنند. چای سبز حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است و از طرفی ال تیانین (L-theanine | اسید آمینه) موجود در چای سبز خاصیت آرام بخشی و ضد استرس ایجاد می کند. از طرفی اگر به دنبال افزایش هوشیاری یا بهبود عملکرد فیزیکی هستید، قهوه انتخاب مناسب تری خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ۱۶ خواص و فواید چای پونه برای درمان سرماخوردگی

 

 

برایتان جالب خواهد بود

احتمالاً بپسندید:درمان کلسترول بالا با آب هویج و اسفناج!

شاید بپسندید: دیابتی ها: ۱۰ میوه‌ خوشمزه و دارویی برای کنترل دیابت!

احتمالا بپسندید: 5 میوه خوشمزه برای رفع یبوست!

احتمالا بپسندید: کاهش سریع فشار خون بالا با ۱2 خوراکی خوشمزه!

این مطلب هم جالب است: تشخیص انار قرمز و شیرین با ۶ ترفند ساده و جالب!

اجتمالاً بپسندید: 7 بهترین مواد غذایی سرشار از پتاسیم | با خوردن این خوراکی ها فشار خون خود را متعادل کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا