;
سلامت

5 میوه خوشمزه برای رفع یبوست!

میوه برای رفع یبوست: دست‌وپنجه نرم کردن با یبوست بیش از اینکه دردناک باشد، آزاردهنده است. از طرفی در چنین شرایطی، نفخ و سختی در اجابت مزاج ناشی از یبوست، باعث تحریک‌پذیری و استرس می‌شود و می‌تواند یبوست را تشدید کند. کمبود فیبر و مایعات در رژیم غذایی دو عامل مهم در ایجاد یبوست است. عوامل دیگر نیز می‌توانند در ایجاد یبوست نقش داشته باشند؛ از جمله: ورزش نکردن، کم‌تحرکی، اجتناب از اجابت مزاج و مصرف برخی داروها و مکمل‌ها.

شاید بپسندید: دیابتی ها: ۱۰ میوه‌ خوشمزه و دارویی برای کنترل دیابت!

میوه برای رفع یبوست

خوشبختانه، از طریق تغییر رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی می‌توان مشکل یبوست را برطرف کرد. گنجاندن برخی میوه‌ها در برنامه غذایی روزانه می‌تواند به بهبود عملکرد روده و رفع یبوست کمک کند. با 5 بهترین میوه برای رفع یبوست با بخش سلامت مجله خبری چشمک همراه باشید.

احتمالاً بپسندید:درمان کلسترول بالا با آب هویج و اسفناج!

۱. گلابی

یک گلابی متوسط حاوی حدود ۵.۵ گرم فیبر است. این میزان حدود ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تأمین می‌کند. گلابی حاوی فیبر نامحلول و محلول است که هر دو برای فعال نگه داشتن روده و عملکرد خوب آن مهم هستند. گلابی علاوه بر دارا بودن فیبر، به دلیل محتوای فروکتوز بالاتر و وجود سوربیتول، یک ملین طبیعی است. سوربیتول یک الکل قندی است که به خوبی جذب نمی‌شود، آب را به روده بزرگ می‌کشد و مدفوع را نرم می‌کند.

شاید بپسندید: ۶ دمنوش‌ شگفت انگیز برای رفع استرس و خواب راحت!

میوه برای رفع یبوست

شاید بپسندید: این ترکیب جادویی برای سلامتی معجزه می کند: شیر را با زعفران بخورید!

۲. آلو

آلوی تازه یا آلو خشک مملو از فیبر و پری بیوتیک است و آب را در بدن نگه می‌دارد. این میوه به علت دارا بودن خاصیت ملین، فیبر و هیدروکسی فنیلیاتین، عضلات روده‌ بزرگ را تحریک می‌کند و باعث تسهیل دفع می‌شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که آب آلو می‌تواند دفع را در افراد مبتلا به یبوست آسان کند.

اجتمالاً بپسندید: 7 بهترین مواد غذایی سرشار از پتاسیم | با خوردن این خوراکی ها فشار خون خود را متعادل کنید!

میوه برای رفع یبوست

شاید بپسندید: 5 موثرترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه و تمرکز!

خوردن میوه‌های خشک یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری و کاهش یبوست است. مثلاً یک فنجان انجیر خشک حاوی حدود ۴ گرم فیبر است. آلو خشک هم یک داروی رایج برای درمان یبوست و حاوی حدود ۳ گرم فیبر در هر فنجان است.

شاید بپسندید: ۸  ماده غذایی که از سرماخوردگی جلوگیری می کند + تقویت سیستم ایمنی بدن

۳. سیب

یک عدد سیب متوسط حدود ۴ گرم فیبر دارد که ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را فراهم می‌کند. یک مطالعه بر روی ۸۰ فرد مبتلا به یبوست نشان داد که پکتین (نوعی فیبر محلول) موجود در سیب، حرکت مدفوع را در روده تسریع می‌کند، علائم یبوست را بهبود می‌بخشد و میزان باکتری‌های مفید در روده را افزایش می‌دهد.

شاید بپسندید: این خوراکی های برای افراد دارای کم کاری تیروئید مفید هستند!

۴. مرکبات

مصرف مرکبات می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. یک گریپ فروت یا یک پرتقال هر کدام حدود ۴ گرم فیبر دارند. فیبر محلول در این میوه‌ها یبوست را برطرف می‌کند. مرکبات هم‌چنین دارای فلاونوئید نارینجنین هستند که دارای اثر ملین است.

شاید بپسندید: شکم بزرگ آقایان این گونه بر رابطه جنسی آن ها تاثیر می گذارد!

۵. کیوی

یک کیوی بیش از ۲ گرم فیبر دارد و پاسخگوی ۸ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر است. یک بررسی در سال ۲۰۱۸ در خصوص فواید سلامتی کیوی نشان داد که کیوی قادر است دردهای شکمی را کاهش دهد و از یبوست جلوگیری کند.

شاید بپسندید: 10 بدترین عادت روزانه خانم ها که سلامتی آنها را تهدید می کند!

رفع یبوست

شاید بپسندید: منابع غیر لبنی کلسیم: بجای لبنیات این ۱۰ میوه خوشمزه رو بخورید که کلسیم بیشتر از شیر دارند!

 

 

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: نسخه ابن سینا برای افزایش حافظه:اگر حافظه ات ضعیف شده، این ادو یه ها را امتحان کن!

بیشتر بخوانید: رژیم شوک، رژیمی ۱۴ روزه برای کاهش وزن و آب شدن سریع پهلوها!

شاید بپسندید: این غذا قاتل مغز انسان است!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا