سلامتبیماری ها

اگر دچار رفلاکس و سوءهاضمه هستید، این ۱۳ مواد غذایی را نخورید!

معده شاخص اصلی سلامتی ما است. فلور روده مسئول جذب غذا در بدن است. اما میزان التهاب و ایمنی ما را نیز تعیین می کند. این که چقدر وزن دارید، وجود رفلاکس اسید و مشکلات گوارشی همه توسط باکتری های روده تعیین می شود. درست غذا نخوردن می تواند منجر به مشکلات زیادی مانند سندرم روده تحریک پذیر، رفلاکس معده به مری (GERD)، یبوست یا اسهال شود. به علاوه زمانی که معده دچار رفلاکس یا سوءهاضمه می شود، خوردن برخی غذاها باعث بدتر شدن وضعیت معده می شود. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت به مواد غذایی مضر برای رفلاکس و سوءهاضمه می پردازیم. با اجتناب از خوردن این غذاها، به بهبود رفلاکس معده تان کمک کنید.

۱۳ مواد غذایی مضر برای رفلاکس معده

 

۱.مواد غذایی مضر برای رفلاکس و سوءهاضمه، غذاهای پر کربوهیدرات

مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات منجر به آسیب طولانی مدت به سلامتی معده می شود. زیرا باعث افزایش التهاب و تغییر فلور روده می شود. به عنوان مثال، سیب زمینی ممکن است به عنوان غذای پر کربوهیدرات در نظر گرفته شود. اما عمدتاً از آب ساخته شده است. برنج، ماکارونی، چوب شور، نان شیرینی یا دونات برای بدن مضر هستند. زیرا به شدت سرشار از کربوهیدرات هستند.

۲.غذای سرخ شده

غذای سرخ شده باید کاملاً ممنوع باشد. زیرا در سطوح مختلف به بدن آسیب می رساند. نه تنها به وزن بدن اضافه می کند بلکه هضم آن نیز سخت است. از آن جایی که معده برای هضم آن ها مشکل دارد، ممکن است بدون تجزیه شدن در روده حرکت کنند و باعث اسهال یا نفخ شوند. محتوای فیبر بیشتر غذاهای سرخ شده کم است و این امر هضم آن ها را سخت می کند.

بیشتر بخوانید:  10 بهترین ماده غذایی که قند خون را کاهش می دهند

حتی ممکن است باعث یبوست شوند. اگر دوران گوارشی سختی را پشت سر می گذارید، غذاهای کم چرب و غیر سرخ شده را در منو قرار دهید تا سلامت روده خود را بازیابی کنید. حتی غذاهایی که سرشار از چربی هستند باید از فهرست غذایی شما حذف شوند. هضم اقلامی مانند بستنی، استیک، سیب زمینی سرخ کرده و غیره سخت است و می تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی و سیری در شما شود.

Fried foods

 

۳.مواد غذایی مضر برای رفلاکس و سوءهاضمه، غذای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از بدترین مقصران در مورد سلامتی ما هستند. ارزش غذایی آن ها صفر است. فاقد فیبر هستند و با وجود مواد افزودنی و نگهدارنده های غیر ضروری، روده را تحریک می کنند. برخی از آن ها همچنین ممکن است حاوی لاکتوز باشند که می تواند به مشکلات گوارشی شما بیفزاید. غذاهای فرآوری شده نه تنها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی را به غیر از چاقی افزایش می دهند. بلکه باعث ایجاد گاز، نفخ و گرفتگی عضلات نیز می شوند. اگر نمی توانید به طور کامل از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید. آن ها را با یک پروتئین بدون چربی یا مواد غذایی دیگر که به آرامی هضم می شوند همراه کنید. تا ارزش غذایی آنه ا افزایش یابد و مشکلات شکمی کاهش یابد.

۴.غذاهای تند

ادویه جات برای تحریک سیستم گوارشی به غذا اضافه می شود. اما برای برخی از افراد، آنها تأثیر نامطلوبی دارند. زیرا ممکن است حساسیت به ادویه جات و ترشی جات را افزایش دهند. بسیاری از مردم با افزایش مصرف ادویه، گاز معده، نفخ، سوزش سر دل، رفلاکس اسید و حتی معده درد را تجربه می کنند. به ویژه از غذاهای تند باید نزدیک به زمان خواب اجتناب شود.

مواد غذایی مضر برای رفلاکس و سوءهاضمه

۵.شیرین کننده های مصنوعی

رایج ترین محرک معده در میان شیرین کننده های مصنوعی سوربیتول است. به طور طبیعی در برخی میوه ها مانند سیب، آلو و هلو یافت می شود. سوربیتول که به شیرین کردن آدامس و غذاهای رژیمی اضافه می شود، باعث ایجاد گاز، نفخ و اسهال می شود. شیرین کننده های مصنوعی التهاب را در بدن افزایش می دهند و می توانند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی شوند. آنها حتی مسئول افزایش چربی شکم در برخی افراد هستند.

۶. مواد غذایی مضر برای رفلاکس و سوءهاضمه، غذاهای با فیبر بالا

هضم غذاهایی که فیبر بالایی دارند ممکن است دشوار باشد. زیرا معده به تلاش بیشتری برای تجزیه آن نیاز دارد. غذای پر فیبر شامل سبزیجات خام، عدس، لوبیا و برنج قهوه ای است. حتی سبزیجات به فهرست «بدترین مواد غذایی برای سلامت دستگاه گوارش» وارد می‌شوند. سبزیجات خام برای سلامتی مفید هستند و اکثر متخصصان تغذیه در مورد فواید آن‌ها صحبت می‌کنند. اما نکته کلیدی اعتدال است. از آن جایی که سبزیجات خام سرشار از فیبر هستند، انواع نامحلول آن، می توانند منجر به گاز، نفخ، اسهال و سایر مشکلات معده شوند. عدس نیز باید در حد اعتدال مصرف شود، زیرا هضم آن دشوار است.

برای کسانی که دستگاه گوارش حساسی دارند، هضم چنین محصولات مملو از فیبر دشوار می شود. آن ها می توانند سبزیجات سرخ شده یا بخارپز شده بخورند، زیرا پختن آنها فیبر آنها را تجزیه می کند و آنها را برای معده راحت می کند.

بیشتر بخوانید: ۱۶بهترین مواد خوراکی پر فیبر: از کاهش وزن تا درمان یبوست

۷.الکل

الکل برای معده و کبد مضر است. برای بدن سمی است و باعث مشکلات شدید سلامتی مانند سیروز و اعتیاد می شود. حتی مقادیر متوسط ​​الکل می تواند اسفنکتر مری را شل کند و باعث سوزش سر دل و ریفلاکس اسید شود. در مقادیر زیاد، می تواند باعث التهاب پوشش معده، گرفتگی عضلات و اسهال شود. علاوه بر این، الکل فقط کالری خالی دارد و فرآیندهای متابولیسم چربی را در بدن کند می کند.

مواد غذایی مضر برای رفلاکس و سوءهاضمه

۸.مواد غذایی مضر برای رفلاکس و سوءهاضمه، قهوه

برای کسانی که بدون نوشیدن فنجان قهوه روزانه نمی توانند کار کنند. این خبر بدی است اما کافئین بیش از حد برای دستگاه گوارش شما مضر است. تحرک دستگاه گوارش را افزایش می دهد و این باعث کاهش زمان صرف غذا در روده می شود. این منجر به اسهال و سطوح پایین تغذیه می شود. از آن جایی که ادرار آور است، می تواند باعث کم آبی بدن و در نتیجه منجر به یبوست می شود. همچنین، کافئین منجر به افزایش تولید اسید در معده می شود. فردی که دچار مشکلات معده است باید از کافئین موجود در کولاها، شکلات ها و حتی چای دوری کند. مصرف قهوه خود را محدود کنید و ترجیحا آن را با معده خالی نخورید.

۹.محصولات لبنی

هضم شیر و فرآورده های آن برای همه سخت است، برای برخی بیشتر از دیگران. این به دلیل وجود لاکتوز، نوعی قند موجود در محصولات لبنی است. هنگامی که فردی قادر به هضم این گروه غذایی نباشد، دچار گاز معده، نفخ و در برخی موارد حتی حالت تهوع می شود. مصرف بیش از حد لبنیات می تواند منجر به اسهال شود زیرا آنها وارد روده بزرگ می شوند و آن را تحریک می کند. برای جبران تغذیه از دست رفته به دلیل پرهیز از لبنیات، می توان ماست و پنیر سفت مصرف کرد. زیرا لاکتوز در آنها وجود ندارد.

۱۰.غذاهای اسیدی

مواد غذایی مانند سس گوجه فرنگی، مرکبات مانند پرتقال، لیمو شیرین، لیمو و لیموترش ماهیتی اسیدی دارند. آنها باعث تحریک مخاط معده می شوند و محیط روده را مختل می کنند. حتی نوشابه های کولا و گازدار نیز می توانند باعث ایجاد گاز و نفخ شوند. به طور کلی باید از مصرف غذاهای اسیدی در مقادیر زیاد خودداری کرد. به ویژه هنگامی که فرد دچار ناراحتی معده یا اسهال می شود، زیرا می توانند بدن را بیشتر تحریک کنند.

مواد غذایی مضر برای رفلاکس و سوءهاضمه

بیشتر بخوانید: ۱۲ درمان خانگی موثر برای درمان فوری نفخ معده و روده

۱۱.غذاهای با فروکتوز بالا

غذاهایی که به طور مصنوعی با فروکتوز شیرین می شوند. از جمله آب میوه، نوشابه و شیرینی ها باعث نفخ و گاز می شوند و هضم آن برای افراد دشوار است. اگر بیش از حد مصرف شود می تواند منجر به اسهال و گرفتگی عضلات شود.

۱۲.مواد غذایی مضر برای رفلاکس و سوءهاضمه، نعناع فلفلی

اگرچه نعناع فلفلی توسط مردم برای طراوت بعد از صرف غذا مصرف می شود. اما باعث سوزش سر دل می شود. ماهیچه هایی که در بالای معده قرار دارند را شل می کند و باعث می شود غذا در مری شما به عقب برگردد.

بهترین راه برای کاهش فشار ایجاد شده توسط غذا که به عقب رانده می شود. زمانی است که وعده های غذایی در اندازه های کوچک مصرف  شود.زیرا  وزن اضافی غذا کاهش می یابد.  بلافاصله پس از غذا نباید دراز بکشید.

۱۳.ذرت

مردم در طول مهمانی ها یا جشن ها عاشق ذرت ترد و چت ذرت هستند. آن ها خوشمزه هستند و در بین افراد در هر سنی مورد توجه قرار می گیرند. اما بعد از آن شب یا صبح، ممکن است متوجه چند دانه ذرت در مدفوع خود شده باشید و احتمالاً تعجب کنید که چرا این اتفاق افتاده است. خب جواب این جاست ذرت از سلولز تشکیل شده است و بدن انسان آنزیم مناسبی برای تجزیه آن ندارد. این امر تجزیه کامل ذرت را برای دستگاه گوارش دشوار می کند و گاهی اوقات می تواند منجر به گاز و نفخ شود.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن با خوردن سبزیجات:با این ۱۷ روش برای همیشه لاغر می شوید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا