;
سلامتبیماری ها

تجمع آب در بدن: ۱۲ مواد غذایی شگفت انگیز برای رفع احتباس آب  

به خصوص در ماه های تابستان که هوا گرم است، تعداد افرادی که از احتباس آب، یعنی ادم شکایت دارند، بسیار زیاد است. تورم عمومی در پاها، انگشتان و حتی در بدن با افزایش وزن… نشانه های تجمع آب در بدن است. ادم یک مشکل بسیار شایع به خصوص در تابستان است و تقریبا از هر دو نفر یک نفر را مبتلا می کند. تقریباً ۷۰  درصد بدن از آب تشکیل شده است و حرکات آب بین داخل و خارج سلول ها وجود دارد. گاهی اوقات آب به سختی وارد سلول ها می شود و به دلیل جاذبه زمین به خصوص در قسمت پایین بدن تجمع می یابد. این باعث ایجاد ادم می شود. در بخش سلامت چشمک به درمان احتباس آب در بدن در طب سنتی پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: طول عمر با آب آویشن: ۱۸ خواص آویشن برای سلامت و زیبایی

احتباس آب در بدن

شایع ترین علل ایجاد ادم مشکلات گردش خون، گردش لنفاوی، نوسانات هورمونی و عملکرد کلیه است. مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد التهاب و فشار خون نیز می تواند باعث ادم شود. برای کاهش احتباس آب، ابتدا باید مصرف نمک را کاهش داد و غذاهایی که باعث ادم می شوند را از رژیم غذایی حذف کرد. غذاهایی که باعث ادم می شوند عبارتند از چربی های اشباع شده مانند قندها، روغن ها، سس ها، گوشت های اغذیه فروشی و گوشت های چرب.

غذاهایی وجود دارند که باعث احتباس آب می شوند و همچنین غذاهایی وجود دارند که اجازه می دهند ادم از بدن خارج شود. میوه ها و سبزیجات بهترین غذاها برای مبارزه با ادم هستند. از آنجا که آنها حاوی آب و مواد معدنی هستند که به خلاص شدن از بدن کمک می کنند، ترکیبات آنتی اکسیدانی که از عروق محافظت می کند و گردش مناسب مایعات را در بدن تضمین می کند. علاوه بر این، غذاهای حاوی چربی های خوب و دیورتیک ها نیز به دفع ادم کمک می کنند.

۱.غلات کامل

غلات کامل حاوی فیبر و مواد معدنی بیشتری مانند پتاسیم هستند. به طور خاص، فیبر حرکات منظم روده حمایت می کند و سلامت گردش خون را بهبود می بخشد و گردش خون خوب را تضمین می کند. این به مبارزه با یبوست کمک می کند، که مشکلات احتباس آب را تشدید می کند.

۲.خربزه

درمان احتباس آب در بدن در طب سنتی، خربزه سرشار از پتاسیم و کلسیم است. دارای خواص ادرارآور فوق العاده در برابر احتباس آب است. بسیار کم کالری است، ۱۰۰ گرم خربزه فقط ۳۴ کالری دارد. مصرف آن در فصل تابستان بسیار توصیه می شود زیرا باعث افزایش احساس سیری می شود.

درمان احتباس آب در بدن در طب سنتی

۳.آناناس

آناناس یک میوه عالی ضد ادم است. حاوی بروملین است، آنزیمی که به دلیل اثرات ضد التهابی و ضد ادم شناخته شده است. بروملین فقط در آناناس تازه یافت می شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ میوه و سبزی که بدن شما را آبرسانی می کند و به شما انرژی می دهد

۴.مارچوبه

مارچوبه به دلیل وجود مواد مختلفی مانند کربوهیدراتی به نام فروکتان که باعث تحریک دفع کلیوی می شود و اسید آمینه ای به نام آسپاراژین یک ادرارآور عالی است. همچنین دارای محتوای پتاسیم بالایی است که از حذف آب اضافی از بافت ها پشتیبانی می کند.

۵.کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که به دلیل داشتن پتاسیم بالا باعث دفع آب از بدن می شود. کلم بروکلی پخته شده حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به کلم بروکلی خام است.

۶.کلم

درمان احتباس آب در بدن در طب سنتی، کلم یک ادرارآور طبیعی است. کلم های کوچک بروکسل، به ویژه سرشار از پتاسیم، کلیه ها را تحریک می کند و بر دفع آب تأثیر می گذارد.

۷.ماهی روغنی

ماهی های روغنی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از خارج مصرف شود. امگا 3 به دلیل اثرات ضد التهابی خود از دیواره های عروقی محافظت می کند. آنها همچنین در سیالیت خون و در نتیجه گردش خون خوب نقش دارند. گردش خون بهبود یافته احتباس آب در بدن را به حداقل می رساند.

بیشتر بخوانید: درمان واریس: سیر و لیمو معجزه ای برای درمان  فوری واریس

درمان احتباس آب در بدن در طب سنتی

۸.گیاهان معطر، ادویه جات و ترشی جات

کاهش مصرف نمک در صورت احتباس آب بسیار مهم است. غذاهای فرآوری شده، که اغلب بسیار شور هستند، باید در رژیم غذایی محدود شوند. با این حال، به جای نمک، می توانید از گیاهانی مانند ریحان، جعفری، گشنیز و ادویه ها استفاده کنید که آنتی اکسیدان و پتاسیم را تامین می کنند.

۹.خیار

درمان احتباس آب در بدن در طب سنتی، خیار که ۹۶ درصد آن آب است، خاصیت ادرارآوری دارد. از آنجایی که آنها کالری بسیار کمی دارند، می توان آنها را به دفعات مصرف کرد. می توانید آب آن را با مخلوط کردن خیار، رازیانه و کرفس در برابر ایجاد ادم در پاها بنوشید.

۱۰.کنگر فرنگی

محتوای بالای پتاسیم آن، کنگر فرنگی را به یک سبزی ادرارآور تبدیل می کند که به دفع آب باقی مانده در بدن کمک می کند. علاوه بر این، کنگر فرنگی به لطف محتوای اینولین، قندی از خانواده فروکتان، از احتباس آب پیشگیری می کند.

۱۱.هویج

هویج یکی از گیاهانی است که پتاسیم بالایی دارد. همین مقدار زیاد پتاسیم است که آنها را بر ادم موثر می سازد. هویج خام حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به هویج پخته است.

۱۲.کرفس

کرفس هم ادرار آور عالی است. محتوای بالای پتاسیم محتوای سدیم را متعادل می کند که باعث تحریک و دفع ادم می شود.

بیشتر بخوانید: ۶ نوشیدنی که فورا سوزش سر دل را تسکین می دهد!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − شش =

دکمه بازگشت به بالا