;
سلامتدرمان خانگی

از پوسیدگی دندان رنج می بری؟ با این ۶ روش خانگی فوری درمان کن!

حفره های دندانی یا پوسیدگی، سوراخ های ریزی در سطح سخت دندان ها هستند. آنها توسط باکتری های روی سطح دندان ایجاد می شوند که از قند، اسید تولید می کنند. شایع ترین دلیل باکتری به نام استرپتوکوک موتانس است. باکتری ها یک لایه چسبنده به نام پلاک تشکیل می دهند. اسیدهای موجود در پلاک مواد معدنی را از مینای دندان شما حذف می کند (روکشی از دندان که بیشتر از کلسیم و فسفات ساخته شده است). این فرسایش باعث ایجاد سوراخ های ریزی در مینای دندان می شود. هنگامی که آسیب اسیدی به لایه عاج زیر مینای  گسترش می یابد، یک حفره تشکیل می شود. اگر این پوسیدگی ها درمان نشود منجر به دندان دردهای شدید می شود. در این مطلب از سری مطالب سلامت به بهترین روش های خانگی برای درمان پوسیدگی دندان، پرداخته می شود. با این روش های ساده از شر پوسیدگی دندان خلاص شوید.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین مواد غذایی سرشار از آهن که می توانند جایگزین گوشت شوند!

رفع پوسیدگی دندان با روش های خانگی

بسیاری از درمان‌های خانگی مبتنی بر مطالعه‌ای است که در دهه ۱۹۳۰ انجام شده است. این مطالعات نشان می‌دهد، حفره‌ها به دلیل کمبود ویتامین D در رژیم غذایی ایجاد می‌شوند. در این مطالعه، کودکانی که ویتامین D را به رژیم غذایی خود اضافه کردند، کاهش پوسیدگی را نشان دادند. با این حال، کسانی که ویتامین D را اضافه کردند در حالی که محصولات غلات را از رژیم غذایی خود حذف کردند، بهترین نتایج را داشتند. این احتمالاً به این دلیل است که دانه ها می توانند به دندان بچسبند.

دریافت نکردن ویتامین D کافی ممکن است دندان‌ها را مستعد پوسیدگی کند، اما اکنون می‌دانیم که این تنها بخشی از معما است. سایر عوامل خطر برای حفره ها عبارتند از:

۱.خشکی دهان یا داشتن یک بیماری پزشکی که میزان بزاق در دهان را کاهش می دهد

۲.خوردن غذاهای چسبنده به دندان مانند آب نبات و غذاهای چسبنده

۳.مصرف مکرر غذاها یا نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، غلات و بستنی

سوزش سر دل (به دلیل اسید)

۴.تمیز کردن ناکافی دندان ها

۵.تغذیه نوزاد قبل از خواب

البته هنگامی که یک حفره به عاج نفوذ کرد، نمی توانید آن را در خانه خلاص کنید. درمان‌های خانگی زیر ممکن است به پیشگیری از حفره‌ها یا درمان «پیش حفره‌ها» با رمینرال کردن نواحی ضعیف مینای دندان قبل از ایجاد حفره کمک کند.

بهترین روش های خانگی برای درمان پوسیدگی دندان

۱.بهترین روش های خانگی برای درمان پوسیدگی دندان، آدامس بدون قند

جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا در آزمایشات بالینی نشان داده است که به بازسازی مجدد مینای دندان کمک می کند. صمغ حاوی زایلیتول به دلیل توانایی آن در تحریک جریان بزاق، افزایش pH پلاک و کاهش استافیلوکوکوس موتانس تحقیقات گسترده ای انجام شده است. با این وجود به مطالعات بیشتری نیاز است. در این مطالعات نشان داده شده است که آدامس های بدون قند حاوی ترکیبی به نام کازئین فسفوپپتید آمورف کلسیم فسفات (CPP-ACP) S. mutans است که به شدت برای سلامت دندان ها مفید است.

بیشتر بخوانید: درمان دیسک کمر: اگر دچار دیسک کمر هستید به این ۶ نکته ساده توجه کنید!

۲.بهترین روش های خانگی برای درمان پوسیدگی دندان، ویتامین D

ویتامین D برای کمک به جذب کلسیم و فسفات از غذایی که می خورید مهم است. مطالعات معتبر رابطه معکوس بین مصرف غذاهای سرشار از ویتامین D و کلسیم مانند ماست و حفره در کودکان را نشان می دهد. شما می توانید ویتامین D را از محصولات لبنی مانند شیر و ماست دریافت کنید. همچنین می توانید ویتامین D را از نور خورشید دریافت کنید.

۳.با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید

فلوراید نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی و بازسازی مجدد مینای دندان دارد. تحقیقات گسترده ای انجام شده است که نشان می دهد مسواک زدن منظم دندان ها با خمیر دندان حاوی فلوراید از ایجاد حفره جلوگیری می کند. البته بیشتر مطالعات در کودکان یا نوجوانان انجام شده است، بنابراین تحقیقات بیشتری در بزرگسالان و سالمندان مورد نیاز است.

 

۴.غذاهای شیرین را حذف کنید

این درمان حفره ای است که هیچ کس دوست ندارد، بشنود. اما باید از خوردن این همه قند دست بردارید. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، خوردن شکر مهم ترین عامل خطر برای حفره های دندان است. این سازمان توصیه می کنند مصرف شکر را به کمتر از ۱۰ درصد از کل کالری دریافتی در روز کاهش دهید.

اگر قصد دارید شکر بخورید، سعی کنید در طول روز از غذاهای شیرین استفاده نکنید. هنگامی که شکر از بین رفت، مینای دندان شما فرصتی برای معدنی شدن مجدد دارد. اما اگر دائما شکر می خورید، دندان های شما فرصتی برای معدنی شدن مجدد ندارند.

بهترین روش های خانگی برای درمان پوسیدگی دندان

۵.بهترین روش های خانگی برای درمان پوسیدگی دندان، روغن کشی

روغن کشی یک عمل باستانی است که شامل چرخاندن روغنی مانند کنجد یا نارگیل در دهان به مدت حدود ۲۰ دقیقه و سپس تف کردن آن است. البته ادعاهایی مبنی بر این که روغن کشیدن «سموم را از بدن دفع می کند» با شواهدی تأیید نمی شود. اما یک کارآزمایی بالینی کوچک سه‌سوکور و کنترل‌شده با دارونما نشان داد که روغن‌کشی با روغن کنجد پلاک، التهاب لثه و تعداد باکتری‌های دهان را به همان اندازه موثر دهانشویه کلرهگزیدین کاهش می‌دهد. اما برای تایید این اثرات به مطالعات بزرگتری نیاز است.

۶.ریشه شیرین بیان

طبق حداقل یک مطالعه، عصاره گیاه شیرین بیان چینی (Glycyrrhiza uralensis) می تواند با باکتری های مسئول حفره های دندانی مبارزه کند. یک محقق این را به سطح بعدی رسانده و یک آبنبات شیرین بیان برای کمک به مبارزه با پوسیدگی دندان ایجاد کرده است. مطالعات آزمایشی معتبر با استفاده از عصاره شیرین بیان در یک آب نبات چوبی نشان داد که آنها در کاهش قابل توجهی S. mutans در دهان و جلوگیری از حفره ها موثر هستند. البته مطالعات بیشتری نیاز است.

بیشتر بخوانید: ۸ ماده غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سه =

دکمه بازگشت به بالا