;
آرایش و زیباییسلامت

مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو: آنچه برای حفظ سلامت مو باید بخورید

مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو: ریزش مو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال می تواند ناشی از مشکلات سلامتی باشد، استرس زیاد روزانه یا داشتن مشکلات جدی تری مانند دیابت. یا اینکه می تواند ژنتیکی باشد و مسائل دیگری همچون بالا رفتن سن و …. در این مطلب از سری مطالب آرایش و زیبایی و سلامت وب سایت چشمک به معرفی مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو پرداخته شده است.

با این حال، گاهی اوقات دلیل ریزش مو خارجی نیست، بلکه در نحوه تغذیه است. اگر ریزش مو را تجربه می کنید که به نظر می رسد دلایل بالا را ندارد، ممکن است ریزش مو به این دلیل باشد که مقادیر کافی مواد مغذی دریافت نمی کند. برخی غذاها می توانند به حل این مشکل کمک کنند. بیایید در این مطلب نگاهی به مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو بیندازیم که برای داشتن موی سالم تر و ضخیم تر نیاز دارید.

شاید بپسندید: خواص درمانی روغن گل یاس، از سلامت پوست و مو تا بهبود قوای جنسی!

مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو

در زیر چند ویتامین و مواد معدنی مهم وجود دارد که برای سلامت و حالت مو و  نیز رشد مناسب آن بدون ریزش لازم است.

احتمالاً بپسندید: آرایش چشم پف دار و پلک افتاده: ۹ ترفند حیرت انگیز آرایشگرها برای آرایش پلک افتاده!

مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو

بیشتر بخوانید: ریزش مو: ۷ ماده غذایی که به جلوگیری از ریزش مو و رشد آن کمک می کند

ویتامین A

از مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو ویتامین آ است. ما اغلب فکر می کنیم که ویتامین A برای چشم ها مهم است، اما این ویتامین در سلامت مو نیز نقش دارد. علاوه بر کمک به رشد مو، در تولید سبوم نیز استفاده می شود که پوست سر را مرطوب نگه می دارد.

بیشتر بخوانید: ۴ نکته مهم برای مراقبت از موهای نازک + جلوگیری از ریزش مو

ویتامین های B

ویتامین‌های B از مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو بوده و برای رشد مو مهم هستند، اما بیوتین برای برخی افراد اهمیت ویژه‌ای دارد. بیوتین به انتقال غذا در سراسر بدن کمک می کند و مواد مغذی خاصی را نیز به پوست سر منتقل می کند.

بیشتر بخوانید: غذاهای سرشار از ویتامین B12

ویتامین C

این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است . بنابراین ویتامین C به محافظت از مو در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند. علاوه بر این ویتامین C توسط بدن در تولید کلاژن استفاده می شود و این پروتئین در ساختار مو نیز به کار می رود.

بیشتر بخوانید: علائم کمبود ویتامین C: این ۷ علامت را جدی بگیرید

ویتامین D

از دیگر مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو ویتامین D است که برای سیستم ایمنی ضروری است برای رشد مو نیز مهم است. سطوح پایین ویتامین D با ریزش مو به خصوص آلوپسی مرتبط است.

بیشتر بخوانید: 8 بهترین مواد غذایی سرشار از ویتامین D که باید در رژیم غذایی گنجاند!

ویتامین E

مانند ویتامین C، ویتامین E نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی است و باعث رشد مو می شود. مصرف ویتامین E ارتباط مستقیمی با رشد مو دارد. لذا این ویتامین نیز از مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو به شمار می رود.

بیشتر بخوانید : فواید کپسول ویتامین E برای داشتن موهای پرپشت + جلوگیری از ریزش مو

روی یا زینک

مانند ویتامین D، روی نیز با ریزش مو مرتبط است. این ماده معدنی هم در رشد و هم در ترمیم بافت مو نقش دارد. جالب توجه است که مصرف بیش از حد روی نیز با ریزش مو مرتبط است، بنابراین در مصرف مکمل ها مراقب باشید.

آهن

آهن

کمبود آهن نوعی کم خونی است و یکی از علائم کم خونی ریزش مو است. آهن در گلبول های قرمز حامل اکسیژن نقش دارد. اگرچه آهن می تواند از منابع گیاهی تامین شود، اما ممکن است به خوبی آهن موجود در غذاهای حیوانی جذب نشود.

شاید بپسندید: 8 مهمترین خاصیت روغن سیاه دانه از کنترل فشار خون تا سلامت پوست و مو

مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو که می توانند از ریزش مو جلوگیری کرده یا آن را معکوس کنند

اکنون که مواد مغذی را می شناسیم که می توانند به جلوگیری از ریزش مو کمک کنند، احتمالاً این سوال برای شما پیش آمده است که برای دریافت کافی این مواد مغذی چه غذاهایی باید بخوریم.

شاید بپسندید: پوست لیمو ترش: ۱۸ کاربرد شگفت انگیز و جالب پوست لیمو که نمی دانستید!

برای حفظ سلامت مو چه بخوریم

در زیر برخی از مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو وجود دارد که به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین و مواد معدنی باعث سلامت مو می شوند:

  • تخم مرغ
  • سبزیجات
  • ماهی روغنی
  • دانه های چیا
  • آووکادو
  • صدف خوراکی
  • بادام
  • فلفل قرمز
  • میگو
  • حبوبات
  • گوشت قرمز

تخم مرغ

تخم مرغ که هم حاوی بیوتین و هم روی است و برای رشد موی سالم ضروری است. ارزش پروتئین بالایی دارد و بنابراین در رشد مو اهمیت پیدا می کند.

شاید بپسندید: پرپشت شدن مو: تاثیر جادویی این ۴ ماسک  تخم مرغ بر پرپشت شدن موها

سبزیجات

سبزیجات سبز رنگ

سبزیجات این دسته عبارتند از:

  • اسفناج
  • کلم سیاه
  • کاهو
  • شاهی

سبزیجات برگ سبز می توانند به حل ریزش مو کمک کنند، زیرا حاوی ویتامین D، آهن و ویتامین B به نام فولات هستند.

ماهی روغنی

ماهی های روغنی مانند ماهی خال مخالی، سالمون و تن، حاوی ویتامین های B و D هستند و بنابراین می توانند از ریزش مو جلوگیری کنند. مکمل های روغن ماهی برای کسانی که طعم ماهی را دوست ندارند نیز موجود است.

شاید بپسندید: ۶ بهترین روغن گیاهی مو برای خارش، پوسته شدن و شوره سر

دانه چیا

دانه چیا سرشار از پروتئین و فیبر است و سرشار از اسیدهای چرب ضروری است که به رشد مو کمک می کند.

آووکادو

آووکادو علاوه بر ویتامین E حاوی اسیدهای چرب ضروری است که به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند. یک آووکادو حاوی 20 درصد از نیاز روزانه ویتامین E و همچنین فولات و ویتامین C است.

شاید بپسندید: 5 بهترین فواید روغن آووکادو برای سلامتی+روش تهیه روغن آووکادو در منزل

مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو

صدف خوراکی

صدف ها سرشار از پروتئین و همچنین روی هستند. همچنین دارای آهن و B12 است. با این حال، از آنجایی که روی بیش از حد می تواند باعث مشکلات ریزش مو شود، بهتر است برای دریافت مقدار مناسب روی، به جای مکمل ها، آن را از چنین غذاهایی بدست آورید.

بادام

بادام به دلیل داشتن ویتامین E، ویتامین B و روی از ریزش مو جلوگیری می کند.

شاید بپسندید: فواید بادام: ۷ فایده ناشناخته بادام برای سلامتی!

فلفل قرمز

وقتی صحبت از ویتامین C می شود، بسیاری از مردم به مرکبات فکر می کنند. با این حال، همه انواع فلفل ها سرشار از ویتامین C هستند. فلفل قرمز، همچنین ویتامین B6 و ویتامین A را تامین می کند.

مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو

بیشتر بخوانید: ضد سرطان، هضم غذا، کاهش وزن … ۱۰ فایده باورنکردنی فلفل

میگو

میگو سرشار از مواد رشد دهنده مو، دارای پروتئین فراوان و همچنین آهن، روی، ویتامین D و ویتامین B است.

حبوبات

مهمترین مواد غذایی برای سلامت مو

حبوبات ارزان و سرشار از پروتئین و فیبر، حاوی روی، آهن و بسیاری از ویتامین های گروه B هستند. خیساندن آنها در آب قبل از طبخ، خوردن آنها را راحت تر و قابل هضم تر می کند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز گاو یا گوسفند آهن و پروتئین را تامین می کند. گوشت قرمز علاوه بر پروتئین، حاوی مقدار زیادی آهن، روی و ویتامین های گروه B نیز می باشد.

چگونه می توانید بیشتر مواد مغذی مورد نیاز موهای خود را دریافت کنید؟

ویتامین ها و مواد معدنی که برای مو مهم هستند، به راحتی به رژیم غذایی اضافه می شوند و به راحتی در انواع تغذیه قابل ارزیابی هستند.

فرقی نمی کند که بیشتر از غذاهای گیاهی مانند سبزیجات برگ سبز، حبوبات و آووکادو استفاده کنید یا محصولات حیوانی مانند میگو، صدف و گوشت قرمز را ترجیح می دهید. غذاهای متنوعی وجود دارد که حاوی مواد مغذی ضروری هستند.

 

افزودن همه این غذاها به رژیم غذایی شما می تواند کمی چالش برانگیز باشد، بنابراین وعده های غذایی را برای استفاده یکی یکی آماده کنید. می توانید به سالاد اسفناج، میگو اضافه کنید، مقداری خلال بادام به ظرف اضافه کنید تا از مشکل ریزش مو ناشی از سوء تغذیه جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن با رژیم گیاهی: با رعایت این ۱۰ نکته همیشه لاغر و خوش فرم بمانید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − سه =

دکمه بازگشت به بالا