;
خواص گیاهان دارویی

علف هرزی که بمب خاصیت است؛ از کنترل قند خون تا درمان کلسترول بالا+نحوه مصرف

تقریباً برای هر بیماری در طبیعت گیاهان طبیعی و راه حل هایی وجود دارد. از قدیم الایام در طب سنتی گیاهان با ارزش غذایی بالا و ساختار طبیعی خود به عنوان داروهایی برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند. گیاه قاصدک که پتاسیم بالایی دارد نیز به عنوان یکی از این روش های درمانی طبیعی مورد توجه قرار می گیرد. گیاه قاصدک به‌دلیل اثرات مثبت آن بر سلامتی، روزبه‌روز بیشتر مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

این گیاه دارویی که تقریباً در همه جا یافت می‌شود، به عنوان “داروی مردمی” شناخته می‌شود و فواید آن بی‌شمار است. در ادامه این مطلب  بخش سلامت مجله خبری چشمک در مجموعه خواص گیاهان دارویی با خواص قاصدک و تأثیر آن بر سلامتی آشنا خواهید شد.

احتمالا بپسندید: مکمل‌هایی که عمر را طولانی می‌کند

آشنایی با گیاه قاصدک

گیاهی با برگ های سبز و گل های زرد است. این گیاه در فروردین و اردیبهشت رشد می کند. همچنین با نام هایی مانند رادیکا، آجیگونک یا ساوتیک نیز شناخته می شود. قاصدک که با ساختار دیزی مانند خود جلب توجه می کند، با محتوای شفابخش خود برای بسیاری از بیماری ها مفید است.

گیاه قاصدک به نامهای خبررسانک، خبر بیار یا خبرچین هم شناخته می‌شود و در طب سنتی به طَرَخشَقون یا طَرَشقوق معروف است و به آن هندبای بری، خبر بیار، کاسنی بری و دندانِ شیر نیز گفته می‌شود. گل‌های قاصد معمولی «Taraxacum sect. Ruderalia» و «Taraxacum officinale Weber» دسته‌ای از قاصدک‌ها را تشکیل می‌دهند که همگی از خانواده گیاهان دارای گل‌های سبدی (Asteraceae) هستند.

گل قاصد گیاهی علفی و دائمی با برگهای کشیده و دارای بریدگی و ریشه‌ای عمودی به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد است. برگ‌های گل قاصدک سبزرنگ بوده، بریدگی‌های مثلث‌شکل و نوک تیز دارند. برگ‌ها به‌طور دسته‌ای در پایین گیاه جمع هستند و ساقه گل دهنده‌ای از میان گیاه رشد می‌کند که ممکن است به ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر برسد. ساقه و ریشهٔ این گیاه دارای شیرآبهٔ سفیدرنگی می‌باشد.

احتمالا بپسندید: خبر بد برای افرادی که نصف شب آب میخورن

گیاه قاصدک

این ساقه‌ها منتهی به نهنجی می‌شوند که بر رویش گل‌های زردرنگ زیبا و زبانه‌ای بروی گل‌آذین کلاپرک (به قطر ۳ تا ۵ سانتیمتر) قرار دارند. گلبرگ‌های زبانه‌ای شکلش دایره‌وار از داخل به خارج به‌تدریج باز می‌شوند. گل‌ها در عمرِ چندین روزهٔ خود شب‌ها و در هنگام باران و نیز در هنگام خشکی هوا بسته می‌شوند. میوه‌اش فندقه و دارای دسته تارهای ابریشمی در قسمت انتهایی است که به آن قاصدک می‌گویند زیرا به منظور بذرافشانی به پرواز درمی‌آید.

خواص قاصدک چیست؟

این گیاه دارای ریشه‌ای به رنگ قهوه‌ای است عمق ریشه معمولا بین ۱۵ تا ۴۵ سانتیمتر است ولی عمیقتر هم حتی تا یک متر (و به ندرت تا دو متر) گزارش شده‌است این گیاه که در بسیاری از نقاط جهان قابل کشت است دارای مقادیر بالایی پتاسیم و ویتامین های A و C می باشد. در ادامه با خواص قاصدک آشنا خواهید شد.

  • چای قاصدک برای افسردگی، استرس و خستگی مفید است.
  • دستگاه گوارش را تنظیم می کند و خاصیت اشتها آوری دارد.
  • یک ادرارآور قوی است. همچنین دارای ساختاری است که اثر ملین ایجاد می کند. اثرات درمانی بر روی سیستم دفعی دارد.
  • به تقویت ماهیچه های قلب کمک می کند.
  • می توان از آن به عنوان یک روش کمکی در درمان دیابت با حفظ تعادل قند خون استفاده کرد.
  • کلسترول را متعادل می کند.
  • گیاه قاصدک را می توان برای مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه استفاده کرد.
  • به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن، برای استفاده در بیماری های مهم مانند سرطان ایده آل است.
  • برای بیماری هایی مانند یرقان، نقرس و آرتریت روماتوئید مفید است.
  • همچنین با کاهش احتباس آب در بدن به کاهش وزن کمک می کند.
  • گردش خون را تسریع می کند. به این ترتیب به بدن نیرو و انرژی می دهد.
  • گیاه قاصدک معجزه آسا که فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد، حاوی پتاسیم و ویتامین‌های مختلف است. ویتامین‌های A و C موجود در آن نقش مهمی در سلامتی انسان دارند. علاوه بر این، قاصدک که از نظر کلسیم نیز غنی است، از سلامت استخوان حمایت می‌کند و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

خواص قاصدک

مضرات گیاه قاصدک

اگرچه قاصدک گیاه بسیار مفیدی است، اما افرادی که به گیاهانی مانند ابروسیا، گل داوودی، گل همیشه بهار، بابونه و دیزی زرد حساسیت دارند، نباید از آن استفاده کنند. برای کسانی که از دارو استفاده می کنند و زنان باردار قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند مفید است. به بیماران مبتلا به کیسه صفرا ملتهب یا عفونی نیز توصیه می شود از مصرف این گیاه دوری کنند. همچنین مشاهده شده است که برخی استفاده ها باعث ایجاد مشکلاتی مانند سوزش سر دل و اسهال می شود.

چگونه از قاصدک استفاده کنیم؟

گیاه قاصدک گیاهی است که حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، ویتامین A و C است. همچنین سرشار از مواد معدنی است. از برگ و ریشه آن می توان در سالاد استفاده کرد. شکل خشک آن آسیاب می شود و در بسیاری از کشورها به عنوان قهوه و چای مصرف می شود. علاوه بر این، از ریشه و برگ آن در داروهای سلامت سینه و زنان، مشکلات ادراری و مراقبت از پوست استفاده می شود.

خواص قاصدک

نحوه تهیه چای قاصدک

چای قاصدک چایی است که مخصوصاً از برگ های خشک آن تهیه می شود. اما در صورت تمایل می توانید این چای را از برگ های تازه نیز درست کنید.

6 قاشق غذاخوری ریشه خشک شده قاصدک، همان مقدار برگ قاصدک و 4 لیوان آب برای تهیه چای قاصدک کافی است.

ابتدا ریشه قاصدک را با 4 فنجان آب حدود 20 دقیقه بجوشانید.

سپس این مخلوط در حال جوش را روی برگ های قاصدک ریخته و روی آن را پوشانده و به مدت 15 دقیقه دم می کنند.

پس از آن آماده نوشیدن است. در صورت تمایل می توانید مخلوط چای را با تفت دادن میخک، دارچین، دانه های رازیانه، ریشه زنجبیل، کمی فلفل سیاه و گیاه قاصدک تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا