تناسب اندام و تغذیهسلامت

با تعقیب یک رژیم غذایی ثابت در ماه رمضان، کاهش وزن را تجربه کنید!

بهار امسال مصادف شده است با ماه مبارک رمضان. این ماه در کنار برکات معنوی می تواند فرصت خوبی باشد برای اینکه سلامتی خود را بدست آوریم. به خصوص در زمینه کاهش وزن.  اما برخی در این ماه آنچنان افراط و تفریط می کنند که ممکن است سلامتی خود را از دست بدهند. چگونه ماه رمضان را به فرصتی در راه رهایی از افراط و تفریط تبدیل کنیم؟ در اینجا 5 بهترین رژیم غذایی ماه رمضان برای کاهش وزن مورد بررسی قرار گرفته است. با بخش تغذیه و تناسب اندام و سلامت چشمک همراه باشید.

سحری در رژیم غذایی ماه رمضان برای کاهش وزن

سحری مهمترین و ارزشمندترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان است. اگر می خواهید به کاهش وزن ادامه دهید، نباید وعده سحری را حذف کنید. به یاد داشته باشید که یک وعده غذایی متعادل در سحر به شما کمک می کند انرژی خود را در طول روز حفظ کنید. برای لاغری و کاهش وزن در ماه رمضان در سحرها به چه نکاتی باید توجه کرد.

بیشتر بخوانید: خواص لیمو ترش: ۶ خاصیت بی نظیر لیمو برای سلامتی + کاهش وزن

تعقیب یک برنامه ریزی دائمی

اول از همه، بخشی که به آن توجه خواهید کرد این است که زمان بندی مناسبی برای سحرها داشته باشید. حداقل 20 دقیقه برای سحری وقت بگذارید. حداقل یکساعت قبل از سحر غذا تهیه کنید و بلافاصله بعد از اذان نخوابید.

بیشتر بخوانید: ترکیب عسل و آب لیمو: کاهش وزن، پاکسازی کبد و شفافیت پوست

مصرف تخم مرغ در رژیم غذایی ماه رمضان برای کاهش وزن

این در دستان شماست که در طول روز با یک وعده سحر غنی از پروتئین احساس سیری کنید. با ارزش ترین منبع پروتئین شما باید تخم مرغ باشد. می توانید از آب پز، املت یا سبزی و تخم مرغ استفاده کنید، اگر مشکل کلسترول ندارید، می توانید با خیالی آسوده 2 عدد تخم مرغ را در وعده سحری میل کنید.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن با خوردن سبزیجات:با این ۱۷ روش برای همیشه لاغر می شوید

دنبال کردن یک رژیم گیاهی

اگر فکر صبحانه 1 ماهه شما را خسته می کند، یا اگر به دنبال جایگزینی بدون تخم مرغ برای سحر هستید، می توانید با یک غذای گیاهی با روغن زیتون، یک ماکارونی سبوس دار با سبزیجات، یا به دنبال جایگزینی بدون تخم مرغ برای سحر خود باشید. طعم ملایمی که با بلغور جو دوسر و میوه همراه با 1 کاسه ماست تهیه کردید.

بیشتر بخوانید: علم تایید می کند، ۱۹ موثرترین روش برای از بین بردن چربی شکم

کاهش مصرف نمک و چربی

در وعده سحری تا حد امکان از مصرف چربی و نمک خودداری کنید. در سحرها از غذاهای سرخ شده، زیتون شور یا پنیر، غذاهای پر چربی اشباع شده استفاده نکنید. پنیرهای کم چرب و شور، زیتون بدون نمک، گردو، بادام خام، آووکادو، روغن زیتون می توانند جایگزین های شما برای سحر باشند.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی کلم: 6 دلیل مهم که باعث می شود کلم را دوست داشته باشید!

استفاده از لبنیات در رژیم غذایی ماه رمضان برای کاهش وزن

حتما شیر و لبنیات را در سحور قرار دهید. اگر صبحانه می خورید، شیر را به جای چای قرار دهید و اگر غذا می خورید، ماست یا دوغ خود را همراه غذا بگذارید. اگر چربی‌های کم‌چرب را ترجیح می‌دهید، فراموش نکنید که با درست کردن چربی‌های سالمی که در بالا به آن‌ها اشاره کردم، به عنوان جایگزینی برای وعده غذایی خود، از چربی استفاده کنید.  قند خون خود را متعادل نگه دارید و روده خود را با غلات کامل، سبزیجات و میوه هایی که در سحر مصرف خواهید کرد، به کار بیندازید.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین مواد غذایی سرشار از آهن که می توانند جایگزین گوشت شوند!

جویدن خوب غذا

باید به کنترل غذا و آهسته غذا خوردن توجه کنید. فراموش نکنید که مقدار غذایی که در یک وعده غذایی سالم می خورید، بر روی معده فشار وارد می کند، لذا برای اینکه معده خود را زیاد خسته نکنید، غذا را خوب بجوید تا برای مدت طولانی سیر بمانید .

افطار

این سخت ترین وعده غذایی برای کنترل اشتها بعد از گرسنگی در طول روز است. برای کاهش وزن در ماه رمضان، کنترل اشتها ضروری است! بنابراین، ساده‌ترین راه‌ها برای انجام این کار چیست، بیایید اکنون به آنها نگاه کنیم.

افطار را به 2 وعده تقسیم کنید. برای شروع از غذاهای حجمی استفاده کنید، سوپ و سالاد بهترین جایگزین برای این کار خواهد بود. اکنون وقت آن است که 20-30 دقیقه استراحت کنید و منتظر بمانید تا سیگنال های سیری به مغز برود و به سیستم گوارشی اجازه دهد راحت کار کند.

وعده غذایی اصلی وعده دوم که دارای شاخص گلیسمی و محتوای چربی پایین و پروتئین بالایی است. غذاهای تهیه شده با گوشت کبابی، پخته یا آب پز بدون چربی/کم چرب، مرغ، ماهی، سبزیجات با روغن زیتون/گوشت همراه با ماست، سیر کننده ترین گزینه ها برای دومین وعده غذایی شما خواهند بود.

توجه به مصرف مایعات در رژیم غذایی ماه رمضان برای کاهش وزن

مصرف مایعات در هنگام صرف غذا که از افطار شروع می شود و تا سحور ادامه می یابد، یکی از جدی ترین مسائلی است که در ماه رمضان باید مورد توجه قرار گیرد. مهم این است که بیش از 2 لیوان مایعات در یک نوبت مصرف نشود، مایعات همراه غذا ننوشید تا حجم معده بزرگ نشود و نفخ ایجاد نشود. بنابراین فراموش نکنید که بین وعده های غذایی، مایعات کافی برای بدن خود مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی گشنیز: اگر هر روز به صورت مرتب گشنیز مصرف کتید….

خوراک مختصر

میان وعده، ناجی کاهش متابولیسم! میان وعده ای که بین افطار و سحر درست می کنید، کاهش وزن را در ماه رمضان را برای شما آسان تر می کند. در اینجا تنها باید 2 ساعت بعد از افطار برای میان وعده صبر کنید و غذای مناسب را انتخاب کنید.

اول از همه، ترجیح دادن دسرهای شیری که می توانند سبک تر از دسرهای شربتی، سرخ شده، شیرینی باشند، کار شما را راحت تر می کند. برای تداوم کاهش وزن، مصرف شیرینی نباید بیش از ۲ تا ۳ روز در هفته باشد.

من مطمئن هستم که جایگزین های سالم و مناسبی که با میوه های یخ زده/ تازه، شیر کم چرب/ ماست، عسل/ ملاس/ شیرین کننده های گیاهی، آرد سبوس دار/ بلغور جو دوسر/ سبوس جو دوسر و بسیاری مواد سالم دیگر ایجاد می کنید، بهترین خواهند بود.

آیا حتما باید دسر در میان وعده باشد، البته که نه! همیشه می‌توانید میوه‌های تازه، دانه‌های روغنی، شیر و لبنیات را که در وعده‌های افطار و سحری حذف می‌کنید، انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین مواد غذایی سرشار از آهن که می توانند جایگزین گوشت شوند!

ورزش در رژیم غذایی ماه رمضان برای کاهش وزن

فراموش نکنید که فعالیتی که 1 تا 2 ساعت بعد از افطار انجام می دهید، بزرگترین لطفی است که می توانید هم برای کاهش وزن و هم برای دستگاه گوارش انجام دهید.

یبوست و نفخ از بزرگترین مشکلات دستگاه گوارش در ماه رمضان است. این مسئله به دلیل مشکلاتی مانند کاهش تعداد وعده های غذایی، مصرف مایعات، میوه و سبزیجات، گرسنگی طولانی مدت و کم خوردن همراه است!

سخن پایانی

سحر، افطار، میان وعده، ورزش آنچه در 4 موردی که در بالا ذکر کردم باید به آن توجه کنید. توجه به این نکات، سرمایه گذاری شما بر روی سیستم گوارشی است که در ماه رمضان درست کار  کند و در عین حال تناسب اندام و کاهش وزن شما به شکل ایده آل ادامه پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا