;
تفریح و سرگرمیحکایت

داستان ضرب المثل تا بخواهي بگویي خر نیستم، صد خروار بار به پشتت گذاشته اند!

ضرب المثل درباره خر: ضرب المثل ها هر دام داستانی دارند، داستانی که ریشه در وصعیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یک جامعه دارد. امروز هم با یک داستان جدید با شما همراه هستیم. داستان ضرب المثل تا بخواهي بگویي خر نیستم ، صد خروار بار به پشتت گذاشته اند.

شاید بپسندید: حکایت جذاب و شنیدنی شاه عباس و پینه دوز!

داستان ضرب المثل درباره خر

تا بخواهی بگویی خر نیستم ، صد خروار بار به پشتت گذاشته اند!

در داستانها از روزگاري ياد مي شود که به ” روزگار خر بگیری ” مشهور است. ماجرا از این قرار است که در روزگاران قديم ، حکمران منطقه ای تصمیم گرفته بود كه با حاکم منطقه دیگری بجنگد. او برای اینکه آذوقه و وسایل جنگی و سربازانش را به میدان جنگ ببرد، دستور داد که هرکس اسب دارد، اسبش را برای حکمران ببرد.

کسانی که اسب داشتند، با بی میلی اسبهایشان را برای حکمران بردند. زیرا هم به اسب شان نياز داشتند، هم از حاکم می ترسیدند. تعداد اسبهایی که جمع شد، زیاد نبود. حکمران نمی توانست با آن تعداد اسب، آذوقه و وسایل جنگی مورد نیاز را به میدان جنگ ببرد. با اطرافیانش مشورت کرد.

برایتان جالب خواهد بود: اگر در یک نگاه ناهماهنگی و نکته موجود در تصویر حیوانات را پیدا کنی، واقعا نابغه ای!

آغاز خربگیری

بالاخره به این فکر افتادند که ” خر بگیری ” راه بیندازند و الاغ های مردم را هم برای بردن آذوقه و وسایل، از صاحبان آنها بگیرند. مأموران حاکم به راه افتادند، هر جا الاغی می دیدند، افسار به گردنش می انداختند و به طرف قصر حاکم می بردند. در خانه ها را می زدند و خانه ها را براي يافتن الاغ جستجو می کردند، بارهای مردم را از پشت الاغها به زمین می انداختند و الاغ را می گرفتند. خلاصه اوضاع عجيب و غريبي شده بود. هرکس سعی می کرد دست کم، یکی از الاغ هایش را در گوشه ای پنهان کند.

شاید بپسندید:فقط یه با هوش نابغه تو یه نگاه متوجه میشه بابای واقعی بچه کیه و کودک ربا کیه!؟

ضرب المثل درباره خر

گاهی صدای عَرعَر الاغی که آن را پنهان کرده بودند ، کار دست صاحبش می داد. دوستها در پنهان کردن الاغ ها به یکدیگر کمک می کردند و دشمنان و کینه توزها در پی فرصتی بودند تا جای الاغهای پنهان شده را به مأموران حکومتي بگویند.

احتمالاً بپسندید: فقط تیزبینا میتونن اشتباه تصویر مزرعه زیبا را در یک نگاه پیدا کنن!

سگ گله باوفا

در صحرا و بسيار دورتر از این شلوغ بازار، سگی نگهبان گله ای بود . سگ این طرف و آن طرف می دوید و مواظب بود که مبادا گرگ يا درنده ای به گله اش دستبرد بزند. چوپان هم زیر سایه درختی آرميده بود و مطمئن بود که سگ باوفایش مواظب گله است. سگ که دوردستها را هم زیر نظر داشت، متوجه شد که حيواني با عجله به آنجا نزدیک می شود.

دقت کرد ببیند آن که از دور می آید کيست؟ گرگ است، سگ است یا حيوان ديگري است ؟ حالت دفاعی به خود گرفت . آماده بود تا به هر حیوان متجاوزی چنگ و دندان نشان دهد. کمی که گذشت، توی گرد و خاک راه، روباهی را دید که با سرعت به او نزدیک می شد. خیالش راحت شد. می دانست که روباه خطری برای گله ندارد.

سگ از روباه دل خوشی نداشت. با خود گفت : ” بهتر است کمی سر به سرش بگذارم و اذیتش کنم . “با این فکر ، جلو رفت و گفت : ” سلام آقا روباهه ! تو کجا ؟ اینجا کجا ؟ کجا می روی با این عجله ؟

روباه گفت : مگر خبر نداری ؟ خر بگیری راه افتاده، دارند تمام الاغ ها را می گیرند تا بار پشتشان بگذارند و ببرند میدان جنگ . ”
سگ قاه قاه خندید و گفت ” خر بگیری راه افتاده ، به تو چه ؟ تو که خر نیستی . پس چرا این طوری با عجله فرار می کنی ؟ نکند که تو هم خر بوده ای و ما خبر نداشته ایم . ”

روباه گفت : ” خودم هم می دانم که خر نیستم . اما بازار خر بگیری آن قدر شلوغ است که می ترسم حسودها و دشمنان به من تهمت خر بودن بزنند. تا بخواهم ثابت کنم که خر نیستم ، صد خروار بار پشتم گذاشته اند و باید از جايي سر در بیاورم که عرب نی می اندازد . ”

سگ که تصمیم گرفته بود ، روباه را اذیت کند ، با خود گفت : ” نه بابا ! بی خود نیست که این آقا روباهه به حیله گری و باهوشی معروف شده است . انگار بد هم نمی گوید. بهتر است من هم تا آبها از آسیاب نیفتاده، خودم را آفتابی نکنم و توی همین زمین بی سایبان، شب و روزم را بگذرانم.  نکند خدا نکرده مرا هم به جای الاغ بگیرند و صد خروار بار ، پشتم بگذارند . ”

شاید بپسندید:بین سیب های کرم خورده فقط یه سیب سالم هست، تیزبین باشی راحت پیداش می کنی!

کاربرد ضرب المثل تا بخواهي بگویي خر نیستم ، صد خروار بار به پشتت گذاشته اند

از آن به بعد، کسی که بیش از حد در کارهایش احتیاط به خرج دهد، برای اینکه دیگران به او اعتراض نکنند، به این مثل اشاره می کند و می گوید : ” تا بخواهي بگویي خر نیستم، صد خروار بار به پشتت گذاشته اند . ”

برایتان جالب خواهد بود: دانش ریاضیاتی خود را ارزیابی و آخرین معادله را در 15 ثانیه حل کنید!

ضرب المثل درباره خر

احتمالا بپسندید: عکس کودک درون تان چه شکلیه؟ براساس ماه تولدتان عکس کودک درون تان را ببینید!

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

احتمالاً بپسندید: حکایت مرد حکیم و تعلیم شاهزاده!

 

 

مزایای بازی فکری

تفریح و سرگرم شدن تنها یکی از فواید بازی های فکری می باشد، بازی فکری و سلامت روان رابطه ی مستقیمی باهم دارند. همچنین تاثیر بسزای بازیط فکری بر مهارت های شناختی و عملکرد ذهن را نباید از یاد برد. از جمله مزایای بازی های فکری می توان موارد زیر را نام برد.

چقدر کم رو هستی، هر کدوم از این پلنگ ها میزان خجالتی بودن شما را آشکار می کنه!؟

اهمیت این آزمون های تصویری برای افزایش تمرکز

تصاویری شبیه تصویر فوق می توانند قدرت تمرکز و دقت شما را افزایش دهند. شما با حل مرتب معماها و سوالات هوش و تصاویر این چنین، مغز خود را به فعالیت وادار می کنید. این مسئله به افزایش تمرکز، دقت و جزئی نگری شما خواهد افزود.برای حل سوالات هوش و تصاویر پازلی، دقت کردن حرف اول برای موفقیت است. اکنون نیز به دقت به تصویر نگاه کنید.

شاید بپسندید: داستان پندآموز مرد فقیر و بقال از سری داستان های هزار و یک شب!

دلایل عدم تمرکز چیست؟

می تواند علل روانی، محیطی و فیزیولوژیکی داشته باشد. نکته مهم این است که سعی کنیم اثرات این علل را به حداقل برسانیم. اعتیاد به فناوری نیز یکی از عواملی است که اخیراً باعث عدم تمرکز می شود.

شاید بپسندید: داستان ضرب المثل دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید!

دلایل عدم تمرکز چیست؟

می تواند علل روانی، محیطی و فیزیولوژیکی داشته باشد. نکته مهم این است که سعی کنیم اثرات این علل را به حداقل برسانیم. اعتیاد به فناوری نیز یکی از عواملی است که اخیراً باعث عدم تمرکز می شود.

شاید بپسندید: حکایت آهو در طویله خران ! | همنشینی با احمق و ناجنس از جهنم بدتر است!

تمرکز و عدم تمرکز چیست؟

تمرکز، توانایی ایجاد دقت بر روی یک کار بدون تأثیر محرک های داخلی و خارجی است. به طور خلاصه، تمرکز به معنای کنترل ذهن است. تمرکز به عنوان یکی از پیش نیازهای موفقیت پذیرفته شده است. اما عدم تمرکز به معنای کنترل ذهن توسط محرک های درونی و بیرونی است. به این ترتیب عدم تمرکز و کمبود آن، امکان یادگیری و کار با کیفیت را با خلل ایجاد می کند.

آلزایمر و فعالیت مغز و  بازی های فکری

محققان دریافته اند که بخشی از اختلالات مغزی و رشد بیماری هایی همچون فراموش و آلزایمر با کاهش فعالیت های مغزی در ارتباط است. لذا برای جلوگیری و یا احمالا رشد این بیماری ها، باید تحرک مغز را افزایش داد. سوالات ریاضی شبیه سوال هوش ریاضی جاضر می تواند سبب افزایش عملکرد مغز شود. حل صحیح این سوال، نیازمند تمرکز و دقت است. در واقع تنها راه حل پاسخ به این سوالات نیز همین نکته است. بر همین اساس سوالاتی از این دست در کنار ایجاد سرگرمی برای سلامت مغز بسیار مفید هستند.

شاید بپسندید:چشمان تیزبین داشته باشی 25 حیوان مخفی تصویر را در 1 دقیقه پیدا می کنی!

اهمیت سوالات هوش

این سوالات به شما کمک می کنند که عملکرد مغز شما افزایش پیدا کند. در دنیای کنونی که فعالیت بدنی و مغزی کاهش پیدا کرده است این سوالات هوش می تواند دقت، تمرکز و جزئی نگری شما را افزایش دهد. این مسئله از بیماری های مختلف مغزی نیر الزایمر و … می تواند جلوگیری کند.

شاید بپسندید: اگر تفاوت های تصویر جری را در 10 ثانیه پیدا کنی، معلوم میشه چشای تیز مثل عقاب داری!

لینک های مرتبط

حکایت لاک پشت و مار، داستانی جالب و شنیدنی از کلیله و دمنه!

حکایت ضرب المثل پایش را از گلیمش درازتر کرده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا