;
درمان خانگیزندگیسلامت

فواید تخمه آفتابگردان: ۷ فایده شگفت انگیز تخمه آفتابگردان که از آن بی خبرید!

فواید تخمه آفتابگردان: قبایل سرخپوستان آمریکا معمولاً دانه های آفتابگردان آسیاب شده را با آرد برای کیک یا نان مخلوط می کردند. آنها همچنین دانه ها را می شکستند تا به عنوان میان وعده بخورند.

آفتابگردان های زیبا خاستگاه تخمه های آفتابگردان هستند. تخمه در میان دنیای پرندگان محبوب هستند و در بین انسان ها نیز سال ها است که  محبوبیت پیدا کرده است.

پشت سر آفتابگردان های بالغ خشک و قهوه ای می شود و گلبرگ های زرد پژمرده و می ریزند. این زمانی است که بذرها پر می شوند که بهترین زمان برای برداشت دانه ها است.

دانه های آفتابگردان به لحاظ ارزش غذیی فوق العاده هستند. می توانید آنها را به صورت خام و کامل مصرف کنید. هسته ها را می توان بعد از پوسته کردن پوسته های بیرونی به صورت خام خورد. همچنین می توانید آنها را سرخ کرده و نمک زده یا ساده میل کنید. دانه های آفتابگردان پوست کنده، خام یا بوداده معمولاً در پخت نیز استفاده می شود.

فواید تخمه آفتابگردان, تخمه آفتابگردان مخزن چربی های ضروری، پروتئین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، آهن، فولات و ویتامین های A، E و B است و کلسترول آن صفر است. به همین دلیل است که از آنها در آشپزی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: فواید بادام: ۷ فایده ناشناخته بادام برای سلامتی!

فواید شگفت انگیز تخمه آفتابگردان برای سلامتی

به لطف ارزش غذایی، دانه های آفتابگردان با ارزش غذایی که دارد برای سلامتی بسیار مفید است. این دانه ها به کاهش وزن سالم و حفظ تعادل هورمونی در زنان و مردان کمک می کنند. همچنین می توانند از شما در برابر بیماری های قلبی عروقی و اختلالات متابولیک محافظت کنند.

احتمالاً بپسندید: درمان بیماری های کبد با این ۸ مواد غذایی شگفت انگیز!

فواید تخمه آفتابگردان

۱.سطح کلسترول خون را کاهش می دهد

فواید تخمه آفتابگردان, دانه های آفتابگردان می توانند بر متابولیسم و فرآیند انباشت تاثیر بگذارند. زیرا سرشار از اسیدهای چرب مونو و غیر اشباع هستند.

چربی های اشباع شده در کره، مارگارین و شورتنینگ یافت می شوند. هنگامی که چربی های اشباع شده را با چربی های اشباع نشده جایگزین می کنید، سطح کلسترول شما کاهش می یابد.

تخمه آفتابگردان کلسترول بد (LDL) سرم را کاهش می دهد. همچنین هنگام خوردن آنها احساس سیری می کنید. این به این دلیل است که آنها کالری بالایی دارند. خوردن تخمه آفتابگردان می تواند شما را سیر کند، بنابراین از غذاهای پرکلسترول پرهیز کنید. به علاوه کاهش سطح کلسترول خبر خوبی برای قلب شماست.

۲.حفظ سلامت قلب و عروق

تخمه آفتابگردان ممکن است به کنترل سطح کلسترول خون شما کمک کند. سطح پایین کلسترول به معنای خطر کم ابتلا به تصلب شرایین و سایر بیماری های قلبی است. دانه های آفتابگردان نیز اثرات ضد فشار خون را نشان می دهند.

این دانه ها حاوی پروتئین های خاص، ویتامین E و مواد شیمیایی گیاهی مانند هلیانتین هستند که رادیکال های آزاد را در خون شما از بین می برند. پروتئین های موجود در آنها (مانند پپسین و پانکراتین) همچنین آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین I (ACE) را مسدود می کنند. این یک منقبض کننده عروق است، به این معنی که رگ های خونی را باریک می کند، بنابراین فشار خون را افزایش می دهد.

فواید تخمه آفتابگردان, مصرف غذاهایی که دارای مهارکننده های ACE هستند می تواند برای بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا، حملات ایسکمیک و آریتمی مفید باشد.

۳.میان وعده خوب برای کسانی که دیابت دارند

بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی پیشنهاد می کنند که دیابت را می توان با خوردن غذاهای مناسب کنترل کرد. خوردن غذاهای پر قند و کربوهیدرات می تواند باعث افزایش نامطلوب قند در خون شما شود. اگر قبلاً با دیابت سروکار دارید، این وضعیت را بدتر می کند.

فواید تخمه آفتابگردان، مصرف غذاهای کم کلسترول و GI پایین مانند تخمه آفتابگردان می تواند به شما در مدیریت دیابت کمک کند. تخمه های آفتابگردان دارای شاخص گلیسمی پایینی در حدود ۲۰ هستند. خوردن آنها و تخمه کدو تنبل می تواند از بالا رفتن سطح قند خون (هیپرگلیسمی) جلوگیری کند.

اسیدهای چرب غیراشباع و ترکیبات پلی فنلی موجود در تخمه آفتابگردان نیز اثرات ضد دیابتی دارند. با کنترل سطح قند خود، به طور غیرمستقیم از کبد، پانکراس و سایر اندام های حیاتی خود نیز محافظت می کنید.

ذفواید تخمه آفتابگردان

۴.خواص ضد التهابی دارد

آفتابگردان و روغن و دانه های آن به دلیل دارا بودن توکوفرول های فعال ویتامین E، اسید لینولئیک، اسید لینولنیک، تری ترپن ها و ترکیبات پلی فنلی متفرقه به دلیل داشتن اثرات ضد التهابی شناخته شده هستند.

فواید تخمه آفتابگردان، گل، دانه ها و روغن دانه ممکن است تأثیر مثبتی بر اختلالات التهابی نیز داشته باشند. این ها عبارتند از دیابت، آرتریت، از دست دادن حافظه، نقرس و سیروز.

سطح قند می تواند باعث التهاب شود. خوشبختانه، تخمه آفتابگردان دارای مقدار زیادی فیبر غذایی است که جذب مواد مغذی از غذا را کند می کند و از افزایش قند بعد از غذا جلوگیری می کند.

 

۵.رفع یبوست و اسهال

غذاهای دارای فیبر بالا مانند تخمه آفتابگردان، گردو، دانه کدو تنبل، آجیل سویا، و سایر آجیل/دانه ها به عنوان ملین برای کمک به کاهش یبوست عمل می کنند.

می توانید آنها را به تنهایی بخورید یا به اسموتی ها، غلات صبحانه یا ماست اضافه کنید. اما، مطمئن شوید که فقط ۲۰-۳۵ گرم از این مغزها و دانه ها را در روز مصرف می کنید. مقدار زیاد یا خیلی کم فیبر به شکل این دانه ها می تواند یبوست یا اسهال را بدتر کند.

فواید تخمه آفتابگردان، خواص ضد التهابی تخمه آفتابگردان می تواند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را تسکین دهد. اما، حواستان به نوشیدن آب همراه با آنها باشد. بدون آب، فیبر دانه می تواند آسیب بیشتری نسبت به فایده داشته باشد.

فواید تخمه آفتابگردان

۶.عدم تعادل استروژن را تنظیم می کند

تخمه آفتابگردان یکی از غنی ترین منابع فیتواستروژن است. فیتواستروژن ها متابولیت های گیاهی هستند. این فیتوکمیکال ها از نظر ساختاری و عملکردی مشابه هورمون ها، به ویژه استروژن و تستوسترون هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که فیتواستروژن‌ها، لیگنان‌ها و ایزوفلاون‌ها دارای چندین خواص مفید هستند که می‌توانند به پیشگیری از سرطان سینه، سرطان پروستات، پوکی استخوان و اختلالات مختلف پس از یائسگی کمک کنند.

این پیش سازهای گیاهی همچنین به گیرنده های استروژن در بدن شما متصل می شوند و ممکن است بر عملکرد مغز، استخوان، کبد، قلب و تولید مثل تأثیر مثبت بگذارند.

فواید تخمه آفتابگردان، اما این ویژگی فیتواستروژن ها بسیار مورد بحث است و تعداد زیادی از محققان این اثرات مثبت را تایید نمی کنند.

۷.ممکن است دارای خواص ضد میکروبی باشد

فواید تخمه آفتابگردان، محققان ادعا می کنند که عصاره دانه آفتابگردان دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است.

این دانه ها می توانند رشد گونه های خاصی از باکتری ها مانند سالمونلا تیفی، استافیلوکوکوس اورئوس، باسیلوس سوبتیلیس و ویبریو وبا را مهار کنند. وقتی صحبت از قارچ ها به میان می آید، این دانه ها ممکن است آسپرژیلوس فومیگیت را مهار کنند.

تانن‌ها، آلکالوئیدها و ساپونین‌های موجود در دانه‌های آفتابگردان با چرخه سلولی و سنتز پروتئین تداخل می‌کنند و در نتیجه پاتوژن‌های باکتریایی و قارچی را از بین می‌برند.

بیشتر بخوانید: خواص بادام: ۴ شگفتی بادام که آن را به سوپر غذا تبدیل کرده!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا