;
زندگیکودک و مادر

دلیل درس نخواندن کودکان: این ۱۰ دلیل باعث می شود که کودک شما درس نخواند

دلیل درس نخواندن کودکان: اغلب والدین عدم علاقه فرزندانشان به درس خواندن را تنبلی، نافرمانی یا حتی ناسپاسی می دانند. با این حال، اغلب عوامل اساسی عمیق تری وجود دارد که می تواند منجر به عدم انگیزه برای مطالعه شود. دانش آموزان کمتر احتمال دارد که با ۱۰۰% ظرفیت خود عمل کنند.  اما با این حال بسیاری از کودکان أصلا علاقه ای به درس ندارند و به صورت عموم درس نمی خوانند.

اگر این اتفاق در یک دوره زمانی طولانی رخ دهد، دانش آموزان می توانند شکاف های قابل توجهی در دانش ایجاد کنند که مانع از عملکرد بهینه آنها در موضوعات مربوطه در آینده می شود. در نتیجه، آنها نمی توانند پتانسیل خود را به حداکثر برسانند و در نهایت به مشاغلی که در غیر این صورت کمتر از ظرفیت آنها بود، رضایت می دهند.

خبر خوب این است که با ارتباط کافی، می‌توان عوامل اصلی را که باعث از دست دادن انگیزه بچه ها در مطالعه می‌شود، شناسایی کرد و به آنها کمک کرد تا بر آن غلبه کنند. از این گذشته، وظیفه ما به عنوان والدین این است که ابزارهایی را برای فرزندان مان فراهم کنیم تا بتوانند با موفقیت در سختی های زندگی درس بخوانند. در این مطلب ۱۰ دلیل درس نخواندن کودکان بررسی شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم؟ + ۲۰ ترفند موثر

۱۰عاملی که دانش آموزان انگیزه ای برای مطالعه ندارند

۱.کودک هیچ هدفی را در درس خواندن نمی بیند

اگر بچه‌ها این موضوع را بی‌معنی یا بی‌فایده بدانند، دوست ندارند، درس بخوانند. والدین برای ایجاد انگیزه در فرزندان خود برای درس خواندن، اغلب توضیح ساده ای را انتخاب می کنند. مثلا اگر بیشتر مطالعه کنی نمرات بهتر می گیری و برای موفقیت در زندگی نمرات خوب لازم است. در حالی که برای والدین این منطقی است، کودکان تجربه مشابهی در زندگی ندارند و ممکن است لزوما درک نکنند که چرا موفق بودن مهم است.

دلیل درس نخواندن کودکان، در نتیجه، آنها ممکن است نتوانند اهمیت مطالعه را مانند والدین خود درک کنند. این امر به ویژه در مورد دختران و افراد STEM رایج است. آنها اغلب متوجه نمی شوند که چگونه دروسی مانند ریاضی یا فیزیک می تواند مفید باشد.

بنابراین، در عوض، کودکان باید کاربردی بودن موضوعات را درک کنند. به عنوان مثال، توضیح دهید که چگونه ریاضیات می تواند به آنها در خرید، بودجه بندی و پس انداز پول کمک کند. به عنوان مثال، بپرسید آیا چیزی وجود دارد که بخواهند بخرند مانند اسباب بازی، لباس یا بازی های ویدیویی. سپس به دانش‌آموزان کمک کنید، چگونه می‌توانند با پول جیبی یا درآمد خود پس‌انداز کنند. فرزندان خود را در هر گونه برنامه ریزی بودجه یا مالی شرکت دهید تا تجربه ای در زمان واقعی از آن کسب کنند.

دلیل درس نخواندن کودکان

۲.علاقه آنها به وسواس تبدیل شده است

دلیل درس نخواندن کودکان، وقتی بچه ها چیزی را دوست دارند، در مورد آن وسواس پیدا می کنند. بنابراین، اشتیاق یا وسواس کودک شما ممکن است بر سایر زمینه های زندگی او تأثیر بگذارد.

دلیلی وجود ندارد که فرزندتان را از رشد علایق و اشتیاق آن ها منصرف کنید. با این حال، همچنین فرصتی عالی برای آموزش نحوه برنامه ریزی و مدیریت زمان و اولویت بندی وظایف به آنها است.

۳.روش تدریس خسته کننده

کودکان اولویت‌ها و نیازهای یادگیری متفاوتی دارند و برنامه‌ریزی کلاس‌هایی که به همه آنها رسیدگی می‌کند زمان‌بر است. در حالی که اکثر معلمان واجد شرایط کافی هستند و حرفه خود را با در نظر گرفتن بهترین منافع دانش آموزان شروع می کنند، بسیاری از آنها دستمزد کمتری دریافت می کنند، استرس دارند، فشار بیش از حد دارند، فرسوده هستند، روحیه پایینی دارند یا دلایل دیگری دارند که آنها را از صرف زمان و تلاش لازم برای انجام همه چیز باز می دارد.

دلیل درس نخواندن کودکان، در نتیجه، سبک تدریس آنها ممکن است خشک و خسته کننده شود. این به نوبه خود بر علاقه و انگیزه دانش آموزان آنها تأثیر می گذارد. متأسفانه، همیشه والدین نمی توانند کارهای زیادی در مورد مدارس دولتی انجام دهند. با این حال، آن‌ها می‌توانند به گزینه‌های آموزشی جایگزین مانند کلاس‌های فوق برنامه که یادگیری عملی و سایر گزینه‌های آموزشی جذاب‌تر را برای رسیدگی به نیازها و علایق خاص فرزندانشان ارائه می‌دهند، نگاه کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه زبان انگلیسی را آسان به کودکان آموزش دهیم؟ + ۸ تکنیک جالب

۴.موضوع خیلی چالش برانگیز است

دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد که چرا کودکان می توانند موضوعات خاصی را چالش برانگیز بدانند. این می تواند یا به طور طبیعی قوی نبودن در یک زمینه خاص، ایجاد شکاف در دانش، یا شاید نیاز به زمان یا تمرین بیشتر با وظایف خاص باشد.

دلیل درس نخواندن کودکان، عدم موفقیت مکرر در یک موضوع خاص می تواند در نهایت باعث ایجاد ارتباط منفی با موضوع شود و منجر به عدم انگیزه برای مطالعه شود. مهم است که با کودک صحبت کنید و به او کمک کنید تا بفهمد چه چیزی باعث چالش برانگیز شدن موضوع می شود تا بهترین راه حل ممکن برای آن ارائه شود.

دلیل درس نخواندن کودکان

۵.موضوع خیلی آسان است

هیچ سیستم آموزشی کامل نیست. بنابراین، دانش آموزانی هستند که می توانند بسیار سریعتر از همکلاسی های خود یاد بگیرند و پیشرفت کنند. در حالی که موفقیت های مکرر می تواند در کوتاه مدت انگیزه بیرونی بزرگی باشد، اما اگر موضوع در یک دوره زمانی طولانی مطلقاً هیچ چالشی ایجاد نکند، می تواند منجر به ایجاد انگیزه برای مطالعه نشود.

اگر معلمان نتوانند چالش اضافی برای چنین دانش آموزانی فراهم کنند، کلاس ها و فعالیت های فوق برنامه می تواند کمک کند. آنها همچنین می توانند به این کودکان کمک کنند تا با دانش آموزان همفکر ارتباط برقرار کنند، بنابراین نگرش و علاقه آنها به موضوع را بهبود بخشند.

۶.تکالیف زیاد

یک مطالعه به این نتیجه رسید که کودکان دبستانی بیشتر از آنچه مدیران آموزش توصیه می کنند، تکالیف می گیرند. گاهی حتی سه برابر بیشتر. اگر علاوه بر بار زیاد مدرسه، کودکان فعالیت های فوق برنامه زیادی نیز داشته باشند، این موضوع منجر به استرس و فرسودگی در سنین پایین می شود.

دلیل درس نخواندن کودکان، بنابراین، ضروری است مطمئن شوید که کودکان وظایف مدرسه خود را انجام می دهند، در عین حال بیش از حد بر آنها سنگینی نمی کنند. مطمئن شوید که آنها به اندازه کافی بازی می کنند و زمان استراحت دارند. خواب و بازی کافی برای رشد مطلوب کودکان ضروری است.

۷.توقعات خیلی زیاد

معمولا اعتقاد بر این است که ایجاد انتظارات بالا به کودکان انگیزه می دهد. تا حدی درست است با این حال، بر اساس تعدادی از مطالعات، انتظارات بیش از حد بالا می تواند دلیل عدم انگیزه برای مطالعه باشد. آنها می توانند منجر به افسردگی در دانش آموزان شوند و در نتیجه بر عملکرد تحصیلی تأثیر منفی بگذارند. بنابراین، یافتن تعادل مهم است.

بیشتر بخوانید: افزایش قد در کودکان: با این ۱۱ مواد غذایی قد کودک تان را افزایش دهید!

دلیل درس نخواندن کودکان

۸.شرایط خانوادگی

گاهی اوقات بی انگیزگی ربطی به مدرسه یا درس ندارد. اگر همه چیز در خانه خوب پیش نرود، بچه ها نمی توانند انگیزه ای برای مطالعه داشته باشند. مطالعه ای در کلرادو نشان داد که فرزندان طلاق نتایج تحصیلی ضعیف تری نسبت به فرزندان خانواده های سالم نشان می دهند.

بنابراین، والدین باید توجه داشته باشند که هر چیزی که آنها را تحت تأثیر قرار می دهد، فرزندان آنها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. در حوادث نامطلوب مانند درگیری، طلاق، از دست دادن شغل، کودکان ممکن است برای مقابله با استرس نیاز به حمایت بیشتری داشته باشند.

۹.محیط یادگیری ناخوشایند

عوامل دیگری مانند احساس راحتی و امنیت کودکان در محیط آموزشی نیز اهمیت دارد. مهم است که اطمینان حاصل شود که آنها همه لوازم مورد نیاز، نور کافی، و همچنین احساس گرما و غذا خوردن دارند.

دلیل درس نخواندن کودکان، ارتباط خشونت بار با کودکان دیگر، قلدری و درگیری با معلم نیز می تواند باعث شود که دانش آموزان انگیزه ای برای مطالعه نداشته باشند. برای والدین مهم است که با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند و در مورد وضعیت مدرسه جویا شوند تا از سلامت فرزندان خود مطلع شوند.

۱۰.اختلالات یادگیری

دلیل درس نخواندن کودکان، آخرین اما نه کم‌اهمیت، ناتوانی‌های مختلف شناختی، فکری و رشدی می‌تواند بر سلامت، تندرستی و توانایی مطالعه بهینه کودکان تأثیر بگذارد. در چنین مواردی، بهتر است از کمک حرفه ای یا مشاوره در مورد آنچه که می تواند به عملکرد تحصیلی بهتر کودکان کمک کند، کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: اگر کودکی با IQ بالا می خواهید این ۸ ابر غذا را به او بدهید!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 15 =

دکمه بازگشت به بالا