;
زندگیکودک و مادر

چگونه والدین خوبی باشیم: به فرزند خود کمک کنید شخصیت مستقل داشته باشد

در حالی که والدین بودن یکی از لذت بخش ترین و رضایت بخش ترین تجربیات زندگی است، اما کار آسانی نیست. فرقی نمی کند فرزند شما در چه سنی باشد، والدین بودن همیشه یک امر مداوم است. برای این که پدر و مادر خوبی باشید، باید به فرزندتان این احساس را بدهید که دوستش دارید و در عین حال به او کمک کنید تا درست را از نادرست تشخیص دهد. شما می توانید تمام تلاش خود را برای ایجاد یک محیط پرورشی برای فرزندتان فراهم کنید تا به فردی با اعتماد به نفس، مستقل و مفید تبدیل شود. برای این کار، پس از ایجاد یک محیط دوست داشتنی برای کودک و اطمینان از نظم و انضباط او، می توانید به کودک خود در ساختن شخصیت مستقل او کمک کنید. در این مطلب به چگونگی شکل گیری شخصیت مستقل کودک پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۱ نشانه دیابت نوع یک در کودکان که نباید آنها را نادیده بگیرید

چگونه به رشد شخصیت مستقل کودک کمک کنید؟

۱.به فرزندتان بیاموزید که مستقل باشد

به فرزندتان بیاموزید که متفاوت بودن اشکالی ندارد، او مجبور نیست از دیگران پیروی کند. درست و نادرست را در سنین پایین به او بیاموزید. اما همه چیز را به جای آنها تصمیم نگیرید و آنها را تشویق کنید که خودشان تصمیم بگیرند. اجازه دهید فرزندانتان برای خودشان انتخاب کنند. به عنوان مثال، اگر کودک شما کوچک است، می توانید ۲-۳ لباس به او بدهید و بگذارید هر چه می خواهد بپوشد.

اگر فرزندتان بزرگتر است، به او گزینه هایی بدهید که دوست دارد در چه فعالیت های فوق برنامه ای شرکت کند. اگر فکر می کنید دوستانش قابل اعتماد هستند، آن ها را هر طور که دوست دارد انتخاب کند. به یاد داشته باشید که فرزند شما پسوند شما نیست. فرزند شما فردی است که تحت مراقبت شماست. فرصتی برای شما نیست که زندگی و رویاهای خود را از طریق آنها زنده کنید.

چگونگی شکل گیری شخصیت مستقل کودک

 

۲.چگونگی شکل گیری شخصیت مستقل کودک، الگوی خوبی باشید

مهمترین کاری که شما به عنوان والدین می توانید انجام دهید این است که تاثیر خوبی داشته باشید. اگر از فرزندان خود انتظار رفتارهای خاصی دارید، باید برای آنها الگو باشید. برای این کار لازم نیست یک فرد کامل باشید. اما باید سعی کنید آنچه را که از فرزندانتان می‌خواهید انجام دهید و در صورت مرتکب اشتباه بپذیرید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید فرزندتان مودب باشد، سر افرادی که در ترافیک یا فروشگاه مواد غذایی شما را آزار می دهند فریاد نزنید. اگر می‌خواهید به فرزندتان یاد بدهید که مفید باشد، می‌توانید او را به آشپزخانه ببرید تا در آماده کردن غذا کمک کند. به فرزندتان توضیح دهید که چرا باید کمک کند تا بفهمد چرا باید این کار را انجام دهد. به علاوه اگر می خواهید فرزندتان کارهای خانه را انجام دهد، از او بخواهید که در انجام کارهای خانه به شما کمک کند. وقتی روی مبل نشسته اید از آنها نخواهید اتاقشان را مرتب کنند. اگر می خواهید فرزندانتان از وسایل دیجیتالی خود دور شوند، زمان زیادی را با تبلت یا تلفن خود سپری نکنید.

۳.چگونگی شکل گیری شخصیت مستقل کودک، روی رفتار خوب با فرزندانتان کار کنید

به کودک خود بیاموزید که جملاتی مانند “لطفا” و “متشکرم” را بگوید. زیرا آموزش آداب اولیه از سنین پایین ضروری است. همچنین به آنها بیاموزید که همه چیز را به نوبت انجام دهند. با دیگران همکاری کنند و در موقعیت های اجتماعی چگونه رفتار کنند. به یاد داشته باشید، بهترین راه برای آموزش آداب معاشرت به فرزندانتان این است که خودتان چنین رفتاری را داشته باشید و با رفتار تان به آن ها نشان دهید.

بیشتر بخوانید: افزایش قد در کودکان: با این ۱۱ مواد غذایی قد کودک تان را افزایش دهید!

۴.فرزند تان را  به داشتن یک سبک زندگی سالم تشویق کنید

مهم است که اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان تا حد امکان سالم غذا بخورند، ورزش کنند و شب ها به اندازه کافی استراحت کنند. آنها را مجبور به خوردن یا رفتار خاصی نکنید. به جای پر کردن خانه با غذاهای ناسالم، سعی کنید گزینه های سالمی را ارائه دهید و فعالیت هایی را برنامه ریزی کنید که همه اعضای خانواده را به تحرک درآورد.

برای تشویق فرزندان خود به ورزش، می توانید آنها را در سنین پایین به ورزش وادارید. به این ترتیب به چیزی عادت می کنند که سلامت آنها را حفظ می کند. عادات غذایی سالم را از سنین پایین شروع کنید. از لحظه ای که کودک خود را با غذاهای جامد آشنا می کنید، به جای غذاهای ناسالم مانند چیپس و شیرینی، میوه و سبزیجات را بیشتر مصرف کنید و به آن ها بدهید.

چگونگی شکل گیری شخصیت مستقل کودک

۵.چگونگی شکل گیری شخصیت مستقل کودک، اجازه دهید فرزندانتان اشتباه کنند

زندگی معلم بزرگی است. بنابراین برای نجات فرزندتان از عواقب اعمال خودش عجله نکنید. بدانید که نمی توانید برای همیشه از فرزندان خود محافظت کنید. در حالی که عقب ماندن و مشاهده اشتباهات فرزندتان دشوار است، انجام این کار هم برای شما و هم فرزندتان در دراز مدت مفید خواهد بود.

برای مثال، اگر فرزندتان از پوشیدن ژاکت امتناع کرد، آن را مجبور نکنید. وقتی بیمار شود متوجه اشتباه خود می شود. با این حال، در صورتی که بعداً نظرش تغییر کند، می توانید کت را با خود حمل کنید.

عاقل باشید زیرا به آنها اجازه می دهید با عواقب کار خود روبرو شوند. به عنوان مثال، بهتر است به او اجازه دهید از روی صندلی بیفتد تا اینکه مرتب فریاد بزنید تا او پیاده شود. اما مطمئناً باید در مکان های خطرناک مداخله کنید. سعی کنید زمانی که فرزندتان به تنهایی درس زندگی را می آموزد، نگویید “من به شما گفتم”. درعوض، اجازه دهید فرزندتان در مورد اتفاقی که افتاده نتیجه گیری کند.

رفتار والدین با نوجوانان چگونه باید باشد؟

اگر کودک شما کوچکتر نیست، ممکن است لازم باشد مراحل مختلفی را دنبال کنید. برای این کار می توانید پیشنهادات زیر را اعمال کنید.

۱.چگونگی شکل گیری شخصیت مستقل کودک، آموزش مسئولیت پذیری

شما می توانید در مورد مسئولیت پذیری با فرزندان خود حتی زمانی که کوچک هستند صحبت کنید. نوجوان خود را تشویق کنید تا صبر کند تا به اندازه کافی بزرگ شود تا بتواند برخی کارها را انجام دهد. او باید در بسیاری از أمور خانه مسئولیت پذیر باشد.همچنین به او اطمینان دهید که در صورت بروز هر گونه ناراحتی، همیشه می تواند با شما تماس بگیرد.

چگونگی شکل گیری شخصیت مستقل کودک

۲.در مورد تمایلات جنسی صحبت کنید

اگر کودک شما سؤالاتی در مورد رابطه جنسی دارد، مهم است که بدون خجالت به آنها پاسخ دهید. اگر به سوالات پاسخ ندهید، ممکن است فرزندتان ناآگاه بماند و خجالت بکشد. از سنین پایین با فرزندان خود در مورد آناتومی، از جمله اعضای بدن صحبت کنید. همانطور که او بزرگتر می شود، در مورد بارداری، کنترل بارداری و تأثیرات جنسی بر روابط صحبت کنید. طبیعی است که کودک شما با بزرگتر شدن در مورد بدن خود کنجکاو شود. اگر با سؤالاتی به سراغ شما آمدند، صراحتاً به آنها پاسخ دهید و سعی کنید خجالت نکشید.

۳.چگونگی شکل گیری شخصیت مستقل کودک، تا بزرگسالی با او باشید

فرزندپروری شما تأثیری مادام العمر بر فرزند شما خواهد داشت و آنها همیشه به عشق و محبت شما نیاز خواهند داشت، حتی اگر صدها مایل دورتر باشید. حتی اگر نمی توانید همیشه به طور مشخص در کنار فرزندتان باشید، باید به او نشان دهید که چقدر اهمیت می دهید و به وضوح بیان کنید که همیشه در کنار او خواهید بود. مهم نیست فرزندتان چند سال دارد، اگر رابطه خوبی داشته باشید، او به راهنمایی شما نیازمند است.

بیشتر بخوانید: ۹ روش خانگی برای درمان دل درد در کودکان + راه های جلوگیری از درد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا