;
زندگیکودک و مادر

چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم؟ + ۲۰ ترفند موثر

چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم: ما به عنوان والدین از فرزندان مان انتظار داریم که در تمام زمینه های زندگی خوب عمل کنند. با این حال، ممکن است فرزندمان را با توقعات و انتظارات غیر ضروری تحت فشار قرار دهیم. این انتظارات ممکن است گاهی اوقات باعث ایجاد بیزاری آن ها از درس و مدرسه شود. بنابراین برای تشویق فرزندتان به درس خواندن بدون ایجاد فشار و تزریق حس بیزاری به آن ها، چه باید کرد؟ مقاله زیر با طرح ۲۰ نکته مهم و تاثیزگذار توضیح می دهد که چگونه فرزند خود را به درس خواندن و مطالعه علاقه مند کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ قانون والدین در گذشته که امروز برای ما عجیب و خنده دار است!

۲۰ نکته مهم  برای ایجاد انگیزه در کودکان برای درس خواندن

۱. در کنار کودک خود بنشینید

بهترین کاری که می توانید به عنوان والدین برای تشویق فرزندتان به مطالعه انجام دهید این است که وقتی او شروع به درس خواندن می کند، کنار او بنشینید. با این حال، از استفاده از موبایل یا لپ تاپ خودداری کنید. در عوض، کارهای اداری معلق خود را انجام دهید یا کتاب بخوانید.

۲.بر یادگیری و نه نمره ها تاکید کنید

اگرچه گرفتن نمرات خوب بسیار مهم  و خوشایند است، اما اگر فرزند شما با گرفتن نمرات خوب مشکل دارد، ایده خوبی است که تمرکز او را به یادگیری معطوف کنید. از او در مورد فعالیت های روزانه در کلاس و آنچه در کلاس آموخته است، بپرسید.

۳.از فرزندان خود حمایت کنید

چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم، به فرزند خود فشار نیاورید تا نمره خوبی بگیرد یا بالاترین نمرات را بگیرد. با او مهربان و ملایم باشید و سعی کنید مسائل را از دیدگاه او درک کنید. سعی کنید فرزندتان را نسبت به درس هایش به شیوه ای مثبت تشویق کنید. زیرا هر نوع منفی گرایی ممکن است باعث شورش او شود و این باعث می شود که او از شما فاصله بگیرد و علاقه خود را به درس خواندن از دست بدهد.

۴.در مورد درس های او با هم بحث کنید

با کودک خود در مورد کارهایی که برای هر درس در کلاس انجام داده، صحبت کنید. از او بپرسید که چه چیز جدید یاد گرفته و چه کارهایی را در کلاس انجام داده است. این باعث می شود او بیشتر و بهتر در کلاس و درس هایش توجه کند. در مورد موضوع مورد علاقه، کلاس مورد علاقه و معلم مورد علاقه اش از او بپرسید.

بیشتر بخوانید: عباراتی که هرگز نباید به کودکان بگویید + ۶ عبارت ممنوع

چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم

۵.یک برنامه درسی برای او تهیه کنید

هر کاری که به صورت سیستماتیک دنبال و انجام شود همیشه نتیجه مثبتی دارد و همین امر در مورد مطالعات نیز صدق می کند. یک برنامه زمانی درست کنید و به آن پایبند باشید. درس خواندن نیازی به انجام تکالیف ندارد بلکه باید هر روز زمانی را برای تجدید نظر در مفاهیم و دروس تدریس شده در کلاس اختصاص دهید.

۶.محیطی برای درس خواندن او ایجاد کنید

چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم، مطمئن شوید که در مجاورت جایی که فرزندتان برای مطالعه نشسته است، هیچ چیز حواس پرتی مانند صداهای بلند، تلویزیون و بازی خواهر یا برادر دیگری و غیره وجود نداشته باشد. یک کودک دامنه توجه بسیار کمی دارد و ممکن است به راحتی حواسش پرت شود و علاقه خود را به مطالعه از دست بدهد.

۷.با معلم صحبت کنید

اگر متوجه شدید که فرزندتان در یک درس خاص نمرات بدی دارد یا در خواندن یک موضوع درسی مردد است، می توانید با معلم مربوطه تماس بگیرید. معلم و والدین با هم می توانند استراتژی هایی را برای ایجاد علاقه کودک به آن موضوع یا بهبود نمرات او ایجاد کنند.

۸.از سبک یادگیری کودک خود پیروی کنید

بسیار مهم است که درک کنید کودک شما چه نوع یادگیرنده ای است، او شنوایی، بصری یا حرکتی است. شما می توانید برنامه مطالعه را بر اساس ترجیح فرزند خود تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: علائم افسردگی در کودکان: والدین این ۱۵ علائم را جدی بگیرید!

۹.اهداف مطالعه را با هم تعیین کنید

چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم، این ایده خوبی است که اهدافی را تعیین کنید که با سخت کوشی و تشویق قابل دستیابی باشند. می‌توانید با فرزند تان اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت درس او را تعیین کنید. تا او با انگیزه بماند و همچنین بتواند پیشرفت‌اش را به خوبی دنبال کند.

۱۰.به نظر آنها گوش دهید

بسیار مهم است که به نظرات فرزند خود گوش دهید و به آنها احترام بگذارید، حتی اگر گاهی اوقات احساس می کنید که نظر او نادرست است. اجازه دادن به فرزن برای اظهار نظر در مورد موضوعات مختلف، به تقویت اعتماد به نفس او کمک می کند. به فرزند تان بگویید که برای استدلال هایش نیز دلیل درستی ارائه دهد.

چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم

۱۱.به آنها کمک کنید از شکست درس بگیرند

چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم، شکست ها بخشی از زندگی هستند و پایان دنیا نیستند. حتی اگر فرزند شما نمرات پایینی می گیرد، از سرزنش یا مقایسه او با دوستان یا همسالانش خودداری کنید. او ممکن است در حال حاضر بیش از حد احساس ضعف داشته باشد. در عوض فرزندتان را تشویق کنید و با او همدلی کنید و به او بگویید اشتباه کردن و درس گرفتن از آنها اشکالی ندارد.

۱۲.فرزند خود را بیشتر با درس و تهیه مواد درسی درگیر کنید

این ایده خوبی است که کودک خود را در خرید مواد درسی او مانند میز مطالعه، لوازم التحریر، رومیزی یا بسیاری از چیزهایی که کودک را با درس خواندن مرتبط می کند، مشارکت دهید. به این ترتیب کودک شما بیشتر احساس مشارکت می کند و این ممکن است علاقه او را به مطالعه نیز تحریک کند.

۱۳.از سخنرانی به کودک خودداری کنید

همه والدین می خواهند از فرزندان خود محافظت کنند و بهترین کار را برای آنها انجام دهند. این ممکن است اغلب منجر به سخنرانی های طولانی برای  فرزندان در مورد این که چه چیزی برای آنها درست است و چه چیزی اشتباه است، شود. از انجام این کار خودداری کنید، زیرا ممکن است برای بچه آزاردهنده باشد و به جای ایجاد علاقه منجر به بی علاقگی و سرخوردگی او شود. بهتر است به جای سرزنش یا تهدید،  به کودک خود دستورات واضح و روشن بدهید.

بیشتر بخوانید: افزایش قد در کودکان: با این ۱۱ مواد غذایی قد کودک تان را افزایش دهید!

۱۴.تمام دستاوردها را تصدیق کنید

چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم، همه دوست دارند هرازگاهی به پشتش دست بزنند و تشویق کنند، بچه ها هم همینطور هستند. بسیار مهم است که شما حتی کوچکترین دستاورد فرزندتان را تصدیق و قدردانی کنید. این نه تنها او را خوشحال می کند، بلکه انگیزه او را برای انجام کارهای خوب حفظ می کند.

۱۵.عادت به خواندن

بسیار مهم است که عادت مطالعه را در کودک خود ایجاد کنید. اغلب دیده می شود که بچه هایی که از خواندن لذت می برند معمولا مطالعه را نیز دوست دارند. شما ممکن است به عنوان مثال رهبری کنید و یک محیط مساعد در خانه خود ایجاد کنید، یا حتی بهتر است یک برنامه مطالعه برای او بسازید. اما در این راه او را همراهی کنید و در مواقعی که او مطالعه می کند شما هم در کنار او کتابی بخوانید و در آخر با هم حرف بزنید و در مورد موضوعات بحث کنید.

۱۶.محکم و منضبط باشید

منضبط و محکم بودن در روش های تدریس پیشنهاد می شود. اگرچه این بدان معنا نیست که شما همانند یک نظامی سخت گیر باشد. نکته کلیدی ایجاد تعادل کامل، ایجاد یک فضای مطالعه مثبت و مساعد در خانه است.

چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم

۱۷.از رشوه دادن به کودک خودداری کنید

قدردانی و پاداش جنبه مثبت ایجاد عادت خوب مطالعه در کودک است. با این حال، شما باید از دادن رشوه به کودک خود اجتناب کنید. این ممکن است یک مشکل را به طور موقت حل کند و کودک را علاقه مند به مطالعه نکند.

بیشتر بخوانید: ۹ روش خانگی برای درمان دل درد در کودکان + راه های جلوگیری از درد

۱۸.داستان سرایی را امتحان کنید

چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم، ممکن است با داستان سرایی سازنده علاقه فرزندتان را به مطالعه افزایش دهید. ممکن است داستان‌های اخلاقی برای او تعریف کنید که بر اهمیت تحصیل و مطالعه در زندگی تأکید دارد.

۱۹.زمان مطالعه را به یک زمان سرگرم کننده تبدیل کنید

والدین معمولا با تنبیه فرزندان خود اشتباه می کنند و سپس به آنها می گویند درس بخوانید. کودکان تصور می کنند که این روش والدینشان برای تنبیه آنهاست. می توانید زمان مطالعه را به یک زمان سرگرم کننده تبدیل کنید و به کودک خود بگویید که از آن لذت ببرد. به جای این که فرزند تان را برای مطالعه در اتاق تنها بگذارید، زمان بیشتری را صرف مطالعه با هم کنید.

۲۰. به فرزند خود کمک کنید

چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم، هر زمان که فرزند تان به آن نیاز داشت یا در جایی با درس هایش گیر کرد به او کمک کنید. اگر چند بار خواست که شک خود را برطرف کند، عصبانی نشوید. با شک و تردیدها و سؤالات فرزندان خود صبور و ملایم باشید.

در واقع اجازه ندهید کودک شما در حین مطالعه احساس تنش یا استرس کند. زیرا این نگرش ممکن است باعث شود که او به طور کلی از مطالعه متنفر شود. روحیه و اعتماد به نفس فرزند تان را در هر مرحله تشویق و تقویت کنید تا او به عنوان یک پیشرو ظاهر شود و جلو برود.

بیشتر بخوانید: ۱۱ نشانه دیابت نوع یک در کودکان که نباید آنها را نادیده بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − پنج =

دکمه بازگشت به بالا