;
زندگیکودک و مادر

چرا کودک در خواب گریه می کند + ۳ دلیل مهم که از آن بی خبرید!

آیا تا به حال نیمه شب با گریه های نوزاد تان بیدار شده اید و بعد از دویدن برای دیدن او متوجه می شوید که هنوز خواب است؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید. نوزادان اغلب در خواب گریه می کنند و این می تواند برای والدینی که نگران هستند مشکلی وجود داشته باشد یا فرزندشان را ناخواسته آزار دهد، بسیار گیج کننده باشد. به علاوه درک وضعیت کودک در بیداری و خواب بسیار دشوار است. گاهی والدین دقیقا متوجه نمی شود که کودک چه مشکلی دارد یا چرا گریه می کند. در این مطلب به علت گریه کودک در خواب پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید:ز۹ روش خانگی برای درمان دل درد در کودکان + راه های جلوگیری از درد

۱.الگوهای خواب

علت گریه کودک در خواب، از آنجایی که نوزادان و کودکان با سرعت بسیار بالایی در حال رشد و تکامل هستند، هنوز الگوی خواب ثابتی ندارند. در برخی موارد، هنگامی که نوزادان یا کودکان در خواب فریاد می زنند، صرفا نشانه ای از انتقال آنها از یک چرخه خواب به چرخه بعدی است. اگر این طور باشد، آنها به احتمال زیاد به تنهایی آرام خواهند گرفت.

مجله پدر و مادر همچنین در این مورد می گوید که گریه کودکان و نوزادان در خواب تقریباً شبیه به این است که کودکان در خواب صحبت می کنند. این معمولاً جای نگرانی نیست، اما اغلب با خستگی بیش از حد ایجاد می‌شود. بنابراین این مجله پیشنهاد می‌کند که زمان خواب ثابتی را برای کودک در نظر بگیرید و او را به آن زمان تعیین شده عادت دهید تا فرصت کافی برای خوابیدن داشته باشند.

علت گریه کودک در خواب

۲.کابوس و وحشت شبانه

علت گریه کودک در خواب، متخصص خواب رافائل پلیو، استادیار پزشکی خواب در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در این مورد می گوید که کابوس ها یا وحشت های شبانه یکی از دلایل گریه کودکان در خواب است. البته پلیو اول به والدینی که با نوزادان که در خواب گریه می کنند سر و کار دارند، پیشنهاد می کند، اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که به دنبال مشکلات جسمانی باشید که ممکن است خواب آنها را مختل کند. ببینید چیزی فیزیکی باعث تکان خوردن کودک نشده یا لباس و محل خواب او راحت است.

اگر کودک مشکل فیزیکی ندارد شاید کابوس ها و رویاها باعث گریه های بلند کودک شود. در واقع کابوس ها و رویاها مانند نقاشی و طراحی هستند، به این معنی که می توانند یک تصویر زیبا یا ترسناک بکشند.

وحشت شبانه ممکن است برای نوزاد آزاردهنده تر باشد. پلیو تاکید می کند  که کودکان هیچ خاطره ای از یک وحشت شبانه ندارند، در حالی که اغلب یک کابوس را به یاد می آورند و از خواب بیدار می شوند تا متوجه شوند که واقعی نبوده است. به علاوه مجل Kids Health می‌نویسد که کودکان و نوزادان که وحشت‌های شبانه را تجربه می کنند، گاهی اوقات بیش از حد خسته، بیمار یا استرس دارند، داروی جدید مصرف می‌کنند، در یک محیط جدید یا دور از خانه می‌خوابند، به اندازه کافی نمی‌خوابند یا از طریق شیر مادرکافئین زیادی مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ضررهای تک فرزندی: تک فرزندی با دنیای کودک چه می کند؟

۳.تاثیرات دیگر

۱.گاهی اوقات کودکان به هر دلیلی در خواب گریه می کنند. اگر کودک گرسنه باشد، ممکن است در طول شب گریه کند.

۲. پوشک کثیف همچنین باعث ناراحتی و گریه کودک در خواب می شود.

۳.همین طور کودک اگر خیلی گرم یا خیلی سرد باشد گریه می کند. بررسی دمای اتاق و پوشاندن لباس مناسب ممکن است او را از بیدار شدن در آن شرایط باز دارد.

۴.سر و صدا و محیط ناآرام همچنین می تواند باعث گریه کودک در هنگام خواب شود، بنابراین ایجاد یک محیط خواب آرام کلیدی است.

علت گریه کودک در خواب

والدین چه کاری می توانند انجام دهند؟

علت گریه کودک در خواب، اگر کودک یا نوزاد شما در طول خواب گریه می کند، باید همیشه او را بررسی کنید تا از سلامت او مطمئن شوید. اگر فکر می‌کنید فرزندتان وحشت‌های شبانه را تجربه می‌کند، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند سعی نکنید کودکتان را بیدار کنید، بلکه فقط منتظر بمانید تا او کاملا احساس امنیت کند. بنیاد Cadence Education  اشاره می کند که رگرسیون خواب در حدود ۲ سالگی بسیار رایج است، بنابراین اختلالات خواب اغلب جای نگرانی نیست. با این حال، اگر فکر می‌کنید فرزندتان وحشت‌های شبانه را تجربه می‌کند، او مکررا در خواب گریه می‌کند و شما نتوانسته‌اید علت آن را تعیین کنید، می‌ترسید ممکن است درد داشته باشد، یا مشکلات خواب او بر نحوه رشد او تأثیر می‌گذارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

والدین همچنین می خواهند عادات خواب سالم و یک روال خواب سالم را تقویت کنند و می توانند این کار را با کمک به از بین بردن استرس قبل از خواب، داشتن یک برنامه منظم زمان خواب و سازگاری با نحوه واکنش آنها در هنگام گریه کودک انجام دهند.

به علاوه داشتن خواب مناسب بسیار مهم است، نه تنها برای کودکان و نوزادان در حال رشد بکه برای والدینی که تمام روز در حال فعالیت هستند. اگر کودک شما در خواب گریه می کند، معمولاً جای نگرانی نیست، اما در صورت بدتر شدن یا تداوم این رفتار، مهم است که به پزشک مراجعه کنید و توصیه های پزشکی را عملی کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه والدین خوبی باشیم: به فرزند خود کمک کنید شخصیت مستقل داشته باشد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا