;
زندگیکودک و مادر

ضررهای تک فرزندی: تک فرزندی با دنیای کودک چه می کند؟

اگرچه در ظاهر تک فرزند بودن بسیار شگفت‌انگیز به نظر می رسد اما همه چیز آن طور که به نظر می‌رسد نیست. در طی چند دهه گذشته بیشتر در مورد مزایای تک فرزندی حرف می زدند. تک فرزند بودن برخی مزایا را دارد اما ثابت شده است که تک فرزندی ضررها و معایب جدی هم دارد. به همین علت بهتر است والدین نسبت به سیاست تک فرزندی خود تجدید نظر کنند. به علاوه اگر به طور اتفاقی به جای یک فرزند دو تا سه فرزند دارید، پس از خواندن این مطلب متوجه می شوید که چقدر خوش شانس هستید. در این مطلب به مزایا و معایب تک فرزندی پرداخته می شود.

بیشتر بخوانید: ۱۱ نشانه دیابت نوع یک در کودکان که نباید آنها را نادیده بگیرید

مهم ترین مزایای تک فرزندی

 

۱.تک فرزند بسیار به والدین خود وابسته می شود و با آنها رابطه بسیار خوبی برقرار می کند.

۲.تک فرزند در همه چیز بهترین چیزها را به دست می آورد.

۳.تک فرزند مورد توجه والدین خود قرار می گیرد.

۴.تک فرزند مجبور نیست با خواهر و برادرهای دیگر سر و کار داشته باشد.

۵.تک فرزند مجبور نیست برای جلب توجه والدین خود با خواهر و برادرهای دیگر رقابت کند.

۶.تک فرزندی (عمدا یا غیرعمدا) با خواهر و برادر دیگری مقایسه نمی شود.

مزایا و معایب تک فرزندی

۱۰ مهم ترین ضررهای تک فرزندی

۱.مزایا و معایب تک فرزندی، کودک تنها خواهد بود

اگرچه داشتن فضا و زمان شخصی برای خود بسیار عالی است. اما یک تک فرزند هرگز احساس نمی کند که همیشه فردی هم سن و سال خود را دارد که با او صحبت کند. بنابراین او همیشه احساس تنهایی می کند و زمانی که به خواهر و برادر هم سن خود نگاه می کند، حسرت می خورد و حسودی می کند.

۲.کودک نمی تواند از اشتباهات برادر یا خواهر بزرگتر درس بگیرید

بیایید با آن روبرو شویم، خواهر و برادرهای بزرگتر اشتباهات زیادی مرتکب می شوند. آنها معمولاً دچار مشکل می شوند. تک فرزند، هیچ کس هم سن و سال خود را ندارد که به او نشان دهد چه چیزی درست است و چه چیزی نادرست است.

۳.در کودکی هیچ دوستی برای بازی ندارد

کودک همیشه به دنبال بازی با هم سن خود است. اما زمانی که هیچ خواهر و برادری ندارد، همیشه بهانه گیری می کند. زیرا کسی نیست که با او بازی کند. این مساله می تواند به شدت در روحیه او تاثیر بگذارد و کودک گوشه گیر و پرخاشگر به بار آید. زمانی که بزرگ می شود به خصوص در دوره نوجوانی نیز به شدت دچار احساس تنهایی و حتی افسردگی می شود. بنابراین بهتر است به خاطر خود کودک به بیشتر از یک فرزند فکرکنید.

۴.لذت داشتن خواهر و برادر را درک نمی کند

ممکن است دوستان او در مورد خواهر و برادرش صحبت کنند. گاهی از آن ها عصبانی باشند و گاهی به شدت آن ها را دوست داشته باشند. تک فرزند هیچ درکی از این لذت ها عصبانیت ها ندارد. فقط آرزو به دل می ماند که ای کاش خواهر و برادی می داشت.

بیشتر بخوانید: افزایش قد در کودکان: با این ۱۱ مواد غذایی قد کودک تان را افزایش دهید!

۵.همیشه در آشفتگی ها تک فرزد مقصر است

ممکن است آشفتگی های زیادی در خانه ایجاد شده باشد یا پدر و مادر از جای دیگری عصبانی باشند. اما صرفا تک فرزند است که در چنین موقعیت هایی به عنوان مقصر شناخته می شود. زیرا فرزند دیگری نیست که پدر و مادر آن ها را هم دعوا کنند. این نوع برخورد والدین با تک فرزند او را سرخورده و عقده ای می سازد.

مزایا و معایب تک فرزندی

۶.هنگام تفریح او تها با والدین بازی می کند

اشتباه نکنید، رفتن به تعطیلات با مادر و پدر بسیار سرگرم کننده است. اما دنیای دیزنی یا دنیای جادوگران هری پاتر بسیار هیجان انگیزتر خواهد بود. اگر فردی هم سن و سال کودک بتواند این ماجراجویی ها را با او تجربه کند، بیشتر لذت خواهد برد. خواهر و برادرها با هم می توانند هیجان های زیادی را خلق کنند و از بودن و بازی کردن با هم لذت ببرند.

۷.مزایا و معایب تک فرزندی، خواهر و برادری ندارد که به آن ها ببالد

بیایید واقعی باشیم، اگر کودک برادری می داشت که ستاره کوارتربک بود، خیلی خوب بود. اگر کسی او را تهدید به کتک زدن کند، مطمئنا که برادر بزرگ به آنها درس خواهد داد.

۸.زمانی که به دانشگاه برود، والدین تنها می ماند

زمانی که فرزند شما به دانشگاه می رود یا می خواهد در جایی کار کند و مکان دیگر زندگی کند. والدین تنها می مانند. این تنهایی برای والدین به شدت دشوار است. زیرا بچه دیگری ندارد که به او توجه کند و با او وقت بگذراند. به علاوه بچه ای که تنها بزرگ شده در دوران نوجوانی و جوانی هم بیشتر احساس تنهایی می کند. به خصوص زمانی که از والدین دور می شوند این احساس تنهایی بیشتر می شود.

۹.از خواهرزاده ها و برادرزاده ها خبری نیست

داشتن خواهرزاده و برادرزاده حس قشنگی است. باید خواهر و برادری باشد که با بچه های آن ها بازی کرد و لذت برد. تک فرزند چنین شانسی ندارد. زیرا خواهر و برادر ندارد.

۱۰. هرگز به آن پیوند خواهر و برادری که بقیه دارند، او نمی رسد

با وجود این که تک فرزند مزایایی دارد. اما تک فرزند آرزو می کند که ای کاش می توانسته یک برادر یا خواهر داشته باشد. همیشه دوست دارد آن رابطه خواهر و برادری را حس کند. زیرا وقتی دوستانش را با خواهر یا برادرانشان می بیند، می فهمد که آن ها آنچه دارند بسیار خاص است. داشتن خواهر و برادر بسیار لذت بخش است. حتی دعواهای خواهر و برادر هم شیرینی خاصی دارد. بهتر است هیچ والدینی فرزند خود را از داشتن خواهر و برادر محروم نکند.

بیشتر بخوانید: ۹ روش خانگی برای درمان دل درد در کودکان + راه های جلوگیری از درد

مزایا و معایب تک فرزندی

مزایا و معایب تک فرزندی، سایر عوارض تک فرزندی

 

۱.تک فرزند ممکن است تنها بزرگ شود.

۲.تک فرزند کسی را ندارد که با او بزرگ شود.

۳.ممکن است تک فرزند فشار زیادی از طرف والدین دریافت کند تا در مدرسه و سایر فعالیت ها خوب عمل کند یا برتر باشد

۴.والدین تک فرزند تمایل دارند بیش از حد محافظ فرزند باشند.

۵.ممکن است تک فرزندی از دخالت والدین خسته شود

۶. تک فرزندی برای دوست یابی مشکل بیشتری دارد.

۷.ممکن است تک فرزندی برای حفظ نام خانوادگی تحت فشار باشد تا بچه دار شود.

۸.تک فرزند ممکن است به خاطر تنها مراقب والدین سالخورده خود تحت فشار قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: سوال هوش: کدام یک از کودکان تصویر”3 مادر” دارد!؟

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 18 =

دکمه بازگشت به بالا