;
تناسب اندام و تغذیهزندگی

از بین بردن چربی دور شکم: چربی های دور شکم تان را با رژیم ۱۵ روزه نابود کنید!

از بین بردن چربی دور شکم: رژیم ۱۵ روزه، نوعی رژیم لاغری در خصوص تناسب اندام و کاهش چربی های موجود در اطراف شکم به شمار می رود. برجسته ترین مزیت پیروی از رژیم ۱۵ روزه دستیابی به وزن ایده آل در بازه ی زمانی محدود اختصاص دارد که با هدف افزایش میزان مصرف میوه، سبزیجات، غذاهای دریایی و آجیل صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید:  کاهش وزن سالم: ۳ راز ساده کاهش وزن سالم و سریع که نمی دانستید!

رژیم ۱۵ روزه چیست؟

سریع ترین روش در خصوص لاغری و کاهش حجم چربی های موجود در اطراف شکم، رژیم لاغری ۱۵ روزه است. تشکیل چربی در اطراف شکم تحت تأثیر تغییرات هورمونی، کهولت، مستعد به چاقی به موجب برخورداری از ژن چاقی در DNA، الکل، افسردگی و مصرف برخی دارو ها قرار دارد.

از بین بردن چربی دور شکم، در رژیم ۱۵ روزه، روز های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ به رژیم نگهدارنده و تثبیت کننده شناخته می شوند. در طول پیروی از رژیم ۱۵ روزه می بایست مصرف مواد مغذی و ویتامین محدود گردد.

رژیم ۱۵ روزه به مصرف غلات کامل و مصرف بهینه ی چربی تأکید دارد. علاوه بر این، در کنار کاهش میزان مصرف نمک و غذاهای شیرین، همواره به مصرف سبزیجات تمرکز دارد. بدین جهت از رژیم ۱۵ روزه با عنوان رژیم دوست دار قلب یاد می شود.

روند چربی سوزی در رژیم ۱۵ روزه همانند سایر رژیم های لاغری نیازمند کاهش کالری های دریافتی است. با کاهش میزان کالری های ورودی، بدن با افت انرژی و کالری مواجه می شود. لذا با هدف ادامه ی فعالیت های مختلف، از چربی های ذخیره شده ی موجود در بدن استفاده می کند و منجر به چربی سوزی می گردد.

اثر بخشی رژیم ۱۵ روزه در کاهش وزن تحت تأثیر رعایت مصرف مواد غذایی در میزان و زمان معین شده توسط متخصص تغذیه است. مناسب ترین زمان برای صرف صبحانه رأس ساعت هشت صبح به صورت کامل است.

زمان مناسب صرف نهار نیز از ساعت ۱۲/۳۰ به بعد است و زمان مناسب برای صرف شام پس از ساعت 7 بعدازظهر به صورت سبک اختصاص دارد.

لازم به ذکر است رژیم لاغری ۱۵ روزه با ابتلا به بیماری های متعددی نظیر افسردگی، دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین، فشار خون بالا و بیماری قلبی در ارتباط است.

لاغری سریع با رژیم آب: با رژیم آب در ۷ روز لاغر شوید + مزایا و معایب آن

از بین بردن چربی دور شکم

شاید بپسندید: 10 مهترین فواید تخم مرغ آب پز که قطعاً سلامتی شما را تضمین می کند!؟

مشخصه های اصلی در انواع رژیم ۱۵ روزه

رژیم لاغری ۱۵ روزه مناسب رده ی سنی مختلف اعم از بزرگسالان و کودکان طراحی شده است.  این نوع رژیم در انواع مختلفی اعم از رژیم لاغری آمریکایی، مدیترانه ای، ایتالیایی، دانمارکی و کانادایی تعبیه شده است.

در رژیم های ۱۵ روزه نوع مواد غذایی و میزان کالری های دریافتی متغیر است. در واقع وجه تمایز انواع رژیم لاغری ۱۵روزه به میزان کالری های دریافتی و نوع مواد غذایی مجاز اختصاص دارد.

متداول ترین رژیم ۱۵ روزه، مدیترانه ای است. رژیم ۱۵ روزه ی مدیترانه ای متشکل از ۱۲ روز رژیم اصلی و ۳ روز رژیم نگه دارنده می باشد. مواد غذایی مورد نظر در رژیم ۱۵ روزه ی مدیترانه ای از کمترین میزان کالری برخوردار هستند.

پیروی از این نوع رژیم لاغری برای افراد مبتلا به اضافه وزن مفرط دارای عواقب جدی می باشد. در حقیقت کاهش کالری دریافتی عوارضی نظیر سرگیجه را در پی دارد.

از بین بردن چربی دور شکم، بر اساس تجربیات افراد مختلف، رژیم لاغری ۱۵ روزه با رعایت دستور العمل های اصولی به کاهش وزن ۸ الی ۱۰ کیلوگرم در بازه ی زمانی ۱۵ روز می انجامد.

لازم به ذکر است در رژیم لاغری ۱۵ روزه، میزان کالری دریافتی مجاز در افراد بین ۶۰۰ الی ۸۰۰ کالری به صورت روزانه قرار دارد. البته مقادیر کالری مورد نیاز دریافتی در افراد تحت تأثیر وزن، جنسیت، قد، نوع فعالیت بدنی، میزان متابولیسم، شرایط آب و هوایی قرار دارد.

شاید بپسندید: مصرف برنج به روش چینی ها: چینی ها برنج رو چطوری میخورن که چاق نمیشن؟

از بین بردن چربی دور شکم

مزایا و معایب بهره گیری از رژیم ۱۵ روزه

از بین بردن چربی دور شکم، برجسته ترین مزیت پیروی از رژیم ۱۵ روزه، دستیابی به وزن ایده آل در بازه ی زمانی محدود است. هدف اصلی رژیم غذایی ۱۵ روزه مصرف آجیل، غذاهای دریایی، میوه و سبزیجات در مقادیر بالا است.

رژیم ۱۵ روزه ی مدیترانه ای بر اساس نوع انتخاب صحیح چربی تأکید دارد. به طور مثال در این نوع رژیم به مصرف امگا 3 تأکید می شود. امگا 3 با کاهش کلسترول بد در خون سبب جلوگیری از آسیب به قلب و عروق می شود.

روغن های زیتون و کانولا دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان هستند که به صورت مستقیم باعث حفاظت از قلب در برابر توده و کیست های سرطانی می شود. علاوه بر این، آنتی اکسیدان احتمال لخته شدن خون را کاهش می دهد.

از بین بردن چربی دور شکم، از بین بردن چربی دور شکم، کاهش میزان کالری های دریافتی در بدن با ایجاد شوک عوارضی را برای سلامتی فرد در پی دارد. در واقع انتخاب خود سرانه ی رژیم غذایی و سهل انگاری در پیروی از یک برنامه ی رژیمی عوارض جبران ناپذیری را در بدن ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن بدون رژیم و ورزش: ۳ مرحله آسان و باورنکردنی برای کاهش وزن!

از سری معایب پیروی از رژیم ۱۵ روزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • عدم تمرکز مناسب
  • افت قند و سرگیجه
  • احساس گرسنگی مداوم
  • برگشت سریع وزن
  • کاهش قوای بدن
  • تداخل آسیب به ارگان های مختلف بدن
  • ضعف جسمانی

لیست برنامه ی غذایی رژیم ۱۵ روزه

از بین بردن چربی دور شکم، در رژیم غذایی ۱۵ روزه، مصرف مواد غذایی تخم مرغ، گوشت قرمز و سفید نظیر مرغ پر چرب محدودیت دارد. ما به ازاء غذاهای مذکور، نوعی غذاهای رژیمی وجود دارند که با ارزش غذایی معادل، مانع کاهش مواد مغذی در بدن می شوند.

اجتمالاً بپسندید: ۳۰ سالگی: اگر سن‌تان از ۳۰ عبور کرده، دور این ۷ غذا و خوراکی‌ را مطلقا خط بکشید!

از بین بردن چربی دور شکم

در ادامه دستور غذاهای رژیم غذایی ۱۵ روزه را ذکر می کنیم:

  • سوپ مرغ: متشکل از یک فنجان هویج، ۱/۲ فنجان سیب زمینی، یک لیوان آب مرغ، ۱/۲ فنجان نخود فرنگی، آب لیمو و نمک می باشد.
  • سس آب لیمو: تهیه شده از یک قاشق غذاخوری آب لیمو، دو قاشق ماست، یک قاشق روغن زیتون، فلفل و نمک
  • گل کلم: یک لیوان آب به همراه ۱/۴ گل کلم، یک قاشق رب گوجه فرنگی پخته شده و یک قاشق غذا خوری روغن
  • بورانی اسفناج: پخت نیم کیلو اسفناج و صرف با یک لیوان ماست کم چرب
  • بورانی کدو: پخت دو عدد کدوی حلقه ای به همراه یک قاشق غذا خوری روغن و یک عدد گوجه فرنگی
  • سالاد کرفس: تهیه شده از کاهو، یک لیوان کرفس خرد شده، گوجه فرنگی و سس آب لیمو
  • عدسی: متشکل از یک فنجان عدس پخته شده به همراه مقداری آب لیمو

بیشتر بخوانید: رژیم شوک برای کاهش وزن: رژیمی ۱۴ روزه برای لاغری سریع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا