;
سلامتسلامت روانی

مقابله با افسردگی: ۸ نکته آسان و موثر برای درمان سریع افسردگی

مقابله با افسردگی: بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، حدود ۵ درصد از کل جمعیت جهان با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند. این بیماری با علائمی مانند غم و اندوه، از دست دادن علاقه، عدم اعتماد به نفس، کاهش اشتها، مشکل در خواب و عدم تمرکز ظاهر می شود و معمولا برای مدت طولانی ادامه می یابد. در چنین شرایطی به دنبال کمک پزشکی باشید، زیرا اگر احساسات و علائم خاصی را تجربه می کنید، بهترین کار این است که با یک متخصص تماس بگیرید و به دنبال درمان باشید.

با این حال، این نیز یک واقعیت است که زندگی همیشه پر از شادی نیست و برای همه کاملا طبیعی است که لحظاتی از غم و اندوه یا افسردگی را تجربه کنند. در چنین شرایطی می توانید نکات عملی و ذهنی را برای مقابله با افسردگی به طور طبیعی امتحان کنید. در واقع تغییرات در رفتار، فعالیت بدنی، سبک زندگی و تفکر می تواند به شما در مبارزه با افسردگی کمک کند. در بخش سلامت ۸ نکته مهم و موثر برای کنترل و بهبود افسردگی مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی با روش های خانگی: بادام هندی بهترین داروی ضد افسردگی

۸ نکته آسان و موثر برای درمان سریع افسردگی

۱.غذای سالم بخورید

مقابله با افسردگی، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل به بازیابی خلق و خوی طبیعی کمک می کند. علاوه بر این، برخی مواد غذایی وجود دارد که می تواند به شما در مبارزه با افسردگی کمک کند. غذاهایی وجود دارند که حاوی مواد تنظیم کننده استرس هستند و به طور طبیعی به افزایش سطح سروتونین کمک می کنند، مانند شکلات، ماهی سالمون و ماهی کامل و تخم مرغ غنی از امگا 3.

۲.سعی کنید مثبت بیندیشید

داشتن یک نگرش منفی منجر به خلق و خوی افسرده و ناامیدی می شود. در واقع همیشه فکر کردن در مورد بدترین سناریوی ممکن و بدترین اتفاقات منجر به تشدید افسردگی و به وجود آمدن حس پوچی در شما می شود. بنابراین در عوض، یک قدم به عقب بردارید و سعی کنید واقع بینانه به زندگی نگاه کنید. همیشه قرار نیست تمام چیزهای بد به سراغ شما بیاید. تلاش کنید مثبت فکر کنید، در بدترین شرایط هم چیزهای مثبت زیادی وجود دارد. بنابراین مثبت فکر کردن به شما انگیزه، امید و روحیه شاد می دهد، بهتر است همیشه مثبت فکر کردن را با خود تمرین کنید.

مقابله با افسردگی

۳.افکار منفی را رها کنید

یک اتفاق بد برای شما می افتد و تقریبا با وسواس آن را در ذهن خود زنده نگه می دارید؟ فکر کردن و وسواس مداوم در مورد آنچه برای شما اتفاق افتاده است باعث می شود تا غم و اندوه و ناامیدی را دوباره زنده کنید.

مقابله با افسردگی، البته فکر کردن در مورد آنچه برای شما اتفاق افتاده است جنبه مثبت هم دارد. زیرا به شما این امکان را می دهد که بفهمید چگونه در آینده در موقعیت مشابه قرار نگیرید. با این حال، افکاری که وسواسی می شوند، تجربه منفی را در درون خود زنده می کنند.

این یکی از نگرش هایی است که بیشترین خطر را برای افسرده کردن شما دارد. بنابراین، موقعیت های منفی را با تفکری واقع بینانه و منطقی تر تفسیر کنید و این افکار را رها کنید.

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی بدون دارو | درمان طبیعی افسردگی

۴.روی چیزهای مثبت تمرکز کنید

مقابله با افسردگی، نوع نگاه شما به دنیا و هر اتفاقی که برای شما می افتد تأثیر زیادی بر مدیریت دوره های افسردگی دارد. شاید شما به طور ناخودآگاه شروع به تمرکز بیشتر روی نکات منفی کرده اید تا مثبت. حالا این افکار تان را متوقف کنید و تمرین کنید که  در هر موقعیتی به دنبال خوبی ها و چیزهای مثبت باشید.

۵.ارتباط خود را با محیط از دست ندهید

زمانی که احساس خوبی ندارید، تمایل شدیدی برای دوری کامل از دنیای بیرون وجود دارد. حقیقت این است که منزوی کردن خود باعث بدتر شدن احساس شما می شود. تنها ماندن در خانه راه خوبی برای مبارزه با افسردگی نیست و حتی خطر تشدید آن را نیز در پی دارد. داشتن یک زندگی اجتماعی و ارتباط با دوستان و عزیزان تان انرژی شما را بازیابی می کند و باعث شادی تان می شود.

مقابله با افسردگی

۶.با خودت مهربان باش

وقتی احساس بدی دارید، تمایل دارید اوضاع را بدتر کنید. بدتر از آن، ممکن است احساس گناه کنید و بیش از حد به خودتان سخت بگیرید. در این صورت شما کمکی به مبارزه با افسردگی نخواهید کرد، برعکس ممکن است بیشتر افسرده شوید. چیزی که در این مواقع می تواند به شما کمک کند داشتن یک دوست است نه دشمن. با بهترین دوست خود شروع کنید و سعی کنید کارهای خود را بدون قضاوت کردن خود و تنها با استفاده از دیدگاه منفی و خود ویرانگر درک کنید.

۷.در لحظه زندگی کنیید

مقابله با افسردگی، شما هیچ قدرتی بر آینده ندارید و متأسفانه حتی بر گذشته نیز قدرت ندارید. بنابراین نگرانی در مورد آنچه ممکن است فردا اتفاق بیفتد کاملا بی فایده است. یا بدتر از آن، نگرانی در مورد اتفاق دیروز بی فایده است.

خوبی گذشته این است که گذشته است. اگر از نگرانی در مورد آن دست بردارید، در نهایت از شر آن خلاص خواهید شد و می توانید زندگی در زمان حال را به طور کامل شروع کنید. همیشه سعی کنید در زمان حال بمانید، زیرا نه تنها قابل کنترل تر است، بلکه زمانی که برای آینده خود تصمیم می گیرید نیز قابل کنترل است.

بیشتر بخوانید: ۱۵ راه برای درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی

۸.یک برنامه روزانه ایجاد کنید و آن را دنبال کنید

مقابله با افسردگی، بسیار مهم است که یک برنامه روزانه را ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. به شما احساس نظم و ثبات می دهد که در صورت افسردگی بسیار مفید است. حتی اگر تمایلی به آن ندارید، هر روز در ساعت معینی از خواب بیدار شوید، در زمان های منظم غذا بخورید، برنامه خواب خود را تنظیم کنید و هر روز کمی ورزش کنید.

بیشتر بخوانید: علائم افسردگی در کودکان: والدین این ۱۵ علائم را جدی بگیرید!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 7 =

دکمه بازگشت به بالا