;
خواص گیاهان داروییسلامت

این ادویه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و قند خون را تنظیم می کند+نحوه مصرف

خواص زیره سیاه: این ادویه بسیار پرکاربرد و مفید در آشپزخانه‌ها، علاوه بر طعم دهنده بودن، خواص درمانی فراوانی در طب سنتی دارد. این دانه‌های کوچک، منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، ویتامین‌ها، و املاح معدنی هستند. استفاده از زیره در رژیم غذایی می‌تواند سلامتی بدن را از طریق فواید متنوعی که ارائه می‌دهد، بهبود ببخشد. افزودن زیره به غذاها نه تنها برای افزایش طعم و عطر آنها مفید است، بلکه به عنوان یک راهکار طبیعی و موثر برای تقویت سلامتی نیز شناخته شده است.

در ادامه این مطلب بخش سلامت در مجموعه خواص گیاهان دارویی مجله خبری چشمک با خواص زیره سیاه همراه باشید.

شاید بپسندید: برای درمان طبیعی یبوست، معجون این میوه معجزه می کند+ نحوه تهیه و مصرف

بیشتر بخوانید: با کمک این ادویه معطر علاوه بر پاکسازی کبد، فشار خون بالا را کنترل کنید+نحوه مصرف

زیره سیاه

زیره دانه‌ای است معطر و ضد نفخ که به‌عنوان ادویه استفاده می‌شود. برگ‌های این گیاه بیست الی سی سانتی‌متر و ارتفاع آن تقریبا پنجاه سانتی‌متر است. میوه این گیاه نیز هلالی شکل و دارای خطوط برجسته به اندازه دو میلی‌متر است. دو نوع زیره در دنیا وجود دارد به نام زیره سبز و زیره سیاه که هر کدام طعم و بوی متفاوتی دارد.

جنس، گونه، نوع اسانس و ترکیبات گیاه خواص زیره سبز با خواص زیره سیاه کاملاً متفاوت است و اثرات دارویی آن‌ها نیز در بعضی موارد تفاوت دارد؛ به همین دلیل میزان مصرف آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. مقدار مصرف خواص زیره سیاه، که در بسیاری از غذاها مصرف می‌شود، می‌تواند ده برابر خواص زیره سبز باشد. بوی متفاوت این دو نوع زیره (سبز و سیاه) نیز به دلیل متفاوت بودن ترکیبات اصلی اسانس آن‌ها است.

طبع‌ زيره‌ سياه‌ خيلي‌ گرم‌ و خشک‌ است‌. زيره‌ سياه‌ داراي‌ خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوي‌، زيادکننده‌ شير، قاعده‌آور، نيرودهنده‌، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، ضد تشنج‌، قابض‌، معرق‌، مقوي‌ معده‌، قاطع‌ اسپرم‌ است‌.

جالب خواهد بود: خوراکی های کاهش دهنده قند خون | مواد غذایی با شاخص گلیسمی پائین!

شاید بپسندید: لاغری سریع با سیر سیاه + ۱۹ خواص شگفت انگیز این سیر!

خواص زیره سیاه

زيره‌ سياه‌ در موارد بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهيل‌ هضم‌ غذا، دل‌ پيچه‌ کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهاي‌ کليه‌ و مثانه‌، تنگي ‌نفس‌ و سکسکه‌ نفخي‌ به‌کار مي‌رود.

زيره‌ يک‌ داروي‌ سنتي‌ براي‌ رفع‌ سوءهاضمه‌ خصوصا نفخ‌ شکم‌ است‌. عرق زيره‌ يا روغن‌ آن‌ در رفع‌ سوءهاضمه‌ و دل‌ دردهاي‌ کودکان‌ مفيد است‌. زيره‌ داراي‌ خاصيت‌ ضدگرفتگي‌ دارد و براي‌ رفع‌ گرفتگي‌هاي‌ دوران‌ قاعدگي ‌مفيد است‌.

مقوي‌ بدن‌ و چاق‌‌کننده‌ است‌. معده‌ را گرم‌ و تقويت‌ مي‌کند و کرم‌ تنيا را دفع ‌مي‌کند. و اثر قابل‌ ملاحظه‌اي‌ در جلوگيري‌ از ايجاد بادهاي‌ اضافي‌ در روده‌ و درمان ‌اسهال‌ دارد.

دم‌کرده‌ يک‌ قاشق‌ مرباخوري‌ زيره‌ سياه‌ در نيم‌ ليتر آب‌ جوش ‌براي‌ تنبلي‌ اعمال‌ گوارشي‌، بي‌اشتهايي‌، باد يا درد روده‌ مصرف‌ مي‌شود. مصرف دم کرده زيره سياه و يا جويدن آن در رفع و کاهش دردهاي ناشي از قاعدگي، دردهاي روده و بي‌اشتهايي بسيار مؤثر است.

احتمالا بپسندید: لاغری شکم با روغن ماهی + ۲۰ خاصیت بی نظیر این روغن!

جالب خواهد بود: با کمک این میوه های خوشمزه فشار خون بالا را کنترل کنید+نحوه صحیح مصرف میوه!

خواص زیره سیاه

زیره، با غنای بی‌نظیر از آنتی‌اکسیدان‌ها، نه تنها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش آسیب‌های سلولی کمک می‌کند، بلکه در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان، دیابت و مشکلات قلبی‌عروقی نیز مؤثر است. مطالعات علمی تأیید کرده‌اند که دانه‌های زیره می‌توانند سطح آنتی‌اکسیدان‌ها در خون را افزایش دهند. علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌ها، زیره سرشار از مواد مغذی مانند روی، سلنیوم، منیزیوم، منگنز، فسفر، ویتامین‌های A، C، E و گروه B است، که هر کدام فواید متعددی برای سلامت دارند:

تقویت سلامت گوارش: زیره، با دارا بودن فیبر بالا، در بهبود مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست مفید است و در کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر نقش دارد.

کمک به کاهش وزن: استفاده از زیره در رژیم‌های غذایی می‌تواند به کنترل احساس گرسنگی کمک کند، اشتها را کاهش دهد و به کاهش وزن و توده چربی بدن منجر شود.

مقابله با سرطان: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ادویه می‌توانند در مقابله با سلول‌های سرطانی، به‌ویژه در کولون، مؤثر باشند و از رشد سلول‌های سرطانی جدید جلوگیری کنند.

تنظیم قند خون: مطالعات نشان داده‌اند که زیره ممکن است به تنظیم سطح قند خون کمک کند و در مدیریت دیابت مفید باشد.

احتمالا بپسندید: سبزی که کبد چرب را درمان می کند!

شاید بپسندید: مصرف این ادویه شکم و پهلو را لاغر می کند!

خواص زیره برای مردان

زیره اگر با نبات مصرف شود باعث افزایش اسپرم در مردان می‌شود. زیره منبع غنی از پتاسیم و روی است که سلامت جنسی را بهبود می‌بخشد. چای تهیه شده از زیره از مشکلات باروری جلوگیری می‌کند. زیره خواص درمانی زیادی داشته و مصرف غذایی زیادی دارد. از خواص زیره می‌توان به افزایش میل جنسی اشاره کرد. زیره ناتوانی جنسی را رفع می‌کند. برای استفاده از زیره می‌توانید ترکیبی نوشیدنی از عسل، روغن زیره سیاه و جوز هندی را تهیه کرده و شب ها قبل از خواب بنوشید.

شاید بپسندید: قاتل کلسترول خون: این میوه معجزه گر چربی خون را درمان می کند!

احتمالا بپسندید: رفع تشنگی در ماه رمضان با ۶ شربت خانگی فوق العاده خوشمزه + طرزتهیه

زیره سیاه

طریقه مصرف زیره سیاه

روزانه یک فنجان از دمنوش زیره سیاه استفاده شود. آن را می‌توان همراه با یک قاشق عسل طبیعی مصرف کرد. برای تهیه دمنوش یک چهارم قاشق چای خوری زیره سیاه آسیاب شده را داخل آب جوش ریخته بگذارید دم بکشد. بهترین زمان مصرف این عرق، نیم ساعت قبل از خوردن غذاست.

احتمالا بپسندید: برای کمبود آهن این ۹ مواد غذایی معجزه می کند!

شاید بپسنئدید: کاهش وزن آسان با روزه داری در ماه رمضان!

توجه به مصرف متعادل

هرچند زیره بسیار مفید است، مصرف بیش از حد آن ممکن است برای برخی افراد نامناسب باشد. در صورت بروز هرگونه علامت حساسیت پس از مصرف زیره، مشورت با پزشک ضروری است. همچنین، افراد مبتلا به دیابت باید پیش از استفاده از زیره در رژیم غذایی خود، با پزشک خود مشورت کنند تا از تداخل با داروهای دیابتی جلوگیری شود.

شاید بپسندید: ۱۰ دمنوش معجزه گر برای گوارش سالم روزه داران!

احتمالا بپسندید: درمان نفخ شکم: ۸ روش خانگی برای درمان فوری نفخ شکم!

 

 

 

برایتان جالب خواهد بود

جالب خواهد بود: درمان نفخ شکم: این گیاه نفخ شکم را فوری درمان می کند!

بیشتر بپسندید: ۱۵ خواص بی نظیر دمنوش رازیانه برای سلامت و زیبایی!

شاید بپسندید: کنترل خشم و عصبانیت با ۹ روش عملی و ساده!  

یسشتر بخوانید: درمان تیروئید در طب سنتی با ۸ ماده طبیعی شگفت انگیز!

احتمالا بپسندید: بد کار کردن کبد: این علائم ظاهری نشان می دهد که کبد شما دچار مشکل جدی شده!‌

جالب خواهد بود: درمان فشار خون بالا با بهترین داروی گیاهی از نظر طب سنتی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا