;
بیماری هاسلامت

احساس خستگی مداوم خبر از ۹ بیماری جدی می دهد

احساس خستگی مداوم: علائم خستگی مانند خستگی فیزیکی و عملکرد ضعیف بدن برای همه شناخته شده است. با این حال، خستگی به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه سیگنالی است که بدن برای ما می فرستد که به استراحت نیاز داریم.

اگر به اندازه کافی نخوابیم، آدنوزین بیشتر و بیشتر در مغز انباشته می شود. آدنوزین ماده ای است که بر مراکز خواب و بیداری مغز تأثیر می گذارد و مسئول احساس خستگی است.

بنابراین هر کسی بسته به روال زندگی شخصی خود، هر از گاهی دچار خستگی می شود. با این حال، اگر استراحت کافی دارید، اما این حالت خستگی از بین نمی رود، احتمالا دچار بیماری جدی شده اید. در بخش سلامت چشمک در مورد علل احساس خستگی مداوم پرداخته شده است. این ۹ بیماری جدی باعث خستگی مداوم می شود.

بیشتر بخوانید: خواص بابونه: از تسکین درد تا آرامش اعصاب و درمان استرس

علل خستگی

احساس خستگی مداوم، دلایل زیادی برای خستگی وجود دارد که مهم ترین آن کم خوابی است. اما در عین حال، عدم ورزش، تغذیه ناسالم، اضافه وزن، فشار، کمبود مواد مغذی، مصرف الکل و عفونت ها یا مصرف برخی داروها می تواند باعث ایجاد احساس خستگی شود.

با این حال، اگر به اندازه کافی خسته هستید که در طول روز به خواب می روید یا به دلیل خستگی دیگر نمی توانید به زندگی روزمره خود ادامه دهید، این نیز ممکن است نشانه بیماری باشد.

نقش ویتامین ها در خستگی مداوم

ویتامین ها مواد مغذی ضروری هستند که بدن ما نمی تواند بدون آن کار کند. ویتامین ها برای سیستم ایمنی بدن و دفاع در برابر آلاینده ها و عوامل بیماری زا بسیار مهم هستند.

بسیاری از ویتامین ها نیز به متابولیسم انرژی ما کمک می کنند. نحوه تولید انرژی در بدن بسیار پیچیده است. ویتامین B12 نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک تعادل انرژی ایفا می کند.

علائمی مانند خستگی و فرسودگی با کمبود ویتامین به سرعت رخ می دهد. از آنجایی که ویتامین B12 فقط در غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ یا محصولات لبنی یافت می شود، رژیم های گیاهخواری ممکن است به اندازه کافی از این ویتامین دریافت نکنند.

افراد مبتلا به کمبود به سرعت تخلیه می شوند و خستگی حتی با خواب کافی نیز برطرف نمی شود. کمبود ویتامین D و اسید فولیک از دیگر کمبودهایی است که می تواند منجر به خستگی شود.

بیشتر بخوانید: درمان استرس و اضطراب: به جای دارو از این ۱۰ غذا استفاده کنید

احساس خستگی مداوم

چه زمانی برای خستگی مداوم به پزشک مراجعه کنیم؟

احساس خستگی مداوم، اگر برای مدت طولانی و بدون دلیل قابل توضیح دائما احساس خستگی و فرسودگی می کنید، یا اگر علائم جسمی یا روانی دیگری دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را بیابید و یک بیماری جدی پزشکی را رد کنید. باید با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر حالت خستگی با خواب، استراحت، آرامش یا ورزش در هوای تازه بهبود نیابد.

۹ مشکل سلامتی که باعث خستگی مداوم می شود

۱.خستگی عفونی

هنگامی که شما سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، خستگی یکی از علائم معمولی است که می تواند همراه با سرفه، آبریزش بینی، گلودرد و تب رخ دهد. با این حال، اگر علت خستگی شما عفونت باشد، علائم باید پس از چند روز فروکش کنند.

۲.خستگی با کم کاری تیروئید

در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند. از آنجایی که هورمون های تیروئید بر اندام های مختلف و روان ما تأثیر می گذارد، کمبود آن با انواع شکایات جسمی همراه است. علاوه بر خستگی، این موارد شامل افزایش نیاز به خواب، خلق و خوی افسرده، مشکلات تمرکز، افزایش وزن و ریزش مو است.

۳.خستگی به خاطر اختلالات روانی

احساس خستگی مداوم، خستگی مداوم بدون علت فیزیکی ممکن است به دلیل بیماری های روانی مانند افسردگی باشد. رویدادهای استرس زا در زندگی، استعداد ارثی، یا اختلالات متابولیک یا عملکردی در مغز می توانند باعث افسردگی شوند. علاوه بر خستگی، بی میلی و ضعف از بارزترین علائم افسردگی هستند.

۴.خستگی در دیابت نوع ۲

خستگی مداوم، احساس ضعف و مشکلات تمرکز از جمله علائمی است که می تواند در ابتدای دیابت نوع 2 رخ دهد. دیابت نوع 2 نوعی از دیابت است که فقط در بزرگسالی رخ می دهد و می تواند در اثر عوامل خاصی مانند اضافه وزن یا ورزش نکردن ایجاد شود.

در افراد مبتلا، مقدار مورد نیاز گلوکز قادر به رسیدن به سلول‌ها از خون نیست و در نتیجه کمبود انرژی ایجاد می‌شود که باعث بروز علائمی مانند خستگی می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی دیابت: این ۳ ادویه در درمان دیابت معجزه می کند!

۵.خستگی به خاطر سرطان

احساس خستگی مداوم، در موارد نادر، خستگی مداوم نیز می تواند توسط سرطان، به ویژه سرطان خون، غدد لنفاوی یا سرطان سینه ایجاد شود. بنابراین، اگر از علائم دیگری مانند ضعف، تعریق شبانه یا تورم غدد لنفاوی رنج می برید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. خستگی می تواند هم از علائم خود بیماری و هم از عوارض جانبی درمان سرطان باشد.

۶.خستگی در آپنه خواب

اگر با وجود خواب کافی دائماً خسته هستید، ممکن است از آپنه خواب نیز رنج ببرید. خروپف به خودی خود آزار دهنده است، اما بی ضرر است. اما اگر وقفه ای در تنفس وجود داشته باشد (آپنه) به آن آپنه خواب می گویند. افراد مبتلا اغلب با صدای بلند خروپف می کنند، در طول خواب کم عمق نفس می کشند و طولانی ترین مکث های تنفسی را دارند.

علاوه بر خستگی، مشکلات تمرکز که می تواند باعث تپش قلب و تنگی نفس شود، سردرد، خشکی دهان هنگام بیداری، تعریق شبانه و بیدار شدن ناگهانی شب از دیگر علائمی است که نشان دهنده این بیماری است. از آنجایی که آپنه خواب می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف دیگر را افزایش دهد، هر یک از علائم شما باید توسط پزشک مشخص شود.

احساس خستگی مداوم

۷.خستگی ناشی از سندرم خستگی

احساس خستگی مداوم، سندرم خستگی در گذشته به عنوان “سندرم خستگی مزمن” شناخته می شد. با این حال، پزشکان اکنون فرض می‌کنند که خستگی و فرسودگی مداوم بسیار بیشتر است. اکنون فرض بر این است که این سندرم یک بیماری چند سیستمی است. عوامل و دلایل زیادی در اینجا با هم همراه هستند.

عدم تعادل هورمونی در بدن، آسیب اندام ها، التهاب ناشناخته و آسیب به سیستم عصبی می تواند باعث خستگی شدید شود. حتی با خواب کافی، افراد مبتلا انرژی و قدرت کمی دارند. اکنون همچنین فرض بر این است که سندرم خستگی می تواند توسط Covid طولانی ایجاد شود.

۸.خستگی در مولتیپل اسکلروزیس (MS)

مولتیپل اسکلروزیس یا به اختصار ام اس یک بیماری عصبی التهابی مزمن سیستم عصبی مرکزی است. این بیماری به اعصاب مغز و نخاع افراد مبتلا آسیب می رساند و در نهایت آنها را از بین می برد. علائم معمول ام اس شامل شروع ناگهانی خستگی شدید و ضعف است.

اگر این علائم همراه با سایر علائم و اختلالات بینایی، شاید گزگز یا بی حسی در بازوها و پاها رخ دهد، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

۹.خستگی و ضعف ناشی از کمبود آهن

احساس خستگی مداوم، آهن یکی از مهمترین عناصر کمیاب در بدن است. خون ما تنها زمانی می تواند اکسیژن را حمل کند که مولکول های آهن کافی وجود داشته باشد. در صورت کمبود آهن در بدن، جذب اکسیژن، ذخیره اکسیژن و تشکیل خون نیز آسیب می بیند.

شایع ترین علائم کمبود آهن خستگی، فرسودگی و خستگی عمومی است. کمبود آهن نیز یکی از دلایل رنگ پریدگی است. دلیل: بیش از نیمی از آهن موجود در بدن بخشی از گلبول های قرمز است. در کمبود آهن، رنگدانه قرمز خون کمتر است، بنابراین پوست ما رنگ پریده به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی بدون دارو | درمان طبیعی افسردگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا