;
درمان خانگیسلامت

برای درمان یبوست و پاکسازی روده این 5 میوه معجزه به شمار می روند!

میوه های مفید برای یبوست: همه‌ ما می‌دانیم که یبوست چقدر آزار دهنده و حتی دردناک است. پزشکان به اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته «یبوست» می‌گویند، اما این تعریف می‌تواند برای افراد مختلف متفاوت باشد. آمارها نشان می‌دهد که تقریبا ۱۴ درصد جمعیت جهان از یبوست مزمن رنج می‌برند. کمبود فیبر در رژیم غذایی و دریافت ناکافی مایعات ۲ عامل مهمی هستند که می‌توانند به یبوست منجر شوند.

میوه‌ها از غنی‌ترین منابع فیبر محسوب می‌شوند و به همین دلیل به رفع یبوست کمک می‌کنند. در ادامه این مطلب بخش سلامت در مجموعه درمان خانگی مجله خبری چشمک به معرفی میوه های مفید برای یبوست خواهیم پرداخت. تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

احتمالا بپسندید: گیاه دارویی که قند خون را درمان می کند!

جالب خواهد بود: این 8 گیاه دارویی برای کنترل فشار خون بالا معجزه می کنند!

میوه های مفید برای یبوست

در ادامه این مطلب با میوه های مفید برای یبوست آشنا خواهیم شد. بهترین میوه برای رفع یبوست عبارت‌ است از:

گلابی

یک گلابی متوسط حاوی ۵/۵ گرم فیبر است که حدود ۲۰ درصد نیاز روزانه‌ی شما را تامین می‌کند. گلابی فیبر نامحلول و فیبر محلول دارد که هر دو برای حفظ سلامت روده ضروری هستند. فیبر نامحلول در پوست میوه وجود دارد، در آب حل نمی‌شود و به حرکت مدفوع در روده کمک می‌کند، در حالی که فیبر محلول در گوشت گلابی یافت می‌شود و در ترکیب با آب ژلی تشکیل می‌دهد که مدفوع را حجیم می‌کند.

گلابی علاوه بر داشتن فیبر، فروکتوز و سوربیتول بالایی دارد و به همین دلیل جزء میوه های ملین دسته‌بندی می‌شود. سوربیتول یک الکل قند است که به‌خوبی جذب نمی‌شود، اما آب را به داخل روده‌ی بزرگ می‌کشد و مدفوع را نرم می‌کند.

شما می‌توانید به طرق مختلف از گلابی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. برای مثال، این میوه را به‌تنهایی بخورید یا از آن برای تهیه‌ی سالاد استفاده کنید.

جالب خواهد بود: این گیاه دارویی اسید معده را درمان می کند!

بیشتر بخوانید: ۷ روش طبیعی افزایش سطح استروژن، هورمون جنسی زنان!

۲. دراگون

از دراگون یا میوه‌ی اژدها هم می‌توان به‌عنوان بهترین میوه برای یبوست نام برد. رایج‌ترین انواع دراگون عبارتند از: دراگون با پوست قرمز و دراگون با پوست زرد. هر ۲ نوع میوه گوشت سفید با دانه‌های سیاه دارند؛ اما در بعضی از گونه‌های پوست قرمز، گوشت میوه قرمز تیره است.

برخلاف سیب و گلابی، دراگون دارای پوست ضخیم و غیرقابل خوردن است. شواهد نشان می‌دهد که یک عدد دراگون تقریبا ۵ گرم فیبر دارد که معادل ۱۸ درصد نیاز روزانه است. شما می‌توانید دراگون را به‌تنهایی بخورید یا آن را داخل اسموتی بریزید تا فیبر بیشتری دریافت کنید.

۳. سیب

یک عدد سیب متوسط حدود ۴ گرم فیبر دارد که می‌تواند ۱۴ درصد نیاز روزانه‌ی بدن را تامین کند. مثل گلابی، در پوست سیب مقدار قابل‌توجهی فیبر نامحلول و در گوشت آن مقدار زیادی پکتین وجود دارد که یک نوع فیبر محلول به شمار می‌رود.

تحقیقات نشان داده‌اند که پکتین را می‌توان یک پری‌بیوتیک در نظر گرفت. پری‌بیوتیک‌ها به تغذیه‌ی باکتری‌های مفید روده کمک کنند. علاوه بر این، مشخص شده است که پکتین عملکرد روده را بهبود می‌بخشد و حجم مدفوع را افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید از سیب برای یبوست استفاده کنید، این میوه را به‌تنهایی به‌عنوان میان وعده بخورید یا آن را به رسپی‌های مختلف اضافه کنید.

شاید بپسندید:  کاهش کلسترول خون با ۸ ماده غذایی معجزه گر!

احتمالا بپسندید: چرا باید خیار را در رژیم غذایی خود قرار دهید!؟

۴. مرکبات

مرکبات از جمله گریپ‌فروت و پرتقال را هم می‌توان در لیست بهترین میوه برای یبوست قرار داد. یک عدد گریپ‌فروت یا پرتقال حدود ۴ گرم فیبر دارد که تقریبا معادل ۱۴ درصد نیاز روزانه‌ی شما است.

همانند سیب، مرکبات فیبر محلول به‌شکل پکتین دارند که به رفع یبوست کمک می‌کند. همچنین حاوی فلاونوئید نارینجنین هستند که بر اساس تحقیقات مثل ملین عمل می‌کند.

راه‌های زیادی برای اضافه کردن مرکبات به رژیم غذایی وجود دارد. شما می‌توانید این میوه‌ های ضد یبوست را همان‌طور که هستند بخورید یا آن‌ها را به سایر میوه‌ها و سبزیجات اضافه کنید.

شاید بپسندید: کنترل و درمان دیابت با ۹ روش خانگی از نظر طب سنتی!

بیشتر بخوانید: پاکسازی کبدت را به سیر بسپار + روش

۵. کیوی

کیوی برای یبوست مفید است، چون در هر یک عدد آن بیش از ۲ گرم فیبر وجود دارد که می‌تواند تقریبا ۸ درصد نیاز بدن را تامین کند. اگر می‌خواهید از فواید این میوه بهره‌ی بیشتری ببرید، پوست آن را هم مصرف کنید. فقط لازم است آن را مانند هر میوه یا سبزی دیگری خوب بشویید.

تحقیقات در مورد بهترین میوه برای یبوست نشان داده است که کیوی مشکلات گوارشی را کاهش می‌دهد و از یبوست جلوگیری می‌کند. از این میوه به‌صورت کامل به‌عنوان میان وعده استفاده کنید یا آن را داخل سالاد و اسموتی بریزید.

آب میوه‌های مفید برای درمان یبوست

خوردن میوه‌ی کامل بهترین گزینه برای پیشگیری از یبوست و درمان آن است، اما آبمیوه‌های طبیعی هم مقدار کمی فیبر دارند و می‌توانند در بعضی از افراد به رفع یبوست کمک کنند. از سوی دیگر، سوربیتول موجود در آبمیوه، آب را به داخل روده می‌کشد که این موضوع حرکات روده را تسهیل می‌کند. آب آلو، سیب و گلابی نسبت به آب سایر میوه‌ها دارای مقدار بیشتری سوربیتول است.

آب آلو به‌دلیل اثرات ملینی خود از محبوبیت زیادی در بین مردم برخوردار است. تحقیقات نشان داده‌اند که در افراد مبتلا به یبوست مزمن آب آلو می‌تواند مدفوع سفت را نرم کند. علاوه بر این، مشخص شده است که آب سیب هم از مناسب‌ترین نوشیدنی‌ها برای رفع یبوست است.

اگر تصمیم دارید از آبمیوه برای درمان یبوست استفاده کنید، به‌سراغ آبمیوه‌ی ۱۰۰ درصد طبیعی و بدون قند افزوده بروید. علاوه بر این، توصیه می‌شود مصرف آبمیوه را به ۱۰ اونس (۲۸۴ میلی‌لیتر) در روز محدود کنید.

توصیه می‌شود به کودکان زیر ۱۲ ماه آبمیوه ندهید. اما کودکان بالاتر از یک سال می‌توانند در طول روز حداکثر ۴ اونس (۱۱۴ میلی‌لیتر) آبمیوه‌ی طبیعی بنوشند. اگر فرزندتان بزرگ‌تر از ۶ ماه است، می‌تواند روزانه ۴ تا ۸ اونس (۱۱۴ تا ۲۲۸ میلی‌لیتر) آب بنوشد. کودکان کمتر از ۶ ماه باید فقط از شیر مادر یا شیر خشک استفاده کنند تا از هیدراته ماندن بدن و نرم شدن مدفوع اطمینان حاصل شود.

درمان یبوست با میوه‌ خشک

خوردن میوه‌های خشک راهکار دیگری است که به درمان یبوست و پیشگیری از آن کمک می‌کند. انجیر خشک و آلو خشک از سایر میوه‌های خشک برای رفع یبوست مناسب‌تر هستند. یک چهارم لیوان انجیر خشک تقریبا ۴ گرم فیبر دارد که معادل فیبر موجود در یک عدد گریپ‌فروت متوسط است. یک چهارم لیوان آلو خشک هم حاوی ۳ گرم فیبر است.

انجیر خشک و آلو خشک هر دو از بهترین‌ خوراکی‌ها برای رفع یبوست هستند. چون فیبر آن‌ها حجم و وزن مدفوع را افزایش می‌دهد که این موضوع اجابت مزاج را بهبود می‌بخشد و به دفع راحت‌تر مدفوع کمک می‌کند. فقط به خاطر داشته باشید که میوه‌های خشک آب زیادی از دست داده‌اند و در مقایسه با میوه‌های تازه کالری و قند بیشتری دارند. پس باید از آن‌ها در حد اعتدال استفاده کنید.

سخن پایانی

خوردن میوه‌های غنی از فیبر یک درمان خانگی موثر برای رفع یبوست است. بعضی از آبمیوه‌های ۱۰۰ درصد طبیعی (بدون قند افزوده شده) و میوه‌های خشک هم می‌توانند حرکات روده را تقویت کنند. ذکر این نکته ضروری است که هنگام مصرف غذاهای پرفیبر باید مقدار زیادی آب بنوشید تا مدفوع نرم شود. در غیر این صورت، یبوست نه‌تنها از بین نمی‌رود، بلکه احتمالا شدیدتر می‌شود.

 

 

برایتان جالب خواهد بود

احتمالا بپسندید: این خوراکی ها برای کاهش کلسترول خون فوق العاده هستند!

جالب خواهد بود: آیا نوشیدن قهوه از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند؟

شاید بپسندید: نفخ حبوبات: اگه حبوبات را با این روش مصرف کنی دیگه نفخ نمی کنی!

احتمالا بپسندید: پاکسازی ریه ها با ۷ روش موثر طب سنتی در خانه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا