;
درمان خانگیسلامت

مواد غذایی انرژی زا برای بدن: ۸ غذای انرژی زا برای عملکرد بهتر ذهن و بدن

مواد غذایی انرژی زا برای بدن: مواد تقویت کننده طبیعی می توانند عملکرد فیزیکی یا ذهنی را حتی در مقادیر بسیار کم افزایش دهند. به خصوص زمانی که با یک وعده غذایی با پروتئین بالا ترکیب شوند. این غذاها فواید بی شماری دارد، علاوه بر افزایش عملکرد، اثرات مثبتی بر سیستم ایمنی و سلامت کلی شما نیز دارد. در بخش سلامت ۸ غذای انرژی زا برای عملکرد ورزشی معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: تقویت حافظه با گیاهان دارویی: ۱۱  گیاه برای تقویت حافظه و تمرکز

۸ غذای انرژی زا برای عملکرد بهتر بدن

۱.کربوهیدرات ها

هزاران سال است که از کربوهیدرات ها برای بهبود عملکرد ورزشی استفاده می شود. بر اساس داده های علمی، کربوهیدرات ها ضروری ترین مواد مغذی برای عملکرد ورزشی هستند، زیرا می توانند انرژی بدن را به طور بسیار کارآمد تامین کنند. بنابراین رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که شامل غلات کامل، حبوبات، میوه ها و سبزیجات و چربی اشباع کمتر باشد.

مواد غذایی انرژی زا برای بدن، نوشیدنی‌های کربوهیدراتی که با مواد سالم ساخته شده‌اند، تأثیر مثبتی بر زمان‌های طولانی‌تر ورزش دارند، اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد آن‌ها همان تأثیر را در زمان‌های کوتاه‌تر ورزش دارند.

در یک مطالعه، محققان از دوچرخه سواران خواستند که محلول گلوکز کربوهیدرات، محلول مالتودکسترین کربوهیدرات پیچیده تر یا محلول پلاسبو شیرین شده ساده بنوشند. با مصرف هر دو محلول کربوهیدرات، سرعت دوچرخه سواران به میزان قابل توجهی افزایش یافت و ثابت کرد که عملکرد بدن را می توان با کربوهیدرات ها افزایش داد.

۲.عصاره پوست درخت کاج

عصاره پوست درخت کاج یکی از جدیدترین و هیجان انگیزترین مکمل های غذایی افزایش دهنده عملکرد است که اثرات آن در ۲ مطالعه بررسی شده است. در یک مطالعه، محققان شرکت کنندگان را به ۲ گروه تقسیم کردند. هر دو گروه در یک برنامه ورزشی ۸ هفته ای شرکت کردند. پس از آن یک تست آمادگی جسمانی انجام شد که آنها را ملزم به دویدن ۳.۲ کیلومتری می کرد و می دید که شرکت کنندگان در ۲ دقیقه چند حرکت دراز و نشست می توانند انجام دهند. تنها تفاوت بین ۲ گروه این بود که یکی ۱۰۰ میلی گرم عصاره پوست درخت کاج در روز مصرف می کرد و دیگری مصرف نمی کرد.

مواد غذایی انرژی زا برای بدن، مردان و زنان گروه عصاره پوست درخت کاج زمان های قابل توجهی بهتری را برای ۲ مایل دویدند و توانستند به طور قابل توجهی دراز و نشست و فشار را در زمان تعیین شده انجام دهند. آنها همچنین آسیب اکسیداتیو کمتری به بدن خود داشتند.

در مطالعه دیگر، محققان شرکت کنندگان را برای یک ورزش سه گانه (ورزشی که در آن شنا، دوچرخه سواری و دویدن پشت سر هم انجام می شود) به مدت ۴ هفته آماده کردند. در همین حال، یک گروه ۱۵۰ میلی گرم عصاره پوست درخت کاج مصرف کردند. زمان های اندازه گیری شده در حین شنا، دوچرخه سواری و دویدن برای همه بهبود یافت، اما بیشترین بهبود در گروهی مشاهده شد که عصاره پوست درخت کاج دریافت کردند. در حالی که میانگین زمان گروه کنترل ۹۶ دقیقه و ۵ ثانیه بود، گروهی که عصاره پوست درخت کاج را دریافت کردند به طور متوسط ​​۸۹ دقیقه و ۴۴ ثانیه فاصله را طی کردند.

مواد غذایی انرژی زا برای بدن، شرکت کنندگان زمان خود را با ورزش به تنهایی ۴.۶ دقیقه بهبود بخشیدند، در حالی که عصاره پوست درخت کاج و ترکیب آنها زمان ورزش خود را ۱۰.۸دقیقه بهبود بخشید. علاوه بر این، سطح استرس اکسیداتیو کمتر و زمان بهبودی سریع‌تر در گروه دوم مشاهده شد.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه!

مواد غذایی انرژی زا برای بدن

۳.آب چغندر

آب چغندر همچنین یک نوشیدنی ورزشی تقویت کننده عملکرد است که تا به حال در مورد آن نشنیده اید. تاکنون تنها دو مطالعه کوچک در مورد اثرات آب چغندر انجام شده است.

مواد غذایی انرژی زا برای بدن، یکی از این مطالعات، ۸ فرد سالم مورد مطالعه قرار گرفتند که به شرکت کنندگان به طور تصادفی نیم لیتر آب چغندر یا دارونما داده شد. نتایج به وضوح نشان داد که عملکرد را می توان به ویژه با آب چغندر افزایش داد.

مطالعه دوم همچنین تأثیر نیم لیتر آب چغندر را بر افراد سالم بررسی کرد. با توجه به نتایج، مشاهده شد افرادی که آب چغندر می‌نوشیدند در حین ورزش کندتر خسته می‌شدند و مصرف اکسیژن بافت‌های عضلانی آن‌ها به میزان قابل توجهی حدود ۲۰ درصد کاهش یافت.

۴.شنبلیله

مواد غذایی انرژی زا برای بدن، شنبلیله اغلب به عنوان یک گیاه دارویی برای ورزشکاران در نظر گرفته نمی شود، اما یک مطالعه نشان داد که وزنه برداران مردی که عصاره شنبلیله مصرف می کردند در مقایسه با گروه دارونما به طور قابل توجهی قدرت پایین و بالاتنه را بهبود بخشیده اند.

۵.زعفران

مواد غذایی انرژی زا برای بدن، سوزش عضله دردی است که ممکن است در روزهای بعد از یک تمرین سخت احساس کنید. به طور کلی، ماهیچه ها هنگام حرکت سفت، حساس و دردناک می شوند. این برای ورزشکاران بد است نه تنها به این دلیل که باعث ایجاد احساس بد در آنها می شود، بلکه به این دلیل که می تواند روند تمرین را مختل کند.

مواد غذایی انرژی زا برای بدن، در یک مطالعه کنترل شده با دارونما، به ۳۹ مرد دارونما، ۳۰۰ میلی گرم زعفران آسیاب شده یا ۷۵ میلی گرم زعفران آسیاب شده به مدت ۱۰ روز (هفته قبل از تمرین تا روز سوم) داده شد.

داروی ضد التهابی غیر استروئیدی داده شد. گروهی که دارونما مصرف کردند، در روز سوم پس از تمرین، درد شدید عضلانی را گزارش کردند، مشابه گروهی که داروی ضد التهابی مصرف کرده بودند. اما در گروه دریافت کننده زعفران، درد عضلانی پس از ۲۴ ساعت ۱۱.۲ برابر کاهش یافت و در عرض ۴۸ ساعت به طور کامل از بین رفت. بر این اساس، محققان به این نتیجه رسیدند که درد عضلانی را می توان با زعفران بسیار موثرتر از دارو درمان کرد.

بیشتر بخوانید: ترکیب شیر و زعفران: ۵ خاصیت شگفت انگیز شیر و زعفران برای سلامتی

۶.انگور شیساندرا

عملکرد فیزیکی را می توان با گیاه آداپتوژن انگور شیساندرا افزایش داد. بر اساس یک مطالعه کنترل شده، ۷۴ درصد از دوندگان مسافت طولانی که انگور شیساندرا مصرف کردند، بسیار بهتر از حالت عادی عمل کردند.

مواد غذایی انرژی زا برای بدن

۷.ریشه آشواگاندا

مواد غذایی انرژی زا برای بدن، یک مطالعه روی ۵۷ مرد ۱۸ تا ۵۰ ساله که به طور منظم ورزش مقاومتی انجام نمی دادند، مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان دارونما یا ۳۰۰ میلی گرم عصاره ریشه آشواگاندا را دو بار در روز به مدت ۸ هفته دریافت کردند. به مدت ۸ هفته، شرکت کنندگان در تمرینات مقاومتی شرکت کردند که در آن گروه های عضلانی اصلی بالا و پایین تنه را تمرین کردند.

مواد غذایی انرژی زا برای بدن، پس از ۸ هفته، افزایش قابل توجهی در قدرت بالاتنه در گروه آشواگاندا مشاهده شد. شرکت کنندگان توانستند به طور متوسط ​​۴۶ کیلوگرم بیشتر بلند کنند. گروه دارونما نیز اندکی بهبود یافتند، اما به طور متوسط ​​توانستند تنها ۲۶.۲ پوند بیشتر وزن خود را بلند کنند.

آشواگاندا فواید دیگری نیز دارد. به طور قابل توجهی ریکاوری عضلات را تسریع می کند و میزان آسیب عضلانی را کاهش می دهد. علاوه بر این، به طور قابل توجهی از کاهش درصد چربی بدن پشتیبانی می کند. افزایش زیادی در سطح تستوسترون در گروهی که آشواگاندا دریافت کردند نیز مشاهده شد.

۸.شکلات تلخ

کسانی که بعد از ورزش نوشیدنی شکلاتی مصرف کردند، توانستند ۵۱ درصد بیشتر از کسانی که نوشیدنی کربوهیدراتی را در طول تمرین بعدی مصرف کردند و ۴۳ درصد بیشتر از کسانی که بعد از ورزش این مایع را مصرف کردند، چرخه بزنند.

مواد غذایی انرژی زا برای بدن، این مطالعه ثابت کرد که شکلات یک مکمل عالی برای ریکاوری عضلات پس از ورزش است. با این حال، شکلات مصرفی باید شکلات تلخ حاوی حداقل ۷۰ درصد کاکائو باشد و نباید حاوی شکر باشد.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی دیابت: این ۳ ادویه در درمان دیابت معجزه می کند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا