;
درمان خانگیسلامت

تغذیه افطار تا سحر: ۱۰ مواد غذایی مهم و مفید افطار تا سحر!

تغذیه افطار تا سحر: ماه رمضان ماهی اسـت کـه بخاطر خصوصیات آن از دیگر ماه ها متمایز میشود و مهم ترین ویژگی آن روزه دار بودن مسلمانان در این ماه اسـت. مسلمانان روزه دار علاوه بر انجام عبادات در این ماه خدا باید به سلامتی خود نیز اهمیت داده و در ماه مبارک رمضان مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن را مصرف کنند تا راحت تر روزه بگیرند و دچار ضعف و یا مشکل سلامتی نشوند. در این بخش از سلامت مواد غذایی مفیدی را که باید در سحرهای مبارک ماه رمضان مصرف کنید را آورده ایم.

بیشتر بخوانید: رفع تشنگی در ماه رمضان: ۸ نوشیدنی خوشمزه و موثر برای رفع تشنگی و کمبود آب بدن

۱.فقط آب نخورید

تغذیه افطار تا سحر، خوردن مقدار زیادی آب در سحری و خوابیدن تا صبح، باعث رقیق شدن شیره های معده و بروز مشکلات گوارشی و ریفلاکس می شود. برای پشت سر گذاشتن ساعت های گرم و طولانی روزه داری هنگام سحر به غیر از آب برای رفع تشنگی از مواد غذایی دیگری مانند انواع میوه ها، کاهو، آب هویج، شیر، هندوانه و… نیز استفاده کنید و چای کمرنگ بنوشید؛ چون چای پررنگ حاوی کافئین زیادی است و کافئین با افزایش دفع ادرار موجب کم آبی و تشنگی می شود.

۲.روزی ۳ واحد لبنیات مصرف کنید

تغذیه افطار تا سحر، درماه مبارک رمضان سعی کنید به مقدار کافی لبنیات مصرف کنید. در وعده افطار یک لیوان یا حداقل یک استکان شیر ولرم مصرف نمایید و سپس در ساعات پس از افطار برای تنظیم فعالیت دستگاه گوارش ماست و خیار همراه با مقداری نعناع یا شوید و گل محمدی خشک مصرف کنید و در زمان سحر یک لیوان شیر بنوشید تا هم ۳ واحد لبنیات توصیه شده در روز را مصرف کرده باشید و هم مانع از تشنگی در طول روز شوید.

احتمالاً بپسندید: تغذیه افطار تا سحر: ۱۰ مواد غذایی مهم و مفید افطار تا سحر!

تغذیه افطار تا سحر

۳.مصرف زیاد گوشت سبب بروزتشنگی می شود

اگر فکر می کنید برای داشتن توان بیشتر در طول روز باید در وعده سحر از غذاهای گوشتی استفاده کنید؛ در اشتباهید زیرا مصرف زیاد گوشت سبب بروزتشنگی می شود پس توصیه می شود در وعده سحر کمتر از منابع پروتئینی به ویژه گوشت استفاده شود.

شاید بپسندید: 10 مهترین فواید تخم مرغ آب پز که قطعاً سلامتی شما را تضمین می کند!؟

۴.از مصرف میوه ها در سحر غافل نشوید

تغذیه افطار تا سحر، برای کاهش حس تشنگی در وعده سحر حتما چند عدد میوه مانند انگور، هلو و زردآلو و… در وعده سحر مصرف شود زیرا میوه ها دارای آب فراوان هستند و موجب کاهش تشنگی می شود.

شاید بپسندید: دلیل مبتلا شدن به دیابت: ۵ اشتباهی که باعث می شود به دیابت مبتلا شوید!

۵.کمتر ادویه مصرف کنید

تغذیه افطار تا سحر، برای اینکه در طول روز تشنگی شما را اذیت نکند، مصرف غذاهای دارای ادویه و پیاز خام را کاهش دهید زیرا ادویه ها بشدت باعث تشنگی می شود.

۶.سبزیجات را در برنامه غذاییتان بگنجانید

تغذیه افطار تا سحر، در ماه رمضان سبزیجات را در برنامه غذاییتان بگنجانید و سالاد و سبزی خوردن را از سفره های افطار و سحر حذف نکنید. برای کاهش تشنگی هنگام سحر همراه با وعده غذا چند برگ کاهو مصرف شود زیرا ۷۵ درصد کاهو آب است.

بیشتر بخوانید: فواید خرما و آب لیمو: اگر خرما را با لیمو مصرف کنید چه اتفاقی می افتد؟

تغذیه افطار تا سحر

۷.کمتر غذا بخورید

اگر در ماه رمضان چاق می شوید بیشتر به مقدار غذایتان دقت کنید. متاسفانه بسیاری از ما در ماه رمضان در فاصله افطار تا سحر غذاهای شیرین و چرب استفاده کرده و پرخوری می کنیم و در آخر ماه رمضان دچار چاقی می شویم. روزه داری برای افرادی که ذخایر چربی زیادی در بدنشان دارند، فرصت مناسبی است. معمولا 4 تا 5 ساعت بعد از سحر، بدن از چربی ها استفاده می کند و به همین دلیل توصیه می شود با کمتر خوردن اجازه دهیم چربی های اضافی از بین برود و چربی های جدید را جایگزین آن نکنیم.

احتمالاً بپسندید:  دلیل عمر طولانی ژاپنی ها کشف شد + ۹ غذایی که عمر ژاپنی ها را طولانی می کند!

۸.بیش از اندازه نان نخورید

تغذیه افطار تا سحر، در ماه رمضان بهتر است 4 تا 5 قطعه نان به اندازه کف دست آماده و تنها از آنها استفاده کنید و بی توجه به نیاز واقعی بدن مقدار زیادی نان نخورید.

۹.توجه زیادی به آب رسانی بدن داشته باشید

برای آب رسانی بهتر بدن به فاصله افطار تا سحر آب کافی و سبزی و میوه مصرف کنید و برای کاهش تعرق بهتر است کمتر در معرض گرما قرار بگیرید.

۱۰.کمتر غذای شور بخورید

تغذیه افطار تا سحر، در وعده سحری از خوردن غذاهای شور، آماده و نیمه آماده اجتناب کنید زیرا نمک ها عاملی بر تشدید تشنگی می شوند.

احتمالاً بپسندید: کم خوابی و خطر مرگ: ۹ بلایی که کم خوابی سرتان می آورد!

تغذیه افطار تا سحر

۱۱.نکات دیگری که باید در زمان سحری رعایت کنید

۱. گرفتن روزه بدون خوردن سحری موجب بروز بیماری ها و عوارضی مانند سردرد و حتی پرخاشگری و عصبانیت می شود.

۲. تغذیه افطار تا سحر، غذای سحری حتما باید کم حجم و ساده باشد و به آرامی خورده شود.

۳. وعده سحری باید به آرامی جویده شود، وقتی غذا به صورت نجویده، تند تند و با آب فراوان خورده می شود، بخش عمده ای از آن به صورت هضم نشده دفع می شود و بنابراین تبدیل به انرژی نمی شود. غذای هضم نشده با ورود به روده، توسط باکتری های روده موسوم به فلور هضم می شود و گاز زیادی تولید می کند که نفخ را در پی دارد.

۴. لقمه های وعده سحری، کوچک باشد و باید لقمه های بزرگ نگیرید زیرا لقمه های کوچک بهتر جویده و بهتر هضم می شوند. هر لقمه غذا باید 32 بار جویده شود.

۵. بین غذا در وعده سحری آب نخورید. مصرف انواع نوشیدنی ها بین خوردن غذا، موجب رقیق شدن آنزیم های هضم کننده می شود و دیگر غذا هضم نمی شود. بعد از اینکه وعده سحری تمام شد می توان آب یا یک لیوان آب جوش با خرما یا یک دمنوش سنتی را میل کرد.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی برای آب کردن شکم:غذاهایی که به آب شدن شکم و جلوگیری از التهاب کمک می کنند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا