;
سلامت

کنترل فشار خون بالا با این ۶ نکته آسان

فشار خون بالا: نوسانات خونی و بالا و پایین شدن فشار خون باعث ایجاد مشکلات قلبی می‌ شود. فشار خون طبیعی معمولاً باید دوازده روی هشت یا کمتر از این عدد باشد. فشار خون بالا به معنای این است که خون با جریان خیلی زیادی در رگ ها حرکت می کند و به رگ‌ ها فشار وارد کرده و باعث آسیب به آن ها می شود. فشار خون بالا یک مشکل جدی است که باعث نارسایی قلبی، سکته و نارسایی کلیه خواهد شد. اگر فشار خون 14 روی 9 یا بیشتر باشد، یعنی فشار بالا است. با این مطلب سلامت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: با خوردن این 7 میوه خوشمزه، فشار خون بالا را کنترل و درمان کنید!

اندازه گیری فشار خون

وقتی که قلب تپش دارد، خون را از رگ ها رد می کند و یک نوع فشار به وجود می‌ آورد. فشار سیستولیک نشان دهنده نیروی قلب برای حرکت خون در رگ ها است. بین هر تپش؛ قلب در حالت استراحت قرار می گیرد و رگ ها را پر از خون می کند. فشار دیاستولیک از طریق فشار داخل رگ ها هنگام استراحت قلب اندازه گیری می شود.

احتمالا بپسندید: ویتامین هایی که به لاغری کمک می کنند

چه چیزی باعث فشار خون بالا می شود؟

علت دقیق فشار خون هنوز ناشناخته است اما بعضی از عوامل هستند که این خطر را افزایش می‌ دهند که شامل موارد زیر می باشند:

سن
سیگار
چاقی
سابقه ژنتیکی و خانوادگی
کمبود ویتامین دی
استرس زیاد
مصرف بالای نمک
بیماری کلیوی
آپنه خواب
تیروئید پرکار یا کم کار

فشار خون بالا یک کشنده خاموش است و اغلب علائم هشدار دهنده ای دارد که بسیاری از افراد از این علائم خبر ندارند. بعضی از افراد مبتلا به فشار خون ممکن است شرایط زیر را تجربه کنند :

سر درد
سرگیجه
سنگینی سر
تنگی نفس
خونریزی بینی
تغییرات در بینایی
سردرد و سرگیجه

شاید بپسندید: چند راه ساده برای از بین بردن خستگی و بی حالی

احتمالا بپسندید: برای درمان اضطراب و کاهش استرس، این دمنوش گیاهی معجزه می کند+نحوه تهیه و مصرف

راههای جلوگیری از فشار خون بالا

اولین مرحله برای جلوگیری از فشار خون بالا سبک زندگی سالم است‌.‌ می توانید با رعایت نکاتی در سبک زندگی، خطر فشار خون را کاهش دهید که این نکات شامل موارد زیر هستند:

۱.ورزش منظم:

ورزش منظم باعث می شود که وزن خود را متعادل نگه دارید و خطر فشار خون را کاهش دهید.

۲.وزن سالم‌ :

فشار خون بالا، اضافه وزن یا چاقی باعث افزایش خطر فشار خون می شود؛‌ بنابراین باید وزن خود را سالم نگه دارید. وزن سالم یعنی کاهش خطرات مربوط به سلامت بدن از هر نوع بیماری، از جمله فشار خون. کاهش وزن به اندازه 2 کیلوگرم هم اثر فوق العاده ای بر فشار خونتان خواهد داشت.

 فشار خون بالا

۳.ترک سیگار:

سیگار نه تنها فشارخون را بالا می برد، بلکه شما را در معرض خطر سرطان، حمله قلبی یا سکته قرار می دهد. نیکوتین باعث افزایش و بالا رفتن فشارخون و میزان ضربان قلب می شود.

۴.مدیریت استرس:

استرس خود را مدیریت کنید و به سلامت جسمی و عاطفی خود بیشتر دقت کنید. بیش از اندازه کار نکنید. فکر های منفی و مزاحم را دور بریزید. صبور و خوش بین باشید و روابط دوستانه خود را گسترش بدهید. یاد بگیرید که آرام و عمیق تنفس کنید و تا آنجا که می توانید، اضطراب را از خود دور کنید. می توانید از نظر یک روان پزشک یا روان شناس هم بهره مند شوید.

۵.خواب کافی:‌

فشار خون بالا، شب ها 7 الی 9 ساعت خواب با کیفیت داشته باشید. کمبود خواب در طول زمان می تواند باعث برهم خوردن تعادل هورمون استرس و افزایش فشار خون شود. افرادی که به طور دائمی در طول شب کمتر از 5 ساعت می خوابند با خطر بسیار بالایی از ابتلا به فشار خون در بلند مدت مواجه هستند.

۶.کاهش مصرف چربی های اشباع:

مصرف چربی اشباع و کلسترول را کاهش دهید‌. از لبنیات کم چرب استفاده کنید و چربی از نوع اشباع شده، و میزان دریافتی سدیم را شدیدا کنترل و محدود نمایید. کره، خامه، سس، مارگارین، دنبه، چربی های هیدروژنه و روغن های جامد را از برنامه غذایی تان حذف کنید و از روغن زیتون یا دیگر انواع روغن های گیاهی مایع و روغن ماهی استفاده و مغزها و دانه های گیاهی مثل گردو را وارد برنامه غذایی روزانه خود بکنید

بیشتر بخوانید: بدون دارو، فشار خون را کنترل و کاهش دهیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا