;
سلامتدرمان خانگی

آب مروارید چشم: ۸ بهترین روش خانگی برای درمان و پیشگیری

آب مروارید ممکن است تهدید کننده زندگی نباشد، اما اگر به موقع درمان نشود، بینایی شما را مختل می کند. این یک اختلال بسیار شایع است و وضوح بینایی را می توان به راحتی با یک عمل جراحی ساده ترمیم کرد. خبر خوب این است که روش های طبیعی وجود دارد که می توانید از آن ها برای جلوگیری و  کمک به کاهش خطرات آب مروارید استفاده کنید. اگر به دنبال راه های طبیعی برای درمان آب مروارید  هستید، استفاده از این چند روش خانگی بسیار موثر است. در این مطلب از سری مطالب سلامت برخی از درمان‌های خانگی و تغییرات سبک زندگی را مورد بحث قرار می‌دهیم که می‌تواند به کاهش خطرات آب مروارید کمک کند.

بیشتر بخوانید: 5 مهمترین نکات ساده برای داشتن خواب با کیفیت در طول شب!

آب مروارید

تغییرات مرتبط با افزایش سن و سایر شرایط پزشکی باعث می‌شود که پروتئین‌ها و الیاف درون عدسی‌ها شکسته شده و به هم برسند که منجر به کدر شدن عدسی‌های چشم می‌شود. در این حالت عدسی مات و کدر تا حدی نور عبوری از خود را مسدود کرده و پراکنده می کند و منجر به تاری دید می شود. اگرچه ممکن است آب مروارید در هر دو چشم ایجاد شود، اما معمولاً به طور همزمان ایجاد نمی شوند. آب مروارید در افراد مسن شایع تر است.

علائم رایج آب مروارید

۱.تاری دید

۲.مشکل دید در شب

۳.حساسیت به نور و تابش خیره کننده

۴.رنگ ها محو شده به نظر می رسند

۵.به نظر می رسد نورها هاله دارند

۶.دوبینی در چشم آسیب دیده

۷.نیاز به تغییر مکرر در نسخه لنز یا عینک

درمان آب مروارید

چه چیزی ممکن است باعث آب مروارید شود؟

اکثر مردم در حدود سن ۴۰ سالگی مبتلا به آب مروارید می شوند. بیشتر افراد پس از ۶۰ سالگی از علائم آن آگاه می شوند. آب مروارید در بدو تولد به ندرت دیده می شود. با این حال، توسعه آب مروارید می تواند تحت تأثیر عوامل خاصی باشد:

۱.سیگار کشیدن

۲.اشعه ماوراء بنفش

۳.استفاده طولانی مدت از استروئیدها و سایر داروها

۴.بیماری هایی مانند دیابت

۵.مصرف الکل

۶.پرتو درمانی

درمان های خانگی برای آب مروارید کمک کننده است؟

هیچ نتیجه ثابت شده ای از درمان های خانگی یا راه های طبیعی برای درمان آب مروارید وجود ندارد. با این حال، طبق مطالعات، تعدادی از درمان های خانگی و راه های طبیعی وجود دارد که می تواند به علائم آب مروارید کمک کند. همچنین ممکن است خطرات آب مروارید را کاهش دهد. این درمان های خانگی سلامت چشم ها را بهبود می بخشد و می تواند برای شما مفید باشد.

بیشتر بخوانید: برنج: با این ۵ روش اگه برنج بخوری، دیگه چاق نمی شی!

۸ مهم ترین درمان طبیعی آب مروارید

۱. رژیم غذایی سالم

مصرف میوه ها و سبزیجاتی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، می تواند به محافظت از چشم ها در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از آب مروارید کمک کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان ها با حفظ مسیرهای آنزیمی منجر به محافظت از چشمان شما در برابر تشکیل آب مروارید می شود. بنابراین بهتر است مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۲.دانه ها و مغزها

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که در مغزها و دانه ها یافت می شود و از سلول های غشای چشم در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. سلامت چشم ها را می توان با خوردن مغزهایی مانند بادام، گردو، فندق، بادام زمینی و تخمه آفتابگردان بهبود بخشید. به علاوه ماهی ها به همراه ماهی های چرب منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

درمان آب مروارید

۳. از عینک آفتابی استفاده کنید

اگر چشم ها در معرض اشعه های مضر UV قرار بگیرند، دچار آب مروارید می شوند. زیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید به شدت به سلامت چشم ها آسیب می رساند و زمینه این بیماری را فراهم می کند. در واقع نور فرابنفش می تواند باعث اکسید شدن پروتئین های چشم شود که در نتیجه باعث آب مروارید می شود. اگر در خارج از منزل قرار می گیرید، باید از عینک آفتابی استفاده کنید تا از چشمان خود در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید. یک جفت عینک آفتابی با کیفیت حداقل 99 درصد از اشعه های UVA و UVB را مسدود می کند. استفاده از عینک می تواند به کاهش خطرات آب مروارید کمک کند.

۴.تغییرات سبک زندگی

برخی عادت ها و سبک زندگی ناسالم وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد. سیگار و مصرف الکل هر دو در این خطر نقش دارند. طبق مطالعات، مصرف الکل با خطر متوسط ​​آب مروارید مرتبط است. نوشیدن مکرر باعث افزایش خطر می شود. خطر آب مروارید نیز برای افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری بیشتر است. کاهش مصرف سیگار و الکل می تواند به کاهش خطرات آب مروارید کمک کند.

۵. هیدراته بمانید

بدن کم آب سموم را جمع کند که مشکلات سلامتی را افزایش می دهد. وقتی آب کافی بنوشید بدن سم زدایی می کند و سموم را دفع می کند. نوشیدن آب کافی به حفظ سلامت بدن و همچنین سلامت چشم شما کمک می کند.

بیشتر بخوانید: 20 بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

۶.معاینات منظم چشم

حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید، معاینه چشم در فواصل منظم ضروری است، به خصوص بعد از سن ۴۰ سالگی. پزشک می تواند علائم آب مروارید، گلوکوم، دژنراسیون ماکولا و سایر اختلالات بینایی را در طول ویزیت های معمول بررسی کند. در نتیجه، می‌توان مداخله زودهنگام را آغاز کرد و مشکلات سلامت چشم و بینایی را به طور مؤثرتری برطرف کرد.

درمان آب مروارید

۷.قند خون خود را مرتب چک کنید

افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده بیشتر در معرض خطر ابتلا به آب مروارید هستند. داروهای خود را به موقع مصرف کنید و قند خون خود را به طور منظم کنترل کنید تا خطر عوارض بعدی کاهش یابد.

۸. خوراکی های کلیدی

راه های زیادی وجود دارد که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید کمک کند. اما هیچ کدام از این ها پیشگیری ۱۰۰٪ را تضمین نمی کند. حفظ یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می تواند برای سلامت چشم و بدن شما مفید باشد. اما معاینات منظم سلامت به همان اندازه نقش مهمی در تشخیص زودهنگام آب مروارید ایفا می کند. این می تواند به پزشک شما کمک کند تا علل زمینه ای را برطرف کند و به شما در کنترل بهتر این بیماری کمک کند.

سوالات متداول

۱.چه گیاهی برای آب مروارید مفید است؟

زعفران، به همراه رازیانه برای کمک به علائم آب مروارید بسیار موثر است. زعفران همچنین ممکن است به کاهش انحطاط بینایی در میان سالمندان کمک کند. با این حال، این به سایر عوامل سلامتی فرد بستگی دارد و ممکن است در هر موردی به طور مشابه عمل نکند.

۲.آیا آب مروارید بدون جراحی قابل درمان است؟

متاسفانه نه. تنها راه خلاصی کامل از شر آب مروارید، جراحی آب مروارید است. با این حال، راه هایی وجود دارد که پزشک می تواند به شما بگوید در صورت نیاز، پیشرفت آب مروارید را کاهش دهید.

۳.چه غذاهایی باعث آب مروارید می شوند؟

به منظور حفظ یک رژیم غذایی سالم، پرهیز از غذاهای فرآوری شده، غذاهای سرخ شده، تنقلات شیرین و نوشابه مهم است. همه این موارد با افزایش خطر ابتلا به آب مروارید و سایر مشکلات سلامتی مانند دیابت مرتبط هستند.

بیشتر بخوانید: وقتی توت فرنگی می خورید چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + دو =

دکمه بازگشت به بالا