;
سلامتبیماری ها

کمبود این 3 ماده مغذی باعث سفید شدن موها می شود

با افزایش سن، تغییر رنگ مو و افزایش تارهای سفید بسیار طبیعی است. با این حال، فرآیند سفید شدن مو، گاهی اوقات می تواند به دلیل کمبود برخی مواد مغذی، جدا از ژنتیک باشد. در این مطلب از سری مطالب بخش سلامت و زیبایی چشمک به بررسی تأثیر کمبود مواد مغذی در سفید شدن مو می پردازیم. با چشمک بمانید.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی کلم: 6 دلیل مهم که باعث می شود کلم را دوست داشته باشید!

سفید شدن مو

سفید شدن موها تقریباً در هر دوره ای از زندگی ممکن است رخ دهد. حتی نوجوانان در اوایل دهه 20 زندگی خود می توانند تارهای سفید را در موهای خود پیدا کنند. بدن انسان میلیون ها فولیکول مو یا کیسه های کوچک دارد که در سراسر پوست پخش می شوند. آنها سلول های رنگدانه ای حاوی ملانین تولید می کنند.

با گذشت زمان، فولیکول های مو سلول های رنگدانه خود را از دست می دهند که باعث سفید شدن تارهای مو می شود. زمانی که رنگدانه ملانین به اندازه کافی تولید نشود، موهای ما رنگ خود را از دست می دهند. ملانین در لایه مو انباشته می شود و باعث می شود موها قرمز، قهوه ای، زرد یا سیاه بدرخشند. با افزایش سن، سلول های مو ملانین کمتری تولید می کنند. در نتیجه، رنگدانه دیگر نمی تواند به لایه های مو برسد و رشته های خاکستری یا سفید شروع به جایگزینی رشته های رنگی می کنند.

روند سفید شدن موهای ما بیشتر توسط ژنتیک تعیین می شود. برخی از افراد در دهه 20 سالگی متوجه موهای خاکستری می شوند، در حالی که برخی دیگر حتی در 40 سالگی موهای خاکستری کمی دارند. برای اکثریت، خاکستری شدن از 30 سالگی شروع می شود.

سایر محرک های سفیدی مو استرس، نوسانات هورمونی و اختلالات متابولیک است. کمبود شدید مواد مغذی نیز می تواند سفید شدن مو را توضیح دهد. ما به تفصیل توضیح می دهیم که کمبود کدام ماده مغذی باعث ایجاد این تارهای موی بی رنگ شده که شما را آزار می دهد.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین مواد غذایی سرشار از آهن که می توانند جایگزین گوشت شوند!

تأثیر کمبود مواد مغذی در سفید شدن مو: کمبود ویتامین B5

بی دلیل نیست که ویتامین های گروه B جزء ویتامین های زیبایی محسوب می شوند. این ویتامین موهایی قوی و سالم به ما می دهند. از جمله، ویتامین B5 مسئول فرآیندهای متابولیکی مهم در فولیکول مو است و از التهاب پوست سر جلوگیری می کند.

بنابراین، عرضه ناکافی B5 می تواند باعث خاکستری شدن موهای شما شود. اگر کمبود B5 دارید، به احتمال زیاد در سایر ویتامین های B نیز کمبود دارید که علاوه بر کمبود رنگدانه، در ریزش مو نیز منعکس می شود.

از آنجایی که بدن تنها می‌تواند مقادیر کمی از ویتامین‌های زیبایی را ذخیره کند، باید به طور منظم غذاهای سرشار از ویتامین B مصرف کنید. اینها را می توان آووکادو، موز، ماهی و گوشت، تخم مرغ، شیر، حبوبات و غلات کامل بدست آـورد.

بیشتر بخوانید: بهترین رنگ موهای جوان کننده: با این ۹ رنگ مو جوان تر و جذاب تر شوید

ویتامین D

ویتامین D نه تنها برای تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها و سیستم ایمنی بدن ما مهم است، بلکه موهای ما از ویتامین خورشید نیز بهره می‌برند. به عنوان مثال، مرحله رشد چرخه مو را تسریع می کند. با این حال، اگر کمبود شدید ویتامین دی وجود داشته باشد، تولید ملانین مختل می شود و موهای شما خاکستری می شود.

اولین علائم کمبود ویتامین D خشکی و ریزش مو و همچنین خستگی و بدن درد است. برای جلوگیری از این امر، باید در طول ماه های بهار و تابستان تا حد امکان در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

ما حدود 80 تا 90 درصد ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق پوست بدست می آوریم.

بیشتر بخوانید: 3 بهترین درمان طبیعی برای تقویت و رشد مو که اثرات آن شگفت انگیز است!

تأثیر کمبود مواد مغذی در سفید شدن مو: کمبود مس

مس برای سلول های مو و تولید ملانین ضروری است. بنابراین، کمبود مس می تواند منجر به کمبود رنگدانه در موهای شما شود. از دیگر نشانه های کمبود مس می توان به خستگی، کاهش اشتها و کاهش وزن اشاره کرد. کمبود مس یکی از کمبودهای نادر است و می تواند نتیجه یک رژیم غذایی بسیار یک طرفه و ناسالم یا بیماری های روده ای و آسیب کلیوی باشد. مس را می توانید در غذاهایی مانند ماهی، کله پاچه، آجیل، غلات کامل و حبوبات پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: فواید کپسول ویتامین E برای داشتن موهای پرپشت + جلوگیری از ریزش مو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 15 =

دکمه بازگشت به بالا