سلامتدرمان خانگی

 10 بهترین ماده غذایی که قند خون را کاهش می دهند

برای تنظیم سطح قند خون، رعایت رژیم غذایی مناسب ضروری است. علاوه بر این، مصرف برخی از غذاها به صورت روزانه می تواند به ثابت نگه داشتن قند خون کمک کنند. در این مطلب از سری مطالب سلامت به بررسی مواد غذایی کاهش دهنده قند خون پرداخته است. با آخر مطلب با ما باشید و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 قند خون

سطح قند خون در طول روز تغییر می کند، اما برای یک نرخ طبیعی معمولاً باید حدود 1 گرم در لیتر باشد. تغذیه مناسب و فعالیت بدنی منظم به تثبیت قند خون کمک می کند.

اکثریت قریب به اتفاق بیماران دیابتی بلافاصله پس از نتیجه آزمایش خون، قند خون بسیار بالا را نشان می دهند. اگر سطح قند خون شما مرزی یا کمی بالاتر از حد طبیعی باشد، پزشک شما احتمالاً نظارت منظم را برای جلوگیری از شروع دیابت نوع 2 توصیه می کند. به محض اینکه سطح قند خون با معده خالی به بالای 1.10 گرم در لیتر برسد، پایش شروع می شود. ابتدا اقدامات غذایی، تعادل تغذیه ای و فعالیت بدنی تنظیم می شود و سطح قند خون تا زمانی که به حالت عادی بازگردد، کنترل می شود.

بیشتر بخوانید: معجون شگفت انگیز ابن سینا برای تقویت حافظه و افزایش قدرت جنسی!

علائم قند خون بالا

قند خون بالا زمانی رخ می دهد که میزان انسولین در خون ناکافی یا بی اثر باشد. از آنجایی که گلوکز (قند) به دلیل کمبود انسولین نمی تواند وارد سلول ها شود، در خون تجمع می یابد و باعث افزایش سطح قند خون می شود.

در برخی افراد، قند خون بالا ممکن است مورد توجه قرار نگیرد. با این حال، بالای یک آستانه خاص، قند خون بسیار بالا می تواند علائمی مانند افسردگی، ادرار فراوان، تشنگی شدید، گرسنگی بیش از حد، کاهش وزن غیرقابل توضیح، تحریک پذیری و سرگیجه را ایجاد کند. عوامل خطر برای قند خون بالا، دیابت نوع 2، اضافه وزن، چاقی، عدم تحرک بدنی و فشار خون بالا هستند.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین مواد غذایی سرشار از آهن که می توانند جایگزین گوشت شوند!

شاخص گلیسمی چیست؟

شاخص گلیسمی برای اندازه گیری سرعت عبور کربوهیدرات های موجود در یک غذا به عنوان گلوکز پس از هضم به خون استفاده می شود. هرچه این فرآیند سریعتر انجام شود، قند بیشتری تولید می شود و برای سلامتی شما بدتر است. هرچه شاخص گلیسمی یک ماده غذایی بالاتر باشد، هنگام خوردن آن، قند خون بالاتر می رود. در اینجا 10 ماده غذایی با شاخص گلیسمی پایین آورده شده است که قند خون را تثبیت می کند.

بیشتر بخوانید: علم تایید می کند، ۱۹ موثرترین روش برای از بین بردن چربی شکم

10 بهترین مواد غذایی کاهش دهنده قند خون

هویج

مواد غذایی کاهش دهنده قند خون

هویج می تواند قند خون را متعادل کند، به خصوص زمانی که خام مصرف شود. مقدار شاخص گلیسمی خام 47 است، پس از پختن می تواند تا 85 برسد.

اگر هویج را به صورت خام مصرف می کنید، می توانید از رنگ، بافت، طعم و سایر خواص سالم آن نیز بهره مند شوید. هویج همچنین سرشار از بتاکاروتن است، رنگدانه ای که به ویتامین A تبدیل می شود و از سلامت پوست، مو و چشم محافظت می کند و رنگ نارنجی به آن ها می بخشد. هویج، همچنین پتاسیم را فراهم می کنند که به تثبیت سطح فشار خون کمک می کند. بنابراین برای سلامت قلب نیز مفید است.

بیشتر بخوانید: فواید ترکیب شیر و دارچین برای سلامت جنسی مردان

نان چاودار از مواد غذایی کاهش دهنده قند خون

نان چاودار از مواد غذایی کاهش دهنده قند خون

نان سفید اغلب یک غذای ممنوعه برای بیماران دیابتی است، زیرا سرشار از کربوهیدرات های ساده است که به سرعت جذب می شود و بلافاصله قند خون را بالا می برد. اما از آنجایی که شاخص گلیسمی نان چاودار و گندم کامل زیر 55 است، به آرامی گلوکز به خون می دهد و باعث افزایش قند خون نمی شود.

بیشتر بخوانید: خواص ترکیب زنجبیل، عسل و لیمو: از کاهش وزن تا افزایش قوای جنسی

سیب

مواد غذایی کاهش دهنده قند خون

به جز هندوانه، آناناس و طالبی، بیشتر میوه ها به ویژه سیب و زغال اخته دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند. این به دلیل محتوای بالای آب و فیبر آن است که قند طبیعی آن (فروکتوز) را متعادل می کند. با رسیدن میوه، شاخص گلیسمی افزایش می یابد. آب میوه ها همچنین دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند زیرا فاقد فیبر هستند.

بیشتر بخوانید: با تعقیب یک رژیم غذایی ثابت در ماه رمضان، کاهش وزن را تجربه کنید!

از مواد غذایی کاهش دهنده قند خون، گردو

از مواد غذایی کاهش دهنده قند خون، گردو

گردو از نظر فیبر غذایی بسیار غنی است و شاخص گلیسمی پایینی دارد. همچنین منبعی از مواد مغذی مانند مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم، ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی و حاوی مواد شیمیایی گیاهی مانند پلی فنول‌ها است که ممکن است به بهبود مقاومت به انسولین کمک کند. در حالت ایده آل، تمام آجیل ها باید تا حد امکان کمتر پردازش شوند. خوردن حدود 25 تا 30 گرم در روز به شدت توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: 8  بهترین خواص درمانی گوجه فرنگی برای سلامت

سیر

مواد غذایی کاهش دهنده قند خون

فواید سیر برای سلامتی قرن هاست که به خوبی شناخته شده است. اما علاوه بر آن، از نظر علمی ثابت شده است که حاوی ترکیباتی است که به بهبود مقاومت به انسولین کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در سیر از قلب در برابر بیماری های قلبی ناشی از دیابت محافظت می کند. می توانید آن را خام بخورید، به سالاد اضافه کنید یا به عنوان سس برای شیرین کردن وعده های غذایی خود استفاده کنید.

بیشت بخوانید: ۱۶بهترین مواد خوراکی پر فیبر: از کاهش وزن تا درمان یبوست

ماست

مواد غذایی کاهش دهنده قند خون

خوردن روزانه ماست به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند. این در یک مطالعه بزرگ نشان داده است که ماست تنها محصول لبنی است که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. البته ماست مصرفی باید طبیعی باشد. انواع شیرین یا طعم دار حاوی قند و شیرین کننده هایی هستند که در صورت ابتلا به دیابت باید به شدت از مصرف آنها خودداری شود.

بیشتر بخوانید: 8 مهمترین خاصیت روغن سیاه دانه از کنترل فشار خون تا سلامت پوست و مو

چغندر از مواد غذایی کاهش دهنده قند خون

چغندر از مواد غذایی کاهش دهنده قند خون

فیبر موجود در چغندر، جذب روده ای گلوکز را کند می کند و شاخص گلیسمی آن را 15 می کند. با این حال، این تنها ویژگی آن نیست. چغندر همچنین از نظر آهن بسیار غنی هستند، بنابراین برای مبتلایان به کم خونی بسیار مناسب هستند. ادرار آور، سم زدا و کم کالری است. 100 گرم چغندر حدود 20 کالری دارد.

بیشتر بخوانید: 8 ماده غذایی که باعث التهاب مفاصل می شود

جو دوسر

چغندر از مواد غذایی کاهش دهنده قند خون

بلغور جو دوسر مزیت مضاعفی دارد. دارای شاخص گلیسمی زیر 55 و حاوی نوعی فیبر (بتا گلوکان) است که جذب روده ای گلوکز را کند می کند و به بهبود کنترل قند خون کمک می کند. جو دو سر توصیه شده ترین سبوس در دیابت است. آرد نیز سالم است، اما همیشه باید در مقادیر بسیار متوسط ​​مصرف شود.

بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی در ماه رمضان براساس توصیه های ابن سینا!

از مواد غذایی کاهش دهنده قند خون، لوبیا خشک

نخود، عدس، لوبیا یا نخود دارای شاخص گلیسمی پایین و مهمتر از همه فیبر زیادی هستند. مطالعات مختلف نشان داده است که گنجاندن حبوبات در رژیم غذایی باعث بهبود کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود. ایده آل این است که 3 وعده در هفته مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی گشنیز: اگر هر روز به صورت مرتب گشنیز مصرف کتید….

آووکادو

مواد غذایی کاهش دهنده قند خون

مصرف 100 گرم آووکادو (یک چهارم یک میوه بزرگ) در روز به کاهش کلسترول و قند خون کمک می کند. این به این دلیل است که 100 گرم آووکادو حاوی 9 گرم فیبر است که از افزایش سریع سطح قند خون جلوگیری می کند. چربی های خوب موجود در آووکادو همچنین به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین فواید روغن آووکادو برای سلامتی+روش تهیه روغن آووکادو در منزل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا