;
سلامتبیماری ها

درمان دیسک کمر: اگر دچار دیسک کمر هستید به این ۶ نکته ساده توجه کنید!

آیا در شانه، بازو، باسن یا ساق پا احساس درد خفیف یا درد شدیدی دارید؟ این ممکن است نشان دهنده برآمدگی یا فتق دیسک در گردن یا کمر باشد. بین هر یک از مهره هایی که ستون فقرات شما را تشکیل می دهند بالشتک های کوچکی به نام دیسک وجود دارد. فتق دیسک در گروه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال بیشتر دیده می شود. فتق دیسک زمانی به وجود می آید که مواد داخل دیسک به سمت بیرون فشار می آورند و عصب خارج شده در آن سطح را تحریک می کنند. این می تواند در هر دو طرف ستون فقرات باشد و بسته به عصب آسیب دیده در گردن یا پشت. چنین حالتی باعث درد شدید، بی حسی و حتی فلج شدن می شود. بیشتر افراد می توانند درد ناشی از فتق دیسک را با استفاده از داروها و فیزیوتراپی تسکین دهند و بهبودی در حدود چهار تا شش هفته مشاهده می شود. با این حال، در مواردی که درد بسیار شدید است، ممکن است از جراحی به عنوان آخرین راه حل استفاده شود. در این مطلب از سری مطالب سلامت به روشهای ساده برای کنترل و درمان دیسک کمر پرداخته شده است. با به توجه به برخی نکته ها و انجام تمرین ها به سادگی می توانید از شر درد دیسک کمر تان راحت شوید.

بیشتر بخوانید: ۱۱ نشانه دیابت نوع یک در کودکان که نباید آنها را نادیده بگیرید

۶ نکته مهم برای درمان و کاهش درد دیسک کمر

۱.روشهای ساده برای کنترل و درمان دیسک کمر، رفع التهاب

برای درد خفیف فتق دیسک و کاهش درد، التهاب را تسکین دهید. به عنوان مثال، قرار دادن یک پد گرم کننده یا کیسه یخ روی ناحیه آسیب دیده راه خوبی برای تسکین موقت درد و کاهش التهاب است. ۱۰تا ۱۵ دقیقه دو بار در روز روی شکم دراز بکشید و یک تا دو بالش زیر باسن خود بگذارید. اگر درد حتی پس از استفاده از این درمان ها ادامه داشت، مهم است که برای ارزیابی کامل با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

روشهای ساده برای کنترل و درمان دیسک کمر

۲.حرکات دقیق

همیشه باید مراقب باشید که فشار وارده بر فتق دیسک خود را به حداقل برسانید. از پوشیدن کفش پاشنه بلند، خوابیدن روی شکم و ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید. هنگام بلند کردن اجسام سنگین، پشت خود را صاف نگه دارید و به جای آن از زانو و باسن استفاده کنید. از خم شدن مکرر خودداری کنید. همچنین، با ایستادن یا نشستن روی وضعیت بدنی خوب تمرکز کنید.

 ۳.روشهای ساده برای کنترل و درمان دیسک کمر، ورزش

تمرینات ورزشی و کشش های خاصی وجود دارد که به تسکین درد ناشی از فتق دیسک کمک می کند. فیزیوتراپیست ها می توانند به شما آموزش دهند که این تمرینات را به درستی انجام دهید تا فشار وارده بر دیسک کاهش یابد و فشار روی ستون فقرات ناشی از تحرک ضعیف کاهش یابد. همان طور که عضلات ستون فقرات شما قوی تر می شوند، فشار روی دیسک باید کاهش یابد و این باعث کاهش درد می شود.

بیشتر بخوانید: بیماری های قلبی، علل و علایم: با این نشانه ها حتما به پزشک مراجعه کنید

 ۴.مراجعه به فیزیوتراپیست

در بیشتر موارد، مراجعه به فیزیوتراپ درد ناشی از فتق دیسک را تسکین می دهد و بدن شما را برای پیشگیری از کمردرد و گردن درد در آینده تمرین می دهد. باید مطمئن شوید اگر برای مشکلات دیسک خود به پزشک مراجعه می‌کنید، با هماهنگی فیزیوتراپیست‌ها کار کنید تا بتوانید به سریع‌ترین زمان به بهبودی ممکن دست پیدا کنید.

روشهای ساده برای کنترل و درمان دیسک کمر

۵.روشهای ساده برای کنترل و درمان دیسک کمر، داروهای بدون نسخه

هنگامی که درد ناشی از فتق دیسک متوسط ​​است، یک داروی مسکن بدون نسخه (OTC) می تواند به تسکین التهاب و بهبود درد کمک کند. ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن تعدادی از محبوب ترین انتخاب ها برای داروهای مسکن OTC هستند. از آنجایی که این ها تنها به طور موقت درد را تسکین می دهند، قبل از این که این را به بخشی از رژیم روزانه تسکین درد خود تبدیل کنید، باید با پزشک مشورت کنید.

۶.عمل جراحي

این گزینه فقط برای شدیدترین موارد در نظر گرفته شده است، زیرا اکثر فتق دیسک ها با فیزیوتراپی و اقدامات محافظه کارانه قابل درمان هستند. بسیاری از گزینه های جراحی دیسک فتق کم تهاجمی هستند و درصد موفقیت بالایی دارند. اما روند بهبودی می تواند طولانی باشد. در صورت نیاز به جراحی، فیزیوتراپی برای بازتوانی عضلات ستون فقرات و بهبود عملکرد مفصل ستون فقرات برای بهبودی کامل و پیشگیری از فتق بیشتر دیسک، در بالا یا زیر ناحیه عمل شده ضروری است.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های سکته مغزی + درمان و کاهش ابتلا به سکته مغزی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا