;
دنیای مدگوناگون

روتین مراقبت از پوست نوجوانان: با این روتین نوجوانان از شر جوش و خارش پوست نجات پیدا می کنند!

روتین مراقبت از پوست نوجوانان: تقریباً غیر ممکن است که بدون شکایت از پوست تان در سال‌های نوجوانی وارد مرحله بزرگسالی شوید. متخصصان پوست توصیه‌هایی برای مراقبت از پوست نوجوانان ارائه می‌دهند که تا با استفاده از یک روتین پوستی، چهره‌ای سالم و شاداب داشته باشید.

طبق گفته این متخصصان، آکنه، جوش‌های سرسیاه و پوست چرب در صدر شکایات پوستی نوجوانان قرار دارند. معمولاً افراد در دوران نوجوانی با چالش‌های پوستی زیادی مواجه می‌شوند. تغییرات هورمونی منجر به بزرگ شدن غدد چربی و در نتیجه چرب شدن پوست نوجوانان شده و منافذ بزرگ و جوش‌های سرسیاه در پوست ایجاد می‌‌کند. البته شما می‌توانید با پیروی از برنامه روتین پوستی نوجوانان که در ادامه مطلب می‌آید، پوستی سالم و درخشان داشته باشید.

بیشتر بخوانید: روشن کننده های طبیعی پوست: ۱۲ ماده طبیعی که برای درخشش و روشن شدن پوست عالی عمل می کنند!

۱. پوست تان را با دقت تمیز کنید

اگر پوست شما چرب است، احتمالاً ژل یا فوم پاک کننده صورت برای مراقبت روزانه از پوستتان مناسب است. یک بار در روز پوستتان را پاکسازی کنید یا اگر در طول روز پوستتان خیلی چرب یا کثیف می‌شود، دو بار این کار را انجام دهید. اگر دختر نوجوانی هستید که آرایش می‌کنید، بهترین راه این است که ابتدا آرایش چشمتان را پاک کنید و سپس با نوک انگشتتان به همراه ژل یا فوم شستشو، صورتتان را تمیز کنید.

اگر اهل ورزش هستید یا در باشگاه و کلاس تربیت ‌بدنی به ‌شدت فعالیت می‌کنید، در صورت امکان قبل از ورزش صورت خود را بشویید (تا پوست بتواند تعریق و تنفس مناسبی در حین فعالیت بدنی داشته باشد.) یا حداقل برای خشک کردن صورتتان دستمال کاغذی همراه داشته باشید. اگر نوجوانی با پوست خشک هستید، از شیرپاک‌کن و مرطوب‌کننده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی خط اخم با ۱۸ روش طبیعی و طب سنتی شگفت انگیز + ماسک

روتین مراقبت از پوست نوجوانان

۲.مرطوب کردن پوست بسیار مهم است

روتین مراقبت از پوست نوجوانان، استفاده از مرطوب کننده بسیار مهم است. حتی برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه هم مرطوب کردن پوست اهمیت زیادی دارد. چربی و رطوبت دو مسئله متفاوت هستند.

شما با رطوبت‌رسانی کافی به پوستتان باعث می‌شوید که پوست چربی کمتری تولید کند. در واقع مرطوب‌سازی به تنظیم تولید چربی پوست کمک می‌کند. از لوسیون یا کرم‌های فاقد چربی و غیر کومدون‌زا استفاده کنید که حاوی مواد تقویت‌کننده یا ترمیم‌کننده عملکرد محافظتی پوست یعنی سرامیدها و نیاسینامید هستند.

۳.قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید

حتی اگر دوست صمیمی شما ‌بتواند با آرایش روی صورت خود بخوابد و زیبا به نظر برسد، باز هم پاک نکردن آرایش قبل از خواب اصلاً فکر خوبی نیست. حتی اگر خسته‌تر از آن هستید که بتوانید موهای خود را به عقب ببندید؛ حتما آرایش خود را پاک‌کنید و صورت خود را بشویید؛ حداقل از یک دستمال مرطوب آرایش پاک‌کن برای تمیز کردن آرایش، آلودگی و چربی صورت خود استفاده کنید. اگر به خوابیدن با آرایش عادت دارید، ممکن است دچار آکنه یا بثورات پوستی برجسته‌ای به نام درماتیت دور دهانی یا دور چشمی شوید.

احتمالاً بپسندید: اعتراف جنجالی جنیفر درباره فرزندانش؛ جنیفر لوپز خود را گناهکار می داند!!

۴.چربی پوست را کنترل کنید

شما می‌خواهید براقی پوستتان را بدون آسیب زدن به آن کاهش دهید. طبق گفته متخصصان پوست دانشکده پزشکی هاروارد، برای کنترل چربی پوست یک روش پایه سه مرحله‌‌ای وجود دارد:

یک پاک‌کننده حاوی سالیسیلیک اسید انتخاب کنید.

از یک پرایمر فاقد چربی برای کنترل براقی پوستتان استفاده کنید.

در طول روز با پارچه یا دستمال‌های مخصوص (کاغذ جذب‌کننده چربی پوست) چربی پوستتان را پاک ‌کنید.

۵.پوست تان را لایه‌‌برداری کنید

شما باید فقط هفته‌‌ای یک یا دو بار با استفاده از یک محصول نسبتاً ملایم پوستتان را لایه‌برداری کنید. اسکراب نکنید زیرا به از بین رفتن آکنه یا جوش‌های سرسیاه کمکی نمی‌کند و البته بیش ‌از حد نیز لایه‌برداری نکنید.

شاید بپسندید: از بین بردن لک صورت با 7 روش خانگی شگفت انگیز!

۶.از محصولات ضد آکنه‌ هوشمندانه استفاده کنید

یکی از اهداف مهم توصیه به رعایت روتین پوست برای نوجوانان جلوگیری از ایجاد آکنه است. مواد بسیاری وجود دارد که در پاکسازی و جلوگیری از بروز آکنه مؤثر هستند. یکی از دلایل مؤثر بودن آنها قوی بودنشان است و اگر شما در مصرفشان محتاط و دقیق نباشید، این مواد حتی بیشتر از جوش‌های قرمز التهابی باعث تحریک و قرمز شدن پوستتان می‌شوند.

هر چه تحریک‌ و سوزش پوستتان بیشتر باشد، تمایلتان برای استفاده از روش‌های درمانی کمتر خواهد بود و در نتیجه شما به نقطه اول با آکنه‌های روی صورتتان برمی‌گردید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه از پوستتان محافظت کنید.

اگر از محصولات موضعی تجویزی استفاده می‌کنید:

روتین مراقبت از پوست نوجوانان، متخصصان پوست برای رفع آکنه توصیه می‌کنند که قبل از شروع داروهای ضد آکنه تجویزی از یک کرم مرطوب‌کننده و‌ ترمیم‌کننده روی پوست خود استفاده کنید. هر چه سد محافظتی پوست شما قوی‌تر باشد، ترکیبات قوی کمتر باعث تحریک آن خواهد شد. درمان با این داروها را باید بسیار آرام و قدم به قدم بر روی پوست انجام داد تا به مرور زمان پوست به آن عادت کند.

در شب اول یک ‌هشتم قاشق چای‌خوری از دارو استفاده کنید و بعد از سه روز اگر پوستتان قرمز نشد، به مدت دو هفته هر سه شب در میان همین روند را ادامه دهید. در صورتی که بعد از دو هفته پوست شما دارو را تحمل کرد، درمان را یک شب در میان انجام دهید. پس از گذشت دو هفته بدون هیچ قرمزی، دارو را هر شب استفاده کنید.

اگر از محصولات بدون نسخه حاوی رتینول استفاده می‌کنید:

روتین مراقبت از پوست نوجوانان، رتینول بدون نسخه ضد التهاب است و بنابراین باعث کاهش قرمزی جوش‌ها می‌شود؛ تولید چربی پوست را کاهش می‌دهد؛ به پاکسازی منافذ پوست کمک می‌کند و جوش‌های سرسیاه و سرسفید را از بین می‌برد. همانند درمان‌های تجویزی، درمان با رتینول را به‌ آرامی شروع کنید و در ابتدا هر چند شب در میان از آن استفاده کنید. بر روی دارو از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید تا مانع خشکی پوست شما شود.

روتین مراقبت از پوست نوجوانان

اگر از بنزوئیل پراکسید استفاده می‌‌کنید:

هر چند که این دارو قاتل آکنه صورت است و به معنای واقعی کلمه باکتری‌های ایجادکننده جوش را می‌کشد اما می‌تواند باعث خشکی بسیار زیاد پوست و همچنین سفیدی لباس‌های شما شود. اگر پس از استفاده از این ماده پوست شما قرمز یا خشک شد، قبل از مصرف حتماً از کرم‌های مرطوب‌کننده و ترمیم‌کننده بر روی پوست خود استفاده کنید. این سپر حفاظتی باعث می‌شود که پوست شما راحت‌تر درمان را تحمل کند.

شاید بپسندید: از شایعه تا واقعیت: تصاویر ازدواج ایلان ماسک با رباتی به نام کاتانلا

۷.همراه با باکتری‌های ایجادکننده آکنه نخوابید

باکتری‌های ایجادکننده آکنه هر ۱۲ ساعت تکثیر می‌شوند. به همین دلیل فقط یک ‌بار استفاده از روش‌های درمانی در شبانه‌روز کافی نیست اما چون ترکیبات این داروها می‌‌توانند پوست را تحریک کنند و بعضی از این مواد به حدی قوی هستند که نمی‌توان استفاده از آنها را دو برابر کرد، درمان اصلی خود (مثلاً داروی تجویزی، رتینوئید یا بنزوئیل پراکسید) را در شب استفاده کنید.

سپس روز بعد در اواسط صبح یک داروی بدون ‌نسخه ملایم‌تر مانند اسپری سالیسیلیک اسید حاوی نقره کلوئیدی می‌تواند انتخاب خوبی باشد که باعث کاهش pH پوست و در نتیجه کاهش تکثیر باکتری‌ها شود.

بیشتر بخوانید: دلایل گودی زیر چشم + درمان گودی زیر چشم بدون جراحی و تزریق ژل با ۸ درمان خانگی بی نظیر!

۸.هرگز لوازم آرایش خود را با دیگران به اشتراک نگذارید

روتین مراقبت از پوست نوجوانان، آیا می‌خواهید میکروب‌های دوستانتان با شما به اشتراک گذاشته شود؟! به اشتراک گذاشتن محصولات آرایشی چشم و لب رفتار بسیار نادرستی است. اگر رنگ رژ لب جدید دوستتان وسوسه‌انگیز است، بهتر است یکی برای خودتان تهیه کنید.

روتین مراقبت از پوست نوجوانان

۹.دستان خود را تمیز نگه ‌دارید

یکی از راه‌‌های کمک به سالم ماندن و مراقبت از پوست نوجوانان این است که از پوست در برابر آلودگی و میکروب‌ها محافظت کنند. قبل از لمس کردن صورت یا رتوش آرایش، دستان خود را بشویید و همچنین به‌ طور مرتب سایر سطوحی که با پوست صورتتان در تماس است مانند تلفن همراهتان را تمیز کنید.

۱۰. اسپری موی خود را با دقت انتخاب کنید

روتین مراقبت از پوست نوجوانان، اگر متوجه شدید که آکنه‌های پوست شما به ‌صورت دسته‌ای در اطراف خط رویش مو یا جاهایی ایجاد می‌شوند که معمولاً موهایتان با پوستتان در تماس است، ممکن است محصول موی شما مقصر باشد. اسپری موی خود را تغییر دهید و از محصولاتی استفاده کنید که کمتر باعث ایجاد جوش می‌‌شوند.

۱۱.به راهکارهای سنتی غیرعلمی توجه نکنید

ممکن است چیزهایی در مورد درمان‌های بسیار عجیب برای کنترل آکنه مانند قرار دادن خمیردندان بر روی پوستتان شنیده باشید. این روش‌ها نه تنها مؤثر نیستند بلکه اگر پوست شما به مواد تشکیل‌دهنده حساسیت داشته باشد، ممکن است شرایط پوستتان را بدتر کند.

تعداد قابل توجهی محصول تخصصی مراقبت از پوست که به طور علمی فرموله شده‌اند، در بازار وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد تا با استفاده از آنها در بهترین شکل خود باشید. پس به جای حرف و تجربه دوستان، به دنبال دلایل علمی برای انتخاب محصولات مراقبت از پوست باشید.

بیشتر بخوانید: پرپشت شدن مژه: با این ترفند ریمل زدن مژه های تان را طبیعی پرپشت و بلند کنید!

۱۲. ضد آفتاب بزنید

استفاده از ضد آفتاب در روتین پوست نوجوانان مانند تمامی رده‌های سنی و شاید بیش از همه، جایگاه ویژه‌ای دارد. هر روز چه بارانی چه صاف، چه ابری چه آفتابی، چه به مدرسه می‌روید، چه برای انجام کاری از خانه بیرون می‌روید، چه ورزش می‌کنید و چه به ساحل و پارک می‌روید، از ضد آفتاب استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب نه ‌تنها برای جلوگیری از سرطان پوست مهم است، بلکه باعث کاهش بروز چین ‌و چروک و سایر علائم پیری در آینده خواهد شد. مهم نیست که پوست شما چقدر تیره باشد؛ در هر صورت همیشه به کرم ضد آفتاب احتیاج خواهید داشت. همچنین استفاده از ضد آفتاب از تیره شدن جای جوش‌ها جلوگیری می‌کند. بهتر است یک ضدافتاب طیف گسترده و بدون روغن انتخاب کنید.

۱۳.از سولاریوم و تخت‌های برنزه دوری کنید

با استفاده از یک کرم یا اسپری برنزه‌کننده از پوست برنزه سالم و درخشان برخوردار شوید. تخت‌های  سولاریوم و برنزه شدن زیر نور آفتاب می‌‌توانند شما را در معرض ابتلا به چین‌وچروک زودرس پوست قرار دهند و همچنین باعث افزایش خطر بروز سرطان پوست شوند.

بیشتر بخوانید: زنان ژاپنی برای سفت شدن پوست صورت و گردن خود از این ۹ ماسک گیاهی سفت کننده استفاده می کنند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا