;
ریپورتاژ آگهی

درمان خانگی استرس و تپش قلب: راهکارهایی که باید بدانید

استرس که باعث افزایش ضربان قلب، تنفس سریع و تنش عضلانی می‌شود، به یکی از مشکلات دنیای مدرن تبدیل شده است. امروزه هر کسی حداقل یک‌بار تجربه استرس و تپش قلب را داشته. این در‌حالی‌ است که عوامل دیگری مانند مشکلات قلبی، کمبود خواب، مصرف کافئین یا الکل بیش‌از حد نیز در ایجاد و تشدید تپش قلب نقش موثری دارند. در برخی موارد، درمان خانگی به کاهش استرس و تپش قلب کمک می‌کند؛ اما در‌صورتی‌که استرس و تپش قلب بیش‌از‌ حد‌معمول طول کشید باید به پزشک مراجعه کنید تا دلایل مشکل بررسی شود. با مطالعه این مقاله یک‌بار برای همیشه با روش‌های درمان خانگی استرس و تپش قلب آشنا شوید.

ماساژ؛ آرامش عضلات و افزایش جریان خون

کاهش استرس بدون شک یکی از بهترین فواید ماساژ است. ماساژ با افزایش دمای بدن و کاهش ضربان قلب باعث ایجاد آرامش می‌شود. علاوه‌براین، شل کردن عضلات و بافت‌های نرم بدن، افزایش دما و گردش خون، کمک به دفع مواد زائد دیگر مزایا ماساژ درمانی بوده که تاثیر مستقیمی بر درمان خانگی نامنظم بودن ضربان قلب دارد.

اهمیت ماساژ درمانی در تحریک هورمون‌ها و بهبود اعصاب جسم و روان به اثبات رسیده است. استفاده از ماساژور صندلی، ماساژورهای دستی و مراجعه به مراکز ماساژ از روش‌های ماساژ درمانی برای درمان استرس است.

تنفس عمیق؛ ساده‌ترین روش درمان خانگی استرس

در زمان استرس افراد غالبا نفس‌های سریع و سطحی می‌کشند. این نوع تنفس باعث اختلال در سطح اکسیژن و دی‌اکسید‌کربن در بدن شده و در نتیجه منجر به افزایش ضربان قلب، سرگیجه، تنش‌عضلانی و واکنش‌های جسمی دیگر می‌شود. تنفس عمیق یک روش ساده و موثر برای کاهش استرس و تپش قلب است. تنفس عمیق با تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک که مسئول تنظیم ضربان قلب، جریان خون، تنفس و هضم غذا، به کسب آرامش کمک می‌کند.

بر‌اساس تحقیقات موسسه استرس آمریکا، 20 تا 30 دقیقه تنفس‌شکمی در هر روز سطح اضطراب و استرس را به طور چشم‌گیر کاهش می‌دهد. یک مکان راحت و آرام برای نشستن یا دراز کشیدن پیدا کنید. برای انجام تنفس عمیق، روی صندلی راحت بنشینید یا دراز بکشید. چشمان خود را ببندید و یک نفس عمیق از بینی خود بکشید. قفسه سینه و شکم خود را با هوا پر کنید. سپس، به آرامی نفس خود را از دهان خارج کنید.

یوگا؛ تمرین ذهنی و بدنی برای کسب آرامش

یوگا یک تمرین بدنی و ذهنی بوده که به کاهش استرس و تپش قلب کمک می‌کند. یوگا شامل مجموعه ای از حرکات کششی، تنفس عمیق و مدیتیشن است. این تمرینات با خالی کردن ذهن و تمرکز بر یک شی یا افکار خاص به کاهش ترشح هورمون کورتیزول یا هورمون استرس کمک‌ می‌کند؛ همین موضوع باعث کاهش اضطراب بعد از شروع یوگا می‌شود. انجام متناوب یوگا به‌صورت 3 بار در هفته در دوره‌ها‌ی 30 دقیقه‌ای به کاهش استرس و پیشگیری از ابتلا به اضطراب مزمن نقش به‌سزایی دارد.

درمان خانگی استرس و تپش قلب

مدیتیشن؛ تمرین ذهنی برای درمان خانگی استرس و تپش قلب

مدیتیشن یک تمرین ذهنی است که به کاهش استرس و تپش قلب کمک می‌کند. مدیتیشن با کاهش نشخوار‌های ذهنی، هورمون استرس و فشار خون، کمک به بهبود حافظه و تمرکز و افزایش هورمون‌های آرامش‌دهنده تاثیر فراوانی در آرامش و دوری از استرس دارد. تحقیقات زیادی نیز این مسئله را ثابت کرده‌اند؛ برای نمونه می‌توان به برنامه 8 هفته‌ای دکتر جان کابات زین در سال 1970 اشاره کرد.

تغذیه سالم؛ پیشگیری و درمان استرس

یک رژیم غذایی سالم به کاهش استرس و تپش قلب کمک می‌کند. رژیم غذایی درست شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی است. ویتامین‌های بی، سی و منیزیم نقش مفیدی در کاهش استرس دارند. در مقابل مصرف مواد با کافئین بالا، قند و نمک بیش از حد طبیعی و الکل و نیکوتین، همچنین غذاهای بسیار چرب و مضر زمینه‌ساز استرس و تپش قلب هستند. با مصرف درست مواد غذایی مورد نیاز می‌توانیم انرژی کافی برای مقابله با استرس را برای بدن تامین کنیم.

دمنوش‌های گیاهی؛ درمان اضطراب با کمک طب سنتی

دمنوش‌های گیاهی حاوی مواد معدنی، ویتامین و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که مصرف کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت آنها باعث ارتقای سلامت می‌شود. به این دلیل که دمنوش‌ها فاقد کافئین هستند، در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توان نوشید. دمنوش‌ها علاوه ‌بر آرامش برای درمان سرماخوردگی، بهبود هضم، رفع ورم معده و حالت تهوع، کاهش فشار خون و تقویت سلامت پوست نیز به ‌کار می‌روند. سنبل الطیب، اسطوخودوس، بادرنجبویه، به‌لیمو و گل‌گاوزبان از جمله بهترین دمنوش‌های آرامش‌بخش هستند.

خواب کافی؛ حفظ سلامت و پیشگیری از استرس و تپش قلب

بدن و مغز در هنگام خواب به ترمیم خود می‌پردازند. تقویت سیستم ایمنی، تنظیم احساسات و یکپارچه‌کردن افکار همگی از مواردی است که در زمان خواب عمیق رخ می‌دهد. خواب کافی برای سلامت کلی بدن مهم است و به درمان خانگی نامنظم بودن ضربان قلب می‌کند. اکثر بزرگسالان به 7 الی 8 ساعت خواب در شب نیاز دارند. خواب کافی و مناسب روی احساس شادی و رضایت از زندگی نیز نقش مهمی می‌گذارد.

مبل ماساژ؛ بهترین سایت خرید انواع ماساژور در ایران

در این مقاله چندین راه‌حل برای پیشگیری و درمان استرس و تپش قلب بیان کردیم. اگر استرس و تپش قلب شما شدید یا مداوم است، باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند علت اصلی علائم شما را تعیین و بهترین درمان را برای شما توصیه کند. تنفس عمیق، یوگا و مدیتیشن، دمنوش‌های گیاهی، تغذیه سالم و خواب کافی از روش‌های درمان خانگی استرس است. ماساژ نیز با افزایش گردش خون به کاهش اضطراب کمک می‌کند.

گاهی بعد از یک روز کاری، یک ماساژ کوتاه با استفاده از ماساژور‌های دستی یا صندلی ماساژ به رفع خستگی و آرامش بدن و کاهش اضطراب بسیار کمک‌ می‌کند. اگر به دنبال خرید انواع ماساژور صندلی ماساژ هستید وارد سایت «فروشگاه مبل ماساژ» شوید. در این سایت شما می‌توانید بهترین مبل‌ها و دستگاه‌های ماساژ را بررسی و خرید کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا