;
تفریح و سرگرمی

ملا نصرالدین و داستان دیگ: دیگ همسایه ملا نصرالدین بچه به دنیا می آورد!

ملا نصرالدین و داستان دیگ: همه ما از  کودکی با داستان های ملانصرالدین آشنایی داریم.ملا نصرالدین، شخصیتی داستانی و بذله‌گو در فرهنگ‌های عامیانه ایرانی، آذربایجانی، ترکیه ای، افغانستانی، عربی، قفقازی، هندی، پاکستانی و بوسنی است که حتی در یونان هم محبوبیت زیادی دارد و در بلغارستان هم شناخته شده‌است. ملا نصرالدین در ایران بیش از هر جای دیگر به عنوان شخصیتی بذله گو اما نمادین محبوبیت دارد. امروز در این مطلب به داستان ملا نصرالدین و دیگی که فرزند به دنیا آورد، خواهیم پرداخت.

درباره داستان های ملا نصرالدین

دربارهٔ وی داستان‌های لطیفه‌آمیز فراوانی نقل می‌شود. این که وی شخصی واقعی بوده یا افسانه‌ای روشن نیست. برخی منابع او را واقعی دانسته و هم روزگار با تیمور لنگ (درگذشته ۸۰۷ ق) یا حاجی بکتاش (درگذشته ۷۳۸ ق) دانسته‌اند. در نزدیک آق‌شهر از توابع قونیه در ترکیه محلی است که با قفلی بزرگ بسته شده و می‌گویند قبر ملا نصرالدین است.

آزمون شناسایی زن معروف: اگر تیزی، سریع بگو کدوم یک از این زنها معروف هستند!؟

او را در افغانستان، ایران و جمهوری آذربایجان، ملا نصرالدین، در ترکیه نصرتین هوجا (خواجه نصرالدین) و در عربستان جُحا (خواجه) می‌نامند. مردم کارها و حرکات عجیب و مضحکی به او نسبت می‌دهند و به داستان‌های او می‌خندند. قصه‌های ملا از گذشته در شرق رواج داشته و مشخص نیست ریشه آنها از کدام زبان است.در ادامه به داستانی از حکایات ملانصرالدین اشاره خواهیم کرد.

ملا نصرالدین و داستان دیگ

ملا نصرالدین و داستان دیگ

روزی ملا نصرالدین از همسایه خود دیگی قرض گرفت. وقتی کارش تمام شد، یک قابلمه کوچک درون دیگ گذاشت و آن را به همسایه برگرداند. وقتی صاحب دیگ، دیگ را دید، پرسید:

– این چیه؟

و ملا نصرالدین در جواب گفت:

معجزه شد! دیگ شما در منزل ما فرزندی به دنیا آورد. همسایه از حماقت ملا خوشش آمد و با خوشحالی دیگ کوچک را پذیرفت.

روزی دیگر، باز هم ملا نصرالدین از همسایه دیگی قرض گرفت. کارش تمام شد، اما آن را به همسایه پس نداد. صاحب دیگ، مدتی صبر کرد. وقتی دید که ملا دیگ را نیاورده، به درب خانه ملا نصرالدین رفت. در زد. ملا با چهره ای غمگین درب را باز کرد. همسایه دیگ خود را از ملا مطالبه کرد. ملا نصرالدین گفت:

– بقای عمر تو باشد همسایه. دیگ شما مرده!

همسایه تعجب کرد و گفت:

مگر دیگ هم می میرد. برو و دیگ من را بیاور!

اما ملا در جواب گفت:

وقتی دیگ می تواند فرزند به دنیا بیاورد، قطعا هم روزی می میرد!

همسایه شرمنده شد. اما ملا نصرالدین دیگ را به او برگرداند. هدف ملا این بود که به همسایه خود درسی بدهد.

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

لینک های مرتبط

آزمون شناسایی مادر کودک فراموشکار:کدامیک از این دو زن مادر دخترک است، چرا؟

با تست شخصیت شناسی حیوان مورد علاقه خود را بهتر بشناسید!!

آزمون شناسایی فرد غیر عادی:کدامیک از افراد تصویر یک انسان معمولی نیست!؟

آزمون شناسایی دزد گردنبند الماس: دزد گردنبند الماس چه کسی است!؟

آزمون شناسایی آدم در معرض خطر:فکر می‌کنید چه کسی ممکن است با قطار تصادف کند!

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + پنج =

دکمه بازگشت به بالا