;
تفریح و سرگرمیحکایت

حکایت فقیر پرخور و هیزم فروش از سری داستان های حکمت آمیز مثنوی معنوی

حکایت فقیر پرخور و هیزم فروش:  داستان های مثنوی معنوی مولانا سراسر پند است و اندرز. نکات اخلاقی و تربیتی در این داستان ها، فراوان است و هر کس می تواند با توجه به نتایج این داستان ها، شیوه و روش مناسب تری را برای زندگی انتخاب کند. در اکثر این داستان ها انسان را به خود بودن فرا می خواند و او را از دورویی، ریاکاری و … باز می دارد. حکایت کر و عیادت از مریض نیز از جمله حکایت های آموزنده کتاب پربار مثنوی معنوی است. با چشمک همراه باشید.

احتمالاً بپسندید: آزمون چگونه فرار خواهند کرد؟|فقط باهوشا میتونن راه حل برای نجات افراد گرفتار در قفس پیدا کنند!

حکایت فقیر پرخور و هیزم فروش

مرد فقیر و پرخوری را به جرمی زندانی کردند. در زندان هم آرام نگرفت و متنبه نشد و به زور غذای زندانی ها را می گرفت و می خورد و آنقدر اذیت کرد تا بالاخره زندانی ها به قاضی شکایت بردند که « نجات مان بده ! این زندانی پرخور ، عاصی مان کرده است و نمی گذارد یک وعده غذا از گلوی مان پایین برود. »

قاضی موضوع را تحقیق کرد و فهمید فقیر تن به کار کردن نمی دهد و زندان برایش یک بهشت کوچک است که در آن هم غذای فراوان هست و هم نیازی به کار کردن ندارد. پس او را از زندان بیرون انداخت و هرچه فقیر مفت خور اصرار کرد در زندان بماند ، قاضی قبول نکرد و برای آن که مردم هم به او باج ندهند و مفت خور مجبور شود کار کند، دستور داد فقیر مفت خور را در شهر بگردانند و جار بزنند که او فقیر است اما کسی به او نسیه ندهد، وام ندهد، امانت ندهد و خلاصه هیچ کمکی به او نکند.

شاید بپسندید: حکایت آن ناشنوا که به عیادت همسایه خود رفت | از مثنوی معنوی مولانا

حکایت فقیر پرخور و هیزم فروش

احتمالاً بپسندید:اگه قدرت تمرکزت بالا باشه تو یه نگاه، ماری که میون زرافه هاست رو شناسایی کن!

حکایت فقیر پرخور و هیزم فروش: هیزم فروش

به این ترتیب، ماموران قاضی فقیر را روی شتر مردی هیزم شکن نشاندند و به هیزم فروش گفتند او را کوچه به کوچه بگرداند و جار بزند « ای مردم! این مرد را بشناسید . فقیر است. به او وام ندهید. نسیه ندهید. داد و ستد نکنید. او دزد است. پرخور است و کسی و کاری هم ندارد. خوب نگاهش کنید. »

هیزم فروش هم راه افتاد و از صبح زود تا نیمه شب ، فریاد زد و درباره مفت خور بی آبرو به مردم اعلام خطر کرد. شب که رسید هیزم فروش به فقیر گفت « همه امروز را به تو اختصاص دادم . مزد من و کرایه شتر را بده که بروم ! » فقیر مفت خور با خنده گفت « تو نفهمیدی از صبح تا الان چی جار می‌زدی ؟ الان همه شهر می دانند که من پول به کسی نمی دهم و تو که از صبح فریاد می زدی و به همه خبر می دادی به آنچه می گفتی فکر نمی کردی ؟! »

مولانا در این حکایت به مخاطبانش گوشزد می کند که چه بسا عالمانی که وعظ می کنند اما خود را مانند هیزم فروش ، به آنچه گفته اند نمی اندیشند و عمل نمی کنند.

احتمالاً بپسندید:اگه میخای بفهمی چه اندازه سخاوتمند و لاکچری هستی، بگو تو نگاه اول تو تصویر چی دیدی!؟

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

شاید بپسندید: تو آزمون شناسایی فرد دروغگو اداره، کدومیکی داره دروغ میگه، خانم رئیس یا کارمند!؟

 

 

 

اهمیت بازی های فکری

به گفته Psychology Today، ورزش منظم مغز می تواند حافظه، تمرکز و توانایی های تفکر جانبی را بهبود بخشد. باور نکردنی است که چگونه یک سرگرمی دلپذیر مانند حل پازل یا جدول کلمات متقاطع ممکن است چنین مزایای عظیمی بر سلامت کلی شما داشته باشد.

احتمالاً بپسندید: کسی که با شما ازدواج می کنه، خوشبخت میشه!؟| یه دسته گل را انتخاب کن تا جوابش رو بفهمی!

معماها برای مغز مفید هستند؟

به باور محققان معماها و سوالات هوش، منطق و استدلال شما را تقویت می کنند پازل ها برای تمرین مغز ساخته می شوند. جدول کلمات متقاطع، معماها، جستجوی کلمات و مسائل منطقی همگی می توانند بخش های مختلف مغز شما را فعال کنند و به شما کمک کنند تا مهارت های تفکر انتقادی و تحلیلی خود را تقویت کنید.

دیگر داستانها:

داستان لباس جدید پادشاه شاهکاری ادبی از ادبیات کشور دانمارک!

حکایت دشمنی گرگ و سگ و گربه و موش از سری داستان های کشور لتونی!

بار کج هیچ گاه به مقصد نمی رسد: داستان الاغ سخت کوش  و بز حسود

چشات قویه، پس ببین کدوم سیب گازخورده با بقیه فرق داره!؟

درونگرا و خجالتی هستی یا کاملاً اجتماعی و برونگرا!؟| یه تخم مرغ رنگی رو انتخاب کن تا بهت بگم!

آزمون شناسایی گرگ میان گوسفندان: گرگ ناقلایی رو که خودشو بین گوسفندا پنهون کرده پیدا کنید!

شاید بپسندید: اگر نابغه و تیزبین باشی خیلی راحت 5 تا کتاب تصویر را پیدا می کنی!؟ خیلی ها موفق نمیشن!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا