;
بیماری هاسلامت

باورهای غلط در مورد دیابت: این ۱۰ افسانه غلط در مورد دیابت را بشناسید

باورهای غلط در مورد دیابت: دیابت یک بیماری مزمن است که با وجود سطح قند خون بالا (هیپرگلیسمی) و مقدار یا عملکرد ناکافی انسولین مشخص می شود. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و به گلوکز اجازه می‌دهد وارد سلول‌ها شود و در نتیجه از آن به عنوان منبع انرژی استفاده می شود.

هنگامی که این مکانیسم مختل می شود، گلوکز در جریان خون تجمع می یابد و باعث افزایش سطح قند خون می شود. در مورد دیابت، باورها و اطلاعات غلط بسیاری وجود دارد. بنابراین، دیابتی ها ممکن است گیج و گمراه شوند. در بخش سلامت چشمک به رایج ترین باورهای غلط  در مورد دیابت پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: قاتل قند خون: ۶ دمنوش گیاهی که در درمان قند خون معجزه می کند

علائم دیابت

علائم اولیه این بیماری به نوع دیابت بستگی دارد. در مورد دیابت نوع ۱ تشنگی، افزایش ادرار، احساس خستگی، کاهش وزن، خشکی پوست و افزایش دفعات عفونت دیده می شود.

در دیابت نوع ۲، علائم معمولا اجازه تشخیص سریع را نمی دهد. قند خون بالا است، اما هیچ علامت بالینی دیابت نوع   ۱وجود ندارد.

معیارهای تشخیص دیابت

۱.علائم دیابت مرتبط با مقدار تصادفی گلوکز خون، یعنی قند خون بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر بدون توجه به زمان روز.

۲.قند خون ناشتا بالاتر از ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر.

۳.گلوکز خون بالاتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر در طول OGTT آزمایش با تجویز ۷۵ گرم گلوکز انجام می شود.

۱۰ باور غلط در مورد دیابت

باورهای غلط در مورد دیابت، اطلاعات غلط زیادی در مورد دیابت و رژیم غذایی که دیابتی ها باید رعایت کنند، به خصوص در اینترنت وجود دارد. در اینجا چند افسانه وجود دارد که باید به آن ها توجه نکنید.

افسانه ۱: علت اصلی دیابت مصرف بیش از حد قند است

باورهای غلط در مورد دیابت، دلایل دیابت هنوز مشخص نیست. شواهدی وجود ندارد که مصرف بیش از حد قند به خودی خود باعث دیابت شود. این یک بیماری است که در نتیجه اختلال در توانایی بدن برای تبدیل غذا به انرژی رخ می دهد. انسولین تولید شده توسط پانکراس به سلول های بدن کمک می کند تا از گلوکز برای انرژی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: تعادل قند خون با ۵ مواد غذایی ساده و معجره گر + پایان احساس گرسنگی

باورهای غلط در مورد دیابت

باور غلط ۲: رژیم غذایی افراد دیابتی سخت گیری زیادی دارد

بیماران دیابتی گاهی اوقات نیاز به برنامه ریزی برای وعده های غذایی خود دارند، اما واقعا سخت گیری زیادی وجود ندارد. نکته اصلی این است که غذاهای مناسب برای فعالیت های روزانه و داروها را انتخاب کنید تا قند خون را تا حد ممکن نزدیک به نرمال نگه دارید. تفاوت با رژیم غذایی معمولی ممکن است زیاد نباشد. نکته مهم این است که با یک متخصص مشورت کنید.

باور غلط ۳: کربوهیدرات ها باید به طور کامل از رژیم غذایی حذف شوند

باورهای غلط در مورد دیابت، کربوهیدرات ها معمولا به طور کامل از رژیم غذایی بیماران دیابتی حذف نمی شوند. مصرف آنها با توجه به داروهای مصرفی و وضعیت شخصی فرد تحت کنترل است. کربوهیدرات ها حتی در مورد دیابت نیز غذاهای مفیدی هستند زیرا سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند.

باور غلط ۴: پروتئین بهتر از کربوهیدرات است

از آنجایی که کربوهیدرات ها می توانند به سرعت سطح قند خون را بسته به شاخص گلیسمی غذایی که از آن می آیند تغییر دهند، ممکن است منطقی به نظر برسد که کمتر غذا بخورید و به جای کربوهیدرات ها پروتئین مصرف کنید. با این حال، مصرف بیش از حد غذاهای پروتئینی مانند گوشت می تواند منجر به مصرف بیش از حد چربی اشباع شود.

این ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. پروتئین موجود در رژیم غذایی افراد دیابتی باید ۱۵ تا ۲۰ درصد از کل کالری مصرفی هر روز را تشکیل دهد.

افسانه ۵: داروها می توانند تمام اشتباهات تغذیه ای را اصلاح کنند

باورهای غلط در مورد دیابت، مقدار دارویی که باید برای سرکوب هر وسواس غذایی مصرف شود، هرگز مطابق میل فرد تنظیم نمی شود. در مورد مصرف داروهای دیابت، لازم است دستورات پزشک را رعایت کرده و تا حد امکان دستورالعمل های غذایی را رعایت کنید.

افسانه ۶: از مصرف برخی غذاها باید به طور کامل اجتناب کرد

باورهای غلط در مورد دیابت، تغییر رژیم غذایی به دلیل ابتلا به دیابت لزوماً به معنای کنار گذاشتن برخی غذاها نیست. برای تطبیق آنها با رژیم غذایی جدید، تغییر روش تهیه غذاهای مورد علاقه خود ممکن است مفید باشد.

غذاهایی که با آنها ترکیب می شوند را تغییر دهید، وعده های غذایی آنها را کاهش دهید، هر از گاهی آنها را به عنوان پاداشی برای پیروی صحیح برنامه غذایی خود مصرف کنید. یک متخصص تغذیه به شما می گوید که چگونه و چه زمانی غذاهایی را که می خواهید در رژیم غذایی خود بگنجانید.

بیشتر بخوانید: ۱۲ غذای سالم و خوشمزه برای دیابتی ها

افسانه ۷ : تهیه غذاهای مخصوص ضروری است

باورهای غلط در مورد دیابت، وعده های غذایی مناسب برای افراد دیابتی اغلب همان وعده های غذایی است که خانواده آنها مصرف می کنند، بدون تغییر یا تغییر اندک. آنچه برای بیماران دیابتی مهم است این است که با در نظر گرفتن انواع کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین های مصرفی، بر آنچه می خورند نظارت دقیق تری داشته باشند.

باورهای غلط در مورد دیابت

افسانه ۸: شیرین کننده های مصنوعی خطرناک تر از شکر هستند

شیرین کننده های مصنوعی نسبت به شکر شیرین تر و کالری کمتری دارند. به همین دلیل معمولا در مقادیر کمتر مصرف می شوند. برخی از شیرین کننده های مصنوعی (ساخارین، آسپارتام، سوکرالوز، آسه سولفام پتاسیم) مجاز هستند.

از جمله آنها آسپارتام است که در مرکز بحث واقعی در مورد اثرات نامطلوب بالقوه آن بر سلامتی قرار دارد. انتخاب های طبیعی تری مانند استویا را می توان برای بیماران دیابتی انجام داد.

افسانه ۹: غذاهای رژیمی بهترین انتخاب برای دیابتی ها هستند

باورهای غلط در مورد دیابت، فقط به این دلیل که یک غذا برچسب “رژیم غذایی” دارد به این معنی نیست که بهترین انتخاب برای افراد مبتلا به دیابت است. اگرچه غذاهایی که با برچسب رژیم غذایی به بازار عرضه می شوند خواصی مشابه سایر غذاها دارند، اما به دلیل مواد افزودنی که دارند می توانند بر سلامتی تأثیر منفی بگذارند.

افسانه ۱۰: دیابتی ها باید شیرینی ها را به طور کامل کنار بگذارند

باورهای غلط در مورد دیابت، ممکن است دیابتی ها لزوما مجبور نباشند شیرینی ها را کنار بگذارند. گزینه‌هایی مانند مصرف شیرینی‌ها در وعده‌های کوچکتر یا دفعات کمتر، یا انتخاب دسرهای تهیه شده با شیرین‌کننده‌هایی که قند خون را تغییر نمی‌دهند، وجود دارد.

به عنوان مثال، می توان با افزایش مقدار میوه یا جایگزینی آرد تصفیه شده به جای آرد سبوس دار، میزان شکر مصرفی در تهیه دسرها را کاهش داد و آنها را با مواد مغذی مفید غنی کرد.

بیشتر بخوانید: دیابت در زنان: ۱۲ علائم هشدار دهنده ای که زنان آن را نادیده می گیرند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا