;
زندگیکودک و مادر

چگونه مرگ را برای یک کودک به زبان ساده و صادقانه توضیح دهیم؟

چگونگی توضیح مرگ برای کودکان: از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا یکی از عزیزان یکی از مخرب ترین اتفاقاتی است که یک فرد در طول زندگی خود تجربه می کند. کنار آمدن با فقدان یک عزیز بسیار دردناک و دشوار است، حتی برای بزرگسالان. اما در این میان کودکان ممکن است بیشتر با این تجربه غم انگیز درگیر شوند. به خصوص اگر اولین بار باشد که کلمه “مرگ” را می شنوند. چگونگی توضیح مرگ برای کودکان به آنها کمک می کند تا درک درستی از این مفهوم داشته باشند و به آنها کمک کند تا در سوگواری و کنار آمدن با مرگ عزیزان خود، راحت تر برخورد کنند.

بزرگ ترها گاهي نمي ‌دانند چگونه بايد به سوال ‌های فرزندشان درباره مفهوم مرگ، حوادث، تصادفات و … پاسخ دهند. یادمان باشد كودك احساسات و عواطف اطرافيان را درك مي‌كند. حتي ممكن است حرف‌ های اطرافيان را بشنود، درنتيجه مستقيم يا غيرمستقيم سوال ‌هایی می ‌پرسد و اگر جريان را برايش توضيح ندهيم، فكر مي ‌كند حتما اتفاقي افتاده يا او در آن اتفاق مقصر است و در نتيجه احساس نگراني و آشفتگي خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ضررهای تک فرزندی: تک فرزندی با دنیای کودک چه می کند؟

چگونه مرگ را برای کودک توضیح دهیم

به عنوان یکی از والدین، ممکن است از خود بپرسید که آیا فرزندتان به اندازه کافی بزرگ است که بفهمد مرگ چیست و آیا گفتگو در مورد آن بیشتر گیج کننده است تا مفید. بر اساس تحقیقات، کودکان می توانند برخی از مفاهیم مرگ را در سن سه سالگی درک کنند و در سنین پنج تا هفت سالگی می توانند درک کاملی از آن داشته باشند. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که کودکان زمانی که در اوایل زندگی از آن آگاه شوند، بهتر می توانند، مفهوم مرگ را درک کنند و همچنین با آن کنار بیایند. در این مطلب از سری مطالب بخش خانواده چشمک ما به بررسی چگونگی توضیح مرگ برای کودکان پرداخته ایم. با وب سایت خودتان همراه باشید.

احتمالاً بپسندید: ورزش مخصوص ژاپنی ها برای پیر نشدن و جلوگیری از میگیرن و آلزایمر!

چگونگی توضیح مرگ برای کودکان: علنی و صادقانه صحبت کنید

درک یک موضوع پیچیده برای کودکان ممکن است دشوار باشد، به همین دلیل است که در مورد مفهوم مرگ به طور آشکار و صادقانه با کودک خود صحبت کنید. استفاده از زبان ظریف تر یا پر رنگ تر برای کودکانی که ممکن است قبلاً با تجربه ای از مرگ مواجه نشده اند گیج کننده باشد. اطمینان داشته باشید که فرزندتان می تواند بفهمد مرگ چیست و همچنین به خودتان به عنوان معلم او اعتماد کنید که با هم این موضوع را مطرح می کنید.

چگونگی توضیح مرگ برای کودکان

این احتمال وجود دارد که فرزندتان سوالات زیادی از شما داشته باشد، و مهم است که به خودتان فشار نیاورید و فقط به بهترین شکل ممکن به آنها پاسخ دهید. برخی از عباراتی که باعث سردرگمی کودک شما می شود عبارتند از:

مدتی است که او رفته است.

او خواب است یا نیاز به استراحت دارد.

از دنیا رفتند/درگذشتند.

او را از ما گرفتند.

بیشتر بخوانید: ۹ روش خانگی برای درمان دل درد در کودکان + راه های جلوگیری از درد

یک توضیح ساده بدهید و از مثال ها استفاده کنید.

اگر کودکی، قبلاً مرگ یکی از عزیزانش را تجربه نکرده یا حتی این کلمه را نشنیده است، برای او آسان‌تر است که در مورد موضوع به زبان ساده‌تر یاد بگیرد. این می تواند به این معنا باشد که بگوییم “مرگ به این معنی است که چیزی دیگر زنده نیست” یا هر گونه تغییر دیگری که با آن راحت هستید. پس از بحث در مورد تعریف، ممکن است بخواهید مثال هایی از طبیعت یا دنیای واقعی بیاورید تا مطمئن شوید مفهوم واضح است. چند مثال برای استفاده عبارتند از:

وقتی برگ از درخت می افتد و قهوه ای می شود، مرده است و دیگر زنده نیست.

اگر کسی درختی را قطع کند و دیگر نتواند رشد کند، مرده است.

گل ها پژمرده می شوند و کاملاً قهوه ای می شوند،این امر به این دلیل است که آنها مرده اند.

احتمالاً بپسندید: ۱۰ گیاه شگفت انگیز که کم خونی رو درمان میکنه!

مفهوم مرگ را به بخش های قابل مدیریت تقسیم کنید

مرگ موضوع پیچیده‌ای است که بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود که درک کل آن برای کودک ممکن است گیج‌کننده باشد. تفکیک این مفهوم به بخش‌های قابل درک‌تر ممکن است به کودکان کمک کند تا معنای مرگ را بهتر درک کنند و همچنین به پاسخ برخی از سؤالاتی که ممکن است در طول مکالمه داشته باشند راحت تر دست یابند.

بیشتر بخوانید: افزایش قد در کودکان: با این ۱۱ مواد غذایی قد کودک تان را افزایش دهید!

چگونگی توضیح مرگ برای کودکان: ماندگاری را توضیح دهید

یکی از جنبه های مرگ که می تواند برای درک کودک شما مفید باشد، ذکر این نکته است که مرگ دائمی است. به آنها توضیح دهید که چگونه مرگ برگشت ناپذیر است، و هر چقدر هم که آرزو کند، نمی تواند کسی را پس از مرگ او برگرداند. طبق مطالعات، این موضوع، معمولاً آسان‌ترین موضوع درباره مرگ برای کودکان است. چند راه برای توضیح این موضوع عبارتند از:

وقتی کسی می میرد، مثل زمانی نیست که کسی صدمه ببیند. آنها نمی توانند خوب شوند و برگردند.

حتی اگر واقعاً آرزو دارید که این اتفاق بیفتد، عزیزان پس از مرگشان به ما باز نخواهند گشت.

وقتی کسی می میرد، نمی توان آن را پس گرفت، یا تغییر داد.

کودک و سوال درباره مرگ

در مورد اجتناب ناپذیری صحبت کنید

از دست دادن یکی از عزیزان ویرانگر است و برای مردم غیرعادی نیست که احساس کنند دنیا به دنبال آنهاست. یا به خاطر کاری که انجام داده اند مجازات می شوند. بچه ها نیز می توانند این احساس را داشته باشند. این که به فرزندتان بفهمانید که مرگ بخشی از زندگی است، یکی از راه‌های کمک به او برای درک دلیل مرگ افراد است.

این همچنین ممکن است به آنها کمک کند تا متوجه شوند که آنها به هیچ وجه باعث مرگ عزیزشان نشده اند. ممکن است استفاده از دایره زندگی به عنوان مثال در طول سخنرانی برای شما مفید باشد. چند راه برای توضیح این موضوع عبارتند از:

در دایره زندگی، مردم به دنیا می آیند، زندگی می کنند و عشق می ورزند، و سپس می میرند، و افراد دیگری در این مسیر متولد می شوند، و فرصت زندگی و مرگ را پیدا می کنند.

مردم نمی توانند برای همیشه زندگی کنند. بدن آنها برای این کار در نظر گرفته نشده است و وقتی بدن آنها خسته است، می میرند.

هرکسی که زندگی می‌کند، در نهایت در مقطعی می‌میرد، حتی هر دوی ما.

بیشتر بخوانید: ۱۱ نشانه دیابت نوع یک در کودکان که نباید آنها را نادیده بگیرید

بحث در مورد زیست شناسی

راه دیگر برای توضیح مرگ برای کودکان، این است که آن را در زیست شناسی پایه گذاری کنیم و توضیح دهیم که چگونه فقط موجودات زنده می توانند بمیرند. شما نیازی به وارد شدن به جزئیات هیچ فرآیند بیولوژیکی ندارید، اما کمک به کودکان برای درک اینکه بدن از کار می‌افتد، یکی از راه‌هایی است که به آنها اجازه می‌دهیم مفهوم مرگ را در دنیای واقعی درک کنند. چند راه برای توضیح این موضوع عبارتند از:

وقتی افراد واقعاً بیمار می شوند یا صدمه می بینند، بدن آنها می تواند کار خود را متوقف کند.

گاهی اوقات، زمانی که فردی بسیار بیمار است، بدنش آنقدر ضعیف می‌شود که نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد.

مردم برای زندگی به قلبشان نیاز دارند که کار کنند و وقتی مردم می میرند قلبشان از تپش باز می ایستد.

چگونگی توضیح مرگ برای کودکان: علت را فاش کن

چرا مردند؟ این احتمال وجود دارد که فرزند شما ممکن است از شما در مورد علت مرگ سوال کند و توضیح آن برای آنها می تواند مفید باشد. ارائه دلیل به آنها برای اینکه چرا یک نفر مرده می تواند به آنها کمک کند تا تصویر کامل تری از مرگ به طور کلی داشته باشند و آنها را قادر می سازد تا درک بهتری از آنچه در موقعیت خاصی که شما در مورد آن صحبت می کنید اتفاق افتاده است. دانستن اینکه چگونه/چرا چیزی اتفاق افتاده است، حتی به زبان ساده، می‌تواند به بچه‌ها در درک فرآیند کمک کند. برخی از راه های بحث در این مورد عبارتند از:

قلب آنها خسته شد، زیرا با سلامتی خود دست و پنجه نرم کردند و در نهایت از کار افتاد.

آنها مبتلا به بیماری/شرایطی تشخیص داده شدند که حفظ سلامت را برای آنها دشوار می کرد.

آنها برای مدت طولانی بیمار بودند و بدنشان از تلاش برای مبارزه با آن ضعیف شد.

چگونگی توضیح مرگ برای کودکان

درباره زندگی پس از مرگ بحث کنید

مردم پس از مرگ به کجا می روند؟ این سؤالی است که احتمالاً فرزندتان پس از اینکه به او توضیح دادید مرگ چیست، از شما بپرسد. این یک سوال پیچیده است که بهتر است بر اساس ایده ها و ارزش هایی که شما و خانواده تان در خانواده خود آموزش می دهید صادقانه به آن پاسخ دهید. برخی از راه های بحث در این مورد عبارتند از:

وقتی افرادی که دوستشان داریم می میرند، مراقب ما هستند و ما را از مکان دیگری، محافظت می کنند.

وقتی کسی می میرد، روحش دوباره به زمین می پیوندد و می تواند استراحت کند.

بعضی ها فکر می کنند وقتی می میریم به بهشت ​​می رویم و بعضی دیگر فکر می کنند دوباره متولد شده ایم. چه امیدی دارید/فکر می کنید؟

بیشتر بخوانید: سوال هوش: اگر می توانید با شش حرکت دخترک را به پشت بام برسانید!

راه هایی برای کمک به کودکان برای مقابله

همانطور که ممکن است شما عمیقاً تحت تأثیر این فقدان باشید، احتمالاً فرزند شما نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. به عنوان والدین، راه‌هایی وجود دارد که به فرزندتان کمک می‌کند تا با روند سوگواری کنار بیاید و احساسات خود را در مورد مرگ یکی از عزیزانش درک کند.

چگونگی توضیح مرگ برای کودکان: پشتیبانی ارائه دهید

بعد از اینکه فرزندتان از مرگ یاد می‌گیرد یا از دست دادن یکی از عزیزانش را تجربه می‌کند، ممکن است از جمله چیزهای دیگر بترسد، گیج یا غمگین شود. مهم است که در این دوران سخت و در هنگام تطبیق با تجربیات جدید، تا حد امکان از آنها حمایت کنید. برخی از راه های ارائه پشتیبانی عبارتند از:

به آنها اجازه دهید در صورت نیاز، چند روز مدرسه نرفته و در خانه بمانند.

اغلب آنها را در آغوش بگیرید و به آنها توجه بیشتری کنید.

با آنها صحبت کنید و ببینید چه احساسی دارند.

به آنها در مورد آنچه بعدا می آید بگویید

اگر این اولین بار است که فرزند شما از دست دادن یکی از عزیزان خود را تجربه می کند، احتمالاً از مراسم و رویدادهای بعدی اطلاعی نخواهد داشت. با فرزند خود شفاف باشید و او را در جریان آنچه در مورد مرگ در پیش است، قرار دهید. این به آنها فرصت می دهد تا اطلاعات را هضم کنند و به آماده شدن خود برای تجربه مراسم کمک کند. برخی از مواردی که ممکن است بخواهید با فرزندتان صحبت کنید عبارتند از:

اینکه آیا می خواهند در مراسم شرکت کنند/اهمیت آنها

اینکه ممکن است افراد زیادی در رویدادها گریه کنند یا به خانواده شما تسلیت بگویند.

دقیقاً چه اتفاقی قرار است بیفتد، مانند تشییع جنازه، بیداری و غیره.

بیشتر بخوانید: ۳۰ شیک ترین و جدید ترین مدل موی دخترانه

چگونگی توضیح مرگ برای کودکان

چگونگی توضیح مرگ برای کودکان: به نیازهای آنها گوش دهید

ممکن است فرزند شما مایل نباشد در مراسم تشییع جنازه شرکت کند یا از قبر عزیزی که درگذشته است دیدن کند و این اشکالی ندارد. گوش دادن به نیازهای فرزندتان و درک نیاز او به فضا برای کمک به آنها در هنگام غم و اندوه و تلاش برای کنار آمدن با احساسات خود و حمایت از او مهم است. از فرزندتان بپرسید:

این که آیا آنها می خواهند از قبر دیدن کنند؟

اگر بخواهند می توانند در کنار گذاشتن وسایل مربوط به فرد فوت شده شما را کمک کنند.

این که آیا آنها احساس راحتی می کنند که در مورد فردی که فوت کرده است، صحبت کنند.

به آنها اطمینان دهید که قرار نیست بمیرند

وقتی بچه ها برای اولین بار در معرض مرگ قرار می گیرند، یک تجربه زندگی خاص را تجربه کنند. بچه ها ممکن است شروع به علاقه مند شدن به مرگ کنند و بخواهند در مورد آن و چرخه زندگی بیشتر بیاموزند، یا ممکن است ترس داشته باشند که خودشان بمیرند یا اینکه والدین و سایر عزیزانشان نیز از دنیا بروند. می توانید به موضوعات مربوط به مرگ برگردید و به آنها توضیح دهید که سلامت هر دوی شما خوب است و هیچ کدام از شما در مراحل پایانی چرخه زندگی نیستید.

چگونگی توضیح مرگ برای کودکان

ممکن است فرزندتان حرف شما را باور نکند، زیرا موضوع مرگ می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد، اما راه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید او را از سلامتی خود مطمئن کنید، مانند:

برنامه ریزی یک معاینه سلامت با پزشک برای خود و خانواده تان.

با فرزندتان در مورد انتخاب تغذیه سالم و سبک زندگی صحبت کنید و آنها را در زندگی روزمره خود بگنجانید.

قول می دهید هر زمان که احساس بیماری کردید به پزشک مراجعه کنید و به معاینات بهداشتی ادامه دهید.

چگونگی توضیح مرگ برای کودکان: کاوش در درمان

تجربه مرگ می‌تواند احساسات زیادی را به همراه داشته باشد که پذیرش، درک و کنار آمدن با بسیاری از آنها برای هر فردی دشوار است. کمک گرفتن از یک متخصص بهداشت روانی یکی از راه‌های کمک به فرزندتان در فرآیند سوگواری است و ممکن است به شما این امکان را بدهد که از خودتان حمایت کنید. برخی از گزینه های درمان عبارتند از:

به فرزندتان اجازه دهید در جلسات فردی شرکت کند.

حضور در خانواده درمانی به صورت واحد.

پیدا کردن یک مشاور غم و اندوه برای کودکان.

مراقب سلامتی آنها و خود باشید

افرادی که مرگ یکی از عزیزان خود را تجربه کرده اند در معرض خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب هستند، به همین دلیل مهم است که مراقب سلامت فرزند خود و همچنین سلامت خود باشید. هنگام سوگواری، برای افراد آسان است که فراموش کنند غذا بخورند یا استرس را تجربه کنند، زیرا سعی می کنند با احساسات خود کنار بیایند و برای عزیزی که درگذشته سوگواری کنند. نظارت بر سلامت خانواده می تواند در درازمدت مهم باشد و این بدان معناست که شما باید از خودتان نیز مراقبت کنید. برخی از راه های مراقبت از سلامت خانواده عبارتند از:

اشتهای خود را حفظ کنید و سعی کنید در صورت امکان غذای سالم بخورید.

مطمئن باشید که همه به بهداشت اولیه خود توجه دارند.

با خانواده خود در مورد احساس آنها در بیرون و درون صحبت کنید.

منابعی برای والدین در توضیح مرگ به کودکان

والدین نگران نباشید، مطمئناً لازم نیست برای توضیح مفهوم و همه حساسیت های آن به کودک خود به یک گفتگو در مورد مرگ تکیه کنید. منابع متعددی در دنیا وجود دارد، چه فیزیکی و چه آنلاین، که برای کمک به آموزش کودکان در مورد مرگ و مقابله با احساساتی که به خاطر آن تجربه می کنند، طراحی شده اند.

بیشتر بخوانید: دو حکایت خنده دار| حکایت پسرک و مغازه دار

کتاب های کودکان درباره مرگ و مقابله

کتاب‌های بسیاری برای کودکان وجود دارد که به طور خاص برای کمک به آموزش مفهوم مرگ به کودکان و همچنین چگونگی درک احساسات و یافتن راه‌هایی برای زنده نگه داشتن یاد عزیزانشان طراحی شده‌اند. برخی از این کتاب ها عبارتند از:

درخت تس اثر جس ام. برالیر

ریسمان نامرئی اثر پاتریس کارست

هدایای فراق نوشته سوزان وارلی

چستر راکون و بلوط پر از خاطرات اثر آدری پن

همچنین در گفتگوی خود در مورد مرگ با فرزندتان بهتر است که به رسانه های آنلاین روی بیاورید. برخی از ویدیوهای مفید برای تماشا و گفتگو با فرزندتان عبارتند از:

غم چیست؟

با مرگ یکی از عزیزان چه اتفاقی می افتد؟

چرا مردم در پیری می میرند؟

یادداشتی برای والدین

اگر با فرزندتان درباره مرگ صحبت می کنید ، بدانید که این زمان مهمی است که با خودتان مهربان باشید. توجه به نیازهای سلامت روحی و جسمی خود، اجازه دادن به خود برای استراحت از مکالمه، و دادن زمان برای غمگین بودن، همه راه هایی برای کمک به مراقبت از خود و فرزندتان در حین انجام این گفتگوی دشوار است.

لازم نیست هنگام بحث در مورد مرگ یکی از عزیزانتان برای فرزندتان قوی باشید و می توانید به راحتی احساسات خود را بروز دهید. در این زمان  ابراز احساسات، هر چه که باشد، می تواند الگویی برای فرزندتان باشد. اگر هنوز برای گفتگو آماده نیستید، به خود فرصت دهید تا با آن کنار بیایید. اشکالی ندارد که به نیازهای خود احترام بگذارید.

سخن پایانی

صحبت کردن با کودک درباره مرگ می تواند از نظر عاطفی خسته کننده باشد و والدین را نگران کند که آیا حرف درستی می زنند یا خیر؟ درگیر این نشوید که آیا دقیقاً عبارت درست را در زمان مناسب می گویید تا به درک آنها کمک کنید. هیچ راه کاملی برای توضیح مرگ برای یک کودک وجود ندارد، و تا زمانی که با آنها صادقانه صحبت کنید و از زبان ساده استفاده کنید، کار بزرگی انجام می دهید.

تحقیقات نشان می دهد که بیشتر والدین تا زمانی که کودک، مرگ را به نحوی تجربه نکرده باشد، با فرزندان خود در مورد مرگ صحبت نمی کنند، اما زمانی که والدین از قبل در مورد مرگ به آنها آموزش می دهند، کودکان درک و پذیرش بهتری از موضوع نشان می دهند. سعی کنید هر زمان که آماده شدید با فرزندتان در مورد مرگ صحبت کنید و مطمئن باشید که در طول مسیر به نیازهای عاطفی خود رسیدگی می کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا