;
زندگیکودک و مادر

علائم افسردگی در کودکان: والدین این ۱۵ علائم را جدی بگیرید!

علائم افسردگی در کودکان: کودکان نیز مانند بزرگسالان از افسردگی رنج می برند، اگرچه علائم آنها ممکن است یکسان نباشد. علاوه بر این، کودکان به خوبی به درمان پاسخ می دهند. افسردگی به عنوان یک بیماری تعریف می شود. زمانی که کودک دچار افسردگی می شود، این بیماری در توانایی عملکرد کودک یا نوجوان اختلال ایجاد می کند. حدود ۵ درصد از کودکان و نوجوانان در جمعیت عمومی در هر مقطع زمانی از افسردگی رنج می برند. کودکان تحت استرس، از دست دادن توجه، یادگیری، رفتار یا اختلالات اضطرابی در معرض خطر بیشتری برای افسردگی هستند. افسردگی معمولا در خانواده های پرتنش نیز دیده می شود. رفتار کودکان و نوجوانان افسرده با رفتار بزرگسالان افسرده متفاوت است. روانپزشکان کودک و نوجوان به والدین توصیه می کنند که نسبت به علائم افسردگی در نوجوانان خود آگاه باشند. در این مطلب به بررسی علائم افسردگی در کودکان پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۱ نشانه دیابت نوع یک در کودکان که نباید آنها را نادیده بگیرید

مهم ترین علائم افسردگی در کودکان

اگر یک یا چند مورد از این علائم زیر را در کودک تان می بینید، باید به دنبال کمک و درمان کودک تان باشید. بدون شک او دچار افسردگی شده است.

۱.غم و اندوه مکرر و گریه های بی دلیل

۲.احساس ناامیدی

۳.کاهش علاقه به فعالیت ها، یا ناتوانی در لذت بردن از فعالیت های مورد علاقه قبلی

۴.کسالت مداوم یا کم انرژی بودن

۵.انزوای اجتماعی و ارتباطات ضعیف

۶.عزت نفس پایین و احساس گناه

۷.حساسیت شدید نسبت به بی توجهی یا شکست

۸.افزایش تحریک پذیری، عصبانیت یا خصومت

۹.مشکل در برقراری روابط با همسالان و حتی پدر و مادر

۱۰.شکایت های مکرر از بیماری های جسمی مانند سردرد و معده درد

۱۱.غیبت مکرر از مدرسه یا عملکرد ضعیف در مدرسه

علائم افسردگی در کودکان

۱۲.تمرکز ضعیف

۱۳.تغییر عمده در الگوهای غذا خوردن یا خواب

۱۴.صحبت یا تلاش برای فرار از خانه

۱۵.افکار یا بیان خودکشی یا رفتارهای خود ویرانگر

کودکی که اغلب با دوستانش بازی می کرد، ممکن است بیشتر وقت خود را تنها و بدون علاقه بگذراند. چیزهایی که زمانی سرگرم کننده بودند، اکنون شادی کمی برای کودک افسرده به ارمغان می آورند. کودکان و نوجوانان افسرده ممکن است بگویند که می خواهند بمیرند یا ممکن است در مورد خودکشی صحبت کنند. کودکان و نوجوانان افسرده در معرض خطر بیشتری برای خودکشی هستند. نوجوانان افسرده ممکن است از الکل یا سایر مواد مخدر به عنوان راهی برای احساس بهتر سوء استفاده کنند.

کودکان و نوجوانانی که در خانه یا مدرسه مشکل ایجاد می کنند نیز ممکن است از افسردگی رنج ببرند. از آنجایی که ممکن است کودک همیشه غمگین به نظر نرسد، والدین و معلمان ممکن است متوجه نباشند که رفتار مشکل‌ساز او  نشانه افسردگی است. وقتی مستقیما از این کودکان سؤال می شود، گاهی اوقات می توانند اظهار کنند که ناراحت یا غمگین هستند.

بیشتر بخوانید: افزایش قد در کودکان: با این ۱۱ مواد غذایی قد کودک تان را افزایش دهید!

پیامدهای افسردگی کودکان

علائم افسردگی در کودکان، هنگامی که یک فرد جوان یک دوره افسردگی را تجربه می کند، در معرض خطر ابتلا به یک دوره افسردگی دیگر در طی ۵ سال آینده قرار دارد. به نقل از موسسه ملی سلامت روان، افسردگی در دوران کودکی نیز ممکن است بیماری افسردگی شدیدتر را در بزرگسالی ایجاد کند. به علاوه افسردگی در کودکان و نوجوانان با افزایش خطر رفتارهای خودکشی همراه است

علائم افسردگی در کودکان

والدین چه کاری می توانند انجام دهند؟

اگر والدین یا سایر بزرگسالان در زندگی یک فرد نوجوان مشکوک به مشکل افسردگی باشند، باید اقدامات زیر را انجام دهند.

۱.علائم هشدار دهنده افسردگی را بشناسید و توجه داشته باشید که این مشکل چه مدت ادامه داشته است، چند بار رخ می دهند و چقدر شدید به نظر می رسند.

۲.برای ارزیابی و تشخیص به یک متخصص بهداشت روان یا پزشک کودک مراجعه کنید.

۳.اطلاعات دقیق را از کتاب ها، متخصصان سلامت روان کودک و سایر منابع دریافت کنید.

۴.سوالاتی در مورد درمان ها و خدمات بپرسید.

۵.با خانواده های دیگر صحبت کنید یا یک سازمان شبکه خانواده پیدا کنید.

۶.برای افرادی که درباره مراقبت‌های روانی که فرزندانشان دریافت می‌کنند سؤالاتی دارند یا از آن راضی نیستند، مهم است که نگرانی‌های خود را با پزشک متخصص در میان بگذارند.

زمان مراجعه به پزشک

علائم افسردگی در کودکان، افسردگی قابل درمان است. تشخیص و درمان به موقع برای کودکان افسرده ضروری است. افسردگی یک بیماری واقعی است که نیاز به کمک حرفه ای دارد. درمان جامع اغلب شامل درمان فردی و خانوادگی است. به عنوان مثال، درمان شناختی رفتاری (CBT) و روان درمانی بین فردی (IPT) اشکالی از درمان فردی هستند که در درمان افسردگی موثر هستند. درمان همچنین ممکن است شامل استفاده از داروهای ضد افسردگی باشد. برای کمک، والدین باید از پزشک خود بخواهند که آنها را به یک متخصص سلامت روان واجد شرایط ارجاع دهد تا بتواند افسردگی را در کودکان و نوجوانان تشخیص داده و درمان کند.

بیشتر بخوانید: اگر کودکی با IQ بالا می خواهید این ۸ ابر غذا را به او بدهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا