;
زندگیتناسب اندام و تغذیه

۷ اشتباه ساده که از کاهش وزن جلوگیری می کند!

وقتی می خواهید وزن کم کنید، ممکن است به دلیل بسیاری از اشتباهات کوچک که به آنها توجه نکرده اید، شکست بخورید. آیا سالم غذا می خورید، پیاده روی می کنید و منظم ورزش می کنید اما نمی توانید از شر اضافه وزن و چربی شکم یا چاقی پاهای خود خلاص شوید؟ شاید تعجب کنید که چرا وزن کم نمی کنید. افراد زیادی با این وضعیت مواجه می شود. در حالی که روند کاهش وزن ممکن است برای کسی که مشکلی با وزن بدن خود ندارد، ساده به نظر برسد. اما حقیقت این است که برای اکثر افراد این یک روند چالش برانگیز است. کارشناسان تغذیه و سلامت به کاهش صحیح کالری دریافتی، توجه به ارزش غذایی غذاها، ورزش منظم و رعایت رژیم غذایی توجه می کنند. اما ممکن است یک سری اشتباهات کوچک باعث جلوگیری از کاهش وزن شود. بنابراین در بخش تناسب اندام و تغذیه چشمک به اشتباهات رایج در کاهش وزن پرداخته می شود.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن سریع و سالم با رژیم غذایی یا ورزش؟ کدام یک موثر تر است؟

۱.خوردن وعده های بسیار زیاد

اشتباهات رایج در کاهش وزن، فریب این جمله را نخورید که می توانید غذاهای سالم زیادی بخورید. احتمالا در طول فرآیند کاهش وزن به غذاهای سالم روی می آورید، اما باید بدانید که چه مقدار غذا مصرف کنید. دلیل این که نمی توانید وزن کم کنید ممکن است این باشد که بشقاب تان را کامل پر می کنید. به یاد داشته باشید بسیاری از چاقی ها از پر خوری است. اگر حتی غذای سالم را هم به مقدار زیاد پر کنید. نمی توانید وزن کم کنید.

بهتر است نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات، یک چهارم با پروتئین بدون چربی و یک چهارم دیگر را با کربوهیدرات پر کنید. مراقب انتخاب میان وعده خود نیز باشید. به عنوان مثال، حتی اگر به جای شکلات، خرما را انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که ۱۰۰ گرم خرما بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ کالری دارد. بنابراین، حتی در خوردن میان وعده های سالم، افراط نکنید.

اشتباهات رایج در کاهش وزن

۲.انجام تمرینات قلبی

اشتباهات رایج در کاهش وزن، اگر قصد کاهش وزن دارید، باید فعالیت بدنی داشته باشید. اما بسیاری از افراد روی تمرینات قلبی تمرکز می کنند. این چیز بدی نیست، اگر مداوم باشید می توانید وزن کم کنید، اما همیشه خوب است که تمرینات قدرتی را در فعالیت بدنی خود بگنجانید.

تمرینات قدرتی به مرور زمان عضلات شما را می سازد، متابولیسم را افزایش می دهد و کالری را سریعتر می سوزاند. سعی کنید تمرینات قلبی و قدرتی را ترکیب کنید یا در مورد برنامه ورزشی مناسب با یک متخصص مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: یوگا برای کاهش استرس: با این ۶ روش ساده استرس را از خود دور کنید

۳.عدم مصرف پروتئین کافی

در طول کاهش وزن، اکثر افراد به کمبود کالری متکی هستند، یعنی کالری کمتری نسبت به مصرف خود دریافت می کنند. وقتی این کار را برای مدت طولانی تمرین می کنید، می توانید مصرف پروتئین را فراموش کنید. غذاهای غنی از پروتئین متابولیسم را سرعت می بخشند و احساس سیری را افزایش می دهند، بنابراین اگر می خواهید وزن کم کنید، دریافت پروتئین کافی را فراموش نکنید.

می توانید از یک متخصص کمک بگیرید. زیرا میزان پروتئین مورد نیاز شما در روز به سن، جنسیت، قد و سایر ویژگی ها بستگی دارد. اگر کاهش وزن شما طبق برنامه پیش نمی رود، در نظر بگیرید که آیا مرغ، ماهی تن، تخم مرغ و سایر منابع پروتئینی مصرف می کنید.

۴.مدام خود را وزن می کنید

ممکن است شما همیشه مانند هر کسی که می خواهد سریع وزن کم کند، خود را وزن کنید. اما این حرکت کاملا اشتباه است. شاید انتظارات غیر واقعی داشته باشید، بنابراین فکر می کنید بعد از دو روز تغذیه سالم لاغرتر خواهید شد. به همین دلیل است که روزانه چندین بارخود را  وزن می کنید و از ندیدن پیشرفتی که می خواهید ناامید می شوید. این ناامیدی می تواند شما را از روند کاهش وزن منصرف کند.

اکثر مردم پس از این که خود را مجبور به پیروی از یک رژیم غذایی سالم می کنند، به سرعت انتظار نتایج شگفت انگیز را دارند. وقتی بلافاصله نتیجه را نمی بینند، با خود مدام می گویند “من نمی توانم وزن کم کنم، چرا باید رژیم بگیرم؟”. هیچ چیز یک شبه اتفاق نمی افتد و رژیم غذایی باید به عنوان مراقبت از سلامت و کاهش وزن در طی یک زمان نسبتا طولانی در نظر گرفته شود.

عدد روی ترازو تغییر می کند، به عنوان مثال، شما در صبح کمی سبک تر از عصر هستید. با این حال، این وزن تحت تأثیر عوامل زیادی مانند نفخ، چرخه قاعدگی و ادم است. پس وسواس ترازو نداشته باشید، هفته ای یک بار روی آن قدم بگذارید تا واقعا پیشرفت را ببینید. در غیر این صورت فشار روحی زیادی به خود وارد می کنید که می تواند تاثیر منفی داشته باشد.

اشتباهات رایج در کاهش وزن

۵.عدم تعیین هدف مشخص

اشتباهات رایج در کاهش وزن، گفتن این که می خواهید عضلات خود را کمی تقویت کنید یا چند کیلو وزن کم کنید برای نتایج موثر کافی نیست. شاید هفته‌ها رژیم را به تعویق انداخته باشید یا به آن پایبند نباشید، اما هنوز در این فکر هستید که چرا این رژیم برای شما مفید نیست.

پاسخ ممکن است این باشد که شما هدف مشخصی برای خود تعیین نکرده اید. تعیین اهداف واقع بینانه و قابل اندازه گیری به شما انگیزه می دهد و به شما کمک می کند تا به آنها پایبند باشید. از اهداف دشوار دوری کنید. در عوض، بدون ایجاد تغییر اساسی در سبک زندگی خود، به آرامی و در گام های کوچک هدف گیری کنید.

۶.ورزش نکردن

این غیر واقعی است که انتظار داشته باشید وزن شما به دلیل تغذیه سالم کاهش یابد. سبک زندگی بی تحرک می تواند کاهش وزن را برای شما سخت تر کند. نیم ساعت پیاده روی در روز روند کاهش وزن را تسریع می کند. اگرچه ممکن است سخت باشد، اما زود بیدار شدن و دویدن یا پیاده روی می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و به کاهش وزن کمک کند.

همچنین می توانید تمرینات را در خانه انجام دهید. نه تنها سریعتر وزن کم می کنید، بلکه در طول روز نیز پر انرژی خواهید بود. ۲۰دقیقه ورزش در صبح شما را بهتر از مصرف کافئین سرحال می کند.

۷.خواب ناکافی

خواب با کیفیت پیش نیاز یک زندگی سالم است. کمبود خواب بر بهره وری، تمرکز و روند کاهش وزن تأثیر منفی می گذارد. اگر غذای سالم می خورید، حداقل گاهی ورزش می کنید اما هیچ پیشرفتی ندارید؟ مشکل شما ممکن است کم خوابی باشد.

آیا می دانستید که بعد از یک شب بی خوابی، میل به غذاهای شیرین و چرب افزایش می یابد؟ هر چه کیفیت خواب شما بدتر باشد، احتمال غذا خوردن و افزایش وزن بیشتر است. بی خوابی نیز بر سطح استرس تاثیر می گذارد و استرس وضعیت خوبی در مبارزه با کاهش وزن نیست. بنابراین ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز بخوابید.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین غذاها برای تنظیم خواب

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 4 =

دکمه بازگشت به بالا