;
بیماری هاسلامت

علائم کمبود ویتامین C: این ۷ علامت را جدی بگیرید

علائم کمبود ویتامین C: ویتامین C که اسید اسکوربیک نیز نامیده می شود، یک ویتامین محلول در آب است که برای بدن ضروری است. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، اثر آنتی اکسیدانی دارد، از سلامت استخوان و مفاصل حمایت می کند و جذب آهن را تسهیل می کند.

از آنجایی که ویتامین C توسط بدن تولید و ذخیره نمی شود، باید روزانه یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف شود. ویتامین C با محافظت از سلول ها در برابر اثرات رادیکال های آزاد تولید شده در طول فعالیت طبیعی سلولی به حفظ متابولیسم سالم کمک می کند.

عملکردهای مهم ویتامین C شامل کمک به حفظ عملکرد طبیعی رگ های خونی، کمک به حفظ سلامت دندان ها و لثه ها، تأثیرگذاری بر تشکیل استخوان و بافت همبند، کمک به حفظ سلامت پوست و بهبود زخم است.

بنابراین آیا مطمئن هستید که ویتامین C کافی را از رژیم غذایی خود دریافت می کنید؟ عواقب کمبود احتمالی ویتامین C چیست؟ در بخش سلامت چشمک به بررسی علائم کمبود ویتامین C پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: غذاهای سرشار از ویتامین B12

چه مقدار ویتامین C باید در روز مصرف کنید؟

مقادیر روزانه ویتامین C که با افزایش سن، بارداری و شیردهی افزایش می یابد و بر اساس جنسیت متفاوت است. به صورت دقیق به شرح زیر توجه کنید.

۱-۳ سال: ۲۵ میلی گرم

۴-۶ سال: ۳۰ میلی گرم

۷-۱۰ سال: ۴۵ میلی گرم

مردان ۱۱-۱۴  ساله: ۶۵ میلی گرم

دختران ۱۱-۱۴ ساله: ۵۵ میلی گرم

مردان ۱۵-۱۷ ساله: ۷۵ میلی گرم

دختران ۱۶-۱۷ ساله: ۶۰ میلی گرم

مردان ۱۸ سال و بالاتر: ۷۵ میلی گرم

زنان ۱۸ سال و بالاتر: ۶۰ میلی گرم

دوره بارداری: ۷۰ میلی گرم

دوره شیردهی: ۹۰ میلی گرم

علائم کمبود ویتامین C، به افراد سیگاری توصیه می شود، این دوز را دو برابر کنند. ویتامین C در طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. فلفل دلمه ای قرمز و سبز، کیوی، مرکبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی، مویز، کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم بروکسل و اسفناج از بهترین منابع ویتامین C هستند.

بیشتر بخوانید: 8 بهترین مواد غذایی سرشار از ویتامین D که باید در رژیم غذایی گنجاند!

علائم کمبود ویتامین C

فعالیت ویتامین C در بدن

ویتامین C به دلیل تأثیر مثبت آن بر سنتز کلاژن، رگ‌های خونی را تقویت می‌کند، به بهبود زخم‌ها و شکستگی‌های استخوانی کمک می‌کند و دندان‌ها و لثه‌ها را سالم نگه می‌دارد.

ویتامین C  سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند همچنین به نظر می رسد فواید مختلفی برای سلامت سیستم عصبی مرکزی دارد.

ویتامین C علاوه بر جلوگیری از اسکوربوت ناشی از کمبود ویتامین C، به تنهایی یک آنتی اکسیدان مهم است و همچنین توانایی افزایش اثر آنتی اکسیدانی ویتامین E را دارد.

اغلب این خواص آنتی اکسیدانی و توانایی آن در حمایت از سنتز کلاژن باعث می شود که به محصولات آرایشی برای مراقبت از پوست اضافه شود.

ویتامین C همچنین در فرآیندی که سنتز هورمون ها را فراهم می کند و استفاده از اسید فولیک را افزایش می دهد، نقش دارد. ویتامین C همچنین در جذب آهن و تولید گلبول های قرمز نقش دارد، بنابراین در درمان کم خونی مفید است.

به ویژه، لازم است جذب آهن غیر هِم موجود در غذاهای با منشاء گیاهی افزایش یابد. جذب این نوع آهن نسبت به آهن هِم که آهن حیوانی است کمتر است. به همین دلیل، اغلب توصیه می شود سبزیجاتی که منبع آهن هستند (مانند اسفناج) را با یک منبع ویتامین C مانند لیمو ترکیب کنید. ویتامین C موجود در آب لیمو باعث تسهیل جذب آهن گیاهی می شود.

ویتامین C همچنین برای ایمنی بسیار مهم است و هر گونه کمبود آن باعث افزایش بروز عفونت های مختلف با منشا باکتریایی یا ویروسی می شود.

علائم کمبود ویتامین C، یکی دیگر از فعالیت های ویتامین C حمایت از کاهش استرس و خستگی جسمی و روحی است. طبق برخی مطالعات، مصرف متعادل ویتامین C می تواند به پیشگیری از برخی علائم استرس رایج مانند خستگی و سردرد کمک کند.

بیشتر بخوانید: فواید کپسول ویتامین E برای داشتن موهای پرپشت + جلوگیری از ریزش مو

۷ علامت اصلی کمبود ویتامین C

در صورت هر گونه کمبود این ویتامین، وضعیت سلامت عمومی تحت تأثیر قرار می گیرد و علائم مختلفی بروز می کند. در اینجا ۷ علامت کلیدی وجود دارد که وقتی ویتامین C کافی دریافت نمی کنید، بدن شما را برای شما ارسال می کند.

علائم کمبود ویتامین C

۱.اغلب بیمار بودن

ویتامین C یک ویتامین آنتی اکسیدانی قوی است که از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند و به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کند. علاوه بر این، برای بهبود زخم ها موثر است و از تولید کلاژن، پروتئینی که به حفظ سلامت مفاصل و انعطاف پذیری پوست کمک می کند، حمایت می کند.

بنابراین، سیستم ایمنی ضعیف تر و قرار گرفتن بیشتر در معرض عفونت ها و ویروس ها نشانه اولیه کمبود ویتامین C در رژیم غذایی شما است.

۲.همیشه خسته بودن

علائم کمبود ویتامین C، یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین C، خستگی و ضعف است. اگر دچار خستگی شدید هستید و اخیراً هیچ تغییری در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود ایجاد نکرده اید، ممکن است به دلیل سطوح پایین ویتامین C باشد. با این حال، دلایل بسیاری دیگر برای خستگی وجود دارد و برای تعیین علت اصلی خستگی، مشورت با متخصص ضروری است.

۳.درد مفاصل

یکی از شایع ترین علائم کمبود ویتامین C، درد مفاصل است. کمبود ویتامین C می تواند هر مفصلی را تحت تاثیر قرار دهد.

با این حال، بیشتر در زانوها و باسن دیده می شود و علائم آن شامل درد مفاصل هنگام حرکت، سفتی، تورم و کبودی در اطراف مفصل است.

ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند که برای سلامت مفاصل ضروری است و ممکن است در صورت عدم دریافت ویتامین C کافی از درد مفاصل رنج ببرید. اگر این علائم را دارید، می توانید ویتامین C کافی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا مفاصل خود را سالم نگه دارید.

بیشتر بخوانید: گیاهان دارویی ضد درد: ۴ گیاه موثر برای تسکین درد با اثر آنتی بیوتیکی

۴.خونریزی لثه

علائم کمبود ویتامین C، مصرف غذاهای غنی از ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی و همچنین مبارزه با عفونت های لثه که باعث خونریزی می شود کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به کمبود ویتامین C بیشتر در معرض خطر خونریزی لثه هستند. اگر خونریزی لثه دارید، غذاهای غنی از ویتامین C بیشتری مصرف کنید.

علائم کمبود ویتامین C

۵.کبودی آسان روی بدن

علائم کمبود ویتامین C، اگر بیشتر از حد معمول متوجه کبودی در بدن خود شده اید، ممکن است به دلیل کمبود ویتامین C باشد. زیرا ویتامین C به لخته شدن خون کمک می کند و وظیفه دارد بافت های بدن را قوی نگه دارد. بنابراین، کمبود ویتامین C می تواند باعث ایجاد کبودی شود.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بدن شما ویتامین C کافی را از غذا یا مکمل ها جذب کند. تعداد کم پلاکت ها یکی دیگر از دلایل کبودی است، بنابراین قبل از اینکه فرض کنید کمبود ویتامین C دارید، یک چکاپ کامل و آزمایش خون انجام دهید.

۶.بهبود آهسته زخم

اگر بریدگی یا زخم های دیگری روی بدن خود دارید، ممکن است بخواهید ویتامین C بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند، پروتئینی که پوست را صاف و الاستیک نگه می دارد. بدون ویتامین C کافی، کلاژن جدید به اندازه کافی تولید نمی شود.

۷.تغییرات پوستی

علائم کمبود ویتامین C، برخی از علائم ساده و رایج کمبود ویتامین C شامل برخی تغییرات پوستی است. لکه های قرمز روی پوست، کبودی و خشکی و ترک در گوشه های دهان نشانه کمبود ویتامین C است. این علائم معمولا با افزایش مصرف ویتامین C از بین می روند.

آیا ممکن است ویتامین C بیش از حد داشته باشید؟

علائم کمبود ویتامین C، ویتامین C را باید از غذاهایی با رژیم غذایی متنوع و متعادل دریافت کرد. همچنین می توان آن را به عنوان مکمل مصرف کرد. مکمل های خوراکی ویتامین C زمانی که در دوزهای مناسب مصرف شوند بی خطر در نظر گرفته می شوند. عوارض جانبی معمولا زمانی رخ می دهد که دوز مصرفی بالا باشد.

مصرف مقادیر زیاد (بیش از ۱ گرم در روز) ویتامین C از طریق مکمل ها می تواند باعث این مشکلات شود. اسهال، نفخ، حالت تهوع، درد معده، التهاب مری در اثر رفلاکس، گرفتگی عضلات شکم، احساس خستگی، سردرد، بی حالی، بیخوابی، قرمزی پوست و سنگ کلیه.

مصرف طولانی مدت مکمل های خوراکی ویتامین C به مقدار بیش از ۲ گرم در روز، خطر عوارض جانبی قابل توجهی را افزایش می دهد. هنگامی که مصرف مکمل های ویتامین C را متوقف می کنید، اختلالات از بین می روند.

بیشتر بخوانید: خواص بابونه: از تسکین درد تا آرامش اعصاب و درمان استرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 15 =

دکمه بازگشت به بالا