;
درمان خانگیسلامت

۱۵ نوشیدنی و خوراکی مفید برای درمان فوری سرماخوردگی!

بهترین غذاها برای سرماخوردگی: خوردن مواد غذایی مناسب، در درمان سرماخوردگی اهمیت زیادی دارد و به همین جهت خیلی‌ها به دنبال لیست غذا برای سرماخوردگی و گلودرد می‌گردند تا دوران بیماری را به بهترین شکل سپری کنند. بعضی از مواد غذایی به بدن برای مبارزه با بیماری کمک می‌کنند. چنین خوراکی‌هایی به تسکین بعضی از علائم و حتی بهبود سریع‌تر شما کمک می‌کنند. در این مطلب برای پاسخ‌دادن به این پرسش که برای درمان سرماخوردگی چه بخوریم به معرفی چند خوراکی و نوشیدنی موثر و مفید پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی چای گل نسترن که این گل را به یک دمنوش محبوب تبدیل کرده است!؟

۱.سوپ مرغ

سوپ مرغ بهترین غذا برای سرماخوردگی و گلودرد است. یک مطالعه نشان داد که خواص درمانی سوپ مرغ به دلیل وجود ماده‌ای به نام «کارنوزین» است که در سینه‌ی مرغ و آب مرغ طبیعی یافت می‌شود و به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با علائم آنفولانزا کمک می‌کند. در یک مطالعه‌ی دیگر محققان به این نتیجه رسیدند که آب مرغ، علاوه بر اینکه مانند یک پلاسبو (دارونما) عمل می‌کند، تأثیرات دیگری هم دارد.

محققان در این مطالعه به بررسی تأثیرات سوپ مرغ بر روی مخاط بینی سه گروه از بیماران پرداختند. گروه اول آب سرد، گروه دوم آب داغ و گروه سوم سوپ مرغ نوشیدند. نتایج نشان داد که هم آب داغ و هم سوپ مرغ به تسکین گرفتگی بینی بیماران کمک کردند، اما سوپ مرغ مؤثرتر بود.

احتمالاً بپسندید: حساسیت پاییزی: تشخیص و موثرترین درمان های خانگی آن!

۲. کیوی

کیوی در درمان سرماخوردگی عالی است. یک مطالعه نشان داد که خوردن کیوی به‌عنوان میان وعده می‌تواند علائم سرماخوردگی را تسکین دهد و حتی دوره‌ی بیماری را کوتاه‌تر کند. در این مطالعه شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه هر روز چهار عدد کیوی طلایی رنگ و گروه دیگر روزانه دو عدد موز خوردند.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی، نتایج این مطالعه نشان داد که گلو درد افرادی که کیوی خورده‌ بودند، سه روز زودتر از گروه دیگر بهبود یافت. همچنین سنگینی سر در این افراد نسبت به گروهی که موز خورده بودند، چهار روز زودتر تسکین یافت. کیوی طلایی رنگ به طرز چشمگیری میزان الکترولیت‌های تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی را در گلبول‌های قرمز افزایش داد.

بیشتر بخوانید: ۱۴ خواص پنهان در چای لیمو را بشناسید!

۳. زنجبیل

زنجبیل تأثیرات شناخته شده‌ای در تسکین حالت تهوع دارد. همچنین نشان داده شده که حالت تهوع را در خانم‌های باردار و افرادی که تحت درمان سرطان (مثل شیمی درمانی) هستند، بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، زنجبیل مانند یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی عمل می‌کند.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی، این ادویه‌ی خوش‌طعم خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدمیکروبی و ضدسرطانی دارد. اگر دچار حالت تهوع یا استفراغ هستید، زنجبیل همان چیزی است که به شما در تسکین علائمتان کمک می‌کند. این ادویه در درمان سرماخوردگی هم مفید است. برای بهره‌گیری از خواص زنجبیل تازه، از آن در تهیه‌ی غذاهای مختلف یا چای استفاده کنید.

شاید بپسندید: کلسترول بد: این غذاها قاتل کلسترول بالا است!

بهترین غذاها برای سرماخوردگی

۴. ماست

در یک مطالعه، محققان ۱۹۸ دانشجو را زیر نظر گرفتند و نحوه‌ی اثرگذاری مصرف ۱۲ هفته‌ای مکمل‌های پروبیوتیک را بر روی مدت و شدت سرماخوردگی بررسی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویانی که باکتری مفید مصرف کردند، دو روز زودتر از گروهی که پلاسبو دریافت کردند، بهبود یافتند و شدت علائمشان هم ۳۴ درصد کاهش یافت.

محققان ادعا کردند که پروبیوتیک‌ها ممکن است واکنش‌های التهابی بدن را بهبود ببخشند. بعضی از ماست‌ها حاوی پروبیوتیک هستند. به دنبال ماستی باشید که حاوی باکتری زنده و فعال است.

احتمالاً بپسندید: دمنوش آلودگی هوا: بهترین دمنوش گیاهی ضد آلودگی هوا در پاییز و زمستان!

۵. سیر

سیر فواید متعددی برای سلامتی دارد. قرن‌ها است که از آن به‌عنوان یک گیاه دارویی استفاده می‌کنند. این گیاه خواص ضدباکتری، ضدویروسی و ضدقارچی دارد. چند مطالعه‌ی انسانی به بررسی تأثیرات سیر بر روی درمان سرماخوردگی و آنفولانزای معمولی پرداخته‌اند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که افرادی که سیر مصرف کردند، کمتر از دیگران دچار سرماخوردگی می‌شدند‌.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی، در یک مطالعه‌ی دیگر، نشان داده شد که افرادی که سیر مصرف می‌کردند، نه تنها کمتر سرما خوردند، بلکه در صورت ابتلا به سرماخوردگی نسبت به گروه دیگر، به طور میانگین ۳٫۵ روز زودتر بهبود پیدا کردند.

علاوه بر این، چند مطالعه‌ی دیگر نشان دادند که مکمل سیر می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود ببخشد و شدت سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد. اضافه کردن سیر به سوپ مرغ یا آب مرغ هم باعث خو‌ش‌طعم شدن آن‌ها می‌شود، هم اثربخشی آن‌ها را برای مبارزه با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر می‌کند. به شکل کلی به کارگیری سیر در پخت غذا برای سرماخوردگی و گلودرد نقشی کاملا موثر دارد.

احتمالاً بپسندید: ۷ دلیل برای خوردن کدو حلوایی در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا

۶.بعضی از میوه‌ها

میوه‌ها منابع عالی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند که همگی بدن و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. بعضی از میوه‌ها مانند توت فرنگی یا بلوبری (زغال اخته‌ی آبی) ترکیبات مفیدی به نام «آنتوسیانین» دارند، که نوعی فلاونوئید هستند و از جمله خوراکی‌های مفید برای سرماخوردگی به حساب می‌آیند. آنتوسیانین‌ها باعث می‌شوند توت‌ها تبدیل به یک گزینه‌ی عالی برای درمان سرماخوردگی شوند، چون خواص ضدالتهابی و ضدویروسی قوی دارند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که عصاره‌های میوه حاوی مقدار زیادی از آنتوسیانین‌ها هستند، که می‌توانند از چسبیدن ویروس‌ها و باکتری‌های رایج به سلول‌ها جلوگیری کنند. این ترکیبات، واکنش سیستم ایمنی بدن را هم تحریک می‌کنند. خوردن آب‌ پرتقال هنگام سرماخوردگی یک عادت رایج است. این نوشیدنی حاوی ویتامین C است، که به کاهش علائم سرماخوردگی و بهبود سریع‌تر کمک می‌کند.

شاید بپسندید: خواص آویشن برای سرماخوردگی: آویشن برای سرماخوردگی یک معجزه محسوب می شود!

بهترین غذاها برای سرماخوردگی

۷. آب نارگیل

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید هنگام سرماخوردگی انجام دهید این است که بدنتان را هیدراته نگه دارید. آب‌رسانی به بدن هنگامی که دچار تب، اسهال یا استفراغ هستید یا زیاد عرق کرده‌اید، به طور ویژه مهم است. تمام این‌‌ عارضه‌ها می‌توانند باعث شوند آب و الکترولیت زیادی را از دست بدهید. آب نارگیل یک نوشیدنی عالی برای درمان سرماخوردگی است.

مطالعات نشان می‌دهند که آب نارگیل به آب‌رسانی مجدد بدن بعد از ورزش و اسهال خفیف کمک می‌کند. همچنین نسبت به نوشیدنی‌های مشابه، کمتر باعث ناراحتی معده می‌شود. علاوه بر این، چندین مطالعه‌ی حیوانی به این نتیجه رسیده‌اند که آب نارگیل حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با آسیب اکسیداتیو مبارزه می‌کنند و همچنین ممکن است باعث بهبود کنترل قند خون شوند.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی، با این ‌حال، یک مطالعه به طور متناقض به این نتیجه رسید که آب نارگیل نسبت به نوشیدنی‌های الکترولیت، باعث نفخ بیشتر می‌شود. بهتر است اگر تا به ‌حال این نوشیدنی را امتحان نکرده‌اید، بهتر است ابتدا به مقدار کم آن را بخورید.

بیشتر بخوانید: خواص انار برای کبد چرب: چه‌مقدار آب انار برای درمان کبد چرب موثر است؟

۸.بادام با پوست

بادام هم از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند و هم آن را بهبود می‌بخشد. بهتر است پوست بادام را نگیرید. یک مطالعه نشان داد که بادام بدون پوست، تأثیرات کمتری بر سیستم ایمنی داشت.

احتمالاً بپسندید: اگر هر روز تخم می خورید، حتما این مطلب را بخوانید!

۹. عسل

عسل اثرات ضدباکتریایی قوی دارد، چون حاوی مقدار زیادی از ترکیبات ضدمیکروبی است. تأثیرات ضدباکتریایی عسل آن‌قدر قوی است که در مصر باستان، از آن برای پوشاندن زخم استفاده می‌کردند. بعضی از شواهد عنوان می‌کنند که عسل می‌تواند سیستم ایمنی را هم به طرز مثبتی تحریک کند. این ویژگی‌ها به تنهایی باعث می‌شوند عسل، تبدیل به یک ماده‌ی غذایی عالی برای درمان فوری سرماخوردگی شود.

اگر گلودردتان ناشی از عفونت باکتریایی است، حتما عسل مصرف کنید. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که عسل از سرفه کردن در کودکان جلوگیری می‌کند. هرچند باید به یاد داشته باشید که عسل را نباید به کودکان زیر ۱۲ ماه بدهید‌.

نصف قاشق چای‌خوری عسل را با یک لیوان شیر، آب یا چای داغ مخلوط کنید و هنگام سرماخوردگی، نوش جان کنید. این نوشیدنی، آبرسان و ضدباکتری است و سرفه را هم تسکین می‌دهد.

۱۰. ماهی سالمون

ماهی سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که التهاب ناشی از سرماخوردگی را کاهش می‌دهند. التهاب باعث می‌شود سرعت سیستم ایمنی کاهش پیدا کند. بنابراین با خوردن ماهی سالمون می‌توانید به بهبود سریع‌تر سرماخوردگی‌تان کمک کنید. سالمون بهترین غذا برای سرماخوردگی و گلودرد در میان مواد غذایی دریایی است.

۱۱. هویج

بهترین غذاها برای سرماخوردگی، هویج نه تنها برای تقویت چشم‌ها مفید است، بلکه ویتامین A موجود در آن سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، که این موضوع برای مبارزه با بیماری‌ها و درمان سرماخوردگی ضروری است‌. بهترین روش برای دریافت تمام مواد مغذی موجود در هویج، خوردن آن به صورت خام است.

۱۲. توت‌‌فرنگی و بلوبری

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، توت‌فرنگی و بلوبری برای درمان سرماخوردگی مفید هستند. توت‌فرنگی حاوی آنتوسیانین است که نه تنها به آن رنگ قرمز می‌دهد، بلکه خواص ضدالتهابی و ضدویروسی هم دارد. اگر احساس کردید که قرار است سرما بخورید، با خوردن توت فرنگی، جلوی مریض شدنتان را بگیرید.

بلوبری حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها حاوی فلاونوئیدها هستند، که آسیب سلولی را کاهش می‌دهند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. هر دو نمونه‌ی ذکر شده به شما در درمان سرماخوردگی کمک می‌کنند.

۱۳. سبزیجات دارای برگ سبز

هنگامی که مریض هستید، باید تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم بدنتان را تأمین کنید. سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج و کاهو، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند. این سبزیجات منبع خوبی از ویتامین A، ویتامین C، فولات و ویتامین K هستند. سبزیجاتی که برگ تیره دارند هم غنی از ترکیبات گیاهی مفید هستند.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی، این ترکیبات مانند آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و با التهاب مبارزه کرده و از سلول‌ها در برابر آسیب دیدن محافظت می‌کنند. سبزیجات برگ‌دار خواص ضدباکتریایی دارند. کلم پیچ هم یک سوپرفود است که «کوئرستین» دارد. باور بر این است که این ترکیب خواص ضدویروسی دارد.

بهترین غذاها برای سرماخوردگی

۱۴. زردچوبه

بهترین غذاها برای سرماخوردگی، «کورکومین» موجود در زردچوبه، یک ترکیب ضدالتهابی قوی است. تحقیقات نشان داده‌اند که این ترکیب باعث بهبود سیستم ایمنی و واکنش آنتی‌بادی‌های بدن می‌شود. زردچوبه در درمان فوری سرماخوردگی بسیار مفید است.

۱۵.چای بابونه

نوشیدن چای بابونه با افزایش فعالیت ضدباکتریایی در بدن ارتباط دارد. این نوشیدنی به بهتر خوابیدن هم کمک می‌کند، که این موضوع برای محافظت از سیستم ایمنی اهمیت دارد. در یک مطالعه نشان داده شد که خانم‌هایی که در دوران بعد از زایمان قرار داشتند، با نوشیدن چای بابونه به مدت چند هفته، در مقایسه با افرادی که این چای را ننوشیدند، بهبود کیفیت خواب را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید: 11 مهمترین خواص چای بابونه که تاکنون نمی دانستید! + مضرات چای بابونه

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا